1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2014/2015

« · 1624551 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K:
Du menar dom som kört sista 5 åren på att dom är överlägsen allt på att ta fram juniorer, och vilken junior som helst kan kliva in A-laget och ta en plats sen när det behövs är det bara köpa köpa :)
Kommentera

Amitiel: Samtidigt förstår man dem. Så många som dragit och så lite på marknaden. De måste säkra upp ett lag, har massor av pengar och förutom Aho väldigt få bra juniorer jämfört med tidigare år.
Kommentera

J F K:
Bra läge för spelare just nu när 1 lag är i panik och kastar pengar först och kollar hur mycket det egentligen var sen :)
Kommentera

ULTIMAVICI: de som nu lägger mest pengar på att köpa spelare är Växjö och SAIK. De bjuder över alla andra lag.
Kommentera

JFK: Inväntar dock att få den övergången bekräftad! Skulle bli ruskigt besviken om han väljer att gå till ett annat lag i SHL! Men det är ju tydligt att de visar intresse iaf..
Kommentera

J F K: SHLs två köpelag? Du räknar alltså inte Linköping som ett köpelag? Motivering tack! ;)
Kommentera

J F K: Står på sagobladet att ett av SHLs två köpelag (Växjö är det andra) vräker pengar över Kabanov. Lite synd, även om han som jag sagt är oberäknelig, dåligt g defensivt och har haft lite tveksam inställning. Jag hade gärna sett honom i modo, men inte efter ett budkrig mot ett Skellefteå som insett att man har rätt tomt juniorförråd numera.
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag tror att han delvis diskvalificerade sig själv när han (pga agenten) sade upp kontrakten för att förhandla om. Fokus borde ligga på träning och att ta plats i a-laget, inte på att maximera pengarna redan.

Sedan tog han inte plats i u18-vm och var oerhört självisk i jsm.
Killen har talang, men det kostar nog mer än det smakar.
Kommentera

Förvånad över att Modo ratar Timashov, har killen kört fast totalt i utvecklingen?
Kommentera

Amitiel: Behövs inte! Under Silly så hör lagen av sig till otaliga agenter och visar troligtvis intresse för 50 för varje värvning som landar! Har du hört något så är det ändå inte klart och att gå ut med det är väl lika bra! Att styrka att man hört något som sedan bekräftas eller ej gör varken från eller till.. Har du hört något så skriv det!
Kommentera

Smurfen:
Har ett men vill försöka kolla upp det lite med mer trovärdiga källor innan jag går ut med nåt.
Kommentera

Amitiel: Du har inget "smaskigt" att komma med för oss nyförvärv törstiga hockeynördar ???
Kommentera

Får se om LHC går ut lika stolt i år om sina egna produkter?
Börjar bli jävligt illamående varje gång Helber/ Mäki öppnar munnen... Tror aldrig några personer inom svensk hockey varit lika bortkopplade från verkligheten... Nu fick jag spy galla och det känns lite bättre!
Kommentera

Conny klar för Västerås då kan man andas ut att dom inte fått värmeslag och hittat på nåt dumt :)
Kommentera

J F K:

Jo tror det också och tror även att det kan vara bra för dom unga i laget att ha nån med hans erfarenhet i laget inte bara för hans erfarenheter från spel både i sverige usa och schweiz, utan även erfarenhet hur man hanterar skador.

Bara skoj se alla tårar från dom självutnämnda Twitter experterna :)

Sen hjälper det ju riktigt mycket att han är VÄLDIGT billig :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Jag tror att det kan bli riktigt bra. En Nordgren i fysiskt bättre form än ifjol är en riktigt bra SHL-spelare, men det krävs som sagt att han får en bra försäsong och jobbar hårt.

När han varit som bäst har han varit klart landslagsmässig och kunnat skapa en hel del chanser och mål ur rätt lite. Ifjol hade han inte skridskoåkningen att göra det och det kändes som om han mest bara var frustrerad och grinig. En liten chansning, men samtidigt tror jag att det kan bli riktigt bra.

