1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 520229 inlägg · 4122 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
{8225}: nix, Modo får nog vara glada om de hänger kvar.

Nisse på Mon or: Bjuder på en stor stark när vi möts, även om det bara blir i SCA-cup

Zykov-effekten leker man inte med, den dödar omgivningen , fortare än man anar

Nisse på Mon or:
Tack för stödet mannen!!!

hanzon: Zynov blir zykt spännande att se i aktion.

{8399}: Nu är du Zynisk, men ví får se Zykov visa laget hur man vinner

{8225}: 🤣🤣🤣🤣 var hittar Glader dessa lirare?

{8399}: Haha! Det kan man undra. Zykov är en sån skön chansning! Han kan ju ha suttit hemma i Ryssland, drömt om NHL och käkat panpizza sen Covid-19 kom och hälsade på. Jag utgår från min egen karaktär och så hade det sett ut för mig iaf. :-D

När han presenterades av Glader lät det ungefär såhär. Glader: "Jag har lagt ner många timmar (läs World hockey manager, youtube, eliteprospects) faktiskt helt själv och hittat den här spelaren.."

M Horava: Har vi tur kan detta bli en flipp av guds nåde.
Worst case scenario, en omotiverad, otränad strulputte.

En sak är säker, kvaliteter finns det för denna nivå men det måste fram på isen.
Vi får hoppas det inte är en Ho-Sang kopia vi får hit.

{8399}: Han har en magi som är svår att förklara. Vissa sportchefer bara har det...

{8225}: Han kan även trolla ihop ett helt korthus!

William Wallinder är klar för Rögle

{9315}: Synd. Hade hoppats att han som Norlinder skulle stannat ett år till. Det är tveksamt om han verkligen är mogen att spela i SHL redan nästkommande säsong, utan sannolikt skulle han fått mycket mer istid i olika situationer med oss.

Men, många gånger vill föräldrar, agenter eller spelaren själv att man ska så högt upp i systemet som möjligt, även om det egentligen inte gynnar spelaren.

J F K: Synd ja, tror dock inte vi lider särskilt mycket av det nästa säsong. Hoppas Detroit skriver kontrakt med honom tidigt bara...

J F K: Kanske kan en utlåning vara aktuell?

{9315}:

Ok, absolut kul för han, för oss andra en till spark på pungen.

{9315}: Ibland känner man att juniorverksamheten bara slukar tid och pengar när man lirar i HA.
Enklaste sättet är nog att likt BIK och TIK satsa på svenska, unga spelare som inte tillhör de absolut största talangerna och utveckla dom istället. Chansen att få behålla dom är betydligt större, speciellt de som varit upp en vända i SHL och misslyckats.

Nucky: å andra sidan en intäktskälla för klubben när de skriver på shl-avtal och senare förhoppningsvis nhl-avtal

jonsson:
Tycker vi skall värva Oskar Asplund från Almtuna

{8179}: Jag tror att han platsar, så jag tror tyvärr inte att han lånas ut till oss. Däremot tror jag att han inte kommer att få samma möjlighet till speltid i power play, boxplay, i slutet av matcherna osv. Det ska naturligtvis vägas emot att han tränar med ett lag i en högre serie, men jag tycker generellt att väldigt många går ett år för tidigt. Man behöver inte ta exempelvis Dahlen, utan det finns massor av spelare som drar till SHL/AHL/NHL eller vart det nu är innan de riktigt tagit en stor plats i allsvenskan.

Tarasov: filip hasa

{9315}: Bara att bänka resten av säsongen, tycker inte han har varit särskilt bra i år. Bättre att låta Lovric och Styf dela på hans istid och låta dom utvecklas istället.

{9315}:
Ja gillar honom med.

J F K:

Kanske därför han var helt utanför truppen senast, han var klar för Rögle då och det hade nått fram. Stämmer det ska vi inte spela honom något mer i år om vi inte måste. Han tillhör de svagare försvararna just nu och har helt tappat formen, med ytterell och kanske Corrado tillbaka på onsdag blir det svårt att ta plats.

