Redigerad kommentar
Bad_Brett:
Svartvadet är inte ensam om att styra MoDo. Att man tror att en förening har en person som styr hela föreningen, är för mig konstigt. Svartvadet är general manager för MoDo. Ja, det är vi överens om.
Per är ansvarig för det sportsliga, men av någon anledning finns det en VD och även en styrelse i föreningen. Han är inte ensam i föreningen MoDo Hockey. Man sätter ihop en vision tillsammans i en förening. Man jobbar tillsammans. Man sätter upp mål. Det och det ska vi klara av.
Per har tillsammans med de övriga kommit överens om hur föreningen skötas. Ekonomin har blivit misskött tidigare, därav är man nu mån om att sköta om den nu.
Vad vill vi med MoDo? MoDo Hockey är en idrottsförening. Tillsammans tar vi den framåt. Vi gör vad vi kan. Hoppas jag.
God jul och teckna ett medlemskap i föreningen MoDo Hockey!
J F K:
Jag citerar JFK. "Hur kommer det sig att en medelmåtta som Ritola hos oss blir en stjärna i Leksand?"
Det är den enda fråga som behöver ställas, och behöver bli besvarad. Vad gör vi för fel?
J F K:
Det enda jag har att gå på är de officiella uttalandena från bland annat Charlotte Gustavsson, som gick ut i media och sade att spelarbudgen är oförändrad ifjol. Hade hon sagt "Näslund överskred den rejält och därför måste vi vara med försiktiga i år" hade det varit en sak. Men det sade hon inte. Hon sade att Svartvadet har precis lika mycket pengar att röra sig med som Näslund hade ifjol.
Och även om han nu har hälften så mycket pengar som ifjol, så utgår jag ifrån att han hade kännedom om detta innan han accepterade jobbet. Det är som om en kock skulle börja jobba på McDonalds och sedan klagar över att han bara får laga skräpmat.
Vidare var Svartvadets uppträdande vid Brashear-värvningen under all kritik. Jag struntar fullständigt ifall det var Peter som drog hit honom helt på egen hand, man får för tusan svälja stoltheten och försöka göra ett engagerat intryck ändå.
Sedan har vi hela soppan med att Anders och Per säger helt olika saker i media.
Men du har helt rätt i att Svartvadet inte kan göra rätt. Och det beror på att hans felbeslut har orsakat en så pass stor skada att blir i princip omöjligt att reparera förtroendet. På ett normalt företag hade han givetvis blivit entledigad för längesedan. Jämför till exempel med Färjestad, där Jörgen Jönsson självmant klev av redan 15:e oktober efter en dålig start med följande motivering:
– Jag har haft världens bästa jobb och vet inte om jag gör rätt som tar det här beslutet, men jobbet har varit tuffare än jag trodde från början och det har påverkat mig negativt, säger Jönsson till klubbens hemsida.
Eftersom Svartvadet inte tycks vara sugen på att kliva av själv, hoppas jag fortfarande på en lösning där Forsberg x2 utnyttjar sina kontakter för att rädda säsongen, så får Svartvadet pyssla med logistikfrågor och dylikt.
Det må låta gnälligt, men valfri managementkonsult skulle förmodligen resonera precis likadant.
Steken84: Tycker man inte att Ullmark var en spetsspelare sett till förra säsongen så är man helt enkelt ute och cyklar. Det känns lite som att du och Brett är det där två gubbarna på balkongen i Mupparna...
Och. Jag tycker inte att Svartvadet lyckats särskilt bra, men att hela tiden jämföra oss med lag som antingen har mycket mer pengar eller som väljer att spendera de pengar de inte budgeterat för är inte riktigt rättvist.
Visst finns det pengar kvar, men oavsettt vad Svarten gör så blir det fel. Köper han en dyr spelare som inte lyckas är det katastrof, men köper han en billig spelare som inte lyckas så blir det nog ännu mer gnäll. Vi borde kanske istället fråga oss varför inte spelare lyckas så bra hos oss. Hur kommer det sig att en medelmåtta som Ritola hos oss blir en stjärna i Leksand?
spud:Som en klen tröst får vi väl NHL pengar för varje junis som går dit. C:a 400 000 för varje år, stämmer det? Det är väl i för sig en klen tröst men dock inte kattskit.
