ULTIMAVICI: Det var väl världens jävla ståhej när Belissimo fick kicken också? JA inte från media då utan Luleå som körde PK och hela köret.
Dom verkar ha tagit det som vana. =)
ULTIMAVICI:
Lööv lämnar. Återigen finns det ingen kontinuitet. Och de uteblivna framgångarna gör det svårare att locka spelare. Modo är inget lag man går till om man vill vinna något. Är vi nya Södertälje kanske? Ett lag dömt att vara i bottenträsket för all framtid. Hade Modo bara gått långt i slutspelen varje år efter guldet likt Färjestad gjorde efter 2002 så hade vi varit en stormakt. Istället slängde vi bort allt.
J F K:
Toronto var väl tvungen att skriva kontrakt för att inte tappa rättigheterna. Frågan är ifall inte ett tillbakalån kan vara aktuellt ändå.
Hur som helst surt ifall vi tappar honom, han är den typ av spelare vi ska satsa på. Säkert förhållandevis billig sett till vad han presterat över året.
ULTIMAVICI: Så är det absolut. Det jag bygger mest på är att Modos A-jun under största delen av säsongen sett ut som om man taktiskt varit det minst utvecklade laget. Det finns inte mycket till linjer i uppspel, försvarsspel och fem mot fyra. Visst beror det delvis på att man har haft ett väldigt ungt material, men det var exakt samma sak när han tränade B-jun. Tydligast var i förlängningen mot HV i J-20. Modospelarna gick bort sig precis hela tiden och HV fick massor av frilägen för att Modo var så oorganiserade.
Ska han kunna styra upp forwards för A-laget?
Sedan har han uttalanden i media som oftast påminnt väldigt mycket om Challes. Mycket gnäll på man inte spelar som man tränat osv, när just den biten är coachens uppgift.
Sedan är assisterande oftast en helt annan grej än huvudansvarig. Mycket mer individuell coaching, en uppgift att hålla grabbarna på gott humör kan det vara, men det är väldigt mycket upp til hur teamet delar upp det. Roger Melin och Pelle Bäckman verkar exempelvis varit väldigt olika på sådana saker.
Cyklob: Nja, så viktigt känns det inte att få ihop något. Det får gärna komma innan sommaren, men innan VM känns det rätt irrelevant.
Modos kärna verkar duktiga på att hålla hemligheter...
J F K:
Att kommunägda Skelleftekraft bjuder på hallhyran ger ju en bra slant att jobba med också...
J F K: Sedan ska sägas att pengar inte automatiskt ger framgång, men nog fasen är det stor skillnad om ett lag har nästan dubbelt så stor spelarbudget.
Lag som Skellefteå som kan knyta upp en Frögren som komplement eller Växjö som kan ha Rosén på bänken och ändå få ihop en budget. Där är vi verkligen inte...
J F K:
Jag önskar att Modo för en gångs skull börjar bygga spetsen först. Bredd finns alltid att få tag i.
I princip alla lyckosamma dynastier har haft en eller två " Franchise player " med målskytte/playmaking som expertområde att bygga sitt lag runt.
Har man den spetsen så är det så mycket lättare och locka roll/breddspelare med kvalitet också.
Vi kan ju inte värva Crosby så vad ska man leta efter då? Mitt förslag är en/två spelare i sina bästa år som inte vill till NHL till varje pris eller som kanske fått sina chanser men inte lyckats förvalta dem på rätt sätt lex Lindström.
Vilka är dessa spelare då? Jag vet inte, det är Modos scouter och sportschefs roll att hitta dem men vi kan ju storma lite här.
Då vi har vår/våra härförare så kan vi gå vidare med lagbygget.
Sawchuk: Efter allt vi visste så kunde Hensick ha varit den spelaren:/
Nåja, jag håller med om att vi verkligen behöver någon som kan leda laget offensivt. Någon som kan leda PP, men också kan utnyttja spelare som Possler och för den delen Skröder osv. Kort och gott en spelskicklig center i första hand.
Sedan vet vi att A Forsberg vill spela en snabb hockey med extremt mycket press. Detta gör säkerligen arbetet väsentligt svårare, för varken Sundström eller för den delen Hensick hade passat in i Modos spelmodell. Vart hittar man den kloke centern som dessutom kan åka massor med skridskor?
ULTIMAVICI:
Bästa sättet att få en 100.000kr i månadenspelare att spela som 150.000 är att ha en300.000kr spelare som spelar som en 500.000 spelare som leder laget.
Träningsbiten håller jag med om. Med Svarten vid rodret tror jag dock inte det kommer att hända. Killen är rätt laid back om man säger så.