Som extra back kan säkert lovric och styf göra ett lika gott jobb.

Rytter: Han har hamnat helt snett. Jag gillade inledningsvis när han kunde transportera pucken, men det verkar som det frekventa matchandet tagit ut sin rätt. Han använder verkligen inte den stora kroppen, utan åker mest omkring och petar med klubban. Han har oerhört svårt med markerings- och placeringsspelet generellt.

Nej, det är ingen större förlust som han presterar nu, men det är klart att har man den storleken, skridskoåkningen och spelsinnet så kommer man kunna gå långt när han har fått allt på plats.

Rytter: Modos juniorverksamhet levererar...
Man blir stolt som Modoit att vi kan leverera spelare på löpande band till Shl och bättre, även om det kommer med en bitter eftersmak.

Sen är Wallinder inte ens nära att ta en plats i Shl och speciellt inte i ett topplag som Rögle nu faktiskt varit några säsonger så en utlåning känns rimlig.

J F K: Han kanske väljer att flytta för att utvecklingen inte gått åt rätt håll här. Och vill kanske inte spela här ännu en säsong i ett lag som nästan alltid underpresterar. Hade Modo varit ett lag på övre halvan och han hela tiden tagit ett steg framåt så har han nog stannat en säsong till.

Finns det någon i laget förutom sylwander som förbättrat sig den här säsongen?

Gusse: Nog hoppas jag att han är smartare än så. Ja, vi presterade inte bra i vinter, men får vi ordning på grejorna så kommer det att bli som när Norlinder, Berglund, Sellgren och de andra utvecklats. Detta även om det stundtals varit struligt.

Sellgren kom väl fram i en tid då vi höll på att ramla ur allsvenskan. Då fick han mycket speltid och utveklades väldigt mycket. Att tro att man bara utvecklas i ett vinnande lag är direkt felaktigt.

J F K:

Självklart är potentialen skyhög, och han kommer ha en fantastisk karriär och troligen lira NHL.

Bygga muskler och defensiv samt utnyttja sin storlek och räckvidd på ett bättre sätt, offensiven har han jura redan så där behöver han inte förbättra så mycket utan mer fokusera på att värdera lägen när han ska gå framåt och vara konstruktiv och när han ska spela safe.

Med det sagt så kan vi inte spela spelare pga potential och hur bra de kan bli i läget vi är i nu, det är en lyx ett topplag kan ha, de måste faktiskt visa på isen att de håller en jämnhet och nivån för ligan, och där har Wallinder tappar rejält. Kanske är det orken och corona som spökar för honom, eller så är det det traditionella att det är svårt för en junior att hålla en hel säsong.

Är dock förvånad över att han går till SHL redan nu då jag inte riktigt kan se honom som ordinarie och få den speltid han behöver, han ska ju vara bland de 4 bästa backarna i ett lag för att komma till sin rätt.

Jämför man med t.ex Norlinder 24p på 48matcher och hade en bevisad offensiv uppsida. Sedan hade han ju lyxen att få spela med Enström så hans defensiva brister maskerades ganska väl.

Wallinder har skrapat ihop 8p på 56 matcher så det är nog inte det offensiva kunnandet som lockar främst. Så därför blir det märkligt att SHL klubbarna är så sugen att signa en 18-åring som har en hel del kvar att jobba på speciellt i defensiven. Jag är rädd att det kommer bli väldigt mycket J20 för honom och troligen en utlåning, för att slå sig in i Rögle som säkert kommer ha ett riktigt bra lag blir inte lätt.

Det naturliga hade varit att ta ett år till i HA och få mycket speltid och jobba vidare med svagheterna, då hade han lämnat vid samma ålder som Norlinder och hade nog varit en bättre spelare med större chans att slå sig in i SHL.

