1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508344 inlägg · 4106 ämnen

Silly season - 2019

« · 2030234 · » Till forumet

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Vi har ju lagt ett bud på Kangasniemi. Blev lite mer tveksam när jag läser att han försvinner helt i slutspel. Kanske är megatunga slutspel i Finland. Pertti slåss med knivar och sånt. TPS släppte Tukonen idag. Knappast aktuell för MoDo.
Kan vi inte låna David Backes, han vill inte spela i AHL...
Låst ämne

Costanza: Vore nåt för Modo
Låst ämne

Detta är egentligen ingen sensationsförlust om man blickar tillbaka lite.

VH borta till exempel där vi låg under med 4-0, började spela sista 10 och förlorade med 4-3. Sen har vi som alla vet förlorat två ggr mot Västervik och följt upp det med två jämna bataljer mot löven. Frustrerande att det ska vara så, men en förlust hit eller dit har inte spelat någon större roll, ännu. En liten plump i protokollet bara.

Det som är mest trist är väl att att det känns som att man "vaskar" Hanses form när han äntligen hittat den. Samtidigt vill man inte ha Bartosak på bänken heller, så man är lite kluven. Men han behöver matchning så det skadar väl inte att få in honom så fort som möjligt, vilket på sätt och vis kan ske mer naturligt nu och inte inget som behöver forceras.

*försöker mana till nån sorts lugn*
Låst ämne

Trilske: Det är lätt att vara efterklok, Hanses har haft hela säsongen på sig att visa sin kvalite, det är först nu på slutet han verkligen spelat otroligt bra.

Jag ser inget negativt med att värva in förmodligen HA’s på papperet bästa målvakt, skulle Hanses gå sönder så står hela klubbens shl förväntningar på en ganska orutinerad Lundin som kom till Modo som backup.

Sen verkar ju Hanses ha det rätta virket och resonerar som så att bästa målvakt skall spela och vill förtjäna sin plats vilket skapar viktig konkurrens.

Nu behöver Modo bara få tillbaka lite backar och få igång 1:a linan till gammal storform, sen kanske spetsa med en Kuusela typ så kan det bli en spännande vår.
Låst ämne

Trilske:

Det var alltså order från ledningen att offra hanses 😁

Grabbar spela dåligt nu så hanses får förlora en match så vi får köra patrik i nästa.

Helt uppenbart att det är en sådan konspiration när man tänker efter 😉
Låst ämne

Rytter: Hehe.

Vad jag menar är väl att vi gått och väntat på att få se Hanses i detta slag, och att han nog hade fått fortsatt förtroende om vi nu inte värvat, därav den kluvna känslan.

Men om Bartosak levererar så spelar det ju ingen som helst roll att Hanses ställs åt sidan, absolut inte. Dom flesta är nog överens om att det behövdes förstärkas på målvaktssidan, speciellt när det rör sig om en av Europas bästa målvakter.
Låst ämne

Gavelo: Ska verkligen bli intressant att se hur Bartosak fungerar med detta slappa och virriga försvar.
Låst ämne

Eller: Han kommer nog att få sträcka ut några gånger. Karol Krizan kom till MoDo i samma ålder och ser nu att den jävla hjälten fortfarande lirar!!??
2019-20 HKM Rimavska Sobota Slovakia3 16 1.72. .942
Låst ämne

Costanza: Igår var det mer än lovligt slött från lagets sida, laget måste visa sig mer proffsigt än vad de gjorde.
Låst ämne

Trilske: Personligen tkr jag inte synd om Hanses. Han har haft säsongen på sig att visa upp sig.
Blir själv lite konfunderad varför man ska vänta in spelares form. Skröder kunde vara som ett blysänke (i slutet av sin karriär) under 3/4 av serien. Ifjol var det Hagelin som fick chans på chans för att sedan få det att lossna. Spelare som är rutinerade och har varit med måste ha en högre lägstanivå.
Juniorer ska matchas in , äldre spelare måste leverera på en skaplig nivå.
Låst ämne

Domsjö:

Nej det är inte synd om hanses eller lundin. Bägge har haft hela säsongen på sig att lyfta (42 matcher).

Tycker snarare att modo har gjort dom en tjänst som meddelat att ingen behöver söka ny klubb. Bägge får stanna. Annars hade man ju kunnat säga, var vänlig sök ny klubb då vi har en målis för mycket. Detta hade satt dom i en dålig situation då de hade behövt hitta ny klubb, fokusera på flytt mm för några få månader.

