1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514951 inlägg · 4114 ämnen

Silly season - 2019

« · 2027025 · » Till forumet

Sv: Silly season - 2019
gizzo: Å Foppa ;)
Låst ämne

Nucky: haha jaja vi säger så 😀

Men du kan bara inte jämföra Glader med Jesus. Jesus kan gå på vatten 😉
Låst ämne

gizzo: no more words needed ;)

Skämt åsido, tycker jag Glader värvat bättre än Kentää denna säsong.
Den sistnämnde öser bara på med folk till han hittar rätt, typ.
Låst ämne

gizzo: Tambellini
Låst ämne

Nucky: berätta hur du då definierar oslipad diamant
Låst ämne

gizzo: Frölundajunior som gjort 17p på 38 matcher? Nja..
Låst ämne

Rytter: Pontus Andreasson kan väl med all rätt kallas för oslipad diamant?
Låst ämne

Rytter: Å andra sidan inte samma behov av oslipade diamanter med en större budget.
Låst ämne

Foppatofflan:

Ja han verkar veta vad han håller på med. Men det är en sak att säga det och en sak att efterleva det. Kolla på nubben, gud i Timrå då han med små medel bygde lag som blev framgångsrika. När han kom till en storklubb och med större budget samt andra krav så var det som han tappade allt av sin förmåga att hitta dessa spelare och gick på säkra och dyra spelare.

Handen på hjärtat, vilken spelare som Kenttä värvat är en oslipad diamant? Finns ju ingen som egentligen följer värvningsmönstret från Asplöven eller IKO. Samtliga värvningar är ju etablerade spelare som är "säkra" kort, visst en viss känsla för vilken roll dom ska användas i, personlighet, hur dom fungar i gruppen och plats i laget behövs, och där är han säkert duktig.

Men detta med att hitta oslipade diamanter har han ju inte visat än så länge i löven iaf.
Låst ämne

goleafs: Jösses vilken värvning Löven jesus gjort ,Ottosson gjorde några mål och 10 ass på 82 matcher det skrämmer inget lag men bra att det skapar oro i Löven truppen för vem blir nästa spelare som får sitta på läktaren som varit med hela vägen då ,,,,,,,,,Heja Modo
Låst ämne

J F K: Tror det beror på att dom har så sjukt många gamla modolirare. Ullman, Wernblom, Nyström, Alba, Pettersson... Sen att Karlin coachar. Dessa taggar nog till extra mot oss.
Låst ämne

J F K: Rapporter från Lövens träning idag har tydligen dykt upp nu. Ottosson verkar centra fjärde med Lindquist och William Eriksson.

Vi brukar rulla jämnt på kedjorna så ser inget fel med det. Fyra offensiva kedjor nu. Ottosson får garanterat spela pp och petar typ Andreasson där.
Låst ämne

Smurfen: Det är ju ingen action i Löven-tråden, så jag förstår att dom hänger här.
Låst ämne

Golden boy : Nu duger aftonblaskan...
Låst ämne

Smurfen: Japp. Nu får vi hoppas att vi har något motmedel mot kryptoniten Västervik. Märkligt att vi har så svårt för dem. Att vi har minussiffror mot Timrå kan jag köpa, men Västervik???

Samtidigt pekar det mesta för att det just är Löven som står på menyn senare i vår... Det är ofrånkomligt att de påverkar oss väldigt mycket.
Låst ämne

Tror vi pratar mer Björklöven än Modo snart här inne 🤔
Låst ämne

goleafs: Vad jag menar är egentligen istid. Sett till papperet är det vår kedja med Björklund och Sylwander som är fjärde, men i realiteten är det Jellverts kedja som får klart minst istid och därmed kanske kan kallas fjärdekedjan.
Poängen är att han skulle hamnat i den kedja med minst istid i de olika spelformerna, vilket jag alltså tror är otänkbart.
Lash är ju statistiskt inte direkt en klippa defensivt, så jag kan mycket väl tänka mig att han får mindre istid i fem mot fem fast hur mycket som helst i PP.

Ottosson minns jag som en liten "köttbulle" som gick rakt på mål. Han hade inte tillräckligt bra spelsinne för att i mina ögon vara en traditionell center, utan vad som stod ut var att han var orädd och jobbade hårt. Fredric Andersson är förvisso mer fysisk, men också en center som inte har styrkan i att fördela puckar...
Låst ämne

goleafs:
Tycker det varit mer sånt på senare år, gillar utveckligen.
Låst ämne

J F K: Vi får se. Frölunda har ibland spelat Ryan Lasch i ”fjärdekedjan”.