Zykov ser som sagt ut att ansluta på måndag, lite strul med ryska ambasaden och visum.

Till er som är orolig för att han inte är registrerad i truppen än, så läs detta:

– Arbetstillståndet i Sverige är i alla fall godkänt och han är spelklar. Nu beräknas han komma hit på måndag.

Landar på Måndag och gör debut mot Mora hemma troligen.

EDIT: Nu finns han med på swehockey och i truppen, spelar i tröja #25

25 Sykov, Valentin 1995-05-15 LW R 185 102 RUS

Förstår att unga spelare vill uppåt i karriären snabbt och att även agenter trycker på. Men vad är det för ide att utbilda spelare som försvinner så fort man får användning av dom?
Skulle han inte platsa i Rögle på 6 backar så får han inte spela så mycket. Men Rögle är väl glada.
Ta över en spelare som säkerligen kommer få nhl kontrakt och få en del av kakan för det.
Tycker man borde skriva in i kontraktet att yngre spelare ska spela ett visst antal matcher för att klubben ska få ta del av utbildningsbidraget.

Steken84: Sedan ska man inte ta det där för en sanning heller. Viktor Olofsson skulle varit klar för Frölunda, men han hade stannat hos oss om vi klarat oss kvar.

Rytter: Har inte sett Wallinders storhet alls den här säsongen, tycker att han genomgående varit en av våra sämsta backar så kan inte förstå öht hur han ska ta plats i ett av shl's bästa lag.

Med det sagt så förstår jag Rögle till 100%, dom tar ingen som helst risk med tanke på att dom får pengar då han signar för NHL

Steken84: känns som modo måste sluta putta in så många juniorer i laget och satsa mer på seniorlag så länge vi är i hockeyallsvenskan. För blir de bra så drar de ju bara direkt. Skall vi vara något farmarlag till shl. Känns viktigare att vi satsar för modos bästa så att vi har en chans att gå upp. Alla år i hockeyallsvenskan med massvis med speltid för juniorer har ju inte direkt givit oss något speciellt utan vi har varit ett bottenlag de flesta av säsongerna. Man blir ju bara lack att de drar så fort de har chansen. Varför skall vi satsa så hårt på junisar då. Bättre då kanske att max 1-2 får spela per år?

{8384}: Ja, eller så kanske vi måste kravställa hårdare mot juniorlagen. Det viktigaste kanske inte ska vara att vinna SM, utan det viktigaste måste vara att förbereda spelarna för spel i representationslaget. Jag tycker att vi varit oerhört dåliga där.
Niederbach är - och det är jobbigt att erkänna - väldigt mycket bättre utbildad än de juniorforwards vi tar fram. Våra är tekniskt skickliga och väldigt duktiga individuellt, men taktiskt är de inte alls bra.

Steken84:

Detta var ett mycket bra förslag, genialiskt tycker jag.

"Tycker man borde skriva in i kontraktet att yngre spelare ska spela ett visst antal matcher för att klubben ska få ta del av utbildningsbidraget."

Som det är nu delas det ju på de klubbar som spelaren representerat de senaste 4 åren. Men här borde man ju ha undantag för unga spelare, exempel de måste representera SHL klubben minst 25-30% av matcherna för att säsongen ska räknas och utbildnings ersättning ska utgå annars exkluderar man denna säsong och tittar på de 4 tidigare säsongerna. Självklart med undantag för om en spelare blir långtidsskadad. Lånar man ut en spelare tillbaka till HA så avsäger man sig ersättningen för den säsongen. Denna regel skulle kunna gälla för alla spelare under 20år, efter det får man ju följa de vanliga reglerna.

På så sätt kanske man kan minska att SHL klubbar suger upp alla talanger och låter de lira J20 och endast satsar på de bästa därifrån och de som slår sig in. Det blir inte lika attraktivt att kontraktera de spelare som är på gränsen typ Wallinder, just nu kan man ju chansa då de är billiga och man kan få 1m i ersättning när de lämnar för NHL. Stryper man ersättningen blir det nog inte lika attraktivt.

