1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508049 inlägg · 4106 ämnen

Silly season - 2019

« · 1960192 · » Till forumet

Sv: Silly season - 2019
Gavelo: Aha, är det du som är Daniel kindberg, nice Mr Kindberg. MoDo behöver trolla, kan du hjälpa oss, obs dåligt, men ment som ett skämt, no offence
Låst ämne

puffe: Vi hade 2330 som sämst. Det måste ha varit minst några hundra som har köpt matchbiljetter och företagsbiljetter . Hur många årskort var sålda?
Låst ämne

puffe: Haha no’n taken!
Låst ämne

Gavelo:
Ja frågan är hur man man utnyttjar sina pengar, skulle man se de faktiska lönerna så gissar att en 3-4 spelare skulle åka på en orkan av kritik...
Låst ämne

Gavelo:

Förra året gjorde vi en vinst på 2.2m, men det kanske var en dröm det med? Året innan var väl 4m plus.

Det jag pekar på är att du inte har en aning hur det ser ut i år, vi får facit senare. Men med ditt sätt att resonera bör vi göra en vinst på ca 2m eftersom vi inte har satsat i år och vd har ju aviserat att bygga eget kapital är viktigt eftersom kraven ökar. Och att värva in endast en center är väl ingen satsning, det hade inte gjort oss till en utmanare i år, vi hade behövt förstärka mer än så.

Sedan har vi ju faktiskt ökat kostnaderna på målvaktssidan, lundin är nog dyrare än Edman.

Blir intressant att se senare hur mycket pengar som fanns tillgängliga för satsningen du pratar om att vi misslyckats med att göra i år.

Bättre att nu bygga på det egna kapitalet och satsa vid rätt tillfälle istället för att slänga pengar i sjön.
Låst ämne

Från Hörnefors:
Kring 1200-1300
Låst ämne

Tarasov:

Hedman, Häggström, Eriksson, hanses, sylwander är nog de överlägset dyraste. Björka och karla snäppet efter.

De vi betalar mest till skulle behöva vara mer ledande.

Undra vad Eriksson kostar per minut eller poäng. Mår illa av att tänka tanken.
Låst ämne

Rytter: Är detta enbart spekulation, angående lönerna? Finns det officiella siffror på vad våra krigare tjänar`? Eriksson får ju alltid skit här på forumet för sin lön/prestation. Den som borde hängas ut primärt är ju den sportchef som skrivit kontraktet, man jan ju inte rå för vad man tjänar, oavsett insats.
Låst ämne

Rytter: Jag tycker att det stod klart att vi saknade en 1:a center rätt tidigt och jag tror säsongen kunde blivit en hel del bättre med en ledande center runt jul.
Bättre placering hade betydd mer publik och intäkter, kanske även i slutändan några fler hemmamatcher vid ett avancemang i kvalspelet vilket stärker upp för ytterligare förstärkningar av klass nästa säsong, framgång föder framgång och jag har aldrig trott på att det är bättre att bromsa sig ur en uppförsbacke än att investera för framtiden.

Får Modo behålla alla juniorer och om vi får in en riktigt bra målvakt och minst en riktigt bra center så bör man ha en riktigt bra chans att vara med i toppen nästa säsong och då vill jag att man verkligen går för det fullt ut!
Låst ämne

puffe:

Självklart är det så, den som skrev 3-år med honom gjorde det största misstaget. Men faktum är ju att han var rätt bra i början i modo, men ändå riskfyllt att skriva 3-år med en äldre spelare så tidigt. 1+1 hade räckt gott.
Låst ämne

Gavelo: ändras inte reglerna tror jag det blir svårare o svårare att gå upp, blir Tik o Mora kvar vilket är troligt kommer de att förstärka sina trupper rejält, pengar ramlar in från cmore till alla lag i shl, runt 45 mille, så hur ska en allsvensk förening kunna konkurrera med sina lågbudgetlag , visst historien har visat att det gått det är vi väl medvetna om men det var innan cmore höjde ersättningen, Karlskrona hann inte etablera sig o åkte ur mot Tik, vi åkte ur trots att vi var spelmässigt överlägsna så visst finns chansen men definitivt minskar den
Låst ämne

Rytter: Får jag bara flika in lite i eran diskussion, men jag tror inte Eriksson är jättedyr av 2 anledningar.
Han dumpades mer eller mindre av AIK vilket bör peka på att Modo ändå inte betalde allt för mycket i den övergången.
Sen för det andra så betyder alltid längre kontrakt en billigare månadslön eftersom spelaren i fråga (speciellt i högre ålder) säkrar upp inkomst över en längre tid och får då sänka lönen rejält för den försäkringen.
Men hur som helst så går det inte att ha avlönade spelare på bänken.
Låst ämne

Heyerdal: Så tror jag också utvecklingen blir tyvärr. Inte blir det jättemycket bättre heller med direkt upp och nedflyttning heller, dom nya lagen från AS upp i shl brukar väldigt ofta hamna sist i serien första året vilket med det upplägget gör att man åker ur efter första säsongen.

