1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515149 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 1644614 · » Till forumet

Sv: Silly season

Amitiel: Visst känns det som om Svartvadet chansat lite och hoppats att vissa spelare skulle utvecklas i vårt lag, istället för att som exempelvis Växjö och SAIK köpa ruskigt dyra men väletablerade spelare. Hade det lyckats så hade han framstått som ett geni, men nu känns det givetvis som ett rejält misslyckande.

Man behöver inte dra upp Alexander Daigle för att påvisa att man inte ens i NHL med sina gigantiska budgetar för scouting alltid lyckas peka ut vilka som ska utvecklas, för det är svårt. Håkan Andersson tar jag gärna upp som den som för Detroit hittade Zäta och Datsyuk, medan han haft mindre lycka med Ryno och Dick Axelsson.

Kort sagt, det är ruggigt svårt. Vi måste vara ärliga och erkänna att Svartvadet hittills tyvärr inte lyckats något vidare förutom på juniorsidan där han varit stort delaktig i att många av de juniorer som nu kommer fram plockats in av Modo. Vi har inte råd att göra fler missar nu som Nättinen, Roche, Nordgren (även om just han var oerhört billig) osv.

Kommentera

J F K:Jag bara undrar vem scoutar spelare för Modos räkning, är det Foppa och Svarvadet?

Redigerad kommentar

Kommentera

hanzon: Nej, de har väl flera stycken. Jag har för mig att jag läste någonting om Joakim Grundberg, så det är absolut inte bara Svartvadet som scoutar. Det skulle nästan förvåna mig om Svartvadet scoutar jättemycket då han har så många andra uppgifter som chef.

Foppa tror jag inte scoutar så mycket alls, men att han träffar juniorer och liknande mer i form av "ambasadör".

Kommentera

J F K:

Jocke är chefsscout för Modo så han har ju helt klart en del i det hela. Stora delar av Modos scouting är dock inriktad på yngre spelare, juniorer och spelare som ska in på Gymnasiet.

Modos scouting på redan färdiga spelare aktuella för A-laget vet jag tyvärr inte mycket om. Det handlar nog tyvärr mest om samtal med olika agenter.

Angående scoutingen på yngre spelare.

Det kan ju vara lite problematiskt att ha en chefsscout i Stockholm om man har det största upptagningsområdet till gymnasiet i Norrland. Det blir lätt de givna killarna överst i poängligorna och förstakedjekillar från Tv-Pucken (EN ENDA TURNERING!) som plockas, inte de med störst potential att bli  spelare som tillför i Modos A-lag under lång tid.

Jag menar, hur svårt är det som Scout att plocka ut Carl Grundström eller Tim Wahlgren t.e.x.  Frågan en scout måste ställa sig är: Är det dessa spelare som är Modos framtid och varför?

Jag kan tycka att Modos juniorlag innehåller för många spelare med i princip samma egenskaper och uppsidor. Egentligen tävlar alla juniorer om ungefär samma platser i A-laget.

1. Skridskoskicklig medelstor forward med hyfsade händer och ett målsinne som räcker till ett snitt på strax över 1p per match i juniorserierna i sin ålderskull men inga spetsegenskaper utanför ramarna. 

2. Skridskoskicklig medelstor back  med hyfsade händer som inte besitter några spetsegenskaper utanför ramarna.

Och alvarligt talat, hur många sådana spelare kan man ha i en A-lagstrupp?

Ett annat problem inom all scouting inom hockey på ungdomssidan är att man misstar tidig fysisk och motorisk mognad för talang. Detta har medfört sig att endast ca 10% av spelarna som tar sig till ett ungdomslandslag är födda på den andra halvan av året.

Hur det kan ha blivit så jäkla snett är dock inte bara ett problem för Modo utan för hela hockeyvärlden.

Kommentera

Sawchuk:Jag har funderat på detta med att hitta spelare (seniorer) som spelar i andra EU-länder. Hur sker kollen på dessa spelare? Ifall Modo har signat en spelare så låter det som om dom haft denna spelare under luppen ett bra tag, hur och vem har gjort det jobbet? Om ett NHL lag tar in någon spelare så går den spelaren igenom en ordentlig läkarkontroll, görs även det i SHL och Modo också? En del funderingar man har.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Jag håller med i allt. Modo flyttar väl ihop spelare väldigt tidigt numera och även om man hävdar att senare utvecklade killar alltid har chansen att slå sig in när de kommit ikapp så tror jag att utslagningen av de sent födda ökat radikalt hos Modo de senaste åren.

