1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507071 inlägg · 4104 ämnen

Silly Season

« · 1752908 · » Till forumet

Sv: Silly Season
Smurfen: Vet inte vad jag ska säga faktiskt, bara namnet Molin ger mig kalla kårar från finalen -99
Kommentera

Mydar: Samma här !! Kalla kårar är nog bara förnamnet !

Undra hur dom funderar som, han är säkert ett godkänt nyförvärv .
Men har vi inte nog med dessa breddspelare , vi behöver väl få in spets nu va ?? !!
Eller är det så tomt i börsen så att dessa breddspelare kommer att räknas som spets i årets trupp ?
Kommentera

Smurfen: Väntan är lång till premiären. Bara först när serien har startat så kan vi säga om Emil är en medelmåttig värvning eller en överraskning. Själv tror jag på överraskning,Lill Molin har en stor potential och är rätt säker på att Johanssons träning kommer få ut den.
Kommentera

jorgens3: Tror det handlar om ren jävla avundsjuka i många fall. Sätta en kniv i ryggen nu när det går dåligt, och få skratta och håna den klubb som tagit fram spelare såsom Foppa, Sedin, Macke.. Ja ni vet ju.

De flesta klubbar kan bara drömma om något liknande.

När VIK hockey beskriver Modo som en storklubb är det precis vad fan det är. Modo har ett rykte dom förtjänar.

Tyvärr förtjänar man också att degraderas efter att man spelat kval i 3 av de 5 senaste åren(eller vad det nu är)

Modo's historia kan dom iaf aldrig ta ifrån oss.
Kommentera

Costanza: Jag tror att Sedinarna aldrig kommer att vinna Stanley Cup, skulle dom komma hem och spela med Modo så vore det en större bedrift än att försöka nå toppen i NHL.
Kommentera

Nucky: Före detta storklubb är nog den korrekta benämningen för Modo är varken sportsligt eller ekonomiskt en storklubb längre.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Beror på hur du ser det.
Nog anser jag att idol är en av de stora anrika klubbarna.
Ingen tycker väl Leksand är en liten klubb som Almtuna för att dom varken haft pengar eller framgångar på länge?
Om FBK skulle åka ur är det nog få som helt plötsligt tycker dom är obetydlig för svensk hockey.

Modo har en historia som få andra klubbar. Inom svensk ligahockey är det vi, FBK, DIF, Brynäs och på ett avskalat hörn vi nu riskerar hamna i Leksand och SSK som är de klassiska lagen. Än om FBK inte ens är nära typ Brynäs och DIF. Och det ska då fan ingen ta ifrån oss.
Att sen klubben har misshandlats de senaste 10åren är det nog få Modoiter som missat.

Endast 3st Svenska spelare har vunnit poängligan i världens bästa liga.
Alla tre är fostrad i Örnsköldsvik. Det är inte bara slumpen.
Att vi fostrat bra spelare är såklart liten tröst nu. Men jag tycker alla Modoiter ska vara oerhört stolt över sin historia. Man ska med all rätt kunna skryta om det.

Det är inte för inte som Modo Hockey är världens viktigaste Hockeyklubb. :-)
Kommentera

Smurfen:

Ja svårt att veta vad man kan förvänta sig av Molin. Förhoppningsvis så är han riktigt motiverad att få fart på sin karriär och kan ta ett kliv framåt nästa år.

Känns svårt kan bli både flipp eller flopp detta.

Signa nu L.Byström och M.Madsen så ser det iaf lite bättre ut.
Kommentera

Monno: Spot on!
Kommentera

Tänker inte såga Molin direkt nu, utan han måste få en chans att visa upp sig och visa att han är att räkna med och att han vill sätta fart på karriären igen genom hårt jobb.

För talang det har han, gjorde riktigt bra J20 säsong med 42 poäng på 29 matcher. Gjort 6p på 6 matcher i JVM och 10p på 14 matcher för U20 landslaget. Sedan var väl utlånet till Rögle i allsvenskan 13/14 inte heller kasst. 12p på 21 matcher och i kvalserien till SHL gjorde han 9p på 14 matcher. Så poängen finns där.

Det som sticker ut är den dåliga säsongen i Rögle när han bara gjorde 9p på 50 matcher.