Jag tycker jag inte man ska stirra sig blind på kedjenumrerna. Omgivningen är väl det viktiga? Som sagt tycker jag inte att vi har någon traditionell fjärdekedja i praktiken. Inte Modo heller egentligen.

Men jag håller med om att det mest sannolika är att han spelar med Liss och Weigel.
Låst ämne

J F K: Jag tycker du har läst honom helt fel. Ottoson är en klassisk center. Bra på skridskorna, bra spelsinne. Lite vek. Låter som du tänker på Viktor Öhman, som gick på hockeygym samtidigt, som nog är mer begränsad på seniornivå.

Andersson är en brunkarcenter med lite offensiva skills tycker jag. En Gradin typ. Lite oväntat att han producererar som han gör, jag tror att han är duktig på att vara på rätt plats. Men inte alls lika.
Låst ämne

goleafs: Jag tror inte för en millisekund att man värvar honom för att centra en fjärdekedja. Möjligen om han vore mycket äldre och är på nedgång, men en spelare i hans ålder som varit i SHL (och säkert har ambitioner högre än så) lär nog aldrig någonsin accepterat att bli värvad för en fjärdekedja om det inte handlat om sinnessjukt mycket pengar. Det händer inte.
Låst ämne

Rytter: Jag håller till 100% med i resonemanget att han köptes primärt för att man har råd och tyckte att man måste agera när "bydgens son" fanns som alternativ. Han skulle kunna passa bra med Liss och Weigel, men vi får verkligen se hur nöjda alla blir när speltiden ska fördelas. Så länge man vinner är det nog inget större problem, men...
Låst ämne

J F K: Jag ser två möjliga scenarior. Antingen spelar Ottosson ytter med Liss och Weigel, eller så centrar han fjärdekedjan och spelar med Lindquist (som hade väldigt bra kemi med Ottosson 17/18) och typ Lundberg eller William E.

Jag tror inte att man rör Vesel, Andersson eller Weigel från sina centerplatser. Sedan tycker jag inte det gör något om Ottosson hamnar i fjärdekedjan, då vi nu har producerande spelare i alla kedjor. I praktiken har vi ju egentligen ingen traditionell tredje- eller fjärdekedja som ska brunka och kämpa.
Låst ämne

Rytter: Lyssnat på Kenttä på hockeypodden? Efter att ha lyssnat på den har jag svårt att tro att han gör oövertänkta värvningar? Verkar finnas få som är så extremt noggrann, inkl tänk kring hierarkier, som honom.
Låst ämne

J F K:

Skulle vara väldigt intressant ifall Ottosson tar center platsen från Weigel. Han fullkomligt älskar att spela ytter, kan bli upplagt för en spännande utmaning för ledarstaben.

Sedan är Ottosson svår, hans säsong i löven var ju en hit, men vi ska tänka på att han spelade högt upp och var given i PP och då ska poängen komma.

Denna roll har han inte haft i FBK eller LHC så då går det tyngre, han är ingen tredje/fjärde kedjespelare. Så att han ska göra poäng i samma takt i löven tror jag inte på, ifall dom inte börjar mixtra i sina givna första och andrakedjor.

Han är svår placerad, känns mer som frukten av att man köper honom för att man kan och inte för att man absolut behöver denna typ av spelare.
Låst ämne

Foppatofflan:

Löven var tydligen där och drog men han blev för dyr. Klubben krävde mycket för att släppa. Så har inte löven råd kan vi nog glömma honom.

Annars håller jag med dig, detta är klass på HA nivå.
Låst ämne

Golden boy : På tal om tröjan så tycker jag Modo borde se över klubbmärket, som jag tycker ser ut som den är ritad av ett barn..
Den gamla 80-tals loggan man har på vissa retrogrejer är betydligt snyggare än dagens exempelvis.
Låst ämne

MorganaLefaey:

Så det är Carl Persson du tänker på då, han skulle passa i andra gissar jag.
Låst ämne

Vi har iallafall dom snyggaste tröjorna : Leifby sätter betyg på hockeyallsvenska lagens tröjor. Den är fulländad www.aftonbladet.se/a/e8Bdgy
Låst ämne

Är värvningsfönstret öppet ända till 15 februari?
Låst ämne

MorganaLefaey: En Blatny skulle vara perfekt
Låst ämne

Ogie Ogilthorpe: Tveksamt om Ottosson får spela center ens.
Ottosson är vad jag minns en lite begränsad spelare, men som är väldigt duktig på att gå rakt mot mål. Ingen jättenaturlig center enligt mig, men då har jag inte sett honom på länge. Faktiskt tycker jag att han påminner lite om Fredric Andersson. I rätt miljö blir de bra, men de är beroende av andra spelare i högre grad än de flesta. Det är nog därför han inte alls utvecklat som han velat.
Låst ämne

Rytter: Anton Holm?
Låst ämne

Rytter: Tidigare skulle jag hålla med. Men nu tror jag mer på att en ytter för 2a vore bättre. En buffel med lite målkänsla. Gärna en vänsterskytt.
Sen flytta ner Johan till 3e på Linus bekostnad.
Låst ämne

jonsson: Jag tycker Ottoson är deras klart bästa center.

