1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508354 inlägg · 4106 ämnen

Silly Season

« · 1916805 · » Till forumet

Sv: Silly Season
MorganaLefaey: Nu är detta visserligen ytterligare en vinge men skulle inte denna grabb kunna göra sig gott av ett lån?

www.eliteprospects.com/player/16833/edwin-hedberg
Kommentera

Tarasov: Låter ovanligt korkat. Säkert möjligt. Men vår pråm-formation är den enda som känns som att vi lyckats nå spelarnas topp när de spelar ihop.
Kommentera

Monno:
Misstänker att Elvenes går in mellan Karla och Wernblom i första, Jellvert åker ner. 4 kedjan kommer splittras.
Kommentera

Gavelo: Med tanke på hur länge grupper tränat tillsammans och hur bra det verkar funka med stämningen i laget och allt så gäller det verkligen att fundera kring vad man värvar enligt mig. Hur påverkas stämningen av att en av killarna som varit med hela vägen blir petad av en ny "stjärnvärning"?

Sen en målvakt är ju inte bara prio, det är ett måste.
Kommentera

modomille: Elvenäs känns på förhand som ganska spännande ändå. Att han inte fått till det sista säsongen i Rögle är väl bland annat för att laget är dåligt och man gillar importer, lite som Modo för 5 år sedan, man hade inte tålamod att låta sina talanger blomma ut riktigt och köpte in allehanda spelare från andra länder ist.
Kommentera

Gavelo: Exakt, målvakt in sedan får vi se.

Hellkvist om Elvenes
Vi vill spela honom i viktiga lägen av matcherna där jag ser honom som en offensiv kraft där vi kan sprida ut vår offensiva produktion ännu bättre än vad vi gjort så här långt.
Detta betyder nog att han kommer placeras i antingen första eller andra kedjan.
Kommentera

lhlh: En målvakt känns kanske prio 1, sen borde man kanske avvakta lite gällande centerfrågan, det är ju trots allt inte någon akilleshäl direkt vi har där.
Kommentera

Gavelo: Om man läser Intervjun i öa så finns det pengar till både en målvakt och en center.
Kommentera

modomille: Är Johnson likadan som ifjol så är han trögstartad också. Han gjorde väl knappt några poäng i början av säsongen då?
Sen angående centrar kan det ju vara lite som ni är inne på att alla är mer delaktiga i spelet. Vilket gör att en center inte märks lika tydligt.
Sen tycker jag nästan Tim W gjort sina bästa matcher som center.

Något som skulle göra skillnad dock är ju om Hagelin börjar sätta åtminstone några av alla chanser han får. Ändå rätt duktig på komma till lägen. Men missar ju på tok för ofta.
Framförallt nu då Eriksson verkar lite på väg nedåt igen.

Just nu känns det som att det uteslutande är 100kg kedjan och Karlqvist med Wernblom som är dom som fixar målen.
Kommentera

Rytter: Tänker själv så här. Våra centrar har presterat bra ändå, inget spektakulärt men bra. Vi får avvakta lite och se hur laget utvecklas. Och sedan eventuellt värva in någon topp spelare innan transferfönstret. Tycker själv att Johnson har börjat steppa upp, han vinner mycket tekningar. Ligger just nu på 56% i tekningsvinster, 62% i offensiv zon. Vi ligger på en tredjeplats i tekning ligan för dom som inte visste. Tror att om man placerar Whalgren med Johnson så kommer han få ut ännu mer utav sitt spel, känns lite som att han är fast med Hagelin och Eriksson.
Elvenes-Johnson-Whalgren tror jag hade blivit mumma.

Sedan de här med Elvenes värvningen, som jag och vissa andra har påpekat så är det egentligen en "no brainer". Här får vi in en bra hockey spelare princip gratis, som dessutom Hellkvist har coachat och vill ha in i sitt lag. Wernblom kommer nog åka till JVM så bara bra att vi får in fler mannar i truppen.
Kommentera

Tarasov: Får inte glömma att Tim W också är tillbaka, som nästan kan ses som ett nyförvärv.
Tycker han var riktigt bra mot SSK, och känslan är att där finns ännu mer potential
Kommentera

Gavelo:
Kollade lite uppställningar på OIK förra året, verkar som om Hellkvist använde Ludvig som Center.
Kommentera

Rytter: Intressant tanke, kan nog mycket väl vara så att Hellkvist inte anser att det är en bättre center som måste in utan som du beskriver en vinge.

Sen kan det ju var såhär att när denna kille dök upp i Hellkvist synfält så slog han till för han vet att han får en toppspelare för en billig peng och att man fortfarande har råd att förstärka ytterligare med ett toppnamn, kanske en center!?!
Kommentera

Tarasov:

Spännande värvning!

Funderat på detta med center vs ytterforward. Själv önskade jag en center, men litar på björns omdöme.

Kan det vara så att man som supporter har missbedömt vad vi behöver och att i det nya spelsystemet så är det inte samma traditionella roller vi är vana.

