1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515005 inlägg · 4114 ämnen

Silly season - 2019

« · 2026886 · » Till forumet

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Tobias Åhström kan bli ett alternativ med From o Jelvert, Ais lär knappast nå slutspel men ev bli inblandad i negativt kval
Låst ämne

Rytter: Jag unnar/hoppas av hela mitt hjärta att Hägga får stänka in nåt mål - han är ju OERHÖRT nyttig, jobbar som en Duracellkanin, men missar tyvärr målet. Islossning där åxå vore superskoj!
Låst ämne

KB:

Sant. Men detta är de enda öppna platser jag ser i truppen på forwardssidan. Men som du säger svårt läge, vi behöver ju egentligen inte värva nått.
Låst ämne

Rytter: Forsberg tillsammans med Rosdahl och Olofsson har ju varit kanon sen de satte ihop dem nu efter jul. Ser ingen anledning att sära på dem när det verkar klicka.

Någon bredvid Jellvert och From skulle kanske vara något, men då skulle man samtidigt peta LP som nu har krigat sig tillbaka i truppen och verkligen ger allt både på och utanför isen. Just nu tycker jag han förtjänar en plats i truppen.
Låst ämne

Nucky:

Ja det är ett alternativ. Lekkamrat till olofsson/Rosdahl eller tyngd och skills i tredje med jellvert/from.
Låst ämne

zigge: Jag tror vi kommer värva en ersättare till Hagelin, en riktigt vass forward för 2/3- linan.
Låst ämne

KB:

Tycker inte att vi ska gå i fällan och kapprusta mot löven.

Det lag vi har, har växt och tagit oss till en andraplats.

Visst om våra två ordinarie toppbackar (enström/Norlinder) blir borta länge måste vi göra något annars sitter vi nöjda.

Enda är väl en forward med tyngd som kan ersätta LP i tuffa matcher. Sedan skulle en målis in, men känns som det tåget gått när vi inte agerat tidigare.

Gillar ändå läget att gå in mot storfavoriterna. Hjärta för klubben mot pengar och legoknektar.

Någon som tror att Hedman, hägga, forsberg, björka, sylwander, enström inte kommer jobba arslet av sig i en final.

Frågan är gör Liss, weigel, crandall detsamma?
Låst ämne

J F K: Håller med. Det skulle väl endast vara om prognosen skulle förvärras för Toby och/eller Norlinder, annars är jag väldigt nöjd med Belov in och en Hanses som har stigande form just nu.
Låst ämne

J F K: Nä håller med du - tror INTE vi ska förköpa oss nå mer, vi har den trupp vi har. Igår var väl undantag ( gratis match) annars pekar ju publiksiffror på att vi INTE har råd me nå Panik/Dyrt köp! Hur få tebax publiken? Borde ju egentligen va fullsatt resten av säsongen, så pass bra de spelar nu
Låst ämne

J F K: Självklart kan spelare floppa men känns inte som man vill lägga allt ansvar på våra yngre när det väl gäller. Men samtidigt vill man ge dom en chans. Svår situation tror nog många sponsorer förväntar sig att man ska förstärka nu med när man har en riktigt bra chans den bästa på många år att kunna kanske få kvala till shl. Och tar man inte den chansen så tror jag det kan dröja. Men som sagt man får ju respektera det klubben väljer att göra i slutändan handlar det endå om vad det kostar. Man ska ej chansa och sätta klubben i en dålig ekonomisk situation nu när vi äntligen fått bra ekonomi.
Låst ämne

Costanza: Wahlgren x 2 känns mer redo för sådana matchen än lp
Låst ämne

J F K: Finns en fara om de inte är scoutade helt klart. Skador kommer. Är Wahlgrens och Linus P redo för 10-12 holmgångar, där det blir krig. Är inte säker på det heller.
Låst ämne

Costanza: Jag tycker inte vi nödvändigtvis ska köpa någonting alls. Det är en stor fara med att plocka in spelare och förändra dynamiken i laget och skapa osäkerhet.

