1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515149 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 2786043 · » Till forumet

Sv: Silly season
Gavelo: Sprit. Massor av sprit.
Kommentera

Gavelo: Lagen i Schweiz får inte ha hur många utländska spelare som helst, så dom man plockar in håller hög SHL-klass, inte medel som Ranta.
Kommentera

erjo: Jo dom får ha hur många spelare som helst, men man får bara använda sig av max 6 spelare åt gången.

Mario Kempe gick till Schweiz efter några misslyckade år i Luleå så nog skulle Ranta kunna gå till Schweiz, inte så troligt dock.
Kommentera

Törna: Julfest i Bastun för Ranta!
Kommentera

Gavelo: Björkris och Shampo!
Kommentera

Gavelo:

Som MoDo spelat de senaste matcherna är jag nöjd, speciellt som man faktiskt utan att ha lyckats städa bort felaktigheterna ännu ändå hade kunnat lyckats få fler poäng.

Vi har börjat hitta rätt och jag ser en klar förbättringspotential som borde börja närma sig det som Karlin tänkte sig redan från början.

Flera spelare som väldigt många dömde bort efter den skrala inledningen har börjat hitta positionerna och börjat spela bättre. Däribland dem Yasek, Men framförallt Rundblad, Bernhardt och offensivt överlägset bättre än förra säsongen Södergran.

Så jag ser en positiv trend. Lyckas man mot förmodan få en ledande center som inte bara är en gris i säckenköp, vilket jag anar risken blir så kan det innebära pandoras ask för Ranta och Woods, som har det svårt på olika sätt.
Kommentera

NuMo: enligt mattias perssons silly på hockeynews så är sampos lönekrav mellan 200 och 225 000 euro netto per säsong, vilket är en topplön i shl.
Kommentera

9315: Man kan argumentera för och emot Sampo, han är svår att spela med, genomusel bakåt och sänder ibland tveksamma signaler, men kan å andra sidan dominera en match när det flyger för honom.

Det viktiga för Hinken om han skall buda på Sampo är att faktiskt hitta en Center och en ytter som man kan bygga runt Sampo, annars är det meningslöst.
Kommentera

Gavelo: Sampo är ingen man ska bygga ett lag kring. Det är nästan en omöjlig uppgift att hitta spelare som funkar med honom och då kan vi inte ge honom den enorma lön han kräver
Kommentera

Gavelo: Tycker helt tvärtom. Sampo kan på egen hand driva en tredjekedja. True och Aagaard passar bra då de inte ska ha så mycket puck.
Kommentera

Gavelo: Fast som nämnts tusen gånger, vad ger att "slösa" bra medspelare på Sampo som helst har pucken själv?

Med det sagt har han ju aldrig riktigt fått den möjligheten hos oss så han kanske exploderar då?
Han har ju dock lirat i finska landslaget och verkar spela exakt samma spel då.
Kommentera

Gavelo: jag tycker att om modo ska betala "topplön i shl" så ska det vara till spelare som gör modo och sin omgivning bättre.

eller enkelt översatt dom som har bäst betalt ska vara bäst. inte spelare med ganska stora flaws i sitt spel som ranta skulle vara om han fick den lönen, eller jasek för att ta ett exempel från denna säsong. då ska man vara otroligt otroligt bra för att det ska väga upp.
Kommentera

9315: Tycker Södergran är ganska liknande som spelartyp. Inte lika spetsig som Sampo, men ett helt rimligt budgetalternativ.
Kommentera

9315: 225 000 euro netto, ger en lön på ca 320 000 kr/ mån
och en total lönekostnad (utan skatteplanering) på ca 440 000 kr/ mån.
Kommentera

Från Hörnefors: Hur får du till den uträkningen?
Kommentera

Gavelo: Jag har bara räknat lite grovt i huvudet på 225 000 * 11,51 + 30% +skatt upp till 625 000 + 55% skatt över 625 000 / 12 och sedan gick jag in på en sida som räknar lönekostnad och fick ut dom där siffrorna, men jag räknade fel med skatterna (hjärnan är inte riktigt med, är hemma med migrän) så om man ska ha ut 225 000 euro * 11,51 / 12 = ca 215 800kr netto så behöver man en lön på ca 450 000 kr /mån och total lönekostnad på ca 590000 kr /mån men som sagt så gör dom en del skatteplaneringar så att det blir billigare.
Kommentera

9315: Eftersom han bara spelar hockey på offensiv planhalva, hade han krävt 400- till 450 000:- /mån om han spelat hockey även på egen planhalva isåfall???