Skillnaden mellan AS oc SHL är helt enkelt för stor för att det ska kunna gå att lösa på något bra sätt, jag tror att man måste börja prioritera allsvenskan mer både medialt och ekonomiskt annars är risken att man cementerar allsvenskan som en farmarliga.
Låst ämne

Rytter: Vet ej om det är hans andra eller tredje säsong, men minns ej att han fått ett skott från blå förbi täckande back ännu. Men löneligan, är Hedman, eriksson m.fl. dyrare än Björka o Karla?
Låst ämne

Hoppas vi klarar oss kvar och att ni snart är där ni hör hemma, forza västernorrland!!
Låst ämne

puffe:

Det är vad jag gissar på. Omöjligt att veta då inget är 100% offentligt.

Men tror det vara lite prestige att behålla Hedman för att ha en lokal rutinerad att bygga kring.

Karla har ju förlängt så rimligen har han ökat och finns nog med där i topp. Till karla och björka försvar så producera ju bägge poäng så dom är värd en del pengar.
Låst ämne

Verkar bli totalt 7 juniorer med erfarenhet från A-laget som förstärker j20.

Hoppas dom tar chansen att skapa en rolig avslutning på säsongen.

Blir att följa j20 nu för att se hur de sköter sig där. Gå för guldet nu i j20.

J18 borde rimligen bli starkare av detta också då vissa spelare spelat i bägge lagen.
Låst ämne

Rytter: Går detta att se på färgteven?
Låst ämne

pean:

Var någon här som klistrade in länk till stream tidigare. Tror inte dessa sänds på vanliga kanaler utan endast stream.

Final helgen kanske sänds.
Låst ämne

Rytter: Jag tror att finalspelet visas i tv.
Låst ämne

Eller: får nog rätta mig själv, hittar bara att matcherna sänds på ”svenskhockey.tv”
Låst ämne

Från Hörnefors: "Han tjänar överlägset mest i hockeyallsvenskan" Vem?
Låst ämne

hanzon: Troligen Ritola har för mig att han tjänar 140 000kr i månaden.
Låst ämne

hanzon: Kan du inte se listan? Mattias Ritola.
Det är 2017 års löner
Dom här hade lön hela det året från Modo
Hedman
Berglund
Tommy E var skadad så har nog mer lön egentligen.
Tobias Ericsson
Walfridsson
Björklund
Karlkvist
Karlström
Jakobsson
OP
Wernblom
Wahlgren
Hanses

Dom här hade lön från Modo i nio månader.
Häggström kom från Malmö
Victor Öhman kom från Västervik
Låst ämne

Ritola bäst betald, 2a Panterns klubbdirektör :)

kollar man bara på spelare så har Leksand 3 av top 4 bäst betalda.
Låst ämne

Från Hörnefors:
Har vi haft några avstängningar de två senaste åren? Utifrån det lan man avläsa den faktiska lönen.
Låst ämne

Från Hörnefors: För ni som inte har Aftonbladet Plus
Modos löner

Johan Widebro VD Modo 958 194 kr
Michael Sundlöv Sportchef Modo 714 924 kr
Pär Styf Tränare Modo 618 086 kr
Daniel Sylwander Forward Modo 577 765 kr
Magnus Helin Mv-tränare Modo 555 628 kr
Oscar Hedman Back Modo 543 269 kr
Patrik Karlkvist Forward Modo 519 737 kr
Magnus Häggström Forward Modo 509 358 kr
Tobias Ericsson Back Modo 493 928 kr
Erik Hanses Målvakt Modo 466 408 kr
Thomas Wågström Materialförv. Modo 432 880 kr
Henrik Björklund Forward Modo 400 608 kr
Björn Hellkvist Tränare Modo 335 016 kr
Victor Aronsson Back Modo 334 441 kr
Karl-Bertil Nordin Materialförv. Modo 327 521 kr
Joakim Hagelin Forward Modo 319 942 kr
Tommy Enström Back Modo 311 435 kr
Jonathan Johnson Forward Modo 271 744 kr
Kristian Jakobsson Forward Modo 265 754 kr
Victor Öhman Forward Modo 254 075 kr
Lukas Wernblom Forward Modo 241 727 kr
Kelle Jellvert Forward Modo 236 086 kr
Tim Wahlgren Forward Modo 235 488 kr
Johan Eriksson Forward Modo 199 060 kr
Sebastian Walfridsson Back Modo 122 114 kr
Victor Berglund Back Modo 117 948 kr
Anton Karlström Forward Modo 96 652 kr
Tom Hedberg Back Modo 90 822 kr
Oskar Pettersson Forward Modo 34 631 kr
Tobias Enström Back Modo 0 kr
Låst ämne

Tarasov:

Brukar dom där listorna stämma fullt ut? Har för mig att det syns det som tas ut i som inkomst av tjänst då dessa är baserade på skatteverkets uppgifter. Sätter sedan klubben av stora delar av etsättningen till pension så syns detta inte här då de inte behöver skattas fram fören det tas ut.