Minna ett Leksand som gick som tåget och tog in två Tyskar som till slut var rätt tama i kvalet.
Låst ämne

zigge: Det är försvaret framför som behöver lite stabilitet och rutin nu. Det var kul att blåsa på och vinna med 9-3 och annat. Nu börjar snart allvaret och då måste hela laget hjälpa målvakterna. Hoppas att vi tokköper lite spets och rutinerat blod som kan göra skillnad i defensiv men även i offensiv. Enda saken jag kan klaga på är att man inte tar skott mer ofta och går på returer. Vi vill helst ha viktiga mål, inte nödvändigtvis snygga mål.
Låst ämne

Costanza: Skönt se Hanses bli allt säkrare, känns som han snart kan klassas 1:e målis! Men ge för all del LL nån match då å då
Låst ämne

Tarasov: Visst tokshoppar vi väl kommande klappar i de lite dyrare affärerna? Inte i lådan med röda lappar. Glader är jultomte och julen varar hela vägen till den 15 februari.
Låst ämne

Tarasov: Håller med :-)), hur mycket deg drog vi in igår??
Spendera på stjärnor...
Låst ämne

Costanza:
Vet inte
Men hoppas på köpfest
Låst ämne

Tarasov: Belov är bäst! Vem kommer härnäst?
Låst ämne

Costanza:
Vill man diskutera löven nyförvärv så har de ett forum där man kan bolla sina idéer här tar vi Modos dito. Exv Belov
Låst ämne

snubb: Det är bara att ösa på enligt mig. Snälla sponsorer gillar vi också. Vi hade ju t.ex. 13 st backar 2004/05.
Låst ämne

Sven Tuta: Hade såklart inte tackat nej till Cumiskey men det känns väl som att vi har störst behov av att stadga upp defensiven. Lite oklar status på KC, han har inte heller spelat jättemycket de senaste åren. Spelade ej 17/18 och bara 13 matcher i år, verkar gå under nåt sorts tryout-kontrakt just nu.

Som sagt, Belov känns inte som en typisk Björn-värvning men han tycker nog att defensiven har blandat och gett lite för mycket och vill hitta mer stabilitet.
Låst ämne

Sven Tuta: Då var det han som var i princip klar? Tjänar 575,000 dollar!
Låst ämne

jonsson: Intressant krönika av Hägglund idag. Modo hade Cumiskey på radarn
Låst ämne

Rytter:

Tror ni att vi landar nå fler nyförvärv?
Låst ämne

hanzon:

Jo det vet jag. Men han har naturligare koppling till Löven.
Låst ämne

Rytter: Axel Ottosson har ett förflutet i Modo
Låst ämne

Costanza:

Trots universitet kan löven supporters inte ekonomi.

Från twitter:
"Vet du vad extern finansiering är för nåt? Spelarbudgeten är överskriden med exakt 0kr."

Jag trodde att externfinansiering betydde att man utökade spelarbudgeten med x kr, utan att behöva hitta egna intäktskällor eller besparingar för att genomföra ökningen.

Nu vet vi hur Jesus räknar budgeten.
Låst ämne

Costanza:

Sedin-Sedin-galen ryss

Det skulle sitta fint lagom till finalen mot löven.
Låst ämne

Donald: Blev så jäkla shoppingsugen nu efter allt snack om att vi är rikast av alla. Vad ska vi köpa? En bindgalen sniper har jag ju nämnt. Behövs en offensiv center istället tro...till 2a-linan...
Låst ämne

snubb:

Modo skulle inte gå i konkurs utan stödet. Däremot skulle nog budget sänkas, sedan skulle man lägga ner damlaget då man inte har råd. Juniorsatsningen skulle också dras ned på.

Så se stödet som sponsring till juniorer och damer istället. Inte så att det går rakt in i modos a-lag. Det belyste ju även vd:n vid en intervju.

Råder dig till att kika igenom lite årsredovisningar för att förstå ekonomi. Jämför personalkostnader mellan löven och modo förra säsongen och återkom sedan. Lämplig första uppgift för dig, när du har svaret kan vi börja diskutera utifrån det.
Låst ämne

snubb:
I Umeå går kommunens pengar till annan ”konst”.....😂
Låst ämne

Costanza: Alla med vadå!? I Umeå??!!
Låst ämne

snubb: Hört att det är Leif D som kör tåget ner. Ha det bra! Hjälp Kenttä med biljetten bara ;-)
Låst ämne

Ska lämna nu, är glad att jag rört om lite känslor. ;)
Väl mött 29e Januari!
Låst ämne

snubb: Och du tycker han ger ett förtroendeingivande intryck när han inte ens kan säga vad ni har i budget?
Man nämner Modo som måttstock men vågar inte uppge några siffror själv, tyder på att han kanske blåst LIIITE mer pengar än vad han vill berätta.

Jaja, fortsätt intala dig själv att er spelarbudget är i nivå med Västervik, flyger säkert i Ume👍
Låst ämne

snubb: Haha real Modo. har du fått låna mammas dator ?
Låst ämne

Robin Ztorken L: Alla med en hjärna i Umeå vet att VIP-lönerna betalas av Leif Danielsson personligen (ännu en gång), så sluta tugga om er "budget" nu Löven.
Vilka nötter.....
Låst ämne

jeensen: Ge dig, jag säger bara att Real Modo har högre budget än Löven. Inget annat.
Låst ämne

snubb: Alltså du verkar vara en sån jävla amatör på alla områden kan du inte självdö ? sluta bara.