Kommentera

Ska det bli panik nu då, Nordgren klar för fortsättning :)
Kommentera

NuMo:www.allehanda.se/sport/svartvadet-tror-att-vi-ligger-bra-till

Bara hoppas han vill hit då. :-)
Men vad tusan vill vi inte ha in nån offensiv spetsback längre???!
Kommentera

Monno: Kabanov visade i realiteten att han kunde vara tungan på vågen i jämna matcher. Att han dessutom gjorde det på ett speciellt sätt gör ju inte saken sämre. 
Kommentera

J F K: Sen är Kabanov kanske ingen jätte spets. Men jag är rätt säker på att han faktiskt säljer lite biljetter. När det kommer till kritan är det ju två saker Modo måste klara av i år. Att vinna matcher och att sälja biljetter. Kabanov är en kille som skulle hjälpa med båda.
Killen var/är sjukt populär här så. :-)
Kommentera

Bad_Brett: Absolut. Kabanov är lite oskolad, men kan bryta mönster och är väldigt sevärd. Definitivt en kille som gör det roligt att se hockey:)
Det är väl typ vi och Skellefteå som har tunnaste trupper i dagsläget. Det vore skönt att få in någon snart istället för sent augusti, typ.
Kommentera

Amitiel: 

Låter ju onekligen lovande! Kabanov känns som en sådan där spelare som smakar mycket mer än han kostar.

Kommentera

Bad_Brett:
Ja han trivdes väldigt bra och bad Anders innan han åkte att försöka fixa så han skulle få komma tillbaka, nu kan ju andra intressanta erbjudanden dyka upp men Modo ligger nog riktigt bra till.
Kommentera

J F K:

Som jag har förstått det trivdes Kabanov väldigt bra i MoDo. Svartvadet lät ju dessutom försiktigt positiv. Tidigare verkade det ju som att det stod mellan honom och Nordgren, men i och med att Nylander verkar försvinna kanske det inte är omöjligt att båda ansluter.

Kommentera

hanzon: Varför gick han inte till KHL direkt? Det känns lite som att Kabanov dels är lite bränd i Ryssland pga tidigare "skandalen", samt att han själv hellre spelar utanför sitt hemland.

Hoppas kan vi alltid:)

Kommentera

Om inte han går till KHL?

Redigerad kommentar

Kommentera

Kabanov på g att bli utköpt av Islander tydligen.
Honom vill vi ha! Men bara på villkoret att han inte går för värvningarna av en 1 center å offensiv toppback.

Så ser jag det som iaf. Kabanov vore en kanon värvning ur ett icke sportsligt synsätt också. Drar nog lite extra publik och var/är allmänt superpopulär bland i princip alla fans.
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag tycker att du har fel. Det var inte Modos val att fokusera på defensiven, utan ett resultat av att många motståndare helt enkelt var bättre på att föra spelet och tog för sig. Modo ville, men klarade sällan av, att vara i förarsätet och dominera matcherna.En del var nog också att man ofta var för naiva och gick bom, vilket ledde till farliga kontringar. Då blev backarna försiktiga och tordes inte spela det spel som Anders Forsberg vill.

Det är i alla fall min uppfattning, även om resultatet givetvis blir detsamma, dvs att Modo fick fokusera en hel del på att försvara sig.

Kommentera

Personligen håller jag inte alls med om att Modos spel är liknande Frölunda & Skellefteås även om det finns detaljer som är mer eller mindre detsamma! Modo fokuserade på defensiven medan de ovan nämnda fokuserar på att äga puck och checka högt för att återvinna densamma och på så vis trötta ut motståndarna och spela efter devisen att anfall är bästa försvar! Med den plånbok Modo besitter har vi inte möjlighet att spetsa laget utifrån på samma sätt, tycker det känns spännande inför kommande säsong, lyckas Ullmark behålla sin form samtidigt som defensiven och boxplay kan hålla samma nivå alt. ta ett steg till så kommer det räcka med endast en marginell förbättring offensivt för att denna säsongen skall kunna bli hur bra som helst!
Kommentera

Bad_Brett: Precis. Inte ens 2007 när man vann SM-guld hade man så tydlig spelidé som man använt sig av i vinter.

