1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515243 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 1647664 · » Till forumet

Sv: Silly season
J F K: Samtidigt har nog ändå Ahnelöv marknadsmässig län hos oss i år. Men enligt mig är han värd det. Han är en man bland pojkar i vår backlinje.

Djuse imponerar på mig! Rörligt offensivt spel där han verkligen tar för sig. Samtidigt som han spelar förståndigt defensivt. ( Nåja han är ju i Modo så behöver ju inte bara särskilt förståndigt egentligen. )

Roche är en total besvikelse. Visst att han är skadad, men han får ju inte ut någonting offensivt alls. Trodde verkligen han skulle bidra mer.
Nättinen är ju en flopp men det var väl inte jätte oväntat heller.
Kommentera

hanzon: Om målvaktstränarna hjälpte målvakterna, skridskotränarem lärde ut skridskoåkning och DB var en mental boost samt en inspiration för spelare att träna seriösare. Vad är då skillnaden?
Kommentera

Tänk om Nättinen kunde göra lite mer så här på isen.
Kommentera

J F K:Inte alls, men jämförelsen är väl inte relevant.
Kommentera

hanzon: I sammanhanget en struntsumma. Jämför med Smolenak och du inser nog att det är kaffepengar.

Var du förbannad när vi tog hit en målvaktstränare samt skridskotränare från staterna också?

Kommentera

J F K: Jag är rätt missnöjd med värvningar som Roche och Nättinen, men samtidigt så måste jag säga att Djuse och Smolenak däremot känns som bra värvningar.

Det var väl inte Svartvadet som tappade bort Ahnelöv för övrigt, utan han gick under Näslunds tid. Vi var nog helt chanslösa den gången pga lönen, men när han plötsligt kunde tänka sig att komma tillbaka för att de trivdes så bra var det återigen en möjlighet.

Kommentera

J F K:Klart som faan att han fick ersättning, du tror väl inte att han bekostar resan hit,uppehälle mm.
Kommentera

hanzon: Han fick inte betalt så där är det ingen mening att gnälla.
Kommentera

Donald Brashear är väl ingen tillgång mer än att puscha på laget, ganska bra betalt för så lite istid. Nej ta de pengarna till nåt nyttigare i föreningen.
Kommentera

S-vikaren: Madsen ska vi givetvis inte ta tillbaka. Han var för flängig och svår att spela med. Jag tror inte att han är lätt att få in i ett system, även om han stundtals gör en hel del mål. Påminner en hel del om Öhnerud på det sättet att de poängmässigt förtjänar en plats högt upp i hierarkin, men att de varenda gång visade sig inte passa in i en rent offensiv kedja. De trivs bäst i en tredjekedja där de kan flänga omkring.

Ahnelöv kan jag inte tänka mig stannar. Han är väl bara kvar i Sverige pga att de skulle ha barn, men från nästa år lär större pengar hägra.

Kommentera

Blir nog ingen Pesonen i MoDo. Luleå ska tydligen in med en till spelare. En målvakt och två backar har dom värvat på sistone, så det lär bli en forward nu. Pesonen och Luleå har parats ihop på sistone.

http://www.kuriren.nu...ry=8043420

Edit: Gillar Popcorns förslag till truppen nästa säsong. Ser bra ut med både Larsen och Järvinen. Men Madsen är väl inte center? 

Redigerad kommentar

Kommentera

popcorn: Men varför K-fop? Tror vi seriöst att han är enda anledningen att vi hade bättre BP ifjol?
Får han ens nära dom löneanspråk han ryktats vilja ha så finns det inte på kartan att han ska hit.

Madsen skulle va kul att se igen. Det är jag dock 99% säker på att vi inte gör dom närmste åren.
Kommentera

hanzon: Järvinen är en back som är 100% defensiv, jobbar kopiöst hårt och vore en otrolig tillgång i BP och i en checking line. Har bara sett honom i landslaget så är möjligt att han har fler kvaliteer. Varför dök hans namn upp?
Kommentera

popcorn:Bra analyser av spelare, ligger säkert nåt i det du säger. Joonas Järvinen, vem är han och var spelar han nu?