Jag håller helt med om din ranking. Jag minns Mattias Karlin som var en jättetalang på sin tid, men han var i mitt tycke extremt gynnad av tidig utveckling. Han hade ingenting exceptionellt förutom styrkan och även om hans karriär kunnit bli hygglig om inte han blivit knätacklad så hade han aldrig nått så långt som han förutsågs. Fredrik Bergqvist fick pris som bäste back i tv-pucken, men vem kommer ihåg honom när andra spelare som Salomonsson, Foppa, Macke, Wernblom och Hasse Jonsson fanns med i samma lag. Fredrik var stor, stark och spelade enkelt, vilket fick honom att se oerhört duktig ut, men han hade inget "vapen". På den tiden var Foppa och Salomosson oerhört små och klena. Hade det varit idag så hade förmodligen aldrig Salomonsson kommit in på vårt hockeygym.

Sedinarna, Foppa och Macke är väl alla födda på den senare delen av året för att ta några exempel på spelare som lyckats i alla fall...

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Sedinarna, Foppa och Näslund besitter en dutt mer talang än random hockeygymnast dock.

Inget snack att det är oerhört svårt att ta sig upp på toppnivå om man inte tillhört topporganisationen i sin stad.
När skedde det hos oss senast? Häggström? Nu är han ju i AS. Men han är ju iaf proffs. :-)
Kommentera

Monno: Jag vill minnas att väldigt många var förvånade över att Foppa kom med i pojklandslaget då han var så liten och klen. De andra tre var ju stora och relativt starka redan på den tiden. Det är klart att Foppa kommit med på hockeygym, även om han missat landslaget med liten marginal men en sådan som Salomonsson hade säkert haft det svårt.

Det finns några som gått en långa vägen, exempelvis Jan Öberg som spelade några matcher i Modos A-lag, men många tappar sugen och satsar inte så hårt . Många spelar i ett lag där lagkramrater är sämre, träningsmängden är mycket mindre och/eller att tränarna saknar kompetens. Därför är det svårt att veta hur många man missat, men min gissning är att den nya, mycket hårdare elitsatsningen tappar väldigt många talanger.

Kommentera

Intressant intervju med AF! Mitt hat för Skellefteå växte rejält nu också.. (Kabanov)
Kommentera

Randy Marsh: Har intervjun "förskönats" alltså har textförfattaren använt lite väl mycket egna ord och utläggningar? Annars har AF gjort sin mest öppenhjärtiga intervju någonsin.
Kommentera

Randy Marsh:

Det är så det funkar. Man behöver betala bra till spelarna, om dom ska tacka nej till MoDos kontraktförslag- 

Kommentera

S-vikaren: Jag tyckte att jag redan i somras skrev att Skellefteå typ dubblade lönen, men det var någon från skellefteå som inte kunde tro att man betalade så mycket för killen, för det hade minsan guden Lasse sagt. Det är nte mycket att säga om. Klart att man velat ha honom nu och med tanke på hur en del nyförvärv underpresterat så kanske man skulle gjort annorlunda.
Kommentera

J F K:

Visst lätt att vara efterklok. Men om det nu stämmer att dom dubblade lönen så var det rätt att avstå i det läget. Vad visste man egentligen om Kabanov, han kom hit och spelade ca 10 matcher och gjorde en del poäng. Stora frågan var ifall han kunde hålla denna nivå en hel säsong, eller ifall det var så att han var inne i en streak när han var hos oss.

Eftersom det inte fanns mer att gå på så är det rätt att inte följa med i ett budkrig när någon dubblar budet. Skulle verkligen inte vilja ha hört hur det hade låtit här ifall vi skulle matchat eller gått över Skellefteås bud och sedan skulle succen uteblivit.

Kul för Kabanov att han får betalt och att det går bra. Sedan får vi vara nöjda med att vi har Olofsson, Possler, Hari och Kempe som förmodligen är väldigt billiga i jämförelse och har fått chansen och ändå producerat mellan 14-17p jämfört med Kabanovs 22p. Det är väl främst dessa spelare som kabanov hade skickat lägre ner i hirarkin ifall han hade tagit en ytterforward plats hos oss.

Men visst ett byte Nättinen mot Kabanov med det vi vet idag hade ju suttit fint.