Sedan har man inte orkat genomföra den fullt ut förutom kortare perioder, man har saknat de rätta spelarna (främst spelfördelande centrar) och man har givetvis motståndare att ta hänsyn till. Själva spelidén har dock varit oerhört tydlig och välkommunicerad.

(Om den sedan var rätt sett till de spelare man hade till förfogande är en helt annan sak)...

Kommentera

dav32: Vilken tur då att kommentatorerna på tv flera gånger berättat att Modo försöker spela en fartfyld hockey med mycket forechecking. (Jag tycker att Frölunda är det lag Modo mest försöker spela som.) 

Sedan saknade Modo framförallt speluppläggare för att spela som man ville. Det blev mycket forechecking, men man hade inte så mycket puck och man hittade inte riktigt in på mål med pucken som tanken var. Modo hade en radda matchar då man var obesegrade i vintras och stundtals var man riktigt bra. Exempelvis då man fullt rättvist gick upp till 4-0 mot LHC i den sista matchen, men det man verkligen inte klarade utav var att spela av ett resultat. Min förklaring till det är att Modo var bara bra när man spelade oerhört aggresivt och vågade vara offensiva i sin forechecking, men man hade inte ett försvarsspel som fungerade när man "var på hälarna".

Kommentera

dav32:

Ingen spelidé!? Förra säsongen var väl den första på länge då man faktiskt hade en spelide. Att transatlanterna var otränade/loja/dåligt scoutade hade ingenting med bristande spelide att göra.

Kommentera

J F K:Min uppfattning är att man inte har ngn spelide och då är det inte helt enkelt att jämföra med ngt annat lag. Om man nu mot förmodan har en ide om hur man vill spela har man lyckats dölja de rätt bra då man är helt oförmögen att föra en matxh/spel.
Kommentera

J F K: Vår målsnåla defensiv har vi ändå intakt (förutom K-Fop) men nu med Ahnelöv och Nättinen. Lägg därtill Possler som var sjukt nyttig i boxplay innan han försvann. 

Sedan har vi många spelare som hade uppåtgående utvecklingskurva i slutet av säsongen, Torp, Hedman, Kempe, Önerud, Carlson... ska bli spännande att se hur dom spelar 14/15 (och om Ritola någonsin kommer dela med sig av pucken?). 

Spets saknas, visst. Men vi har förutsättningarna att slåss med topp-6 lagen, speciellt då de andra lagen inte värvat så vidare bra heller. 

Redigerad kommentar

Kommentera

dav32:

Tur för modo då att åsikter inte är fakta.

Kommentera

J F K: analys?
Just att som du tro att allt blir bättre bara om man gör si elr så elr är inte förenligt med de faktum att
laget inkl ledare inte har kapacitet att spela den hky som placerar ett lag i toppskiktet. Så enkelt är de.
Kommentera

dav32: Rätt flummig och svårtförståelsig analys det där. Vart tror du Modo hamnar i vinterns tabell?

Modo spelar en liknande hockey som Frölunda och Skellefteå, även om man spelarmässigt inte varit nära ifjol. Ge oss ett år och det kommer att sitta bättre och vi kanske orkar genomföra det i tre perioder per match och inte bara under kortare stunder som i vinter. Givetvis är det långt ifrån säkert att vi kommer i närheten av de andra två, men glöm inte att seriens bäste målvakt står för Modo och han är ett år äldre och mer rutinerad i vinter.

Det var Ullmarks första säsong som förstemålvakt, vilket han inte ens blev förrän i slutet av serien. Ullmark kan definitivt göra att Modo kan slåss om en plats topp 6 i vinter, men guld är givetvis ett önsketänkande.