Redigerad kommentar

Kommentera

dav32:oookey?
Kommentera

popcorn: hky e magi en konstart, vissa föds me gåvan, kostymissen i båset har ansvaret att till fullo ta till vara på var enda jvl fragment, det är modos prob inte mitt o jag ska se var enda jvl match o hånle åt er så länge ni inte byter ut AF
Kommentera

Amitiel:ska väl dock vara klar för Frölunda tillsammans med Kevin Mitchell?
Kommentera

popcorn:
Ser väl okej ut bara en ändring skulle jag göra, skulle gärna se en back plats för Lukas Bengtsson som spelar i Mora.
Kommentera

modomille:Både och, t.ex. LHC har ju mindre och mindre i kassan, Luleå har för vana att plocka lovande spelare från allsvenskan, SAIKs kanske mest lyckade nyförvärv den här säsongen Pär Lindholm kom från Allsvenskan. Iom de sviktande pubilksiffrorna så kommer allsvenskan bli mer attraktiv att värva ifrån då det är billigare än att plocka random nordamerikaner från KHL/NLA/AHL.

Har dock gärna fel i min farhåga :P

Kommentera

Ligger sjuk och kan inte sova så sitter och filar på ett litet fantasilag till nästa säsong förutsatt att MoDo skulle klara sig kvar i SHL.

Utgående kontrakt som ska förlängas

Ahnelöv, gärna i många många år.
Flanagan, perfekt andracenter som kan avlasta en förstacenter.
Lehtivouri, gör sitt jobb i det tysta, perfekt till andra backparet.
Skröder, inte sett så ung ut på många år, grym ffa på egen planhalva.
Öhnerud, förutsatt att han inte blir för dyr, lär dock hamna i jerusalem.
Öhman, 1+1 kontrakt och utlåning till ett mittenlag i allsvenskan för att utveckla offensiven.
Hari, Förutsatt att han är riktigt billig och börjar styrkaträna och lägger på sig lite mer muskler. 

Utågende kontrakt som ska löpa ut

Persson, mellanmjöl som inte sticker ut på något sätt, billig att ersätta (junior).
Påhlsson, skickas till närmaste ålderdomshem.
Nordgren, se ovan.
Roche, se ovan.
Brashear, skickas till OS i fribrottning.
Nättinen, bidrar inte med något som vem som helst annars kan göra. 

Kontakt som bör brytas 

Öberg, har tappat gnistan och är en belastning för laget.

Målvakter:

Adam Reideborn
Markus Olsson

Olsson är Sveriges bästa målvakt född 1996, ska få chansen som backup och kommer inte att göra bort sig.

Backpar:

Jonas Ahnelöv - Philip Larsen
Joonas Lehtivouri - Joonas Järvinen
Emil Djuse - Oscar Hedman
Ablin Carlsson - Nicklas Torp 

Larsen har inte övertygat helt i KHL med bara 1 mål och -8, bör inte vara helt omöjligt nyförvärv, perfekt pp-back.

Järvinen är stor och stark, perfekt i BP och i ett 2:a eller 3;e backpar, flyttat runt på senare år och lär inte vara jättehet i KHL.

Forwards:

Gustav Possler - Anton Lander - Per-Åge Skröder
Radek Smolenak - Kyle Flanagan - Victor Olofsson
Jesper Olofsson - Morten Madsen - Carl Grundström
Johan Nilsson -  Kristian Forsberg - Oskar Söderberg/Robin Byström

Lander har jagats av MoDo i flera år, närheten till Sundsvall bör tala till vår födel.
Olofsson d.ä. är en rivig forward som även kan spela pp, bör kunna värvas billigt.
Madsen har gått bra i Tyskland och har sagt att han vill återvända till MoDo.
Nilsson är perfekt till en checkingline och kan sätta dit någon puck då och då.
K-fop får kosta vad han vill, bara han styr upp vårt BP så är han MVP.

Inget direkt slagkraftigt lag men det känns inte helt otänkbart heller, de yngre spelarna är alla 1 år äldre och förhoppninsvsi har ledningen tagit sitt förunft till fånga och plockat in Jonas Rönnqvist som tränare till dess som kan styra upp laget med ett riktigt grundspel.

