1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2014/2015

« · 1625309 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI: Haha rätt ska va rätt. ;)
En fundering kring Roche och hans karriär, det är ju lite lustigt att en kille som alltså gör 19p på 50 matcher i NHL, och är +2 ändå inte platsar i laget säsongen efter?

Är det så att killen är gjorde av glas?
Kollar man Arizonas lag också så är det ju inte direkt så det kryllar av superbackar. Än om topp 3 är(var) rätt given.

Klart, 19p på 50m blir runt 31p på 82 matcher. Vilket kanske inte är super på en offensiv back. Men hade vare topp 3 D i laget iaf.

Vår käre Nagy var för övrigt 2a i interna poängligan det året. =)

Kommentera

Monno: Är det bara jag som har en känsla av att vi värvat in en major säkerhetsrisk?
Jag får Greg "the Slapshot" Johnsson vibbar här..

Kommentera

spud: Väsentligt snabbare än Johnsson. Han verkar vara en riktigt bra kille på rören. Dock är det definitivt fokus på anfallsspelet.

Dock tycker nog jag att Cumiskey är en bättre liknelse i sådana fall. Duktig skridskoåkare och offensivt överlag, medan defensivt är det lite svagare. Förhoppningsvis kan han i alla fall ta rätt på sin kille framför mål, vilket automatiskt gör honom mycket bättre defensivt än Cumiskey. (Ingen kommer väl vara i närheten av Cumiskeys skridskoåkning de närmaste 100 åren).

Kommentera

spud: Jag tycker det är spännande att vi värvat in en ex-kapten och en ex-assisterande kapten. Roche bidrar med rutin bland backarna och förhoppningsvis så klarar Ahnelöv att städa upp efter honom. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Välkommen då till Modo! 

;P

www.youtube.com/watch?v=q7_pVS9PWIs

Kommentera

Blake:

Det där var ju inget, så länge han inte gör en Mats trygg.

Kommentera

Amitiel: På förhand känns Ahnelöv + Roche som en uppgradering av Regehr + Cumiskey. Lööv har vi ingen hundraprocentig ersättning för, men kanske kan Carlsson, någon annan junior eller DP kliva fram och vara riktigt bra. Min misstanke är dock att den sjätte backplatsen kommer att rotera. Vid skador ser vi lite tunna ut om vi inte får utveckling.
Dock kändes det som om det framförallt var på backsidan vi hade mest utveckling. Killar som Torp, Löv och Hedman var klart bättre än väntat.
Kommentera

Sven Tuta: Haha, ja, ursäkta min humor :)
Kommentera

Då var det offentligt! Travis till Modo
Kommentera

ULTIMAVICI:
Fast det var det ju tidigare idag också när Modo folket tex charlotte börja följa han på Twitter :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Haha jo men då Modo gått ut med ett pressmeddelande får vi väl anse att det är helt offentligt, även om det blev det mer eller mindre under gårdagen redan.
Kommentera

ULTIMAVICI: Det är klart oroande att han varit skadad ganska ofta på slutet. Robert "Mr Asperger" Pettersson på hockeysverige verkar vilja få det till att Roche varit skadad så att han sluppit sitta på bänken pga utlänningskvoten, men det är så korkat att man häpnar. Givetvis har man spelat med bästa laget och då har han i princip alltid platsat när han varit skadefri.

Då Danielsson exempelvis fått sitta sex matcher på raken visar det på vilken klass Roche trots allt hållit när han varit skadefri.

Kommentera

J F K: Här sitter du och anklagar någon för att ha asperger men ändå läser du vad denna person skriver.

Trodde bättre om dig Foppa.Hoppas du gör ett bättre jobb för Modo.

Kommentera

Arlansk: Han har den kanske mest kände Asperger-killen som profilbild.Dvs, Sheldon Cooper i Big Bang Theory.

Du får kalla mig för Foppa, men om någon annan drar någonting som det faktiskt finns en anledning för. Då är det plötsligt inte ok?

Nu känns det rätt uppenbart att du inte vet vad Aspergers syndrom är för någonting. Någon med Asperger finns det i regel ALL anledning att läsa, för den personen är oftast väsentligt intelligentare än genomsnittet. Det är mycket större chans att de personerna tas in på universitet än genomsnitten och på deras specifika ämnesområden blir de minsta sagt oerhört vassa...