Hade Hensick varit det man hoppats på skulle Modo definitivt spelat om de ädla valörerna. Tyvärr var dock scoutingen/ analysen alldeles för dålig på honom.
Sawchuk: För dålig. Jo, så kan man se det. Samtidigt är det väldigt svårt att ha mer scouting med tanke på att Foppa spelade med honom och väldigt många hade sett honom. Vi kommer med största sannolikhet få värva spelare "vi" sett väsentligt mindre än just Hensick. Jag menar, det är rätt många sådana misslyckanden även i NHL med spelare som Daigle för att ta ett extremt exempel.
Vår kanske mest lyckosamme scout Håkan Andersson i Detroit har hittat spelare som Valtteri Filppula, Henrik Zetterberg, Pavel Datsyuk och Johan Franzen. Ett par av dem som riktigt sena draftpicks som ingen annan trott på. Hur som helst så var han väl ansvarig för både Johan Ryno och Dick Axelsson...?
Vi får hoppas att man hittar rätt spelare den här gången. A Forsberg har varit scout och har bra vana på den biten nu när han varit på turne. Sedan kommer man att få lita på andra kontakter på andra sidan. Sedinarna och resterande ex-modoiter. Andra kontakter som funnits kring Foppa, Macke osv.
J F K:
Nu var ju inte Foppa en Scout utan en spelare och dom spelade tillsammans i ett lag med helt andra förutsättningar än Modo. Byggde man värvningen på att Foppa sa att Hensick var bra 2008 har man enorma problem i Modo.
Scouting handlar om intervjuver, tester, analyser, att bygga en så fullständig spelarprofil som möjligt, ja ska man göra det rätt är det en hel vetenskap.
Scouting är inte att se vad en spelare gjorde förra året utan att förutse vad en spelare kan prestera nästa år.
Att ha en massa gamla lagpolare som ser lite matcher här och där som spekulerar är inte seriös scouting enligt mig.
Redigerad kommentar
Sawchuk: Självklart inte, men om man spenderar mycket tid med en person får man också en bra uppfattning om hur träningsvillig denne är. Hur seriös han är inför och på en match. Hur han reagerar när han flyttas ned i kedjehierarkin eller till farmarlaget. "Umgås" man med en kille så pass ofta i de sammanhangen så får man i regel en bra uppfattning.
Så, jag tänkte inte på hur Foppa tyckte Hensick var på isen, utan på precis de värden du tog upp. De personer du intervjuar hur tänkte du att de skulle ha mer insight? Givetvis kan man intervjua personen själv i fråga, men då litar jag hellre på hur han agerat än hur han svarar på frågorna.
J F K:
Man måste självklart bygga en total spelarprofil. Precis som NHL lagen jobbar. Intervjuva spelaren, intervjuva hans tränare och tränaren före det, prata med lagkamrater och före detta lagkamrater, fystränare, titta på minst 25-30 matcher, gärna många av dem live. prata med spelaren igen, presentera hur man tänkt använda sig av spelaren i fråga, krav och förväntningar, läkarundersökning, fystest, sen kan man börja fundera på att sätta en kråka på pappret.
Verkar tyvärr vara stor skillnad i inställningen till scouting mellan länen...
J F K:
Jag vet att det är teoretiskt möjligt. Det gäller att ha drivna och kunniga personer som brinner för sin uppgift. Man kan inte ha 100 andra bollar i luften samtidigt.
Om du inte förstår att det inte handlar om att träffa 100% rätt varje gång ( angående din kommentar om Vesce, eller också spelar du bara Allan Brallan ) utan att minska risken för att göra en dålig värvning genom ett gediget förarbete så är den här disskussionen meningslös.
Det behöver heller inte vara särskilt kostsamt relativt sett att göra ett bra jobb, oftast tjänar man igen pengarna det kostat med ränta till föreningen om man skött sin uppgift bra. Vem har sagt att det måste vara nordamerikaner?
J F K:
Tillhör man de största klubbarna i världen kan man ha en sådan omfattande organisation och lägga ut de pengarna. Tillhör man en klubb i SHL:s mitt som dessutom har problem med ekonomin så får man nog satsa på att scouta bra på juniorsidan samt att vara beredd att chansa lite med sina utländska värvningar. Och med chansa menar jag att kanske se spelarna live någon/några gånger under en scoutresa samt gå på rekomendationer från gamla tränare och spelare, att tro att man kan se samtiliga spelare 20-30 matcher innan man värvar dom är naivt, även när det gäller spelare från sverige.
Även fast jag håller med om att det är så det borde se ut så kommer vi inte ha ekonomi till att bygga upp detta.