Kommentera

Rytter:

McFire har väl aldrig haft några andra perspektiv än från facit, så i alla fall jag blir vare sig överraskad eller upprörd.

Kommentera

McFire: Toronto vill ha honom mellan Kessel och JvR. Skrev det för månader sen. Sen skrev jag det igen. Och nu är det mega bekräftat. :-)
Kommentera

Amitiel:

Precis. Skulle vilja se den klubb som fått låna Nylander genom att säga "Han får börja som ytter i en tredje/fjärde kedja och sedan jobba sig upp till förstakedjan och bevisa att han ska få spela center".

Mycket kan man ha synpunkter på angående dagens modo, men när man kritiserar att man går med på Torontos krav angående Nyllet ja då är man fan bara här för att gnälla. Är glad att man kunde möta Torontos krav så att vi njuta av att ha honom i laget, ska man kritisera något är det isåfall hur man formerat kedjan samt att man inte tagit tag i (vad man kan se, dom kanske jobbar med detta dagligen vad vet jag) hans spel i defensiv zon och hjälper honom att förbättra detta.

Kommentera

McFire:
Det är så utlåningar går till, du går med på deras krav och får låna spelaren eller går inte med på det och något annat lag får spelaren, har alltid funkat så och kommer alltid göra det.
Kommentera

McFire:

Ok, så modoledningen skulle sagt "glöm det" och sedan skitit i att tagit in Nylander, vi ska alltså säga nej till spelaren som snittat 1p/match. 

Ifall kraven var så är det bara att gå med på det. Det man sedan kan kritisera ledningen för är att man inte bygger en kedja med spelare med bättre defensiv än Kempe så att Nylander får utrymme att utnyttja sina styrkor fullt ut. 

Kommentera

Då fick vi iaf bekräftat varför Nylander spelar center i Modo, så vill Toronto ha det.
Han var alltså aktuell för HV71 i höstas och Andreas Johansson har berättat om "kravet" från Toronto för E Granqvist, som i sin tur berättade om det i TV ikväll.

Det är onekligen skillnad på krav, Fiala fostras stenhårt i HV71 och allt han gör som faller utanför ramarna får konsekvenser.
Känslan hos Modo är aningen annorlunda va?

Kan tänka mig att Andreas Johanssons reaktion på ett sådant krav från Nylander/Toronto är "glöm det".

Men då vet man åtminstone varför den handlingsförlamade Modo ledningen fortsätter att spela Nylander som center, trots att det kväll efter kväll framstår som mer eller mindre ett skämt, man har med största sannolikhet lovat Nylander och Toronto att göra det.
Det är så illa att det är svårt att hålla sig för skratt, patetiskt vilken dålig ledning klubben har.
Kommentera

ULTIMAVICI:det jag inte fattar är att varken Modo eller ledarstaben i jvm laget inte använder olofssons (vicktor) skott alls i matchen mot tjeckien var han i 4:e kedjan och i modo är han i 3:e kedjan placera olofsson med en spelskicklig center i modos fall så skulle det bli flanagan och sen kanske smolenak bredvid flanagan så tycker jag. 
Kommentera

popcorn: Ja att de påminner om varandra är ingen underdrift, största skillnaden är väl att Viktor har ett vassare slagskott och Jesper har vassare handleder. Jesper har bra skridskoåkning och god arbetsmoral. Tror Jesper skulle passa bra in i en 3:e lina.
Kommentera

popcorn:tror inte att till exempel att lch,fbk och skellefteå skulle värva honom dom har så mycket pengar så att dom kan värva bättre spelare från till exempel khl.
Kommentera

Amitiel: både och, Jesper är trots allt bara 22 år gammal, säg att svarten erbjuder 40k/mån och Lhc/fbk/saik eller vilken annan klubb som helst med djupa fickor erbjuder 70-90k/mån skulle nog vara svårt att tacka nej till.
Kommentera

modomille: han gjorde 2 nya mål ikväll, skulle dock inte spela han i samma kedja som Victor då de är lite för lika i spelet, men tillsammans i pp skulle de nog kunna vara riktigt vassa.