Släpp honom!
Kommentera

Från Hörnefors: Det stämmer prefekt.
225k Euro netto är inte i närheten av de högsta lönerna i Shl, rätt långt ifrån.
Men fortfarande högt för Ranta.
Kommentera

Monno: Stort grattis till att Ranta verkar klar för Örebro! Han kanske får någon supercenter som kan hålla honom i handen där. Ni kommer definitivt bättre ut från den affären och Hinken verkar inte gråta över det hela heller direkt.
Kommentera

Goalofsson gjorde två mål i natt och har nu gjort 7 mål på 11 matcher. Det blir nog tufft att få hem honom till nästa säsong. Fortsätter han så här blir det minst ett 2-års kontrakt med Knights.
Kommentera

Knafus: Kossila kanske?

Nä det är bara många på det här forumet som gråter.
Kommentera

9315: tyvärr total clickbait-artikel. Är mest om förhandlingarna med Niederbach (inget förvånande) sen på slutet

"I fjol köpte du loss Kyle Topping från Västerås – kan det bli en sådan lösning ni tittar på i stället?

– Det kan det nog bli. Vi vill förstärka truppen och anser vi att det finns någon som kan göra det så är vi intresserade. Vi stänger inga dörrar för någonting."

Jag trodde de skulle vara någon mer spännande speciallösning i artikeln!
Kommentera

Elysium: 2 månader kvar kära Elysium till Fönstret ;-) Väntar på köpkåta Tarasov. Tyst därifrån..Sen öppnas Plånkan,
Kommentera

Costanza:
Vad väntar man på…. Köp
Kommentera

Tarasov: George är här. Köpa ska man.
Kommentera

Tarasov: KÖP måste ju vara #TAG för MoDo under 2025. Töm StorPlånkan! #BringBackVela
Kommentera

Costanza: Lill-Werner kanske kan vara ett alternativ? Inte så bra +- men producerat bra ändå för att vara ett lag på nedre delen i Liiga.
Kommentera

Tittar#2: Ja, med pengar emellan till klubben då. Tror ändå att MoDo lockar även hur vi ligger till innan transferfönstret. Spelare har chansen att få bra stålares i fickan och chansen att tugga en klubb till slutspel.
Kommentera

Tittar#2: Tror Werner kan vara ett riktigt bra alternativ för en 2-3:e kedja om vi ramlar ner i As
Kommentera

Costanza: Det är ju NU på mellandagsrean vi hade behövt köpa den där stjärncentern som lyfter Woods till nya höjder.

Såg Kaut styra i PP mot Sverige, legend!
Kommentera

Gavelo: Vore en riktig toppspelare i Hockeyallsvenskan. Känns lovande att det finns så många spelare med koppling till Övik som skulle vara relevanta vid en nedgradering.
Kommentera

Dwight: Dock vet man ju inte om Werner vill spela i As, gissningsvis tjänar han det dubbla i Finland mot för vad han skulle ha i Modos allsvenska trupp.
Kommentera

Dwight: Roligt att Rundblad har ryckt upp sig 7 poäng de senaste 10 matcherna och har varit stabil defensivt. Fortsätter han såhär tycker jag verkligen att han bör få ett kontrakt nästa säsong om han kan tänka sig gå ner lite i lön.
Kommentera

Gavelo: Ja exakt, han är både ung och för bra för Hockeyallsvenskan om man ska vara realistisk. Men man måste ju få drömma lite. Kan man erbjuda en bra roll och ett välbetalt kontrakt i SHL om MoDo skulle gå upp kanske det finns en chans.
Kommentera

Dwight: Jag tycker inte Lucas är för bra för allsvenskan men han tjänar nog bättre i Finland än vad han skulle göra i As om han inte skulle få en absolut topplön, och då är det bara egentligen bara Djurgården och Löven denna säsong som skulle ha råd med det.