Kommentera

J F K:Så du hyllar Robert när du kallar honom för Mr Asperger? Ok Foppa. Var lite otydligt men då vet jag att du håller honom högt.
Kommentera

Arlansk: Jag tycker att han är fantastisk på att samla fakta. Han är genuint duktig på språk osv. Jag håller långt ifrån alltid med honom i analyser, men han är oftast rolig att läsa då han - om han nu inte verkligen har Asperger - definitivt har Aspergerliknande drag i hans ambition i att korrigera de som skriver inlägg och de som skriver/uttalar utlänska namn för att ta två exempel.

Kommentera

J F K:Då förstår du också att han inte menar att Roche blivit skadad för att slippa sitta på bänken utan för att berns rotationsproblem blivit löst för att Roche är skadad ofta.
Kommentera

Arlansk: Det där är tvetydigt. Det är inte tydligt Robert menar att han löst Berns rotationsproblem eller om han löst sina egna potentiella bänkningar genom att vara skadad.

Hur som helst så konkurrerade han oftast ut Niklas Danielsson i alla fall då han knappt verkar ha varit på bänken alls pga rotationen.

Kommentera

J F K: Skönt att veta att man kan få en medicinsk diagnos faställd här av dig JFK, när du nu ändå har iklätt dig din vita rock, kan du väl kanske förklara hur det kmr sig att hky-spelare oftare har ADHL symptom än genomsnittet.
(kan det generellt vara ett prob, att bänka en ADHL-are?)

Kommentera

dav32: Det har jag inte massor av erfarenhet av så det törs jag inte uttala mig om.
Kommentera

dav32: Blir nog svårt att fastställa varför hockeyspelare överlag har en sjukdom som inte existerar?
Kommentera

ULTIMAVICI: :)) tog för givet att de bara var "aspergare" som anmärkte på felstavningar...modoiter kan ju tydligen oxå se skillnad.
Kommentera

dav32: har själv en dragning av Asperger, så jag får jobba på att inte bli språkpolis på forum. Nu skriver man på telefonen så det är omöjligt att alltid skriva korrekt svenska. Dock behöver man inte ha aspergerliknande syndrom för att gå banans på dåligt språkbruk.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: banans?
Kommentera

Jajjen: Precis. Tack för påpekandet. Tänkte skriva bananas, men då det är för nytt ord, (Iofs ett svengelskt sådant) så korrigerade min telefon mig. Att försöka sig på slang eller skriva ihop ord är ingen barnlek...
Kommentera

J F K: För att - förhoppningsvis - avrunda. Robert P har alltså Sheldon Cooper på sin profilbild på twiitter.

en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_Cooper#Asperger_syndrome

Kommentera

NuMo: Det finns väl inte så många att välja på...
Ullmark lär få bra träning iofs:)
Kommentera

NuMo: Kan vara förklaringen till varför han hörs vara bra på skridskorna, lär väl va en Cumiskeytyp som gärna går djupt ner i motståndarnas försvarszon. 

Spelare som är bra på allt är en bristvara i SHL och det var ju spets vi ville ha. Vi har redan lirare för BP och i 5 mot 5 så städar Ahnelöv/Ullmark upp. 

Kommentera

William Nylander tränar med sin pappa och bror i Stockholm, skulle vara bra om Svartvadet finge upp William till Modo igen om han inte tar en plats i Toronto.
Kommentera

Blake:Fast... Då har vi fått höra detta också:

Snackade om Travis Roche med schweizisk kontakt: ”Skicklig, helt klart. Bra med pucken. Men skridskoåkningen…, han går nästan runt på isen”.

Kommentera

NuMo:

Fast väldig offensiva backar är ju oftast en fara i egen zone, kollar bara tex Hersley, var ju bättre att han fick stå och vänta på blå linjen för att han förstörde mer än han hjälpte i egen zone.

Samma med Pikkarainen nog var han bra framåt men ingen man ville ha i egen zone.

Kommentera

InVinoVeritas:

Fast sen litar jag mer på Byron när han säger att det är en bra värvning än nån sportjournalist, specielt när det är en sportjournalist på aftonbladet.

Kommentera

Amitiel: Njaa. Gamla lagkamrater ser jag inte som en tillförlitlig källa. Iaf inte när det ska uttala sig i media om varandra.

Tror du ens att Tollefsen skulle säga annat än gott om Dick Axelsson t.ex. om nån tidning i Norge ringer å frågar?

Sen kan ju Byron nog vare ärlig till Svarten. Men svårt å se att Roche bara har uppsidor som det låter på Byron i tidningen.

Kommentera

Monno: Nog tror jag att han är rätt bra om han har en given plats sex år på raken och att han petar Danielsson till läktaren...