Han har tagit den långa vägen via Danmark och hockeyallsvenskan, han är i delad ledning i skytteligan, det här är en sån där värvning som Modo inte får missa om man vill bygga laget kring en stomme från stan.
Kommentera

modomille:

När han testa på spel i SHL med Modo gjorde han 1 mål på 2 matcher och gjorde väl inte direkt bort sig och efter det har han hunnit med 1 säsong i danmark och efter den här 2 säsonger i allsvenskan, så ja jag tror faktiskt att han håller för SHL.

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel:jesper har hittills gjort 15 mål och 8 assist på 33 matcher och sammanlagt 23 poäng,håller han för shl??
Kommentera

popcorn:

Ja eftersom ett av deras mål är spela tillsammans i samma lag också så vill Modo ha han, ska det väldigt mycket till för att han ska gå till annat lag.

Och till skillnad från Kabanov tror jag faktiskt att lönen inte är avgörande för Jesper.

Redigerad kommentar

Kommentera

popcorn:håller med dig kedja med med vicktor olofsson och jesper hade blevit bra 
Kommentera

popcorn: Jesper är väl väldigt mycket modoit så landat vi inte den är det lite pinsamt nästan. Eller ja SAIK kan ju komma och dubbla budet i vanlig ordning. :-)
Kommentera

Man bara måste plocka hem Jesper Olofsson till nästa säsong, lär nog finnas en hel del klubbar som är intresserade av han, förhoppningsvis väger det tungt att få chansen att spela med brorsan.

Tycker också att man ska kolla med Jeremy Williams, han är alldeles för bra för att spela i allsvenskan.

Kommentera

InVinoVeritas: Hasse Jonsson Cup... låter svettigt. ;-) :-P
Kommentera

hanzon: Jo han va duktig, men det går fruktansvärt långsamt! Tror att du skulle vara väldigt överraskad om du gick och såg något av de lokala u11 lagen ö-vik! KB65, Svedjeholmen och Modo (och till viss del Järved) ligger i topp i Norrland, ex. på silvercupen placerade man sig 1, 2 och 3:a mot lag som skaik, Luleå, teg, Kiruna, Clemensnäs etc.

Hasse Jonsson Cup(!), spelas i modohallen nästa helg - kom förbi och titta på vår framtid!
Kommentera

Tror det finns bättre talanger i Japan än Modo, kolla bara in denna lilla japan.
Kommentera

spud:
Hade dom velat ha någon där för att skydda Nylander hade dom nog skickat Colton Orr som dom redan har på kontrakt än lägga pengar på Brashear.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Kanske inte, men känns bara som en konstig slump..
Kommentera

spud: Knappast, hade Toronto satt sådana krav hade dem inte sett Brashear som lösningen...
Kommentera

Nån som vet om det kan varit ett krav från Toronto att ta in Donald med tanke på att han inte är hör under JVM?
Kommentera

bjorn1976:
Kan väl hoppas men kommer det in något mer så känns en back som lite klokare val fast man vet aldrig hur dom som bestämmer tänker.
Kommentera

Sven Tuta:Kan det vara så att #26 är på väg ut, med tanke på degraderingen idag till vice C!? Då frigörs kapital, förhoppningsvis.
Kommentera

Amitiel:En av lagen som nämnts var Skellefteå, men läs gulboken så verkar det som om de missade något stort i helgen.
Kommentera

Amitiel: låter kanon kanske blir en nyårs pressent för vi modo fans.
Nä snart dags för Sverige-Tjeckien
Kommentera

ULTIMAVICI:
Är väl rätt mycket större chans att det är något annat lag han är på väg till, men jo han har varit på G till Modo tidigare och Svartvadet och Charlotte har faktiskt flörtat en del med företag / sponsorer med pengar.

Sen hur det har gått vet jag inte men dom brukar vara rätt snäll mot Modo.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu tror jag inte att vi får glädja oss över Pesonen, men för att finna något som talar för det så var Pesonen ytterst nära att krita på för Modo redan inför säsongen 11/12.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1647664 · »