1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514311 inlägg · 4113 ämnen

Silly season

« · 2754905 · » Till forumet

Sv: Silly season
KB: gillar också sam, och mikkel, men lönestrukturen i laget behöver bli bättre. det är rimligtvis spelare som är tredjekedjespelare i ett bra shl-lag (om ens det) och då behöver dom ha betalt därefter.

jag tror att om modo spelar i shl 25-26, det är det "lilla" frågetecknet kvar, så kommer det behöva rensas spelare som genom shl-uppgången tjänar lite för mycket.

blir därför inte alls förvånad om spelare som mikkel och sam lämnar om dom inte är villiga att ta lagvänliga kontrakt och varför ska dom göra det:)

i sams fall så finns det en liknande spelare på kontrakt redan så det blir lite kaka på kaka dessutom om det ska vara 400k i månaden (påhittad siffra) på dom två när man lägga halva den påhittade summan på något mer offensivt.
Kommentera

KB:
Jag tror det blir mkt svårt att hitta värvningar som förbättrar centersidan. Möjligen någon som inte platsar i NHL, om vi däremot tänker att kravet är att få bort Niederbach/Södergran från topp-9 bland Fw när alla är friska så är det säkert möjligt.
Kommentera

9315: Vigneault spelar i Ingolstadt nästa säsong! Han kommer inte vilja gå ner tillräckligt i lön.

Hoppas att Mikkel stannar dock. Vi måste ha kvar nån glädjespridare då vi redan har rensat ut ett gäng sådana.
Kommentera

Tarasov: Bernhardt såg ut lite som han gjorde i HA mot Skellefteå. Agerade med mycket mer självklarhet. Kan han fortsätta så kommer han explodera, det vågar jag nästan lova.
Kommentera

Bad_Brett:
Ja det är jag säker på, har gör nästan 0,5 när ett går emot och med Näsen bredvid så rullar det på.
Kommentera

Bad_Brett: Hörde jag: Länge leve Bernie!? Det är coolt av MoDo att lägga sig sist för att sen öka tills dess att vi är i slutspel mot Färjestad borta.
Kommentera

Sigge:
Jag ser gärna att Sam lämnar, Tycker han har svårt att hänga med när spelet vänder.
Och hans styrka är inte lika mäktig här i SHL som den var i Allsvenskan vid sargspelet. Tycker Måns C. är minst lika bra och en smartare spelare!
Kommentera

Silly: Det Vigge är bra på är att skydda puck och skapa utrymme för sina medspelare, det är typ det. True är karbonkopian. Måns är mer allaround generellt sett både i offensiv zon och defensivt. Han utstrålar även en bättre karaktär, aldrig förstått mig på dem som vill se Vigneault som kapten.

Vill vi lyfta i tabellen till kommande säsonger måste vi främst uppgradera på utfyllnadspositionerna, håller inte med Södergran, Niederbach, Vigneault m.fl över tid.
Kommentera

Silly: Vi kanske ska fokusera lite på nuet också. Vi är inte 25% in på säsongen än, har två stycken trepoängare på elva försök, utmanövrerade av fyra gubbar i de flesta PP:n osv. Vem som bör spela tredjecenter och har mest effektivt hemjobb ett år senare, om vi inte åker ur, känns inte så aktuellt att diskutera nu väl?
Kommentera

Rödluvan: Inget fel på Sams karaktär. Från det jag hört från insidan så är det en riktigt bra och omtyckt gubbe i omklädningsrummet. Inte rädd för att till ord. Handlar om det sportsliga sett till krona spenderad och där håller det inte.

Tredje och fjärde behöver bestå av billiga spelare som exempelvis Måns från allsvenskan, spelare som slussas uppåt likt LP och Jacobsson och rollspelare som OP och Sebbe. Många på utgående nästa år så finns goda möjligheter att bygga om till något mer SHL-mässigt.
Kommentera

Framnäs: Fullt möjligt att hålla två bollar i luften samtidigt. Vi börjar ändå närma oss tiden då nästa års truppbyggen börjar sättas i rullning.
Kommentera

KB: Ja, viktigare än nånsin nu att truppen tuggar ihop och kör hårt de 40 matcher som återstår. Sam är en viktig kugge som haft en seg start som många andra. Draken lyfter i motvind..
Kommentera

Rödluvan: Södergran gör ju hittills sin absolut bästa säsong och är fullständigt klockren både spelmässigt och ekonomiskt för en 3:e kedja.

