Redigerad kommentar
J F K:Jaha är det tre säsonger han varit skadad nu? Han kanske magiskt blir frisk nu i Övik då OCH finner nån slags talang
Redigerad kommentar
Arlansk: Med tanke på att Anders sett honom i j-landslagen (och att han platsade där) så har det i alla fall funnits potential.
Elite prospects - som på inget sätt är facit iofs - skriver:
A very mobile player. Persson is a strong-skating two-way defenseman. He likes to join the rush and is especially valuable on the power play. Persson has a good point shot, but perhaps an even more impressive passing game thanks to his fine hockey sense. He reads the game well and is technically skilled.
J F K: Ok om DP var skadad förra säsongen. Hans övriga karriär då? Konstant skadad? :)
Finns liksom inget som talar för att han bara behöver mer speltid/vara skadefri för att få loss sin potential.
Arlansk: Enligt Dennis Persson själv så spelade han i princip hela förra säsongen skadad. Även om man är på isen så betyder inte det att man kan prestera 100%. Nu tror jag inte att han kommer att vara någon större succé, men inte att han åker efter halva säsongen heller. Det fanns ju en anledning till att han fick plats på andra sidan, även om det var svårt att se de två föregående åren i Brynäs.
Hensick tycker jag är ett specialfall. Foppa har spelat och tränat med honom, han presterade extremt bra i AHL och många hade sett honom. Flera journalister hade ju honom som poängligavinnare. I efterhand är det skitlätt att såga honom, men jag tror att alla sportchefer ville ha honom inför förra säsongen. Även om man har världens bästa scout så kan man göra misstag på spelare. Håkan Andersson hittade Zäta, Datsyuk och många andra, men har listat spelare som Axelsson och Ryno...
Det mesta hänger på Nättinen, Flanagan och möjligen ett till nyförvärv. Får vi centersidan att fungera är jag rätt säker på att det kan bli allt mellan plats 6-9, typ. Trots att våra backar (typ Torp och Cumiskey) stundtals spelade oerhört naivt så släppte vi in väldigt få mål. Med den klart hårdare träningsdosen i sommar är jag övertygad om att mycket bättre klarar att spela Anders Forsbergs jobbiga hockey, som vi bara stundtals orkade/vågade med förra säsongen. Ska vi ha en till säsong där vi inte har några spelfördelande centrar värt namnet blir det nog harvande i bottenträsket...
Bad_Brett:Backsidan är klart svagast ja. Kommer väl förhoppningsvis en ppback snart och Ahnelöv får ta mycket ansvar även i offensiven tror jag.Tråkigt att Lehtivuori och Persson är två av sex backar, svårt att få till något bra då
Målvaktssidan är bäst i sverige, ytterforwards helt ok, centrarna ok om än osäkra på förhand. backarna tyvärr kanske sämst i shl.
Arlansk:
Jo, men även om Flanagan och Nättinen gör dundesuccé, har jag svårt att se hur vi ska få till ett fruktat powerplay med denna uppställning. Cumiskey och Lööv kunde åtminstone transportera pucken och Regehr hade ett bra skott. Känns som att spelartyper med de kvaliteterna saknas nu.
Bad_Brett: Det ska in en forward till, hoppas det blir en center. Då ser det bättre ut med Flanagan, Påhlsson, Nättinen och vilken okänd spelare det nu blir in som sista spelare om nu Nättinen och Flanagan faktiskt är scoutade vilket inte Hensick var
Dennis Persson är helt värdelös, tror han är hemskickad innan halva säsongen är spelad. Ofattbart att värva en sån sopa och samtidigt skryta om sin juniorverksamhet men det är väl klassiskt Modo.
J F K:
Jag vill inte måla fan på väggen, men jag tycker att lagbygget ser väldigt märkligt ut. Har absolut ingenting emot att man ger Possler, Kempe, Hari etc. en rejäl chans att slå sig in i de första kedjorna, men vissa saker får mig att baxna.
Det fanns framförallt två problem ifjol: Svaga centrar och värdelöst powerplay. Nu har MoDo tappat en rad spelare som åtminstone på pappret bör kunna spela powerplay, och ersatt dem ...med vadå?
Visst, det är aldrig någon garanti att namnkunniga spelare kommer producera poäng, men att enbart värva spelare som aldrig har producerat känns ändå som en väligt konstig strategi.
Nu blir dessutom zonerna större och powerplay kommer bli ännu viktigare. Visst, man kan klara sig utan powerplaybackar, men då är det trevligt att ha en Holloway på blålinjen. Vem ska stå där nu? Dennis Persson? Victor Olofsson? Det känns som att dåligt skämt att de är de två kandidater som först ploppar upp i mitt huvud.
J F K: Vi brukar väl floppa ur underläge också. Vi spelade trots allt final 99. Men såklart är det bättre att slå ur underläge och bli 8:a så förstår jag ditt resonemang.
