1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507752 inlägg · 4105 ämnen

RE-building the future 2014/2015

« · 1619380 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2014/2015
Cyklob: Tack vare pengarna från kommunen blir det bättre. Vad vi verkligen behöver är riktigt bra centrar, för jag tror att Skröder med flera har mycket mer att ge om de får bättre puckar att jobba med.
Kommentera

Luleå lägger alltså ut en livesändning för att presentera nästa värvning och det visar sig vara.... Granström... Snacka om antiklimax för fansen, nu får de fan livesända alla värvningar då de satt ribban på den nivån! Inget ont om Granström men livesändning?
Kommentera

ULTIMAVICI: Det var väl världens jävla ståhej när Belissimo fick kicken också? JA inte från media då utan Luleå som körde PK och hela köret.

Dom verkar ha tagit det som vana. =)

Kommentera

Monno: Vet inte om jag kapar tråden ned att snacka om juniorer och den kommande säsongen:)
Hur som helst. Modo har sex spelare med i U-18 VM som spelas snart. Visst kanske vi "bara" skulle haft fem om inte Aho och Kylington diskvalificerat sig själva genom att vara med i finalgrupperna, men ändå är det härligt.
Då är ändå inte Timashov med, men han behöver lära sig att passa och försvarsspel. En stor talang som nog skulle varit med bara sett till talangen, men som sagt förstår jag varför han lämnas hemma.
Kommentera

J F K: Dock är iaf försvarsspelet något som en majoritet av spelarna i den åldern brister på, men att släppa pucken är något som han måste jobba på, även där är dilemmat att inte hämma hans utveckling då det är en spelare som ska ha mycket puck! Men för att inte bli en ny Ritola är det väl dags att börja titta upp och se passningsvägar istället för att se de komplicerade dribblingsvägarna!
Kommentera

Så Oscar Steen är i Ö-vik.. Lär väl vara och besöka någon gammal vän, för inte rycker väl Svartvadet i honom? Ser inte vad han skulle tillföra till laget!
Kommentera

ULTIMAVICI: Sambon är väl här ifrån dom jag fattat det. Så du behöver nog inte vara orolig. ;-)
Kommentera

Monno: Tack för den! Blev orolig om detta hade varit Svartvadets syn på att bygga nytt ;)
Kommentera

ULTIMAVICI: Daniel Zaar verkar ha besökt Skellefteå och då de har väsentligt mer pengar från de kommunala bolagen så känns det som om han är på väg dit. De brukar vara riktigt bra på att slanta upp, även om man utåt sätt pratar om helt andra saker...
Kommentera

J F K: Jo gissar att han är mer eller mindre klar! Dock lockar det ju alltid att komma till ett vinnande lag även om pengarna är avgörande! Läste förresten att Växjö lär göra en vinst på omkring 15 miljoner i år, ännu ett lag som kommer kunna plocka mer eller mindre vilka spelare som man vill! Har inte koll på kommunstödet från Växjö men med ett så pass dyrt lag är det otroligt med en sådan vinst då det inte är 15000 personer på varje hemmamatch!
Kommentera

ULTIMAVICI: Växjö får nog mest av kommunen om jag får gissa, med Skellefteå som möjligt undantag. De har en rätt liten hall och som du säger är det fullständigt omöjligt att man slåss på samma villkor som exempelvis Modo. Modo har en oerhört mycket billigare trupp...
Kommentera

Lööv klar för Toronto på 3 år, riktigt illa att tappa honom till nästa säsong... Skit
Kommentera

J F K: kommunstöd är ett måste för att klubbar från mindre städer skall kunna bedriva hockey på denna nivå, dock undrar man ju hur storleken på stödet sätts när laget kan göra sådana vinster, stödet som i grunden är skattepengar borde ses över när vinsterna skjuter i höjden!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Lööv lämnar. Återigen finns det ingen kontinuitet. Och de uteblivna framgångarna gör det svårare att locka spelare. Modo är inget lag man går till om man vill vinna något. Är vi nya Södertälje kanske? Ett lag dömt att vara i bottenträsket för all framtid. Hade Modo bara gått långt i slutspelen varje år efter guldet likt Färjestad gjorde efter 2002 så hade vi varit en stormakt. Istället slängde vi bort allt.