Jag tror ni glömmer vikten av att ha spelare med rätt inställning, att bara värva in spelare varje säsong kommer nästan aldrig flyga.

Niederbach behöver visa mer helt klart men i skrivande stund har han faktiskt visat mer än de flesta importer poängmässigt.
Kommentera

Gavelo: Visst Södergran flyger fram nu men vi vet ju att det sedan inte blir några poäng på 20-25 matcher. Det håller inte att ha en så ojämn spelare
Kommentera

Sigge: Är du synsk? Släng fram några lottorader.
Kommentera

KB: Med stor sannolikhet kommer en sån rad komma igen, då han fortfarande saknar egenskaper för att vara en pålitlig offensiv spelare. Han är ju ganska ojämn redan nu.
Kommentera

Sigge: Vi kan väl iaf spela säsongen och se vart det landar?!

Sen måste nog många här förstå att Modo inte är en maktfaktor och har inte råd att ha dyra spelare i det 2 lägsta kedjorna och därför är Södergran en perfekt länk, ung, billig, extremt bra inställning, jobbar hårt och är god för 10 mål och 10ass per säsong, dessutom är detta hans 3:e säsongen i klubben och klubbkänslan är viktig.
Försätter han på den inslagna vägen så blir det här jättebra
Kommentera

Gavelo: Att han är fullständigt klockren var fina ord till Södergran såklart. Men den bilden är nog en effekt av att han gjort fler mål hittills. Vi är inte heller särskilt vana med bättre utfyllnadsspelare, något man blir påmind om när man ser andra lag.
Kommentera

Rödluvan: Vi är ju som sagt en klubb med begränsad ekonomi och som varit utanför Shl i 7 år.
Södergran, LP och Gästrin skulle kunna vara något att bygga på, alternativt Niederbach med ungdomarna
Kommentera

Gavelo: Folk sa ju samma sak nere i HA, efter att han som 21- och 22-åring spelat totalt 26 seriematcher och behövde få "komma in i det" någonstans igen. Men kolla på honom nu bara ett par år senare - hade säkert kunna ligga i toppen av HA:s poängliga så som han börjat söka sig mot målet. Bandysvängarna och mjukheten syns inte på samma sätt som förr, sen är det tufft att möta SHL-försvar!
Kommentera

Gavelo: Nu sägs det ju att man inte ska kolla på +/-. Men Södergran sticker ut där tyvärr. Framförallt på mål bakåt.. 18st på 11 matcher, och då spelar han inte BP så man kan skylla på "mål som kommer efter BP"

Så tyvärr så, jag håller med tycker han ser pigg ut men statistiskt sett ser det än så länge sådär ut.
Sen har han ju även statistiken att han är en av få som producerat något så där får han ju plus i kanten.
Kommentera

Monno: Det är väl av just dessa anledningar som han spelar i 3:e kedjan i ett bottenlag tänker jag.
Kommentera

Monno: Granen är säkert billig och vad gäller ålder så ska ju inte lagets prestation hamna på den killens axlar i alla fall. Återigen, det är "laget" som i så fall kommer tugga sig kvar denna säsong. Sen ska killen sitta om han suger..
Kommentera

Costanza: Du kan hockey och varmkorv
Kommentera

Gavelo: Japp och därför förstår du säkert att ska vi vara ett topplag i SHL glider han ner till sjättekedjan
Kommentera

Costanza: är helt övertygad om att han får jobb i en bättre klubb än modo i deras fjärdekedja den dagen han lämnar modo. stor, snabb, bra på att transportera puck och kan trycka in någon puck ibland. det är egenskaper som uppskattas.
Kommentera

Rödluvan: Det kommer dröja många år innan vi har ett lag som kommer hänga i toppen och vad är det som inte säger att Södergran kan utvecklas?
Nä du förstår förstås inte det.
Kommentera

Gavelo: Det som säger det är hans tidigare säsonger hos oss. Han har inte förändrats ett uns som spelare och har haft exakt samma roll i både HA och SHL.