I Shl är Lucas en 3:e kedja spelare, kanske 4:e så i Shl blir han nästan en bredd/utfyllnadsspelare och det innebär att han kommer tjäna bättre i Allsvenskan eller Finland som en toppspelare, därför tror jag inte Lucas är Shl aktuell på några år.
Kommentera

Gavelo:
Ruohomaa tror jag på, han kommer iaf kunna Jaseks 5p.
Kommentera

Gavelo: Ja för bra är han kanske inte det har du rätt i, men tillräckligt bra för att vara för dyr. Det pris man skulle få betala för han skulle nog motsvara det pris man skulle få betala för 2 nordamerikaner med potential att vara toppspelare, sen är det såklart mer av en chansning att värva från nordamerika, men det tycker jag Hinken har lyckats bra med i hockeyallsvenskan även om det kanske inte varit så lyckat i SHL.
Kommentera

Dwight: Det man ska komma ihåg att det är nog sjukt mycket enklare att plocka in toppspelare till allsvenskan om man har faciliteter, föreningen och topp -budget i ligan.
Budgetarma från topp till botten är enorma i allsvenskan, toppen ligger mellan 25-30milj medans botten ligger mellan 5-10 så konkurrensen om det bästa spelarna är inte speciellt stor internt i ligan, att bygga slagkraftiga lag i allsvenskan är nog betydligt mycket enklare än i Shl för sportcheferna som Hinken med en av det största budgetarna.
Kommentera

Gavelo:

Värva Hinken!

Bra förhandlingsläge där, Kostar inte så mycket.. Ge honom en stor roll..
(Olofsson - Holmström - Benson)

Bra ålder, Rutin på SHL.Nivå1
En solid Center som har lite tyngd framåt!
Kommentera

Silly: Sport var i samma sits inför säsongen, och Holmström var ev aktuell för försäljning redan då. Det jag minns är att folk här i boken sa att han inte håller i SHL. Intressant om han skulle vara välkommen nu 6-7 månader senare, haha.
Kommentera

Silly: Varör skulle man sära på våran för tillfället enda bra kedja i Olofsson, Nider, Södergren blir min fråga?

Men i övrigt är det en solid center som du säger, men jag hoppas på något bättre (om det finns)
Kommentera

Framnäs: Den där backen som stått för 35 pinnar på 32 matcher kan dock vara värd att kika på!
Kommentera

Silly: Ser hellre Ville Nieminens son, känns som att det kan finnas en högre uppsida där, finns väl risk att våra rivaler nyper han om dom känner för det, med tanke på anknytningen.
Kommentera

Framnäs:

Det är klart att han håller ca 70 poäng på 3 riktiga SHL säsonger.
Kan ingen av våra centrar mäta sig med!
Allra helst puckspridaren Niderbach?
Kommentera

Silly: Han spelar i finska ligan av precis samma anledning som Lucas Wernblom, Jens Lööke och Nick Haloran.
Kommentera

Lööke, Holmström, Hjalmarsson och Sundström dom 4 skulle nog ta plats i vårat lag. Sedan i utspridda kedjor då men tror ingen av dom skulle göra bort sig i shl. Men dom lär aldrig ens vara aktuella då det aldrig finns spelare tillgängliga för oss som det låter.
Kommentera

Dundee: Det är 4 spelare som inte på något sätt skulle göra vårat lag spetsigare, det är inte mer bredd vi behöver för att avsluta säsongen.

Ska vi plocka in en center så måste det vara högre kriterier att dom inte gör bort sig, annars kan vi lika gärna ta hem Jacobsson som inte heller gjort bort sig.
Kommentera

Dundee: Vår ex-junior Linus Skager jävlas tydligen med Wikegårdzz.
Kommentera

Costanza: som vanligt vänder säkert DIF på matchen, antingen vid full tid eller o OT
Kommentera

« · 2786043 · »