Lite överdrivet kan ju en SHL klubb chansa med att rekrytera 5 juniorer utifrån och det räcket med att en av dessa når NHL för att det ska vara kostnadsneutralt i princip, resterande 4 spelare kan man skita och och det kvittar om de blir något de kan lika gärna sluta eller gå till div1. Så här kan man tappa duktiga spelare som hade utvecklats bättre på rätt nivå.

Detta system skulle svensk hockey nog tjäna på då de som inte är redo blir kvar i sina klubbar i HA och får utvecklas i rätt takt, detta system tillsammans med begränsningarna av lån skulle kunna se till att talangerna stannar längre på en lämplig nivå istället för att dra till SHL och få 5 matcher i klubben och sedan J20. Skulle kunna leda till att Sverige får fram fler och bättre spelare överlag.

Rytter: Även om spelaren inte spelar så mycket i A-Laget i SHL-klubben så utbildas ju spelaren under tiden dem är där så av den anledningen så är jag emot ditt förslag.

Har noll förståelse för att Wallinder vill gå upp till Shl så pass tidigt. Tycker han just nu är en ok HA-back. 1-2 år mer i HA hade gjort väl. Men vill han lira J20 kommande säsong så..

Om det är klart med Rögle ser jag gärna att han bänkas resterande matcher. Har svårt att tro att hans fokus kommer att vara på att göra sitt bästa för Modo om han redan fixat kontrakt med en annan klubb.

Ser hellre att en lojal back/junior får den speltiden.

{9233}: Garanterat Detroit som med på ett hörn och vill ha dit honom. De har ju en annan yngling som gör det bra där i Rögle med Moritz Seider.

KB: Det som är nackdelen med draftade spelare, dom gör allt som oftast det klubben vill för att det inte ska bli några problem..

Rytter: Nästa säsong kommer lovande juniorer var ett hett byta för SHL pga
ekonomiska bekymmer som kommer att uppstå av coronans framfart , dom spår hårdare tider i 5 år till .
Spelare ifrån HA ..dom bättre .. kommer att sannolikt länma sina nuvarande lag , därför kommer klubbarnas junior verksamhet oerhört viktig för kommande säsonger , så man kan forma sitt eget lag med egna spelare .
Man måste säkert börja redan nu att bygga för kommande säsonger .
För det kommer bli andra tider framöver i sportens värld ..var så säker .

{8839}: Fast, har lagen väldigt lite pengar att röra sig med, så kommer det drabba alla. Jag tror bara att alla spelare får mindre pengar i lönekuvertet, snarare än att exempelvis juniorer blir intressantare.

{9233}: Helt rätt ! Inte en minut till i A-Laget.
Ner i J-20 och spela resten av säsongen och ät gröt !

J F K: Jag tror att ni ligger ett steg före många andra lag med att lyfta fram bra juniorer , som ni gjort i år .
Ni har ju redan ..vad kan det vara ..4 ? som redan prövat på HA i flera matcher ..Timrås juniorer har spelat i minuter .
Kan ni förkovra dom och behålla dom så har ett försprång mot oss och andra lag ..ni har mindre värvningar att göra , som genererar till bättre ekonomi och kan lägga pengar på 1-2 kanon kedjor och bygga nått bra .

{9233}: Vi bedriver en elitverksamhet med proffsspelare. Vi ska spela det bästa laget vi kan ställa på isen vid varje tillfälle.
Ska vi inte spela spelare som skriver på för andra lag under säsongen kommer vi få bänka ett gäng spelare i slutet av varje säsong.
Som jag ser det.

Lösningen på detta är såklart inte att straffa enskilda spelare. Framförallt inte dom som knappt är vuxna. Lösningen är ju att klubbarna ska ge fan i att dra i spelare under säsong.
Förbjud klubbar att kontakta spelare och agenter i värvningssyfte mellan september och april. Typ.