Kommentera

Dexter : En dystopisk framtidssyn.
Själv tror jag en del på nästa säsong. En juniorverksamhet som börjar likna något, äntligen pengar från kommunen även om Växjö, Saik och Luleå får mer samt SHLs bästa målvaktspar. Underverk händer inte på en gång...
Kommentera

J F K: Någon som har koll om Modo får några stålar för Lööv eller är det SSK som får allt ?
Kommentera

Smurfen: Då pengarna fördelas på de 4 sista åren så får Modo 25% och Södertälje 75%
Kommentera

J F K: Har också större framtidshopp nu än för ett år sedan då man visste att ekonomin var i botten! Med pengarna från kommunen kan vi bygga upp en stabil ekonomi på sikt och säkerligen lägga några extra kronor på spelartruppen! Med fingertoppskänsla i värvningsarbetet så kan det bli riktigt roligt redan kommande säsong! Vi får ju inte glömma att vi slutade på 8:e plats trots att de tunga värvningarna floppade mer eller mindre och PP var en katastrof genom hela säsongen, ser betydligt ljusare ut för Modo som har möjlighet att plocka in spelare på tomma platser än för tex LHC som har vidare kontrakt med nästan hela laget som floppade och platserna de ska fylla ut kommer bli svåra att få samma produktion på som man hade under förra säsongen! Topp 5 ska vi hamna om värvningarna blir hyfsade!
Kommentera

ULTIMAVICI: Okej ! Tack för svaret

Kommentera

Dexter :Vart går Lööv?  Nhl? Han har väl eg kontrakt 1 år till,va?
Kommentera

zigge: Han skrev kontrakt med Toronto, men som typ femteback i MoDo känns väl AHL eller längre ned i systemet mer troligt. Helt idiotiskt tycker jag.
Kommentera

J F K:

Toronto var väl tvungen att skriva kontrakt för att inte tappa rättigheterna. Frågan är ifall inte ett tillbakalån kan vara aktuellt ändå. 

Hur som helst surt ifall vi tappar honom, han är den typ av spelare vi ska satsa på. Säkert förhållandevis billig sett till vad han presterat över året. 

Kommentera

Rytter: Verkar vara klart att det inte blir utlåning!
Kommentera

ULTIMAVICI: Gradin tar steget upp i A-laget och här satt man och trodde att han inte var kompetent nog för A-jun. Iofs blir det en mindre roll än huvudtränare, men personligen är jag oerhört tveksam.
Kommentera

J F K: Ingen aning hur Gradin är som tränare å person. Men många verkar tycka han är dålig matchcoach och inte kan vända matcher. Min fundering är mest, är det verkligen ass.coach uppgift att vända matcher/ändra matchbilden? Det om något borde väl egentid vara Forsbergs uppgift? Eller?
Kommentera

J F K: Klart man kan vara tveksam, men anledningen att han får jobbet måste ju bero på att man anser att han har de egenskaper som krävs för jobbet! Skillnaden på att ha huvudansvar och assisterande kan vara liten eller kopiöst stor och blir därmed svår att avgöra!
Kommentera

ULTIMAVICI: Så är det absolut. Det jag bygger mest på är att Modos A-jun under största delen av säsongen sett ut som om man taktiskt varit det minst utvecklade laget. Det finns inte mycket till linjer i uppspel, försvarsspel och fem mot fyra. Visst beror det delvis på att man har haft ett väldigt ungt material, men det var exakt samma sak när han tränade B-jun. Tydligast var i förlängningen mot HV i J-20. Modospelarna gick bort sig precis hela tiden och HV fick massor av frilägen för att Modo var så oorganiserade.

Ska han kunna styra upp forwards för A-laget?

Sedan har han uttalanden i media som oftast påminnt väldigt mycket om Challes. Mycket gnäll på man inte spelar som man tränat osv, när just den biten är coachens uppgift.

Sedan är assisterande oftast en helt annan grej än huvudansvarig. Mycket mer individuell coaching, en uppgift att hålla grabbarna på gott humör kan det vara, men det är väldigt mycket upp til hur teamet delar upp det. Roger Melin och Pelle Bäckman verkar exempelvis varit väldigt olika på sådana saker.

