1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514855 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 1640233 · » Till forumet

Sv: Silly season
spud: Nog har väl Modo haft en och annan artistspelarna genom åren.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Vad har Löfven med det att göra? 
Kommentera

spud: ingenting vad jag vet, jag påpekade bara att det är en subvention.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nej, det är en konsekvens att de inte använder vårt sociala skyddsnät och skall därför inte behöva belasta densamma. De är inte subventionerade, kan nästan garantera att nettot av deras arbetsgivareavigfter genererar större överskott till statskassan än en generell anställd. 

Så om nåt så subventionerar artisterna de övriga, även om det är marginellt.

Kommentera

spud: Svårt att säga det där men en skada gör ju snabbt att skyddsnätet utnyttjas och det rejält.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Hur menar du nu? De har ju inte rätt till det.. 
Kommentera

spud: klart som sjutton att artisterna har rätt till sjukvård.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja i den meningen att alla andra oavsett om man betalar skatt eller ej i detta land. Men de har inte det skyddsnät som vi diskuterar här. 
Så ja, vi kommer inte titta på när de förblöder, på samma sätt som vi inte gör med någon annan turist. Men de har inte skyddsnätet som övriga delar av arbetsgivaravgiften är till för.

Så kom igen. Vill du ha en märklig politisk diskussion kan vi ta det i bubbla. Annars får du nog komma med nåt av substans. 
Kommentera

spud: det tar vi en annan gång.... Lyckliga till mot SAIK då i alla fall.
Kommentera

Carl Lejonkräk: ? Den sjukvård som artisterna och resterande SHL spelare utnyttjar drabbar inte skattebetalarna ett dugg då de är försäkrade och det blir därmed försäkringsbolagen som går in och betalar sjukvården. Det är också anledningen till att de slipper stå i kö för operation. Skulle väl vara högst orimligt att ett lag får vänta på en spelares operation i 2 år för att hans skada är lågprioriterad.
Utan att förminska eller idiotförklara dig så skulle jag gärna vilja veta din ålder då det kan ge förmildrande skäl till hur du tänker.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Du har säkert helt rätt angående sjukvården. Jag ifrågasatte endast hur en lägre arbetsgivaravgift kan vara så hemskt medan det är helt ok med artistskstt eller ett subventionerat elitlag likt Modo.

Jag är ju givetvis helt ute och svamlar men när det nämndes vilken fantastisk tillgång Löfven är för Modo så fick jag bara lov att nämna vad han har åsamkat Modo för kostnader sedan han blev statsminister....(om han nu får igenom sin budget).

Min ålder, nä den bjuder jag inte på så du kan släppa det där med idiotförklaringen för stunden.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det sista sköter du så enastående bra själv oavsett ålder. 

Löfven har inte åsamkat MODO några kostnader. Han sätter regelverket som alla har att förhålla sig till. Eller menar du att MODO fick en intäkt när de sänkte arbetsgivaravgiften? 

Kommentera

spud: Nu får det vara nog, det är bara käbbel du håller på med.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ah nu steg du i mina ögon. 
Käbbel referensen var rätt fyndig. 
Kommentera

spud: En höjd avgift är i mina ögon en kostnad, men ok om det inte är så då.Sen att jag steg i dina ögon värmer en kväll som dena.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är ju en del av lönekostnaden. MODOs lönebudget ökar inte för detta, utan det blir bara mindre över till spelarna. Så spelarna får en lägre grundlön. Precis som vilken ansvarsfull organisation som helst. 
Kommentera

Carl Lejonkräk: Om du menar att Modo subventionerats genom att de mottagit ekonomiskt stöd så har du givetvis rätt, men det gäller ju alla lag i SHL och i de flesta andra sporter där utöver. Dolda subventioner för tex rabatter för arenahyror m.m är också subventioner och tror inte Modo sticker ut nämnvärt bland lagen i SHL. Skillnaden mellan kommunalt stöd och nationella riksdagsbeslut är både både stora och små beroende hur man ser på det. Att Modo drar in mer pengar till kommunen och därmed till skattebetalarna än vad de kostar gör att stödet till Modo från Örnsköldsvik är en plussaffär om stödet medför att Modo även i fortsättningen kan husera i högstaligan. Man kan på liknande sätt argumentera för "rabatten" att anställa unga spelare då de ändå bidrar med mer pengar till statskassan än vad de kostar. Själv anser jag att det är fel väg att gå, är emot all typ av kvotering och anser även att det är ohållbart att gå in och förändra och förskjuta en marknad som fungerar efter principen tillgång/efterfrågan, det förstör vad som kallas och är en (perfekt marknad).
Och ja du kan komma med åsikter om att även subventioner från kommunalt håll rubbar på den makroekonomiska balansen. Dock är denna förändring försumbar i ett nationalekonomiskt perspektiv.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Tror ingen får šänkt lön.
Kommentera