Men han kommer från 2 misslyckade säsonger, lite oklart hur det har satt sig i huvudet.
Låst ämne

Rytter:
Jo brukar rättas till i efterhand, men Modo skall överklaga.
Låst ämne

Rytter: Stämmer att det var Johnsson enligt TV bilderna
Låst ämne

Monno:

Vet inte om jag litar på statsen, tydligen står Berglund uppsatt som passningsläggare till Karlas mål. Var det inte JJ som drog iväg denna lobb?
Låst ämne

Rytter: JJ är den enda av våra "ordinarie" tekare som ligger över 50%. Det är rätt dåligt faktiskt. Tambo är hyfsad också men lite litet underlag.

Tydligen fick Belov ta en tekning sist enligt statistiken på HAs hemsida?
Låst ämne

Tarasov:

Carl Persson är ju ett spännande namn, vilken hockey han lirade i bik, deras kedja var ju sjukt bra den säsongen.

Lite märkligt att han tappat så, gjorde ju en bra första säsong i shl.

Han skulle nog passa in i björns sätt att spela hockey. Så finns han på marknaden kan det vara nått för i år och ha kvar nästa år ifall vi lirar i ha.

Men är nog inne på center spåret också, en riktigt bra tekare och tvåvägscenter för tredje/fjärde vore inte dumt.
Låst ämne

hockey_21: Sportjournalisten Nyström i expressen tycker att spelare borde byta lag under säsong oftare, eftersom det blir mer spännande så:
www.expressen.se/sport/kronikorer/magnus-nystrom/publiken-skrek-som-att-det-var-sm-final/
Låst ämne

jonsson:

Det är ett bättre namn än dom har i truppen nere i tredje/fjärdekedjan så på pappret starkare. Sedan ska det funka i praktiken också.

Dom har mycket skills för PP t.ex, några som är vana att få spela PP kommer bli besvikna. Sedan hur balansen i laget kommer bli är intressant säg att dom stoppar Ottosson i tredje för att inte röra om så mycket. Vem i den kedjan gillar försvarsspel (weigel, Liss, ottosson), vem står för det fysiska när det kommer göra ont att ta sig till målchans? Blir intressant att se hur dom löser deras lyxproblem och resultatet.

Men ja klart dom blir starkare på pappret.
Låst ämne

Tarasov:

Tror ni löven blir ännu farligare med Ottosson i laget?
Eller är det mera en utfyllnadsspelare som inte får så mycket istid.
Låst ämne

modomille:
Nej jag kan också se att vi ”sitter still”, vill de inte släppa Frycklund? Han verkar inte få spela.
Låst ämne

modomille: LHC lär inte släppa någon spelare till ett lag man kan få kvala mot. Här svårt att tro det...
Låst ämne

Tarasov: Tror inte Linköping släpper Frycklund. Västerås har velat ha han tillbaka länge men dom har fått nej. Carl Persson är mer troligt men ändå inte. Om vi värvar så blir det nog någon från Finland. Vet dock inte om jag vill se en värvning.
Låst ämne

Rytter:
Hittar man rätt center som kan bytas ut mot Häggström så tycker jag absolut man kan värva, närapå ska. Sen kan det finnas utrymme ta in en ytter istället för LP i den kedjan, LP spela J20 och vara nr 13.

Backlinjen känns klar, målvakt kanske men målvakter är svårbedömda.

Spelare som kan vara aktuella är
Frycklund/Carl P
Låst ämne

Heyerdal: Wenblom kan ju möjligtvis komma tillbaka om Västervik missar slutspel också. Har nästan glömt bort den pojken. Frågan är väl hur taggad han är på att spela här, om han nu ens platsar?
Låst ämne

KB: Håller med om LP, och jag älskar allt han står för i Modo. Men jag är tveksam till att han redan i år är redo för ett knallhårt kval.
Tycker vi är ganska tunna på forwardsidan, helst nu när Hagelin är borta.
Låst ämne

zigge:

Han får spara målen till finalen. Det är denna spelartyp som kommer bli avgörande i ett slutspel. Tredje och fjärde kedjorna måste upp, och dessa spelartyper brukar gilla dessa tighta matcher så lite mer kamp tillåts. Det låg som lyckas få tredje och fjärde att spela sin bästa hockey kommer segra.
Låst ämne

« · 2027025 · »