Kommentera

Skulle kunna tänka mig byta Nättinen mot de flesta andra SHLspelare
Kommentera

ULTIMAVICI:

Jag vet faktiskt inte själv men det känns som att det kan vara så. Men hur som helst så fick man lite positiva vibbar av AF :)

Kommentera

Randy Marsh:

Gillar det lilla man sett av Djuse. Snabb spelar aggresivt, spelar enkelt och tar fram pucken snabbt och levererar enkla pass till forwards. Ser faktiskt lite lovande ut

Kommentera

Enligt Christina Börlin så har Lumberjacks startat en insamling till nyförvärv.
Kommentera

hanzon: Nu tycker jag det är jätte bra att man gör detta.
Men personligen känner jag lite bitterhet när vi skänkte till Salmela ifjol, visst att det sket sig, men att man sen direkt värvade Nordgren... Aja.
Kommentera

Monno: Bekymrar mig också för hur pengarna förvaltas, men det är åtminstone en åtgärd som kan hjälpa på kort sikt. 
Kommentera

Här är en annan drömvärvning, apropå Brunner.
Tänk en sådan värvning för innevarande plus kommande säsong..
Kommentera

McFire:kostar nog för mycket tyvär :(
Kommentera

modomille: Garanterat, drömmer vidare bara apropå Brunner.. :)
Kommentera

Brunner klar för Lugano hemma i Schweiz, det gick fort. Kontrakt till 2019 ser det ut som.
Kommentera

McFire:Modo kanske värvar under jul lovet eller?

Kommentera

modomille:
Dan Sexton hade kunnat vara mycket intressant om han nu får lämna KHL.
Kommentera

modomille:  Nu när Flanagan snart är tillbaka så kanske vi skulle ta in Cumiskey ändå? Båda från småstäder, trivs i Övik. Nått att bygga på i två - tre år kanske? 

Modo 2015/2016

Skröder - Flanagan - Kempe

Possler - ????? - Olofsson

????? - Öhman - Önerud

Grundström - ????? - Öberg

Ahnelöv - Cumiskey

Djuse - Carlson

Torp - Hedman

Reideborn - junior

In: En rutinerad, tung, spelskicklig center i andrakedjan. Powerforward i tredje och en grovjobbande center i fjärde som man kan luta sig mot när Skellefteå blåser på som bäst. 

Reideborn verkar redan vara bra skolad så vi plockar upp Olsson från J20. (vinner på längd, 187cm) 

Kommentera

Amitiel: Närmaste två veckorna kommer flertalet KHL spelare bli fria på marknaden, bara att hoppas att vi kan finna någon bland dem med rätt profil och pris.
Kommentera

Blake: Drömmen vore dock att hitta en spelare som man lyckas knyta till sig även för kommande säsonger. Tar man in en legosoldat för ett par månader så kan inställningen vara mindre bra.
Kommentera

Blake: Cumiskey skapar ju nervsammanbrott.

Först upp, först tillbaks. En otrolig potential men tunnelseende med pucken på båda sidor av planen. En enorm arbetskapacitet och en speed som ingen annan.

Han spelade ju i Modo på tok för många minuter per match, mest för att de andra var för dåliga.

Men väger  det positiva upp det negativa. Det vette fan, men han är i en ålder att han fortfarande kan utveckla sig, tycker man.

Redigerad kommentar

Kommentera

Och till sist, Nättinen börjar visa att det finns en hockeyspelare där inne någonstans, hemjobbet är det inte heller något fel på. Tar han lika stora kliv kommande matcher som han gjort i de senaste har han plötsligt blivit en tillgång.
Kommentera

Öberg och Nordgren måste bort under uppehållet! Dåliga defensivt och offensivt.
Kommentera

NuMo: Hade alla backar i SHL varit perfekta så hade dom spelat i NHL, Cumiskey är livsfarlig i egen zon men misstagen går att minimera. Vi har ju backar i dagens modo som är dåliga både offensivt och defensivt. Jag är själv skeptisk till Cumiskey men samtidigt, vi behöver lite profiler i modo också som folk vill se. Sedan får vi kanske byta tränare också så att vi arbetar annorlunda på banan när Cumiskey är inne för att minimera misstagen. 