God jul och gott nytt på er alla Modo fans :-).
Redigerad kommentar
spud:
Jag tror faktiskt Svarten kommer bli bra som sportchef om han får fortsätta på jobbet, det är bara det att han saknar erfarenhet än, hans första säsong med det jobbet så såna saker som hur man hanterar media rätt och sånt där sitter inte riktigt som det ska än.
Markus var ju inte den bästa med just media heller och var många frågor som Svarten gör misstaget och svarar på som Markus bara hade sagt ingen kommentar på.
Och nu kanske det inte var smartaste valet och köra på Svarten istället för en erfaren sportchef medans man är i ekonomisk kris utan kanske varit bättre och vänt på ekonomin först och få igång den och sen ta in Svarten men alla kan göra fel. :)
Redigerad kommentar
Steken84: Du glömde Nordgren och Reideborn:,)
Men jag är inne på samma linje och sååå mycket kan väl inte juniorernas löner ha gått upp så vi går plus/minus noll?
Nylander, kostade han hur mycket som helst eller? Skeptisk!
Nej, pengar finns! Allt annat är ju katastrof av Svartvadet. Ritolas lön har vi väl inte använt än heller? Detsutom sa Svarten inför säsongen att vi inte kommer avsluta med samma trupp som vi började med - vad nu det ska betyda?
spud:
Detta eviga tjafs. Laget är uruselt både på pappret och på isen. Om det nu är juniorernas löneförhöjningar som spränger budgeten, så är det likväl riktigt uselt jobbat.
MoDo har för första gången på evigheter bra juniorer att plocka upp. I de flesta lag ser man detta som en enorm tillgång, eftersom man slipper värva breddspelare och på så sätt kan lägga extra pengar på spets. Både Skellefteå och Brynäs har haft detta som framgångsrecept på senare år.
Men vi MoDoiter lyckas ÄNNU en gång omvandla det till något negativt. "Buuhuuu, Svartvadet har inga pengar eftersom de stygga juniorerna har fått alla. Och nu ska de till JVM! Klart vi ligger i botten då!"
Herrejösses alltså. Svartvadet kommer alltid vara en av mina absoluta favorispelare och jag kommer alltid komma ihåg hans briljanta intervjuer, men det är tamejtusan galet hur långt det sitter inne för folk att medge att han har gjort ett uruselt jobb.
Bad_Brett:
Hur klarar sig den föreningen, när andra klubbar öppnar plånboken? Sådana sagor blir oftast korta.
McFire: Tur att ni inte håller på Crystal Palace i premier league. Undrar om deras fans sitter och snyftar över att United värvade di Maria när de bara fick bottenskrap som vanligt. Kanske ett djävla gnäll om olika förutsättningar från Palace ledning där också...
Förra säsongen tog man hit Hensick som stod högre i kurs hos alla lag än Taffe med få undantag. Då var det ett djävla gnäll då också.
Spud, tyvärr kommer det nog alltid gnällas och grinas varenda år vi inte vinner guld.
Steken84:
1. Finns inga pengar till annat. Man betalar för hög lön åt Påhlsson. Dom pengarna hade kunnat gått till en mer produktiv center.
Med den lönebudget man har, så funkar det inte att betala 200k/mån till Påhlsson. Men det visste varken vi eller föreningens ansvariga när Påhlsson kritade på. Alla förväntade sig mer, även Påhlsson.
2. Den har misskötts tidigare. Det har man fått sota för nu under ett antal säsonger. Det börjar ordna upp sig.
3. Det kan bero på olika saker. Dåliga spelare, dåliga tränare, otydliga idéer..
4. Dåligt utbildade inom kommunikation?
5. Man spelar över förmågan. Man har för många lätta spelare, som har svårt att etablera sig i anfallszon. Försvaret agerar valpigt. Man är för naiva.