Vi får självklart se efter grundserien men baserat på tidigare säsonger är oddsen inte så jättehöga att det kommer en X matcher lång målsvacka.
Kommentera

9315: Tycker MoDo har fått in bra karaktärer hos personerna från ledning ner till spelare. De tuggar som sagt på med deras interna vision och plan som vi fans blir lite stressade av i dagsläget där vi ligger. Ändå 40 matcher kvar. Det tar vi med oss.
Kommentera

Costanza: Ja det är ju ändå 120 poäng att spela om.
Kommentera

Törna: Du kan hockey!
Kommentera

Rödluvan: Jag tycker givetvis inte som du i frågan.
När Södergran kom till oss var han överallt och ingenstans, en kopia av Sveningsson i många avseenden men redan förra säsongen såg man en mer strukturerad spelare, långt ifrån perfekt men en böttre lagspelare.
Till denna säsong tycker jag han tagit det ett steg till och är mycket rakare på mål, tar fler skott och ser även ut att ha slipat på skottet.
Så jag tycker kurvan pekar uppåt, absolut inte felfri men han utvecklas pajken sakta med säkert.
Kommentera

Rödluvan: Självklart har han tagit steg sedan han kom till oss. Att han inte är en komplett spelare eller att han fortfarande har en väldigt liknande spelstil är en annan sak. Han fyller 25 senare i år så det finns fortfarande gott om utrymme att utvecklas än mer.
Kommentera

Nu surras det på twitter om Rem Pitlick till HV71 på ett rekorddyrt kontrakt. Varit på Rögles radar tidigare.
Kommentera

KB: En chansning. Vem fan är pittlicker? Vi har storstocken Granen!
Kommentera

KB: Då får vi hoppas att han inte levererar.
Kommentera

KB: Sådana där värvningar är inte enkla, än om det är en bra spelare så kan gruppdynamiken paja, och få laget att spela sämre.
Kommentera

Törna: Åsa-Nisse fortsätter sniffa kokain. Låt dem värva!
Kommentera

Från Hörnefors: Man vet aldrig, men tror det är en skicklig spelare. Snackas om 250k USD netto för säsongen. Mycket pengar.
Kommentera

KB: Granen är bättre..
Kommentera

KB: Rögle har nyligen gjort klart med Ashton Carter och får strax tillbaka Zaar, Everberg och Bristedt från skador så deras redan fulla och dyra trupp behöver nog inte en Rem Pitlick och det utnyttjade väl hv71 som har deg och brukar gilla att betala dyrt för dåliga importer.
Kommentera

Gavelo: MoDo behöver bara andas nu och tugga ihop rejält som grupp. Då kommer poängen under höst, vinter och vår!
Kommentera

Törna:
Undrar vad Beaves och Butthead hade tyckt om det namnet?
Kommentera

Saleva: Haha. "Beavis, your balls are filthy. Go to the ball washer now."
Kommentera

KB: Jag hoppas han går till Rögle bara för att få höra kommentatorerna när han spelar pp, Dickinsson till Pittlicker.
Kommentera

mr_brasco: Vore skönt att spöa Rögle! Vi behöver det!
Kommentera

Känns som att HV är det lag som vi har störst chans att komma före så därav hoppas jag att Rögle värvar honom. Pitlick är en riktigt bra spelare, så jag fattar ej varför han inte vill spela i Schweiz eller i ett topplag, men HV71 eller Rögle är säkert bara till för att han ska bli ett etablerat namn och sedan flyttar han till en ny klubb.
Kommentera

JonathanF: MoDo har skalle nog att fatta att det är gänget vi har idag som kommer att tugga truppen till framgång. Bara att lyfta grabbarna vi har och satsa framåt.
Kommentera

Costanza: Tveksamt om det enbart beror på att vi tror på den här truppen. Det handlar istället om att vår ekonomiska ställning inte möjliggör ytterligare värvningar och mediokra publiksiffror hjälper ej till.
Kommentera

JonathanF: Fast , vore skönt om vi hade 2 lag bakom oss, gärna Leksand och eller Malmö då
Kommentera

« · 2754905 · »