Carl Lejonkräk: I sådana fall får färre spelare lön, för lönebudgeten ökar ju inte.. 
Kommentera

spud: Om ett beslut om höjda avgifter kommer under säsong vilket jag antar att Carl pekar på, så är det väl ganska troligt att man kan tvingas till att höja budgeten oavsett på vilken sida man står på om det är rätt eller fel att höja avgiften. En tillkommen utgift är en tillkommen utgift ändå. Har man pengar kvar av budgeten kan man givetvis klara sig från förändringar i uppsatta ramar.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Fast det är ju rätt sällsynt att budgeten innebär förändringar omedelbart. 

Sedan, den organisation som inte haft ett finger i luften och tagit höjd för en höjning av arbetsgivaravgiften för unga spelare. Sen bör nog byta ut ekonomichef.

Kommentera

spud: Alla bolag som omsätter de summor som lagen i SHL gör har en buffert i budgeten, dock kan den fort ätas upp av minskade intäkter på exempelvis publik, reklam, försäljning som man gjort felaktiga analyser på i budgeten. Kan nog med fog påstå att alla 12 SHL lag har väl kompetenta ekonomichefer. Ändå går många klubbar med rejäla minusresultat. Detta beror på den komplexitet som elitlag inom sport brottas med där man dels säljer en produkt och dels jagar resultat som är av icke ekonomisk karaktär men som direkt påverkar det ekonomiska resultatet. Dessutom kan det påpekas att ekonomichefen inte sitter med direkta beslut om hur pengar skall investeras i denna bransch och tur är väl det.
Kommentera

ULTIMAVICI: Modo är nog som andra klubbar och jag har inget emot subventionerna de får. De lägre arbetsgivaravgifteŕna för unga oh äldre anser jag vara en bra sak men kvotering är det ju inte. Det är ju bara Spud som sagt sig vara emot subventioner och inte jag.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Hur menar du att detta inte är kvotering? Kvotering är inte enbart en fråga om kön, det kan gälla såväl etnicitet/geografisk tillhörighet (KHL) som ålderskvotering vilket är gällande i detta fall.
Sedan finns det givetvis 1001 fler exempel på kvotering.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Så länge man anställer vem man vill så är det inte kvotering om en är billigare att anställa helt enkelt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nej det du pratar om är "radikal kvotering" där man tvingar in. Det jag talar om är "måttfull kvotering" där man använt rabatten som ett verktyg.
Kommentera

ULTIMAVICI: Nu är du ute och cykar, detta är absolut inte ett exempel på måttfull kvotering. Du har helt missförstått ordet kvoterings innebörd.

Jag skulle gärna vilja veta din ålder för att se om jag eventuellt kan finna en förklaring till din okunskap (så att jag inte idiotförklarar dig i onödan).

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Jo det är det faktiskt, måttfull kvotering kan användas dels för att jämna ut i detta fall genomsnittsåldern i laget och "tvinga" ett lag att anställa en yngre spelare genom att införa positiv särbehandling. Man kan också använda sig av rabatter som i detta fall medför att snittåldern på sikt sänks och är också det en typ av måttfull kvotering.
Det du missar är just att alla klubbar har budgetar att hålla, det är detta som medför att rabatten skapar en måttfull kvotering.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Haha du ger dig inte, det är sött.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du kan få en chans att överbevisa mig. Så kan jag sedan replikera och ta död på ditt resonemang.
Kommentera

ULTIMAVICI: Du har ju bara kommit med dravel om styrmedel osv. men faktum kvarstår att en diffrentierad arbetsgivaravgift inte handlar om kvotering. Du förstår inte ordets innebörd och det är ju där skon klämmer.