2006/2007 hade vi hemvändare som Timander, Jonsson, Svartvadet, Salle och Sundström. Alla med glöd för att ta SM guld tillsammans. Vi hade dessutom en blivande storback i Enström på blålinjen. Personligen tycker jag inte att vi slog ur underläge den säsongen förutom i semifinalen mot HV
Sist men inte minst spelade vi framför storpublik i en ny arena i en stad där hockeyn just då var glödhet.
Real Modo åkte ut mot Barcelona FBK med spelare som Zdeno Chara, Sheldon Souray, Marian Gaborik, Mike Comrie, Mike Johnson, Martin Gerber m.f.l i Lock Outen 2004/05.
Vad menar du med under LockOuts, har det varit många lockouts där Modo haft Real betonade laguppställningar?
J F K: " Det passar oss i regel väldigt bra att få smyga under radarn "
Hur menar du nu, kan jag få några exempel?
Angående Djurgården så är deras trupp minst lika vass som vår utom på målvaktssidan då, där slår vi alla andra lag på fingrarna. Detta blir förhoppningsvis vår räddning.
Monno:
Det fick mig att fundera på Tedenby igen. Byter gärna Nylander ifall vi skulle lyckas lura HV på honom, ifall SHL blir aktuellt.
Hur var det med hans status?
J F K: Framförallt tycker jag Nyström har lite övertro på Tellan. Nu ska man inte klaga jätte mkt på honom då han var den första stabila målvakten vi hade på flera flera år. Men det går inte å komma ifrån att han "stal" väldigt få matcher. Om ens någon. Han gjorde ytterst sällan missar, men han gjorde ytterst sällan fantommatcher/räddningar också.
Nu vet jag att han spelade väldigt bra i Ryssland förra året så. Time will tell. Men han är ingen Ullmark vill jag påstå.
InVinoVeritas: Journalister fungerar så att Ahlsenfelt och Tellqvist är mycket bättre och intressantare än Ullmark för att de har figurerat i pressen en längre tid. Några av våra bästa säsonger har juniorer varit bärande. Nu får vi massor av minus för det, men när Weinhandl åkte omkring med ett par tvillingar eller när Werna, Foppa och Macke huserade var det inget fel på juniorer.
Jag tycker att det är inkompetent att ranka Djurgården som bättre än oss, men jag förstår att vi på papperet inte imponerar. Det passar oss i regel väldigt bra att få smyga under radarn. Förlorar man lite matcher från början så är det inte krisstämpel på samma sätt som om HV och Färjestad gör det.
Petey21: Jag tycker såhär. Hedman hade varit väsentligt bättre för Modo vintern som var än när han verkligen spelade här. Då forecheckande han snudd på ensam och det var jättelätt att spela bort honom då han inte hade understöd. (Lite samma som när Modo hade Toukko åren innan). Hade Hedman spelat för Modo förra säsongen så hade han fått det understödet och han hade presterat väsentligt bättre.
Det är alltså lite samma sak nu med Shremp. En kille som passar bättre för en hockey som inte kräver massor av skridskoåkning. Han skulle passa mycket sämre i vårt nuvarande lag och spelsätt än han gjorde när han var här.
Självklart måste vi kunna göra mål,men vi måste hitta spelare som kan göra mål SAMTIDIGT som man åker mycket skridskor och stressar motståndare. Annars faller hela spelidén.
Jag är verkligen inte säker på att Modo kommer att orka och att det är rätt melodi för oss att spela som vi försöker, men ska vi spela som exempelvis Frölunda MÅSTE vi gå "all-in". Vi kan inte värva spelare för att de är bra, oavsett spelartyp. Vi måste rekrytera killar som passar in på vårt sätt att spela. Man kommer inte med en oxfilé när resten av gänget ska grilla pinnbröd...
Belos:Verkar som om HV71 vill ha Nylander.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/hv71/article19331697.ab
ULTIMAVICI: Tror vi inte SAIK drar i honom också? Han passar iofs dåligt där också egentligen. Men dom har gott om cash och ont om spets (nåja).
Men HV känns ju iofs som att dom kan börja dehöva värva snart...
Amitiel: Då har vi - som vanligt nästan - olika syn på det hela. Ska vi spela med helplanspress så håller det inte om vi har spelare som inte klarar utav det. Då kan vi helt enkelt inte spela det spelet, utan får gå tillbaka till ett avvaktande spel där vi ställer upp i styrspel när vi tappar pucken.
Jag håller med om att vi måste ha spelare som kan göra poäng och att det kanske får lov att vara kompromisser, men Schremp är i mina ögon fööör tempofattig för att passa in. Sedan håller jag med om att hans slagskott är brillianta och hans känsla i handlederna är väldigt läcker.
J F K:
Fast som det känns nu så har vi ett helt lag som kan forechecka och backchecka, och är inte såna spelare vi behöver nu utan nu är det dom som ska göra poäng vi behöver och säg vad du vill om hans back och forechecking men poäng kunde han göra.