In other news. Lekkamrat till Flanagan? www.eliteprospects.com/player.php?player=31223

Kommentera

Blake:

Ännu en till liten spelare, är det verkligen fler små tekniska spelare vi behöver ha in? Vill hellre ha en tung forward som kan leda med fysiskt och tungt spel så våra mindre spelare får utrymme. 

Sedan vill jag se att Nättinen provas i en mer spelskicklig kedja nu när vi tappar Nylander och Kempe över JVM. Han borde få en chans i en producerande kedja nu när han i de senaste matcherna visat upp sig mer och mer. 

Kommentera

Blake:Dan sexton är nog för dyr han är snudd på nhl klass 
Kommentera

Rytter:nättinen-flanagan-skröder blir bra det

Kommentera

modomille: Ja men ska vi ha in en som verkligen lyfter laget så måste det tyvärr bli dyrt, ingen 40 000 kr i månaden spelare kommer göra sån stor skillnad.
Kommentera

modomille: Låter vettigt så här på förhand. :-)
Kommentera

Monno:aa men Modo kommer väl köra mindre offensift nu kanske efter som nyllet,kempe och olofsson är offensiva spelartyper och dom sticker nu till jvm eller??
Kommentera

Inte direkt oväntat, men tråkigt för er om det blir av. 
Kommentera

Hälge: Både ock. Han han jobbar väldigt bra, är om och gör sina mål. Tyvärr är han väldigt svår att spela med i och med den oerhört flänga spelstilen. Därför fungerar han inte i en toppkedja trots poängproduktionen.
Bra kille som jag kommer att sakna, men inte till vilket pris som helst.
Kommentera

J F K: Jag gillade honom när han spelade i Timrå, även om jag tyckte att han borde gjort fler poäng med tanke på vad han skapade.

Som du säger så gör han poäng nu och det är ju bra, men om han är svår att placera in någonstans så kanske det eventuella tappet inte blir så kännbart ändå.

Kommentera

Hälge:synd bra hockey spelare lite svår att spela med säger många här jag vet inte det är nog 90 procent att han lämnar till nästa säsong. Vem vill spela i ett lag som ligger i botten och inte betalar så bra. Nästan alla spelare skulle nog byta till hv71 dom  ligger i toppen och dom betalar bättre än Modo,det är nog bara skröder som inte skulle sticka han har ett klubbhjärta utöver det vanliga.
Kommentera

Hälge: Jag tycker att han är fantastiskt bra i tredjekedjan, men varje gång han fått chansen i en producerande kedja så går det sämre. I rätt roll vill jag verkligen ha kvar honom, men samtidigt är det svårt att motivera att betala mycket för en spelare i tredjekedjan. (Påhlsson har debatterats några gånger här)...
Kommentera

J F K: Ja, det är inte lätt att få det som man vill. :-)
Kommentera

Hälge: Nej, först måste man vara veta vad man vill:)

Jag gillar Öhnerud, men är som sagt väldigt tveksam till att betala mycket för honom. I en budgivning mot HV så tar jag nog hellre en junior på väg upp i rollen och att vi (till skillnad från i vinter) har riktigt bra spelare i de två första - producerande - kedjorna.

Kommentera

J F K: Jag förstår.
Kommentera

J F K: Signa, Svarten, SIGNA!! Kulturbäraren #1 . Vi kan väl inte tappa den enda målskytten vi har, som INTE är på väg till US America/Canada!
Kommentera

zigge: Förutsatt att Skröder inte vill ha en helt sjuk lön så är ju Svarten en idiot om han inte skriver nytt med honom.
Som Skröder spelat i år ser jag inte vrf inte modo ska göra allt för att få han att avsluta karriären i Modo.

Värre beslut då är väl om vi verkligen kan/vill/borde behålla Påhlsson?
Kapten och fostrad modoit. Men dyr och oerhört oproduktiv.
Kommentera

Monno: Nja Skröder kommer vara ytterligare ett år äldre nästa säsong, och även om han är en sniper och krigare framför mål som petar in ett par baljor då och då, så tycker jag det är vettigt att avsluta nu. Skröder är Skröder men han kommer inte vara billig och ska vi åter etablera oss i toppen är det en utrensning som gäller efter denna säsong.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Problemet för modo är att det har varit utrensning som gällt efter varje säsong. Går inte att tappa mer än halva laget och sedan försöka ersätta dessa med unga utvecklingsbara spelare och köpa in nya. 

Kommentera

« · 1644614 · »