Vi spelar ju en annan typ av hockey och bär inte puck långa sträckor. Alla våra forwards är med i uppbyggnaden från egen zon och det går ganska snabbt med korta pass. Den traditionella spelfördelande centern som går ner och hämtar puck (tänk hur våra anfall förra året med molin såg ut) har vi inte lika stort behov av.

Sedan är vi inte lika statiska i anfallszon och försvarszon utan spelarna byter plats och täcker upp för varandra och tar varandras roller vid behov och beroende på situation. Så viktigare med smarta hårt jobbande spelare än en som är låst till en viss typ av roll och bara kan ta traditionella roller.

Sedan har ju offensiven fungerat och vi kommer till lägen och våra yttrar kan stå för kreativiteten.

Med detta sagt kanske man letar brett och ser till att höja nivån på laget om tillfälle ges, och att det inte är livsviktigt med en klasscenter utan bättre att slå till om man hittar nått som gör laget bättre än att vänta och kanske bli utan.

Den kvalitet man saknar i laget som bra centrar har är ju just spetskompetens vid tekningar, dock har vi ju börjat bättra oss där.

Timrå gick ju dessutom ganska bra förra året utan en riktigklasscenter, utan dom spred ut produktionen och jobbade hårt.
Kommentera

Scallion: Hahaha ojdå fel av mig, var väl önsketänkande från min sida ;)
Kommentera

Scallion: stämmer Honken är inte aktuell så låter som det lutar åt Lundin
Kommentera

modomille: Inte studerat honom i detalj, men delade på jobbet med Källgren i AIK förra säsongen vilken även var tanken att han skulle göra denna säsong innan de fick in Jönsson. Presterat helt okej i HA, borde vara en stabil andramålvakt. Jag skrev om honom här när det stod klart att Edman lämnade, så blir inte förvånad om det nu är Lundin som värvas.

Btw så stod det väl ändå i artikeln att Honken INTE var aktuell?
Kommentera

hanzon: Vad tycker vi om han? Holmqvist ska visst oxå vara aktuell. Lundin verkar vara en bättre målvakt än Edman om man tittar statistik mässigt iallafall. Graz 99 (laget som Lundin är utlånad till) har vunnit dom 6 matcherna som han har stått by the way.
Kommentera

Tarasov: Nä, precis. Dessutom drar han ju på sig på tok för många utvisningar, även om han inte är i närheten av motståndaren 😉(läs Mikael Nord)
Kommentera

Heyerdal:
Har svårt o tänka mig att det blir så skoj för Malmö dock.
Kommentera

Sv: Silly Season Kommentera

Möjligen Linus Lundin som målvaktspartner med Hanses
Kommentera

Smurfen: Nopp icke, men tänker att Jakobsson är från Övik och kanske inte känner för att flytta på sig så långt och Löven går tungt och letar kanske lite olika alternativ
Kommentera

Harry Luras: Hört något ??
Kommentera

J F K: Jakobsson till Löven som går tungt?
Kommentera

J F K: O Torp tränar med Malmö , trodde han var ointressant för högsta ligan men skoj för Nicklas
Kommentera

Tarasov: Jag kan tänja mig att Hagelin flyttas till den kedja du tänker på. Han är också ganska rivig och kanske blir kedjan bara bättre av det.

JJ får då Elvenes och Tim bredvid sig. Det tror jag kan bli väldigt bra på sikt då JJ har fantastiskt mycket spel i sig (fast han förefaller lite långsamt stundtals).

Själv tycker jag att man ska släppa Jakobsson nu. Juniorerna ska känna sig nära truppen och Jakobsson behöver få utrymme att spela anfallshockey och då gärna i en producerande kedja i ett lag som spelar mer på kontring. Han kommer väldigt sällan till sin rätt när vi spelar så mycket i anfallszon som igår, utan han behöver ytor!
Kommentera

Tarasov: tycker det är bra att vi breddar truppen visst kan det gå ut på någon junior men låt de som är aktuelle varva mellan a-lag o j20 tror det är bra för både spelaren o laget
Kommentera

J F K: kanske offras kedjan med Anton K/VÖ/OP man skapar en ny med Tim W/Elevenes som fundament med ett gäng(Ovan nämnda +KJ) slåss om 3 platsen i den linan.
Kommentera

J F K: Hellkvists vägar äro outgrundliga
Kommentera

J F K: Det är ju dock en princip gratis uppgradering över Jakobsson, varför tacka nej till det?
Kommentera

modomille: Han är ett oerhört uppsving mot Jakobsson som kommit fullständigt bort i Modo. Jakobsson och Tobbe Ericsson på backen är våra två absolut fegaste spelare, som aldrig går först in i en duell och skickar därmed inte alls bra signaler till resterande laget. Jag tror att det är det är en stor orsak till att bägge två stått väldigt mycket utanför laget. Ska man spela i Hellkvists Modo, då ska man också bara beredd att ta kostnaden!!!

