hanzon: I sammanhanget en struntsumma. Jämför med Smolenak och du inser nog att det är kaffepengar.
Var du förbannad när vi tog hit en målvaktstränare samt skridskotränare från staterna också?
J F K: Jag är rätt missnöjd med värvningar som Roche och Nättinen, men samtidigt så måste jag säga att Djuse och Smolenak däremot känns som bra värvningar.
Det var väl inte Svartvadet som tappade bort Ahnelöv för övrigt, utan han gick under Näslunds tid. Vi var nog helt chanslösa den gången pga lönen, men när han plötsligt kunde tänka sig att komma tillbaka för att de trivdes så bra var det återigen en möjlighet.
S-vikaren: Madsen ska vi givetvis inte ta tillbaka. Han var för flängig och svår att spela med. Jag tror inte att han är lätt att få in i ett system, även om han stundtals gör en hel del mål. Påminner en hel del om Öhnerud på det sättet att de poängmässigt förtjänar en plats högt upp i hierarkin, men att de varenda gång visade sig inte passa in i en rent offensiv kedja. De trivs bäst i en tredjekedja där de kan flänga omkring.
Ahnelöv kan jag inte tänka mig stannar. Han är väl bara kvar i Sverige pga att de skulle ha barn, men från nästa år lär större pengar hägra.
Blir nog ingen Pesonen i MoDo. Luleå ska tydligen in med en till spelare. En målvakt och två backar har dom värvat på sistone, så det lär bli en forward nu. Pesonen och Luleå har parats ihop på sistone.
http://www.kuriren.nu...ry=8043420
Edit: Gillar Popcorns förslag till truppen nästa säsong. Ser bra ut med både Larsen och Järvinen. Men Madsen är väl inte center?
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
modomille:Både och, t.ex. LHC har ju mindre och mindre i kassan, Luleå har för vana att plocka lovande spelare från allsvenskan, SAIKs kanske mest lyckade nyförvärv den här säsongen Pär Lindholm kom från Allsvenskan. Iom de sviktande pubilksiffrorna så kommer allsvenskan bli mer attraktiv att värva ifrån då det är billigare än att plocka random nordamerikaner från KHL/NLA/AHL.
Har dock gärna fel i min farhåga :P
Ligger sjuk och kan inte sova så sitter och filar på ett litet fantasilag till nästa säsong förutsatt att MoDo skulle klara sig kvar i SHL.
Utgående kontrakt som ska förlängas
Ahnelöv, gärna i många många år.
Flanagan, perfekt andracenter som kan avlasta en förstacenter.
Lehtivouri, gör sitt jobb i det tysta, perfekt till andra backparet.
Skröder, inte sett så ung ut på många år, grym ffa på egen planhalva.
Öhnerud, förutsatt att han inte blir för dyr, lär dock hamna i jerusalem.
Öhman, 1+1 kontrakt och utlåning till ett mittenlag i allsvenskan för att utveckla offensiven.
Hari, Förutsatt att han är riktigt billig och börjar styrkaträna och lägger på sig lite mer muskler.
Utågende kontrakt som ska löpa ut
Persson, mellanmjöl som inte sticker ut på något sätt, billig att ersätta (junior).
Påhlsson, skickas till närmaste ålderdomshem.
Nordgren, se ovan.
Roche, se ovan.
Brashear, skickas till OS i fribrottning.
Nättinen, bidrar inte med något som vem som helst annars kan göra.
Kontakt som bör brytas
Öberg, har tappat gnistan och är en belastning för laget.
Målvakter:
Adam Reideborn
Markus Olsson
Olsson är Sveriges bästa målvakt född 1996, ska få chansen som backup och kommer inte att göra bort sig.
Backpar:
Jonas Ahnelöv - Philip Larsen
Joonas Lehtivouri - Joonas Järvinen
Emil Djuse - Oscar Hedman
Ablin Carlsson - Nicklas Torp
Larsen har inte övertygat helt i KHL med bara 1 mål och -8, bör inte vara helt omöjligt nyförvärv, perfekt pp-back.