Kommentera

J F K: Absolut! Kan skriva under på alla punkter vad gäller det taktiska och den hönsgård som varit återkommande på isen när juniorlaget slarvat bort matcher trots att man har individuellt bättre spelare! Som assisterande fungerar han som stöd och bollande med de andra ledarna sen kan det krävas en hel del vidareutbildning på det taktiska!
Får han till vårat PP så är jag nöjd, denna säsong hade det räckt med en hyffsad nivå där så hade vi slutat topp 4 i tabellen!
Kommentera

William Nylander hade en okej match mot Slovakien! 5 poäng i 6-2 vinsten... Får gärna stanna en säsong till! Adrian Kempe fick "bara" med sig 3 poäng!

Sen var det visst någon mindre viktig match mellan Skellefteå och Färjestad ikväll.. Gäsp
Kommentera

ULTIMAVICI: på något konstigt sätt verkar schellet få ihop det trots att mannen bakom allt fick gå i förtid ifjol.
Kommentera

Är det någon som hört något på värvningsfronten? Verkar ju stendött medans andra lag passar på att förstärka. Men man får väll ha tålamod men hade ju varit skönt att ha truppen klar tidigt så dom får en bra kemi direkt.
Kommentera

El Maco: De var ännu bättre ifjol, men givetvis är det faktum att man pengamässigt är överlägsna konkurrenterna viktigt. Inget annat lag föutom kanske Växjö hade haft råd att behålla Jocke Lindström, fuskaren Jimmie Jump, Holloway, Möller osv. För vilket annat SHL-lag som helst så hade de dragit till minst KHL. Stannar Klasen, Arlbrandt, Hjarmarsson? Stannade Järnkrok, Söderberg osv ifjol? SAIK har helt enkelt rätt kommun bakom sig.
Kommentera

Cyklob: Nja, så viktigt känns det inte att få ihop något. Det får gärna komma innan sommaren, men innan VM känns det rätt irrelevant.

Modos kärna verkar duktiga på att hålla hemligheter...

Kommentera

J F K:

Att kommunägda Skelleftekraft bjuder på hallhyran ger ju en bra slant att jobba med också...

Kommentera

J F K: Har Skelet mer hjälp av hembygdspolitiker än Leksand? Eller för all del Modo o Timrå? 
Kommentera

sargad: Mycket mer, men det är en rikare kommun och just ebergibolaget där går riktigt bra så de "sponsrar" laget. Modo får väsentligt mer till nästa säsong, men kommer ändå ligga en bra bit kanon Saik och Växjö i kommunalt bidrag. Ändå är man långt ifrån sämst till, utan det är nog Djurgården. Stockholmslagen har det fruktansvärt..
Kommentera

J F K: Sedan ska sägas att pengar inte automatiskt ger framgång, men nog fasen är det stor skillnad om ett lag har nästan dubbelt så stor spelarbudget.

Lag som Skellefteå som kan knyta upp en Frögren som komplement eller Växjö som kan ha Rosén på bänken och ändå få ihop en budget. Där är vi verkligen inte...

Kommentera

J F K:

Jag önskar att Modo för en gångs skull börjar bygga spetsen först. Bredd finns alltid att få tag i.

I princip alla lyckosamma dynastier har haft en eller två " Franchise player " med målskytte/playmaking som expertområde att bygga sitt lag runt.

Har man den spetsen så är det så mycket lättare och locka roll/breddspelare med kvalitet också.

Vi kan ju inte värva Crosby så vad ska man leta efter då? Mitt förslag är en/två spelare i sina bästa år som inte vill till NHL till varje pris eller som kanske fått sina chanser men inte lyckats förvalta dem på rätt sätt lex Lindström.

Vilka är dessa spelare då? Jag vet inte, det är Modos scouter och sportschefs roll att hitta dem men vi kan ju storma lite här.

Då vi har vår/våra härförare så kan vi gå vidare med lagbygget.