Sedan förstår jag inte helt värvningen. En ytterforward var det som stod längst ned på min önskelista faktiskt.
Kommentera

Robin Ztorken L: Hellkvist verkar känna Ludvig väldigt väl med, blir bra det här 👌
Kommentera

Heyerdal: Ja med honom i laget mot SSK hade vi kanske gjort 10 baljor med tanke på vad vi skapade :-).

Intressant värvning, då jag såg honom i OIK en hel del förra säsongen.
Riktigt farlig och vass!
Skapar mycket med fin teknik...
Kommentera

dempa: Lukas är den bättre utav dom ja, draftades förra säsongen.
Kommentera

modomille: är lucas alltså mycket bättre eller vadå?
Kommentera

hockey_21: Hade en känsla att en av bröderna Elvenes skulle skriva på!
Kommentera

Nucky: ja tyvärr blommar inte KJ ut alls.

här har ni länk till allehanda, läs gratis till 13.42..
Kommentera

hockey_21: Intressant! Lär betyda att KJ kommer söka sig vidare
Kommentera

Heyerdal: sorry var brorsan Lucas men lika kul ändå , dock ingen center men kan bli poängspelare vilket han visade i Oik
Kommentera

hockey_21: aha vad kul såg tidigare att han ryktades till Frölunda. ;)
Kommentera

Ludvig Elvenes klar för modo!
Kommentera

Bad_Brett: Tror du har helt rätt när du skriver att de aldrig skulle ställa upp halvdant.
Att inte hoppa in i laget kan bero på många ting. Mättnad, rädd för skador eller helt enkelt att man är en person som inte kan gå halvhjärtat in i något.
Och där tror jag Sedinarna är. Ska något göras ska det göras med 100% energi o hjärta.

Har inte speciellt svårt att förstå att det inte finns driv o energi för att hoppa från NHL till HA.
Helt galet att vi har Enström i laget. Skulle det bli så att vi skulle ställa upp med 3st spelare som hade kunnat spela i NHL, ja då skulle nog jag bli inlåst i ett madrasserat rum på rosa villen skrikandes SM guld i HA, SM guld i HA.
Kommentera

Tarasov: Plötsligt händer/vänder det!!
Kommentera

Robin Ztorken L:
I en intervju med Sundlöv nämnde han det inte var aktuellt att de skulle komma. Vi har trots allt fått Enström.
Kommentera

MorganaLefaey: Känner som dig, blir nog extra viktigt med förstärkningar eftersom AIK redan gjort och nog kommer att förstärka ytterligare om man fortsätter ha en bra realistisk chans på en shl plats, leksand gör nog som dom alltid gör och plockar in 2-3 panikvärvningar, Oskarshamn kommer nog också chansa lite och det finns nog fler lag som kommer förstärka om man ser en möjlighet till avancemang.
Kommentera

MorganaLefaey:

I ärlighetens namn tror jag är Sedinarna är för professionella för att vara med till 50% eller vad man ska säga.

Det är lustigt det där. Många får det att låta som att hockeyspelare är ute på resande fot precis hela tiden och aldrig får någon tid över till sina familjer. Men när jag tänker efter, de flesta jobbintervjuer jag har varit på, har de sagt att man får ställa in sig på en vecka per månad som man är på resande fot. Det blir 70-80 dagar om året ifall man räknar bort semestern. Om vi säger att en ishockeyspelare är bortresta två dagar per bortamatch (vilket säkerligen är en överdrift), så blir det 52 dagar om året. Och under landslagsuppehåll och matchfria dagar sitter de knappast och jobbar till midnatt, som många av oss "vanliga" gör.

Sedan förstår jag ifall motivationen inte är på topp samt att man kanske har skador som man är rädd ska förvärras. Samt om de faktiskt har planerat att bo i Kanada så blir det förstås lite bökigare för familjen.
Kommentera

J F K: Serien är lång, men jag håller med. En kvalitetscenter är ett måste.
Varken JJ eller KJ har visat att de är bra nog att leda vår förstalina. Speciellt om det skulle bli tal om kval.
Sen tycker jag Hagelin försvunnit helt och hållet sedan man bytte plats på han och wernblom. Eller hur nu bytet var.
Kommentera

Robin Ztorken L: Helt allvarligt så lovar jag att de skulle vara nog så tränad för att kliva in i kväll om de fick för sig att göra det. Oavsett om de skulle vara lite långsam och ringrostig så skulle de dominera.
Det är det som gör det så tråkigt när man "vet" att de inte kommer att dyka upp.

Låt dem vara familjefäder och enbart spela hemmamatcher fram till slutet av säsongen. Ordna en staty av dem bredvid sörköraren på torget.
Uppkalla en del av övik efter dem.
Lägg en fasad mot benen på kranarna i hamnen och låt Carsten Höller måla deras porträtt på fasaden.
Erbjud dem precis vad som helst för att få namnteckningen på ett kontrakt.
Kommentera

« · 1916805 · »