Har för mig vi diskutetat detta tidigare här.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019 Låst ämne

Från Hörnefors:
Man får iaf ett spann även tidigare. Har för mig att Sylwander hamnade kring 40 000.
Låst ämne

Rytter:
Ja men böterna på svenskan spelare är exakta utländska kan vara lite lurigt.
Låst ämne

Tarasov:

Pratade inte om bötesbeloppen, dom är exakta. Pratade om listorna som baseras på taxerad inkomst.
Låst ämne

Rytter:
Ja det avhandlar vi 3-4 ggr per år😂😉
Låst ämne

Rytter: Alexander Lindelöf från Västerås ska visst vara klar för Brynäs, betyder troligtvis att det inte vart någon Ingman för deras del :)
Låst ämne

Tarasov:

Men listan nedan är det 2018 taxeringen? Den är väl inte ens klar? Ifall det är 2017 så är det nog inte mycket som stämmer med dagens läge.
Låst ämne

Rytter:
Nej 18 är inte klar så det är 17.
Låst ämne

modomille:

Bara hoppas! Tror inte dom tar in två backar från ha i truppen.
Låst ämne

Rytter: Spelarna brukar ha mellan 25 och 50% av lönen som pensionsavsättning som inte syns som lön i taxerad inkomst.
Så om någon har 500 000 i lön så har den ofta mellan 250 000 och 500 000 i pensionsavsättning. Så totala kostnaden för den spelaren blir vad jag kan förstå 750 000 till 1000 000 plus sociala avgifter på ca 155 000 . Någon som kan det här bättre får gärna rätta mig.
Låst ämne

Rytter: Dom som har kontrakt från 2017.
Tommy Enström
Tobias Ericsson
Björklund
Häggström
Öhman
Hanses
Resten har nyare kontrakt.
Låst ämne

Från Hörnefors:

Fast vissa signade under våren -17 så en del lön från tidigare klubbar i dessa siffror. För hägga t.ex är ju jan-maj ungefär lön från Malmö under 2017.
Låst ämne

Rytter: Häggström signade 20170418 från Malmö
Öhman 20170331 från Västervik
Enström 20170406 Förlängning
Ericsson 20170105 Förlängning
Björklund 20170201 Förlängning
Hanses 20170113 Förlängning
Låst ämne

Från Hörnefors: Jag tycker att jag får upprepa en massa i onödan om man hänger med vad som skrivs eller går in på historik när man hoppar in mitt i en konversation så får man en helhets bild av vad som skrivs.
Låst ämne

Från Hörnefors: Puh, du gör det bra. Tack för uppdateringarna!
Låst ämne

Från Hörnefors:
Man kan räkna spelarens lön ggr 1,5 så hamnar man nåtsånär rätt, i ditt exempel 1 000 000, så blir de totala kostnader med semesterersättning/sociala avgifter försäkringar ca 1500000. Sen kan man peta i procentsatser hit och dit, exv betalar man inte arbetsgivaravgifter på penisonsavsättningar men tkr man gott kan förhålla sig grovt till saker och ting.
Låst ämne

Från Hörnefors: Sylwander var alltså den stora värvningen denna säsongen, hm.....känns ju bra...Näe
Låst ämne

puffe:

Du kan inte kolla på listan och se vad han tjänar i Modo. Detta är enbart siffror från hans lön i Rögle och shl.
Låst ämne

Rytter: Puh, då känns det bättre. Men siffrorna för de som spelade i MoDo förra säsongen bör kunna vara mer riktgivande då, antar jag?
Låst ämne

Känns angeläget att dom hittar en sportchef ganska snart, kontrakt som ska förlängas och nya spelare som ska in. Hur fungerar det nu med JW som förhandlare?
Låst ämne

puffe:

Det är inkomståret 2017. Så de spelare som signade inför säsongen 17/18 har siffror som innehåller lön från modo samt från tidigare klubb.

Det som slår mig är att wahlgren och wernblom var ganska dyra då i förhållande till ålder och roll i laget.

Våra materialförvaltare måste nästan ha inkomst från annan tjänst, är dessa anställda på deltid eller heltid? Trodde de skulle kosta mindre än summan som angavs.
Låst ämne

« · 1960192 · »