Järvinen är stor och stark, perfekt i BP och i ett 2:a eller 3;e backpar, flyttat runt på senare år och lär inte vara jättehet i KHL.
Forwards:
Gustav Possler - Anton Lander - Per-Åge Skröder
Radek Smolenak - Kyle Flanagan - Victor Olofsson
Jesper Olofsson - Morten Madsen - Carl Grundström
Johan Nilsson - Kristian Forsberg - Oskar Söderberg/Robin Byström
Lander har jagats av MoDo i flera år, närheten till Sundsvall bör tala till vår födel.
Olofsson d.ä. är en rivig forward som även kan spela pp, bör kunna värvas billigt.
Madsen har gått bra i Tyskland och har sagt att han vill återvända till MoDo.
Nilsson är perfekt till en checkingline och kan sätta dit någon puck då och då.
K-fop får kosta vad han vill, bara han styr upp vårt BP så är han MVP.
Inget direkt slagkraftigt lag men det känns inte helt otänkbart heller, de yngre spelarna är alla 1 år äldre och förhoppninsvsi har ledningen tagit sitt förunft till fånga och plockat in Jonas Rönnqvist som tränare till dess som kan styra upp laget med ett riktigt grundspel.
Rytter:
McFire har väl aldrig haft några andra perspektiv än från facit, så i alla fall jag blir vare sig överraskad eller upprörd.
Amitiel:
Precis. Skulle vilja se den klubb som fått låna Nylander genom att säga "Han får börja som ytter i en tredje/fjärde kedja och sedan jobba sig upp till förstakedjan och bevisa att han ska få spela center".
Mycket kan man ha synpunkter på angående dagens modo, men när man kritiserar att man går med på Torontos krav angående Nyllet ja då är man fan bara här för att gnälla. Är glad att man kunde möta Torontos krav så att vi njuta av att ha honom i laget, ska man kritisera något är det isåfall hur man formerat kedjan samt att man inte tagit tag i (vad man kan se, dom kanske jobbar med detta dagligen vad vet jag) hans spel i defensiv zon och hjälper honom att förbättra detta.
McFire:
Ok, så modoledningen skulle sagt "glöm det" och sedan skitit i att tagit in Nylander, vi ska alltså säga nej till spelaren som snittat 1p/match.
Ifall kraven var så är det bara att gå med på det. Det man sedan kan kritisera ledningen för är att man inte bygger en kedja med spelare med bättre defensiv än Kempe så att Nylander får utrymme att utnyttja sina styrkor fullt ut.
modomille:
När han testa på spel i SHL med Modo gjorde han 1 mål på 2 matcher och gjorde väl inte direkt bort sig och efter det har han hunnit med 1 säsong i danmark och efter den här 2 säsonger i allsvenskan, så ja jag tror faktiskt att han håller för SHL.
Redigerad kommentar
popcorn:
Ja eftersom ett av deras mål är spela tillsammans i samma lag också så vill Modo ha han, ska det väldigt mycket till för att han ska gå till annat lag.
Och till skillnad från Kabanov tror jag faktiskt att lönen inte är avgörande för Jesper.
Redigerad kommentar
Man bara måste plocka hem Jesper Olofsson till nästa säsong, lär nog finnas en hel del klubbar som är intresserade av han, förhoppningsvis väger det tungt att få chansen att spela med brorsan.
Tycker också att man ska kolla med Jeremy Williams, han är alldeles för bra för att spela i allsvenskan.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Djuse imponerar på mig! Rörligt offensivt spel där han verkligen tar för sig. Samtidigt som han spelar förståndigt defensivt. ( Nåja han är ju i Modo så behöver ju inte bara särskilt förståndigt egentligen. )
Roche är en total besvikelse. Visst att han är skadad, men han får ju inte ut någonting offensivt alls. Trodde verkligen han skulle bidra mer.
Nättinen är ju en flopp men det var väl inte jätte oväntat heller.