Det kan ju inte ligga på mig att bevisa vad ett ord INTE betyder. Om kvotering av unga förekommit på arbetsaknaden så hade en lägre arbetsgivaravgift kunnat vara ett verktyg. Däremot kan den lägre avgiften inte vara kvoteringen i sig vilket för de flesta bör vara en självklarhet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är ju för tusan därför ordet MÅTTFULL används.
Kommentera

ULTIMAVICI: Duh, så länge det inte finns en bestämnd kvot som det strävas efter att uppnå så är kan det omöjligt handa om kvotring till att börja med. Ingen kvot,ingen kvotring kan man säga.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Kvotera är även synonymt med att fördela.
Kommentera

ULTIMAVICI:  Haha tänk så vi spenderar vår fredagkväll. Har du rätt så må det så vara, jag kan bära dumstruten. Någonting nytt och aningen revolutionerande är det om du har rätt.
Mina ord är i alla fall slut så jag säger godnatt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Vi kan väl säga att vi har lika fel/rätt båda två, det är väl egentligen endast en definition vi inte delar. Skit samma, trevlig fredagskväll!
Kommentera

Rätta mig om jag har fel men enligt allehanda så har svartvadet jagat Marcel muller och yan stasny?! Man går bet på bägge spelarna. Deras nya klubbar är Mora och krefeld penguins i Tyskland. Kan modo inte vara med och konkurrera med tyska ligan och allsvenskan nu? Känns oroande
Kommentera

Steken84: kom igen nu.. Bara för att Modo har råd att bjuda över en allsvensk klubb behöver det väl inte betyda att man måste göra det?
Låt säga att du vill köpa en cykel, du vill ha en modern racer och har 10000 att spendera på den, sen ser du en annons om att någon vill sälja sin begagnade för 8000, och någon har bjudit det. Bjuder du då 10000 eller avvaktar du och ser om du kan hitta nåt bättre för dina 10000?
Kommentera

Spud: Du har nog rätt. Det vimlar av spelare på marknaden. Vi väntar på att Crosby blir ledig
Kommentera

Steken84: vi kan väl ändå inte pynta ut hur mycket som helst för muller.. som att köpa en begagnad 740 för 200000 bara för att man behöver en ny bil.
Kommentera

Blake: Ladislav Nagy är ett tillräckligt gott exempel på att man inte ska öppna plånboken onödigt mycket bara för att en spelare tidigare lyckats hyffsat hos oss.
Kommentera

Blake:

Bättre att vänta med värvningen och sedan slå till när man hittar rätt spelare. Vi ska inte chansa i detta läge. Det ultimata vore ju ifall man hittade en AHL hemvändare t.ex Lander och kunde signa honom för denna säsong + 2 till. Då får vi en spelare som kan landet och ligan samt en spelare som vi kan bygga vidare på under kommande säsonger. Ungefär som när vi signade Ritola fast med bättre utfall får vi hoppas.

Vilka sådana spelare finns det som matchar ovanstående?

Ifall den marknaden är körd så är det bättre att ge fan och värva istället för att chansa. 

Ska vi endast ta in någon för resterande del av säsongen så ska det vara extrem spetskompetens och inte någon medelmåtta.

Kommentera

Steken84: Det var inte min poäng. Min poäng var att bara för att vi har råd att bjuda över ett allsvenskt bud, så måste vi inte göra det.
Om svartvadet bedömt en spelares värde till xkr, och en konkurrent bjuder X+100kr då ska inte Perra bjuda över.
Kommentera

Rytter: Den typen av värvning håller jag med om vore det optimala. Finns en hel drös med unga hungriga svenskar i AHL idag, även om Lander såklart hör till de som varit där längst.
Dennis Rasmussen gör sin första säsong där, har inte fått det att lossna hittills.
Henrik Tömmernäs är inne på sin andra, har inte fått testa på NHL, är 24 nu.
Johan Larsson har det ju inte lossnat för, han har väl dock uttalat sig och sagt att han vill köra vidare där borta va?
Det finns naturligtvis fler, tog bara ett par exempel här ovan. Skulle tro att Rasmussen vill köra vidare, men alla är vi olika..
Kommentera

Travis Morin är en poängsprutande center i AHL med utgående kontrakt. Gjort några matcher i NHL utan att lyckats. Född -84.
Aldrig sett honom spela dock.
Kommentera

Rytter: En annan i "kategorin" är Peter Regin, 28 år nu och utgående kontrakt hos Blackhawks. Det skulle jag se som en riktigt riktigt bra värvning.
Kommentera

McFire: jag hade inte grinat om Tomas Kaberle kom in och gjorde några månader i Övik för att spela enkelt och rutinerat försvarsspel. Kanske också slå en och annan smörpass.
Kommentera

spud: Nej inte jag heller, några år sedan jag följde honom intensivt i maple leafs nu men det skulle vara jävligt intressant att se honom i Modo och SHL. Mkt bra på blå i PP också under många år.
Kommentera

McFire:Det verkar som att HV71 är intresserade av honom.
Kommentera

hanzon: Jag har svårt att tro att dom utöver Jere Karalahti värvar ännu en rutinerad (läs: dyr) back, men inget är ju omöjligt.
Kommentera

« · 1640233 · »