Så hellre en spelare som är lite svagare i back och forechecking och vet vad han ska göra när han får lägena än en som dominerar i back och forechecking och när han väl får ett läge så kan han inte ens träffa mål.
J F K: Han kan ju spela endast PP och lägga straffar. ;) Prisvärt!
Edit: Hans slagskott i PP från tekningscirkeln eller närmare mål var ju riktigt mumsiga! =)
Redigerad kommentar
Amitiel: Där håller jag inte med. Har vi värvat och jobbat för et lag som ska sätta stenhård press på motståndarna så passar verkligen inte Schremp. En ganska dålig skridskoåkare som verkligen inte skulle orka forechecka och backchecka hårt.
Visst, han var bättre när han slapp det defensiva ansvaret som center, men jag tycker att spelartypen är så långt ifrån vad vi vill uppnå att jag säger Njet:)
Monno:
Med det som finns ledigt tycker jag nästan det är värt det, sätt bara nån annan på att transportera in pucken, han skulle vara väldigt bra att ha på straffar och pp i alla fall.
Redigerad kommentar
Sawchuk:
Hehe, nog skulle det vara långt värre att åka ned med en stark trupp ändå. Större besvikelse, sämre efterföljande ekonomi med "stark" trupp etc.
Har lite goa vibbar ändå. Med rätt utveckling på de yngre spelarna och nyförvärven kan säsongen 2014/15 bli riktigt bra för Modo med tanke på att de (flesta) andra lagen i SHL inte direkt övertygar heller. Två spetsvärvningar till - absolut, men det är viktigt med is i magen gällande de sista värvningarna.
J F K:
+ Seriesegraren och serietvåan i HockeyAllsvenskan möts i en finalserie i bäst av fem matcher. Segraren är klar för SHL. Förloraren går direkt till direktkvalet till SHL.
+ Lag 3-8 i Hockeyallsvenskan går in i slutspelsserien, där alla lag möts i en enkelserie. De tre främsta lagen går till direktkval till SHL. Vid samma poäng räknas inbördes möten.
+ De två sämst placerade SHL-lagen går till direktkvalet till SHL.
+ Således kommer sex lag att gå till direktkvalet till SHL. Dessa kommer att mötas i en matchserie i bäst av sju matcher. De segrande lagen går till SHL, de förlorande blir kvar i HockeyAllsvenskan.
Redigerad kommentar
Sawchuk: Helst undviker jag kvalserien...
Jag är inte fullt lika negativ som dig. Av den enkla anledningen av att visst har vi inte fått in några topp värvningar. Men det är inte många klubbar som fått det om man ska vara ärlig.
Det är backsidan som är otroligt skör. FW har en väldig bredd, än om poängmakarna saknas. Men spelare som Ritola, Skröder och Possler borde och måste producera i år. Eller jag Skröder börjar ju bli gammal.. Det är väl framförallt Ritola som måste göra skäl för sin lön!
Sen tror jag Kempe kommer imponera. Han har inte Lill-Nyllets teknik och finnes. Men en tyngd å jävlaranamma i spelet som ger otroligt mkt. Framförallt tror jag han kommer hjälpa eventuella kedjekamrater och dra med dom.
Sawchuk: Nu är det ingen kvalserie, utan bäst av sju mot typ lag fyra och fem från allsvenskan. Oavsett vilket så tror jag inte att vi är så kassa som många uppfattar det. Många av de tapp vi gjorde var inte spelare som var så bra som man hade förhoppningar på. Cumiskey var urusel defensivt, Regehr sämre än året innan, Tambellini långt ifrån dominant, Hensick toksvag osv.
Dvs, på papperet kanske det är mycket sämre nu, men i verkligheten tror jag inte det. Våra juniorer (och Possler/Bengtsson) är ett år äldre och förhoppningsvis bättre. Centersidan var horribel ifjol, vilket jag tror var en stor anledning till att vi gjorde så få mål. Där måste väl åtminstone en av Nättinen/Flanagan vara så pass bra att vi slipper ha Påhlsson i förstakedjan med offensiva uppgifter.
Sedan skrämmer verkligen inte lag som Djurgården, Örebro och Leksand. Lägg därtill att det alltid brukar vara något eller några lag som likt HV och LHC har en floppsäsong sett till förväntningar.
Kort sagt. Jag tror INTE att vi hamnar sämre än ifjol, men kanske är jag som vanligt lite för positiv.
J F K: Jag åker hellre ner i kvalserien med en stark trupp än med en svag trupp...
Blir faktiskt lite förvånad om vi kommer topp 10 i år om inte de förstärkningar som väntas är av högsta klass.
Sawchuk:
Vi får väl hoppas på 2 st starka sista värvningar, samt att Possler o Bengtsson, Kempe fortsatt sin utveckling. Centrarna käns väl som de mest oskrivna korten tillsammans med backsidan när Ahnelöv är skadad!
Hur vi än vänder och vrider på det så är backarna en massa om, kanske och förhoppningsvis... Den på papperet svagaste lagdelen.