Kommentera

Bad_Brett: vilket önsketänk, ett lag som har som mest två pass rätt irad o därutöver har en spelide att jobba mkt för så lite som möjligt.
Du/ni är tyvärr i fablernas värld, inte ens shl är på så låg nivå att modo kmr överraska, ev i ngn enstaka match om motståndet tillåter.
Tyvärr är nivån här i fas med det enda som finns att intressera sig för i dessa breddgrader.
Kommentera

Cyklob: Glöm inte att Possler är typ ett nyförvärv och att många juniorer förhoppningsvis tagit ett steg framåt. Det är exempelvis inte omöjligt att Bengtsson blivit bättre...

Dessutom tror jag att det tar ett år för ett helt nytt spelsystem och spelsätt fastnar. En sådan som Skröder har väntat på sin blålinje för ett Susse-pass i sex år, men nu förväntas han åka en massa skridskor. Det sitter liksom inte i ryggmärgen, vilket gör att han måste tänka och då tappar man tid.

Dvs, jag är inte alls övertygad om att vi med en förstecenter på plats är ett sämre lag än ifjol.

Kom också ihåg att lag som FBK, HV och LHC alla gick ganska dåligt ekonomiiskt. Överhuvudtaget är SHL sämre kommande säsong.

Kommentera

Cyklob:

Det man vill ha när man bygger ett lag är en produkt som är bättre än ingredienserna. Ifjol var det precis tvärtom; En rad kanonspelare på pappret, men nästan ingen producerade.

Jag är övertygad om att spelare som Skröder, Ritola, Nordgren med flera skulle kunna ösa in poäng i rätt omgivning. Om ungdomar som Possler och Kempe fortsätter utvecklas, kanske det inte behövs så många dyra importer.

Kommentera

Bad_Brett:

Jo fast jag tror det kommer komma in en spets center och 1 spets back och sen kan dom vänta lite och se hur det ser ut.
Kommentera

Bad_Brett: Det är väll 3 spetsspelare som ska in? samt att dom kanske förlänger med nordgren?. Så har jag fattat det och skulle dom bara värva 1 center framåt så ser ju forwards sidan sämre ut en ifjol måste in med 2 nya där + en hel nordgren då har man ju i alla fall en kedja som förhoppningvis kan producera.
Kommentera

Amitiel:

Det ser vi fram emot. Gissningsvis rör det sig väl om en center. Kan tänka mig att de är beredda att avvakta mer när det gäller backen. Det vore däremot ganska illa ifall laget saknar förstecenter under försäsongen.

Kommentera

Bad_Brett:

Det var i fredags jag hörde det och det kommer från bästa källan så helt säker på att det stämmer, men ska tjata, muta och försöka få fram nån mer detalj och förhoppningsvis ett namn:)
Kommentera

Bad_Brett: Precis, vi är desperata och bara man kan berätta hur ryktet uppkommer är det ok. Det känns som om det är lite äldre rävar på detta forumet och vi kan ta rykten som just rykten. Dessutom gnäller vi inte alldeles för mycket om det är i fel tråd:)
Kommentera

Amitiel: 

Då dammar vi av den här tråden igen! Hoppas på bättre aktivitet nu.

Låter spännande med spetsnamnet. Hur länge sedan hörde du detta? Är det färska nyheter?

Kommentera

ULTIMAVICI: Anders Forsberg mumlade något om att han vill att varje spelare ska få större roller. Med andra ord, dom ska klara av att delta offensivt som defensivt. Schutz känns som rätt kille för jobbet, skapligt med +/- hade han också. +17 i KHL är väl inte fy skam. 

Som marknaden verkar se ut så skulle jag bli rätt nöjd om vi landar honom. 

Kommentera

Sent på söndagskvällen fick jag höra att Modo drar i tysken Felix Schutz! Ingen koll alls på honom men här är iaf hans sida på EliteProspects: http://www.eliteprosp...ayer=10613

Som sagt ingen koll alls på denna kille, statsen vekar väl ok, ska detta vara förste centern?

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno:
Man nyttjade honom till sista matchen, mig veterligen hade man vetskap i skede ett, men då var de kanske andra "omständigheter"
Mkt skitsnack från vissa som inte ens är värd en kommentar...
Kommentera

« · 1624551 · »