Kommentera

Sawchuk: Visst behöver vi få in spets! Men den största uppgiften ligger i hur vi utvecklar laget och de spelare vi redan har kontrakt med, skriver man kontrakt med en spelare som lyfter 100.000 i månaden så är den bästa investeringen man kan göra att få honom att spela som en 150.000 kronor i månaden spelare. Här ligger den största utmaningen för Modo, det är dags att höja kraven och kvalitén på träningar och matcher! Sen skadar det givetvis inte att bibehålla den familjära stämningen som Modo byggt upp i och omkring laget. Ska vi få spelare att stanna så kommer det krävas att de känner att det är bra för deras utveckling och karriär att stanna ytterligare ett år eller två, och det kommer de bara att känna om det ställs krav!
Kommentera

Sawchuk: Efter allt vi visste så kunde Hensick ha varit den spelaren:/

Nåja, jag håller med om att vi verkligen behöver någon som kan leda laget offensivt. Någon som kan leda PP, men också kan utnyttja spelare som Possler och för den delen Skröder osv. Kort och gott en spelskicklig center i första hand.

Sedan vet vi att A Forsberg vill spela en snabb hockey med extremt mycket press. Detta gör säkerligen arbetet väsentligt svårare, för varken Sundström eller för den delen Hensick hade passat in i Modos spelmodell. Vart hittar man den kloke centern som dessutom kan åka massor med skridskor?

Kommentera

ULTIMAVICI:

Bästa sättet att få en 100.000kr i månadenspelare att spela som 150.000 är att ha en300.000kr spelare som spelar som en 500.000 spelare som leder laget.

Träningsbiten håller jag med om. Med Svarten vid rodret tror jag dock inte det kommer att hända. Killen är rätt laid back om man säger så. 

Hade Hensick varit det man hoppats på skulle Modo definitivt spelat om de ädla valörerna. Tyvärr var dock scoutingen/ analysen alldeles för dålig på honom.

Kommentera

Sawchuk: För dålig. Jo, så kan man se det. Samtidigt är det väldigt svårt att ha mer scouting med tanke på att Foppa spelade med honom och väldigt många hade sett honom. Vi kommer med största sannolikhet få värva spelare "vi" sett väsentligt mindre än just Hensick. Jag menar, det är rätt många sådana misslyckanden även i NHL med spelare som Daigle för att ta ett extremt exempel.

Vår kanske mest lyckosamme scout Håkan Andersson i Detroit har hittat spelare som Valtteri Filppula, Henrik Zetterberg, Pavel Datsyuk och Johan Franzen. Ett par av dem som riktigt sena draftpicks som ingen annan trott på. Hur som helst så var han väl ansvarig för både Johan Ryno och Dick Axelsson...?

Vi får hoppas att man hittar rätt spelare den här gången. A Forsberg har varit scout och har bra vana på den biten nu när han varit på turne. Sedan kommer man att få lita på andra kontakter på andra sidan. Sedinarna och resterande ex-modoiter. Andra kontakter som funnits kring Foppa, Macke osv.

Kommentera

J F K:

Nu var ju inte Foppa en Scout utan en spelare och dom spelade tillsammans i ett lag med helt andra förutsättningar än Modo. Byggde man värvningen på att Foppa sa att Hensick var bra 2008 har man enorma problem i Modo.

Scouting handlar om intervjuver, tester, analyser, att bygga en så fullständig spelarprofil som möjligt, ja ska man göra det rätt är det en hel vetenskap.

Scouting är inte att se vad en spelare gjorde förra året utan att förutse vad en spelare kan prestera nästa år.

Att ha en massa gamla lagpolare som ser lite matcher här och där som spekulerar är inte seriös scouting enligt mig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Självklart inte, men om man spenderar mycket tid med en person får man också en bra uppfattning om hur träningsvillig denne är. Hur seriös han är inför och på en match. Hur han reagerar när han flyttas ned i kedjehierarkin eller till farmarlaget. "Umgås" man med en kille så pass ofta i de sammanhangen så får man i regel en bra uppfattning. 

Så, jag tänkte inte på hur Foppa tyckte Hensick var på isen, utan på precis de värden du tog upp. De personer du intervjuar hur tänkte du att de skulle ha mer insight? Givetvis kan man intervjua personen själv i fråga, men då litar jag hellre på hur han agerat än hur han svarar på frågorna.