Abrahamsson och Roos är inte direkt tillförlitliga källor så deras motsvarigheter i Schweiz kanske inte heller har en susning om vad de pratar om.

Kommentera

Flanagan har alltså opererat höften och kör rehab två veckor till.

Det känns som att det kan bli ett spännande år vad gäller skador detta...

Skulle inte förvåna mig om Skröder spelar likt gammal god klass bara för att dra på sig sin första långtidsskada under tiden i Modo. Ba för att det ska jävlas. :P

Kommentera

Monno: Men nog känns det jobbigt att Malmö värvar en spelare med klart bättre meriter än vad vi gör... Nu får vi hoppas att Flanagan är välscoutad och att hans statistik är mindre bra pga en annan roll/sämre kedjekamrater.

Jag har stora förhoppningar på Victor Olofsson, men att flera juniorer ska ta kliv. Det vore smutt om Kempe, Carlsson osv tar större roller sxempelvis.

Kommentera

J F K: Kostade nog en del för Malmö dock, känns som att Malmö kommer få slänga in en konkursansökan om de inte lyckas med att ta steget upp till våren.
Kommentera

J F K:Skellefteå värvar Patrik Zakrisson...

Laget ikväll

Målvakt:

30 Linus Ullmark (37 Adam Reideborn)

Backpar:

3 Joonas Lehtivuori - 22 Albin Carlson

29 Dennis Persson - 7 Fabian Norberg

41 Oscar Hedman - 38 Nichlas Torp

6 Jesper Lindgren

Kedjor:

18 Mattias Ritola - 62 Janos Hari - 12 Victor Olofsson

51 Adrian Kempe - 14 Victor Öhman - 11 Simon Önerud

10 Per-Åge Skröder - 26 Samuel Påhlsson - 35 Robin Byström

27 Peter Öberg - 34 Christopher Bengtsson - 25 Oscar Bergkvist

Ej med:

Jonas Ahnelöv

Travis Roche

Niklas Nordgren

Kyle Flanagan

Joonas Nättinen

Gustav Possler

Kommentera

Arlansk: Skrämmande backlinje det där...
Kommentera

Monno: Dessvärre är inte forwardslinjen heller något som får motståndarna att darra.

Kommentera

J F K: Nättinen har problem med ett lår och Nordgren är förkyld. Om ni undrar varför de inte spelar!
Gissar att Possler ännu inte är helt matchklar, Flanagan är ju nyopererad och Ahnelöv har ju inte återställts ännu pga sin axelskada.

Ahnelöv och Flanagan kommer troligtvis inte vara i toppform innan mitten av Oktober, Possler är ju ung och kommer troligtvis komma igång rätt snabbt då han också kan träna för fullt redan nu, hur illa det är med Nättinen har jag ingen aning om, men hoppas han kan vara med redan till nästa match. Vi har inte råd att ställa av halva laget fler matcher om vi ska börja göra oss redo till premiären.
Kommentera

ULTIMAVICI: Det är ju lite illa att ALLA våra "toppvärvningar" är skadade eller har rejäl skadehistorik.

(Ja Nättinen och Flanagan får vi ju lov å klassa som toppförvärv jmf med Hari och DP iaf..)

Kommentera

J F K:

Däremot är det många junior som är uttagna och är det som är planen till första tränings matcherna, dom vill se ungefär vars juniorerna ligger i träning och utveckling eftersom det spelar ingen roll om man vinner med 10 - 0 eller förlorar med 10 - 0.

Är när säsongen kör igång man ska vara redo och det gör man bäst igenom och se hur juniorerna ligger till medans det finns tid att anpassa träning och sånt till att träna det man ser inte riktigt stämmer än.

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Fast det är minst lika viktigt att få igång resterande lag, träning är träning och match är match även om det är försäsong.
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag har inget problem med att man matchar mycket juniorer eller blandar friskt i laguppställningen rent generellt. Det var bara ett konstaterande att truppen inför denna matchen inte skulle skrämma ett allsvenskt lag.

Kommentera

J F K: Har heller inget emot det, eller att man testar de juniorer som står närmast att ta en plats. Däremot så ligger mina farhågor i att vi har spelare som är tänkta att leda laget på skadelistan nära inpå seriestart!
Kommentera

ULTIMAVICI:Tedeby till HV!
Kommentera

Arlansk: Tror på flopp om man ser till förväntningarna, Tedenby kommer få det jobbigt.
Kommentera

« · 1625309 · »