Köpelag säger du nu ? Om modo ? Som har hela laget fyllt av fostrade spelare. Så håller du på Björklöven. Skärp dig.
Låst ämne

Robin Ztorken L: Stämmer detta? Isåfall kanske ni ska va lite försiktiga med att peka finger.

www.allehanda.se/artikel/insandare-utan-kommunalt-stod-ar-risken-stor-att-modo-hockey-gar-i-konkurs-da-tappar-o-vik-sitt-varumarke

Lite citat.

"Problemet är bara att skulle inte kommunen sponsra Modo hockey med dessa miljoner varje säsong så skulle Modo hockey inte klara sin ekonomiska situation.

Modo hockey har ett gigantiskt lån hos Swedbank, på totalen cirka 90 miljoner där allt är inräknat."

"Kommunen ser ut att gå back många miljoner i kommunen de kommande åren, vilket sätter bidraget till Modo hockey på sin spets. Ska Modo hockey få fortsatt stöd av kommunen eller inte? Om inte är risken stor att Modo hockey tvingas gå i konkurs."
Låst ämne

snubb: Från bloggen vikfancentral. Han har bra källor.

"Ryktena säger att Kenttä fick 8 miljoner extra när säsongen startat. Då hade de typ nästan redan dyrast trupp i HA redan innan enligt vissa. Vissa menar att Löven nog har ungefär dubbel spelarbudget jämfört med VIK just nu. VIK är enligt vissa uppgifter inte i närheten av vad Löven, men inte heller vad Modo, Timrå, Södertälje, Mora och AIK (!) har i spelarbudget"
Låst ämne

snubb: Real Löven, har ju externa finansiärer vars pengar inte går via klubben till spelarlöner, så ...
Låst ämne

Nucky: Lövens budget har ju ökat under säsongen. Den enda siffra Kenttä nämner i intervjun är att den är under 17 miljoner.

@KB65: Jo, och det har gällt de flesta lagen som gått upp till SHL senaste säsongerna. Växjö, Örebro, Leksand osv. Löven skulle inte ha en chans att ta sig upp med egna juniorer.
Låst ämne

snubb: Då är det väl en definitionsfråga. Jag ser ett köpelag som något där det slängs stora pengar för att värva en massa stjärnor i brist på egna talanger. Jag tycker den beskrivningen passar väldigt bra in på erat lag.
Låst ämne

snubb: Kommer du från en annan värld?
Låst ämne

snubb: Jaså, vad har ni för budget då?😆
Märkligt att Modo är ett av få lag i HA som vågar vara transparenta. Det har väl aldrig riktigt varit er starka sida..
Låst ämne

Rytter: Du har hört siffror från rykten men ingen av oss vet exakt hur det ligger till. Det vi vet är att Modo har 17 miljoner i budget (minst) och Löven ligger under detta enligt Kenttä då. Löven började med lägre budget än förra säsongen och har värvat några spelare efter detta. Troligtvis har vi ännu inte kommit upp i Real Modos nivå men kanske? Vi får se.
Låst ämne

KB: Klart jag ser skillnad. Det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att Real Modo spenderar mer pengar på sina spelare än Löven gör. Sen att ni har bättre ungdomsverksamhet än löven är en annan sak. Jag skulle gärna se att Löven kunde locka modo-juniorer till oss än tvärtom som nu är fallet. Men ni pratar om att löven spenderar pengar hit och dit när fakta är att Modo kastar mer pengar omkring sig än Löven.
Låst ämne

snubb:

Det finns inte en chans att de verkliga siffrorna är högre för Löven än för Modo, om man räknar in de sena värvningarna. Ni har överlägst högst budget i serien så lev med det. Alla som begriper något vet detta och kan se att så är fallet, sedan är ju budget inte någon bra jämförelse för det beror på vad man räknar in i lönebudgeten och vad man bokar in under andra poster. Olika klubbar räknar lite olika.

Du kan gärna få tro att så inte är fallet.

Men när årsbokslutet kommer så ska detta plockas isär i detalj så ska du få se, där blir det svart på vitt vad kostnadsmassan är för de bägge klubbarna.

Klart att man alltid vill säga att man fyndar, men tror du att det var annat än pengar som fick Liss, Weigel, Crandall, Deilert mfl att flytta norrut? För att nämna några.

Palmqvist fick väl 100 kEUR netto för sitt kontrakt och det är sjuka pengar i HA.
Låst ämne

« · 2026886 · »