Kommentera

J F K:

Man måste självklart bygga en total spelarprofil. Precis som NHL lagen jobbar. Intervjuva spelaren, intervjuva hans tränare och tränaren före det, prata med lagkamrater och före detta lagkamrater, fystränare, titta på minst 25-30 matcher, gärna många av dem live. prata med spelaren igen, presentera hur man tänkt använda sig av spelaren i fråga, krav och förväntningar, läkarundersökning, fystest, sen kan man börja fundera på att sätta en kråka på pappret.

Verkar tyvärr vara stor skillnad i inställningen till scouting mellan länen...

Kommentera

Sawchuk: Du menar som Saik som tog Vesce som sin senaste nordamerikan? Det är fullständigt omöjligt för lag att lägga ned så mycket tid och pengar på nordamerikanska spelare när du inte har en aning om vilka som finns tillgängliga förrän väldigt sent. En utopi om man inte har se resurser som NHL-lagen eller ligger närmare toppen av näringskedjan.

Teoretiskt har du rätt, men i verkligheten tror jag inte det är i närheten av möjligt.
Kommentera

J F K:

Jag vet att det är teoretiskt möjligt. Det gäller att ha drivna och kunniga personer som brinner för sin uppgift. Man kan inte ha 100 andra bollar i luften samtidigt. 

Om du inte förstår att det inte handlar om att träffa 100% rätt varje gång ( angående din kommentar om Vesce, eller också spelar du bara Allan Brallan )  utan att minska risken för att göra en dålig värvning genom ett gediget förarbete så är den här disskussionen meningslös. 

Det behöver heller inte vara särskilt kostsamt relativt sett att göra ett bra jobb, oftast tjänar man igen pengarna det kostat med ränta till föreningen om man skött sin uppgift bra. Vem har sagt att det måste vara nordamerikaner?

Kommentera

Sawchuk: Jag är väl så korkad att jag inte tror att man ekonomiskt kan ha igen att lägga hundratals timmar per spelare, när en sådan kan försvinna till KHL, NHL, en konkurrent eller Mellaneuropa utan förvarning och i de flesta fall utan ersättning.
Dessutom ska du hitta en skicklig scout som är beredd att jobba hur mycket som helst till nästan inga pengar. Då har vi inte ens pratat resor, för som du säger vilo man se killen live och inte via tv.

Alla begriper att risken för felvärvningar minskar radikalt, men jag kan omöjligen få ihop kalkylen.
Kommentera

J F K:

Tillhör man de största klubbarna i världen kan man ha en sådan omfattande organisation och lägga ut de pengarna. Tillhör man en klubb i SHL:s mitt som dessutom har problem med ekonomin så får man nog satsa på att scouta bra på juniorsidan samt att vara beredd att chansa lite med sina utländska värvningar. Och med chansa menar jag att kanske se spelarna live någon/några gånger under en scoutresa samt gå på rekomendationer från gamla tränare och spelare, att tro att man kan se samtiliga spelare 20-30 matcher innan man värvar dom är naivt, även när det gäller spelare från sverige.

Även fast jag håller med om att det är så det borde se ut så kommer vi inte ha ekonomi till att bygga upp detta.

Kommentera

Rytter: Dessutom bör tilläggas att det kanske viktigaste inför en värvning av i synnerhet en transatlant är att ha en dialog över tid där man är ärlig och transparent över vad som gäller och vilka förutsättningar man skall förvänta sig! Hensick är ett typexempel på en helt fantastisk värvning som ändå sket sig pga att han trodde SHL var något helt annat än han tänkt sig, vilket medförde att han kom totalt otränad och dessutom hatade varje sekund han var här vilket också syntes på isen!
Trots alla påståenden om hur kass han var vill jag hålla honom som en av de bästa spelare jag sett i Modo om vi pratar blick för spelet! Dock var allt annat totalt kasst vilket har med form och att han som sagt inte trivdes.. Tror att för mycket förmedlades via hans agent i detta fall och då kan det sluta i katastrof som denna gång!
Kommentera

« · 1619380 · »