J F K:
Jo tror det också och tror även att det kan vara bra för dom unga i laget att ha nån med hans erfarenhet i laget inte bara för hans erfarenheter från spel både i sverige usa och schweiz, utan även erfarenhet hur man hanterar skador.
Bara skoj se alla tårar från dom självutnämnda Twitter experterna :)
Sen hjälper det ju riktigt mycket att han är VÄLDIGT billig :)
Redigerad kommentar
Amitiel: Jag tror att det kan bli riktigt bra. En Nordgren i fysiskt bättre form än ifjol är en riktigt bra SHL-spelare, men det krävs som sagt att han får en bra försäsong och jobbar hårt.
När han varit som bäst har han varit klart landslagsmässig och kunnat skapa en hel del chanser och mål ur rätt lite. Ifjol hade han inte skridskoåkningen att göra det och det kändes som om han mest bara var frustrerad och grinig. En liten chansning, men samtidigt tror jag att det kan bli riktigt bra.
Amitiel:
Låter ju onekligen lovande! Kabanov känns som en sådan där spelare som smakar mycket mer än han kostar.
J F K:
Som jag har förstått det trivdes Kabanov väldigt bra i MoDo. Svartvadet lät ju dessutom försiktigt positiv. Tidigare verkade det ju som att det stod mellan honom och Nordgren, men i och med att Nylander verkar försvinna kanske det inte är omöjligt att båda ansluter.
hanzon: Varför gick han inte till KHL direkt? Det känns lite som att Kabanov dels är lite bränd i Ryssland pga tidigare "skandalen", samt att han själv hellre spelar utanför sitt hemland.
Hoppas kan vi alltid:)
ULTIMAVICI: Jag tycker att du har fel. Det var inte Modos val att fokusera på defensiven, utan ett resultat av att många motståndare helt enkelt var bättre på att föra spelet och tog för sig. Modo ville, men klarade sällan av, att vara i förarsätet och dominera matcherna.En del var nog också att man ofta var för naiva och gick bom, vilket ledde till farliga kontringar. Då blev backarna försiktiga och tordes inte spela det spel som Anders Forsberg vill.
Det är i alla fall min uppfattning, även om resultatet givetvis blir detsamma, dvs att Modo fick fokusera en hel del på att försvara sig.
Bad_Brett: Precis. Inte ens 2007 när man vann SM-guld hade man så tydlig spelidé som man använt sig av i vinter.
Sedan har man inte orkat genomföra den fullt ut förutom kortare perioder, man har saknat de rätta spelarna (främst spelfördelande centrar) och man har givetvis motståndare att ta hänsyn till. Själva spelidén har dock varit oerhört tydlig och välkommunicerad.
(Om den sedan var rätt sett till de spelare man hade till förfogande är en helt annan sak)...
dav32: Vilken tur då att kommentatorerna på tv flera gånger berättat att Modo försöker spela en fartfyld hockey med mycket forechecking. (Jag tycker att Frölunda är det lag Modo mest försöker spela som.)
Sedan saknade Modo framförallt speluppläggare för att spela som man ville. Det blev mycket forechecking, men man hade inte så mycket puck och man hittade inte riktigt in på mål med pucken som tanken var. Modo hade en radda matchar då man var obesegrade i vintras och stundtals var man riktigt bra. Exempelvis då man fullt rättvist gick upp till 4-0 mot LHC i den sista matchen, men det man verkligen inte klarade utav var att spela av ett resultat. Min förklaring till det är att Modo var bara bra när man spelade oerhört aggresivt och vågade vara offensiva i sin forechecking, men man hade inte ett försvarsspel som fungerade när man "var på hälarna".
dav32:
Ingen spelidé!? Förra säsongen var väl den första på länge då man faktiskt hade en spelide. Att transatlanterna var otränade/loja/dåligt scoutade hade ingenting med bristande spelide att göra.
J F K: Vår målsnåla defensiv har vi ändå intakt (förutom K-Fop) men nu med Ahnelöv och Nättinen. Lägg därtill Possler som var sjukt nyttig i boxplay innan han försvann.
Sedan har vi många spelare som hade uppåtgående utvecklingskurva i slutet av säsongen, Torp, Hedman, Kempe, Önerud, Carlson... ska bli spännande att se hur dom spelar 14/15 (och om Ritola någonsin kommer dela med sig av pucken?).
Spets saknas, visst. Men vi har förutsättningarna att slåss med topp-6 lagen, speciellt då de andra lagen inte värvat så vidare bra heller.
Redigerad kommentar
dav32: Rätt flummig och svårtförståelsig analys det där. Vart tror du Modo hamnar i vinterns tabell?
Modo spelar en liknande hockey som Frölunda och Skellefteå, även om man spelarmässigt inte varit nära ifjol. Ge oss ett år och det kommer att sitta bättre och vi kanske orkar genomföra det i tre perioder per match och inte bara under kortare stunder som i vinter. Givetvis är det långt ifrån säkert att vi kommer i närheten av de andra två, men glöm inte att seriens bäste målvakt står för Modo och han är ett år äldre och mer rutinerad i vinter.
Det var Ullmarks första säsong som förstemålvakt, vilket han inte ens blev förrän i slutet av serien. Ullmark kan definitivt göra att Modo kan slåss om en plats topp 6 i vinter, men guld är givetvis ett önsketänkande.
Cyklob: Glöm inte att Possler är typ ett nyförvärv och att många juniorer förhoppningsvis tagit ett steg framåt. Det är exempelvis inte omöjligt att Bengtsson blivit bättre...
Dessutom tror jag att det tar ett år för ett helt nytt spelsystem och spelsätt fastnar. En sådan som Skröder har väntat på sin blålinje för ett Susse-pass i sex år, men nu förväntas han åka en massa skridskor. Det sitter liksom inte i ryggmärgen, vilket gör att han måste tänka och då tappar man tid.
Dvs, jag är inte alls övertygad om att vi med en förstecenter på plats är ett sämre lag än ifjol.
Kom också ihåg att lag som FBK, HV och LHC alla gick ganska dåligt ekonomiiskt. Överhuvudtaget är SHL sämre kommande säsong.
Cyklob:
Det man vill ha när man bygger ett lag är en produkt som är bättre än ingredienserna. Ifjol var det precis tvärtom; En rad kanonspelare på pappret, men nästan ingen producerade.
Jag är övertygad om att spelare som Skröder, Ritola, Nordgren med flera skulle kunna ösa in poäng i rätt omgivning. Om ungdomar som Possler och Kempe fortsätter utvecklas, kanske det inte behövs så många dyra importer.
Amitiel:
Det ser vi fram emot. Gissningsvis rör det sig väl om en center. Kan tänka mig att de är beredda att avvakta mer när det gäller backen. Det vore däremot ganska illa ifall laget saknar förstecenter under försäsongen.
Amitiel:
Då dammar vi av den här tråden igen! Hoppas på bättre aktivitet nu.
Låter spännande med spetsnamnet. Hur länge sedan hörde du detta? Är det färska nyheter?
ULTIMAVICI: Anders Forsberg mumlade något om att han vill att varje spelare ska få större roller. Med andra ord, dom ska klara av att delta offensivt som defensivt. Schutz känns som rätt kille för jobbet, skapligt med +/- hade han också. +17 i KHL är väl inte fy skam.
Som marknaden verkar se ut så skulle jag bli rätt nöjd om vi landar honom.
Redigerad kommentar
Du menar dom som kört sista 5 åren på att dom är överlägsen allt på att ta fram juniorer, och vilken junior som helst kan kliva in A-laget och ta en plats sen när det behövs är det bara köpa köpa :)