Att man har fått skador på tongivande spelare, och att spelare inte lever upp till förväntningar gör inte saken bättre.
spud:
Det är bristen på viljan att förändra, eller i att i alla fall försöka ändra på spelet ,
man behöver ju inte vara särskilt topp center för att vara bättre en modos nr 2 i år, när flanagan skadat sig skadat sig, tror jag att en sådan som oscar steen hade varit en rejäl förstärkning nu under hösten för lite pengar, men ingen agerar på något sätt utan pratar bara om att hitta rätt spelare ,hade en(center) med medel måttig skills kommit för 15 matcher sedan hade vi kunnat ha en bedydligt roligare läge i tabellen,
Brynäs hittar ju spelare i andra lag , Tim wallace tror även han varit en förstärkning men kanske dyrare, känns väldigt uppgivet att bara avakta 20-25 omg,för att sedan hitta en frälsare, man måste bara agera när skador inträffar det finns ju tidsbestämda contract.
spud: Inte för att vara negativ, men......
Det svikande publik underlaget kan ju förmodligen ha med de 6 års kräftgång i nedre
delen av tabellen, rekord förluster i rad(timrå sedan), hemma statestik som suger!
Man har pratat sedan serien i år börgade att man hade pengar till fler spelare ,
man börgar serien med flera helt oskrivna kort som kommer skadade eller ny opererade som knappast kan göra sig själv rättvisa.
man visar total handlings förlamning i att skicka iväg o ta in nya spelare förutom
Ritola som i alla fall har en potensial i sig,(det har han väl visat )
svårt att fylla lyan? jag tycker det har varit fantastiskt mycket folk efter vad laget presterat! Modoit i 35 år så man har varit med om en nerflyttning, det är inget man vill uppleva igen
J F K:Helt rätt att ta ansvar för ekonomin, har man inga medel så är det tufft. Men man måste se till den bistra verkligheten. Man måste göra en konsekvensanalys av situationen, ska vi gasa eller bromsa. Det kostar att köpa in bättre kvalitet till laget, eller ska satsa på att köra kvalserien med det lag vi har. Insatsen är mycket hög. en degradering för Modo är en katastrof och framför allt drabbar den kommunen. Vad händer med ishallen etc. Att hamna i kvalserien mot hungriga motiverade allsvenska lag som inget har att förlora, det tror jag kommer sluta i katastrof. För har laget visat en så fö...annat dålig inställning i matcherna tidigare har jag ännu större tvivel på att viljan /motivationen växer i kvalmatcherna. Kom ihåg vad Timander sa efter den senaste kvalserie äventyret, "Detta var det värsta jag varit med om i min karriär".
Mitt råd: Gasa.
Redigerad kommentar
Steken84: Man slutade väl på allvar satsa på juniorer redan runt Bäckman-tiden? Guldet bärgades när vi hade Källström som tyckte att de treårsavtal som skrivits på logerna skulle räknas bara på år 1, vilket gjorde att man fick väldigt hög omsättning och fick betala massor av skatt det året för att sedan ha mycket mindre pengar år två och tre. Man blev stora på sig och administrationen växte, vilket man betalat av i många år.
När vi - äntligen - slutat gå fem miljoner back per säsong så kommer stekare och gnäller som fan på att vi har ett dåligt lag. Ja, tyvärr. Vi lider som bara den av att inte haft en bra juniorverksamhet på väldigt länge, på att vi nu tagit ansvar för ekonomin och för att vi håller till i den - förutom Leksand som dock har många städer runt om - håller till i den minsta staden av alla SHL-lag.
Det där jättegnället skulle kommit flera år tidigare när vi levde över våra tillgångar...
ULTIMAVICI:Sant, eller omskrivet: Gäller inte att vinna slaget, utan kriget.
Nu spårar länken ur igen, förlåt ;-)
ULTIMAVICI:
Ritola var som bäst under dom tre första matcherna han spelade i MoDo. Sen pang, så var han lika klappkass som dom andra. Den så kallade MoDo-sjukan. Han spelade bättre än vad jag sett någon spelare gjort på länge i MoDo. Att det kunde sluta så illa.