Så tycker klubben agerat proffsigt i detta.

Det är en preatations baserad bransch, presterar man inte kommer klubben behöva göra det som är bäst för klubben.
Låst ämne

Domsjö: Ja det är ju klart, får man inte till ett fungerande försvar så blir det ju billigare att köpa in en mv än att byta ut felande länkar i försvarsspelet och det skulle ju bli ett flertal. Vi får bara hoppas att den nye mv inte får samma taffliga försvarsspel framför sig.
Låst ämne

Eller: Ju mer man tänker på hur många större klubbar och städer denna målvakt hade kunnat välja istället, så känns det helt overkligt. Det sänder rätt fina signaler ut i hockeyvärlden.
Låst ämne

Eller: Vi kan spela bra försvarsspel det vet vi från de fyra lövenmatcherna där vi håller dem ute efter kanterna stora delar. Misstag kommer alltid att komma med våran spelstil, det går inte att förhindra. Men plusset med vår spelstil är att vi gör mycket mål och kan ändå vinna de flesta matcher även fast vi släpper något skitmål.
Låst ämne

hockey_21: Det du egentligen vill säga är att det är roligt att vinna med 10-7.
Låst ämne

hockey_21:

Det måste vi ha korrigerat tills om/när vi möter SHL motstånd. Då har vi inte råd att släppa in första målet pga. slarvigt, stressat försvarspel.
Låst ämne

Kunglouie: Leksand och Oskarshamn har inte bättre målskyttar än vad löven och vi har.
Låst ämne

hockey_21: Sen har vi ju NHL, KHL och SHL-backar som nog laddar på lite extra i vår. Ser ju rätt bra ut för världens bästa hockeyklubb.
Låst ämne

hockey_21:

”håller dom ute efter kanterna” ??

Har du glömt till exempel förra matchen, flera högkvalitativa målchanser för Löven som Hanses räddar Modo kvar i matchen. Men det är väl svårt att minnas när man inte tänker sig in i målvakternas situation.
Låst ämne

Eller: Löven hade inte många lägen i slottet med tanke på övertaget dom hade i andra perioden.
Låst ämne

hockey_21: ...och senast mot Mora var det ännu fler högkvalitativa lägen för motståndarna.
Låst ämne

Eller: Det säger jag ingenting om. Det jag pratar om är mötena mot löven där vi gjort 4 stabila defensiva insater förutom sista halvan på första matchen.
Låst ämne

hockey_21: ska man bedöma försvarsinsatsen måste man ta med alla matcher i serien och inte plocka ut enstaka matcher.
Låst ämne

Eller: Det är inte direkt Mora eller Västervik vi kommer möta i en eventuell final. Det är löven, och om vi gjort 3 1/2 bra defensiva matcher så är det mycket som talar för att vi fortsätter med det.
Låst ämne

hockey_21:

Jaså är vi klara för final.... jamen då så.
Annars trodde jag att vi hade några matcher kvar i serien och i teorin kunde åka ner på tredje platsen.
Låst ämne

Eller: Om du läser allt jag skrev så ser du att det står eventuell final.
Låst ämne

Eller:
Själv tycker jag att försvarsinsatserna generellt är bra.
Låst ämne

hockey_21: Ja, och där kan vi ju få möta Västervik eller Mora.
Låst ämne

Tarasov: Jag kan bara hoppas att de skärper försvarsspelet, det skulle behövas till en eventuell final och kval till SHL.
Låst ämne

Eller: Som flera påpekat. Mot Löven har man spelat mycket mer fokuserat och ett riktigt bra försvarsspel. Det är alltså inte så att man inte kan spela försvarsspel, utan problemet är nog snarare ödmjukhet och nonchalans i viss mån. Det är alltså bara mot de bästa man orkar spela så noggrant som man behöver .
Låst ämne

Eller: Är inte orolig för försvarsspelet mot löven i en eventuell final, jag är orolig för försvarsspelet på vägen dit. Mot löven är vi alltid skärpta och på hugget.
Låst ämne

Nån som hört något mer om det ska in någon mer spelare eller om man är nöjda? Hade gärna sett en ersättare åt Hagelin om han ej kommer tillbaka något mer denna säsong. Vet om att det diskuterats om han Kangasnemi eller vad han heter men övrigt?.
Låst ämne

