1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515351 inlägg · 4114 ämnen

Rhett Warrener

« · 435710 Till forumet

Rhett Warrener
Aftonbladet "gissar" att han kommer ansluta till Modo vid transferfönstrets öppnande. Sanningshalt -100% som brukligt när det gäller Aftonbladet med andra ord.

Men hur som helst, tror ni att det är lösningen? Att ta in en transatlant för att röra om i grytan? Själv hoppas jag fortfarande på att spelet ska sätta sig och vi ska kunna köra vidare med vårt befintliga manskap, samt att jag sätter stort hopp till Muir.
Kommentera

Sv: Rhett Warrener
scim:

Bah! Rhett Warrener är lika trolig som Wilde. Är det någon spelare vi verkligen behöver så skulle det vara en Dan Hinote eller en Darby Hendrickson. Spelare som går rakt fram mot mål och som inte viker ner sig. Spelare som vågar stå framför mål även om Souray och Chara står där och slår på allt som rör sig.
Kommentera

scim:
Problemet är väl att skräptidningarna fortfarande skriver "Real Modo". Laget har ju snart minst antal NHL-förstärkningar av alla lag. Tror inte att Näslund och Sundström kommer hem. Är lite nervös över hur Muir klarar sig på stor rink, däremot ser hans statistik från Team Canada riktigt bra ut även om det var längesen han lirade internationella matcher.
Kommentera

Icing-Ove: Har aldrig förstått det där med Real MoDo. Titta på lag som Färjestad, Timrå etc. där har du "Realare", d.v.s. ihop köpta lag där värvningar utifrån är klubbens filosofi. Vi spelar som vanligt med flest egna produkter (och folk från närområdet) samt med lägst medelålder. Så var t.o.m. när dansk och finsk invasionen var som värst.
Kommentera

Lumber Jack: Jo men ändå räcker det inte till...
Kommentera

Lumber Jack:

Du är inte ensam om att inte ha förstått Real MoDo. Det är ju uppenbart att man använder uttrycket lite sådär lagom godtyckligt. Från medias sida för att...tja...få till bra rubriker? Från andra lags supportrars sida i ren avundsjuka, tror jag.

Är inte LHC också ett typiskt sådant lag, förresten?

Det skulle vara intressant att se en sammanställning av hur många spelare varje ES-lag har som gått via J-laget. Har mailat några journalister och önskat, och det närmaste jag kommit är "Ett dygn med Foppa"-journalistens:
"Hej Kamilla!
Tack för ditt mejl och jag skall ta med mig dina tankar. Kanske dyker det upp ett sådant reportage framöver.
Med vänliga hälsningar
Mattias Eriksson"

Tro om det finns någon ambitiös jävel på HS som kan sätta sig och göra en sådan sammanställning? (*host*Björn*host*)
Kommentera

knaskamilla: mattias eriksson, gamla fagervikaren och stark timråanhängare :)
Kommentera

knaskamilla: Du kanske kan få vänligt sinnade supportrar från varje lag att bidra med den informationen du söker.

Jag börjar bidra med Mora och får ihop det till 9 st. (Jonathan Granström, Daniel back, Håkan Bogg, Jonas Westerling, Martin Gudmundsson, Tomas Skogs, Adam Andersson, Martin Jansson och Mikael Simons). Adam är ju egentligen Gävekille men spenderade sin juniortid i Mora och vårat hockeygymnasium. Övriga killars födelseplats är inom en 3 mils radie från centrala Mora.
Kommentera

Stigsson:

Luleå har nio stycken som gått via juniorerna i dagens A-lags trupp. Med A-lagstrupp menar jag den som presenteras på den officiella hemsidan.

Gusten Törnqvist
Jonas Johansson
Jonas Fransson
Patrik Bäärnhjelm
Roger Åkerström
Per S. Nagander
Emil Lundberg
Karl Fabricius
Per Ledin

Dssutom har vi ytterligare sju stycken som är uppfostrade i grannorter som Piteå, Boden och Kalix.

Erik Lindberg
Jan Sandström
Niclas Wallin
Jonas Rönnqvist
Bulan
Mikael Renberg
Tomas Holmström

Totalt sexton stycken med mycket lokal prägel alltså. Inte så illa.
Kommentera

Stigsson & Albert:

Tack för era bidrag! Hittills leder vi alltså ändå med våra arton... ;)
Kommentera

knaskamilla: Finns väl risk för att ingen annan vågar svara. Ska vara Frölunda då.
Kommentera

Stigsson: Innan en viss ekonomstudent kommer med en fullständig redogörelse har jag knåpat lite själv.

Följande killar från Ångermanland har spelat in sig via juniorerna i MoDo:

Timander, Mattias
Jonsson, Hans
Enström, Tobias
Hedman, Oscar
Hedin, Pierre
Öberg, Jan
Sedin, Daniel
Salomonsson, Andreas
Öberg, Peter
Sedin, Henrik
Forsberg, Peter
Hellström, Mattias
Svartvadet, Per
Zajkowski, Michael

Några gränsfall:

Lars Jansson gick direkt från Sollefteå till MoDos A-lag som junior
Wennerberg Mattias från Vilhelmina
Jocke Lindström via Hockeygym
Magnus Gästrin från Svedejholmen, men har varit ute på vift.

Sedan får vi tacka så mycket för Hedlund!
Kommentera

knaskamilla:

Vi bör väl lista de 18 också.

Peter Forsberg
Daniel Sedin
Henrik Sedin
Magnus Gästrin
Janne Öberg
Oscar Hedman
Tobias Viklund
Tobias Enström
Mattias Timander
Pierre Hedin
Hans Jonsson
Andreas Salomonsson
Fredrik Warg
Joakim Lindström
Mattias Hellström
Michael Zajkowski
Per Svartvadet
Peter Öberg

Kan det stämma, eller har jag tänkt snett på någon? Det gäller alltså spelare som gått via MODO:s juniorlag och upp i A-laget.
Kommentera

Lumber Jack: Tar vi med gränsfallen så får vi ihop två till, värmlänningarna Pierre Johnson och Peter Nolander som båda kom hit som juniorer för att spela i J-laget men som inom ett år var ordinarie i A-laget.
Kommentera

Lumber Jack:

Jocke och Gästrin har jag svårt att se som gränsfall. Jocke spelade fyra eller fem år i MODO:s juniorlag. Gästrin likadant.
Kommentera

Poffa:

Tror att Jocke räknas som gränsfall för att han kommer från ett angränsande län. Fast frågan är ju vilka som spelat i J-laget, inte varifrån de ursprungligen kommer.
Kommentera

knaskamilla:

Skulle det vara var de kommer ifrån så skulle väl Zakke få det svårt med tanke på att han är från Polen, även fast han har MODO som moderklubb.
Kommentera

Poffa:

Vadå, är du rasist? ;) Hmm. Ja, inte vet jag. Det var ju LJ som gjorde den sammanställningen, jag försökte bara klura ut hur han tänkte.
Kommentera

knaskamilla: Jag försökte tänka som Albert Hall, hur jag lyckades har jag ingen aning om:-)
Kommentera

« · 435710