Monno:
"Lösningen är ju att klubbarna ska ge fan i att dra i spelare under säsong.
Förbjud klubbar att kontakta spelare och agenter i värvningssyfte mellan september och april. Typ."

Jag tror inte det behövs spelarna idag är så pass professionella att dom gör allt för laget vart dom än spelar. Om nu Wallinder spelat ett antal år för MoDo varför skulle han då förstöra för MoDo och sig själv igenom att inte ge 100% när han kliver ut på isen bara för att han ska spela i Rögle nästa år? Vilket NHL lag vill ha en spelare som inte ger 100% i alla lägen?

{9233}: Fattar inte hur Abbott tänkte om det stämmer att han har värvat Wallinder. Bättre att han varit kvar i Modo en säsong eller två till och utvecklats. Antar att han är tänkt för j20. Men ytterst märklig värvning om det stämmer.

Monno: ja, vi ska inte vara småsinta. Det bästa spelar. Det borde vara MoDos kravbild. Vill man vara bäst då spelar man i MoDo. Väljer Wallinder att byta klubb en division upp så är ju det ett tecken på att MoDo rent sportsligt får ta sig i kragen och bli bättre för att inte tappa sina talanger. Det finns ju en framtid då vi säkert vill ha tillbaka Wallinder och då ska han aldrig tveka på att Modo alltid backar upp sina talanger och välkomnar dem tillbaka om de är bra nog. I MoDo ska man tävla varenda sekund för att bli bättre. Sprider inte laget det då kan man fimpa ambitionerna att komma tillbaka till SHL igen. Bästa spelarna för dagen spelar. Inget drama. Punkt.

Monno: Problemet är att det där väl väldigt svårt att bevisa. Dessutom handlar det ju om spelarna också. Tänk till exempel om en spelare hamnar i frysboxen. Skall han då behöva vänta tills efter säsongen innan han får anmäla intresse till andra klubbar? Jag vet inte om det ens skulle vara lagligt att göra på det viset.

Jalapeno: Jag tror inte riktigt det är på det sättet!
Det blir nog en undermedvetenhet att man faktiskt ”är klar för en annan klubb” och att man därför inte helt är In the zone med sin nya klubb.

Nämn 1 spelare som presterat bättre efter att det kommit fram att denne är klar för ny klubb!?

Vi hade Jonathan Jonsson, poängligavinnaren i Modo förra säsongen, men när det läckte ut att han var klar för Saik så droppade hans poängskörd enormt samt att han var mer frånvarande under matcherna.

Jag håller med Monno här, det borde vara helt förbjudet att diskutera eventuella övergångar från seriestart fram tills sista matchen är spelad för den aktuella spelaren, detta skulle givetvis vara enormt svårt att stävja då det nog förs väldigt mycket samtal mellan Shl lag och allsvenska spelare under pågående säsong.

Vi får nog vänja oss vid att alla våra spelare för diskussioner med andra klubbar hela tiden, vem vet, Karla kanske redan är klar för Leksand utan att någon vet om det!

Gavelo: En ung spelare som Wallinder spelar ju inte bara för MoDo utan han spelar ju även för sin framtida NHL karriär och då gäller det att vara in zone alla matcher oavsett lag.

I läget med Jonathan Jonsson så var det en liknande situation i Leksand för något år sedan när Oskar Lang var klar för Örebro men när Leksand gick upp så bröts den dealen och han blev kvar i Leksand. Sen dess har han förlängt 3 år till så att Jonathan Jonsson hade gjort detsamma om ni gått upp förra året är inte så otroligt.

Jag tror vissa kan påverkas men dom bästa spelarna är så pass professionella att dom vet vad som krävs varje match. Jag tycker det är bra som det är nu då alla lag inklusive HA får chansen att bygga till nästa säsong så tidigt som möjligt.

« · 2152047 · »