Dundee: Widebro har sagt att det finns pengar för ytterligare nyförvärv iallafall.
Låst ämne

Är ni förberedda för Oskars och LIF nu. En av dem kommer åka ur i år, kanske båda.... Är minst 50% säker på att Modo tar den ena platsen. Sedan stängs ligan nästa år.
Låst ämne

Charliejfz: Stängs? Skulle dom inte ändra reglerna så ett lag garanterat åker ut och ett går upp varje år
Låst ämne

Djuunaz: Ja, så var det.
Låst ämne

Djuunaz: Så blir nästa säsong
Låst ämne

Charliejfz: Först ska vi se till att vi behåller andraplatsen sedan blir det ett rejält krig mot löven och sedan får vi se hur det går. Många delar som skall falla på plats.
Låst ämne

Dundee: Hade nog gärna sett en ersättare till Hagelin oavsett med tanke på hans startsträcka.
Plocka upp valfri junior så går det på jämnt ut😉
Låst ämne

Domsjö: Jag hoppas och tror att Kangasniemi blir klar och presenteras nästa vecka. Drar det ut på tiden mot den 15:e, så vet vi att han/HIFK begär för mycket som de har gjort förut mot svenska SHL-lag. Malmö har inte mer kulor i kassan än MoDo idag. Lagace är förstavalet om nu Krefeld ger med sig.
Låst ämne

Costanza: Finska ligan kräver enorma summor för att släppa sina spelare + att spelarna själva kräver fantasisummor. Som jag förstår ska det handla om ett par miljoner i kostnad för Holm resten av säsongen för Skellefteå, löven tackade för sig direkt dom hörde summan som krävdes. Blir tyvärr så när lag är ”desperata” för att förstärka..
Låst ämne

JoseGonzales: Där tror jag att det också är en efterkonstruktion. Löven tackade för sig när Grundström dök upp. Man får väldigt ofta känslan av att man där friserar sanningen en del.
Var Weigel lika dyr som Holm då?
Låst ämne

JoseGonzales: Jo, jag läste lite hur Karlskrona försökte få loss Iikka 2018 och man fick ge sig till sist då det krävdes att lägga upp ytterligare 500,000 kr och troligen fyra nya vinterdäck :-)
Låst ämne

JoseGonzales: Känns lite skumt om Skellefteå betalade så stora pengar för en spelare för att sätta honom i 3/4 kedjan.
Låst ämne

Costanza: Man kan ju också fundera på hur motiverad en sån spelare är? Han vet ju att han får en påse pengar oavsett resultat, sedan drar dom hem igen. Känns inte som det är rätt sätt att nå framgång på. Det känns heller inte som det är på det sättet Widebro& Glader jobbar på, därför knappast någon finne.
Låst ämne

Golden boy :

Gick för typ 1 mille sist, lär va lite mer nu då. Sjuka pengar för några månader.
Låst ämne

Golden boy : Finns alltid en risk för det du säger. MoDo har uppenbarligen lagt ett bud på en spelare som nu sitter på bänken i ett topplag. KHK försökte då 2018 få loss en lirare i toppen av poängligan. Marknadsvärde går upp och ned. Inte dumt att vara en bra spelare i februari då klubbar kommer med sina pengapåsar sparade under året.
Låst ämne

J F K: Nej, för Weigel släpptes ömsesidigt tidigt på säsongen. Det här är främst när det börjar närma sig deadline då det är klubbar som är mer desperata. Däremot tror jag absolut vi fick betala en del för att få lös Weigel precis som MODO nog fick slanta upp ett par hundra tusen för Belov. Det är så industrin fungerar.
Låst ämne

hockey_21: Skellefteå är otroligt desperata för att få in någon forward för att klara säsongen. Att ta sig några matcher in i slutspelet är nog ett måste för att få bokslutet att gå ihop. Sedan är det kostnaden för att betala lön och köpa ut från HIFK. Sägs att Malte krävde 500k i månaden förra året om han skulle avsluta i AIK..
Låst ämne

Costanza:
Fördelen denna gång år att han har en litet sämre säsong bakom sig. Det finns kanske ett större egenintresse av att lämna, jämf med förra gången.
Låst ämne

« · 2030234 · »