Producerade ju ändå rätt bra förra säsongen i ECHL, hur står sig den ligan egentligen mot HA och t.ex NCAA (därifrån vi värvat)? 46p på 54 matcher och sedan +21 i +/- är ju ändå fina siffror.
Kommentera

Monno: "idol" ska såklart stå Modo där...
Kommentera

Rytter: ECHL räknas som en mellannivåliga (AA). Går att jämföras med Div1 ungefär. Förmodligen känner ni inte igen ett namn på en enda spelare i ligan om ni inte är riktiga hockeynördar. En kille som Ludvig Blomstrand kom åtta i hela poängligan där.

Björklöven plockade Jack Combs från ECHL till säsongen 14-15 då han gjort 56 poäng på 32 matcher i ECHL men han blev bara där i tre matcher då han floppade ordentligt spelmässigt.
Kommentera

Sawchuk: Alex Burrows gjorde 73p på 64 matcher i ECHL som 22-åring. Verkar inte vara jättemånga som når NHL i alla fall. Lättare att platsa i anrika storklubben MoDo dock.
Kommentera

Kabanov var annars en bra ECHL-värvning. Talang kan blomma ut i ny miljö.
Kommentera

jämtland: Menar du att det är fansens uppgift att "försöka byta ut de/det som inte håller måttet" ?
Kommentera

Sawchuk:

> Så du menar att kritiken varit obefogad?

Jag skrev ju att det finns fog för kritik. Tex mot klubbens kortsiktiga tänk.

Men jag gillar inte när kritiken blir osmaklig (=hackkycklingar).
Men ni kanske inte känner igen det fenomenet? Jag kanske har fått det om bakfoten?

Obs, jag har ingen aning om vilken ton du brukar ha, det är mer en allmän fråga.

> Så hur kritiska har vi egentligen varit?

Ja visst, vi kan ju se degraderingen som att de kritiska haft rätt.

Men min poäng var att i detta läge kanske vi MoDo-fans ska byta ton.
Övik är ju en jävla hockeystad. Gemeneman kan mer hockey än de som kan mest i de flesta andra städer.

Det kanske har blivit en sport att se vilka som spelar dåligt, sedan går man hem och klagar träffsäkert på Internet. Spelet i höst kommer förmodligen inte vara vackert. Jag tror då en lite mer "förlåtande attityd" kan hjälpa klubben att vända trenden.

Ifall vi inte ger klubben lite tid, så kommer de direkt utöka denna lista med nya satsningar :)

- Hemvändare II (Warg, Wernblom, Hållberg)
- Stark förstafemma (det var kanske ingen medveten satsning)
- NHL-tänk
- Juniorer (ska man köra på detta, då krävs tålamod)
- Amerikaner
- Grannens grabb
Kommentera

Smurfen: har inte den där Tom Bisset nån pöjk som kan lira lite i Modo med? Å honken kanske går värva,
Kommentera

WarEvryPractice: Exakt så. Det vet ju alla att det är fansen som gör det, tummen upp på det. Och det var väl även det jag skrev eller hur?
Kommentera

dav32: Vad bra att forumet fått en kritiker som kan lära andra vad de ska skriva, hur de ska stava och hur man bygger upp en mening.
Du vet inte hur stor saknaden efter en som dig varit för oss okunniga trälar som behöver tillrättavisning.

Bara en fråga, hur många helrör bör man dra i sig innan man skriver ett inlägg?
Kommentera

Monno: Som "utomstående" hockeyälskare så lyser högmodet hos Modo och många supportrar fortfarande igenom när man läser forum mm. Man håller stenhårt fast vid att man är en storklubb i Sverige och historien och alla fantastiska spelare man producerat rättfärdigar detta på stående.
Kom ner på jorden!
Var stolt över er historia, men just nu är ni på samma nivå som alla andra allsvenska lag. Dvs tex Tingsryd och Pantern. Då måste man man vara mer ödmjuk annars tror jag att ni får svårt att komma tillbaka.
Kommentera

Jag ser Emil Molin värvningen som en low risk high value värvning. Troligtvis betalar dom inte någon hög lön till grabben o använder istället pengarna till att hitta två bättre backar, positioner som definitivt behöver prioriteras mer än forwardssidan. Emil kan mycket väl blomma ut o bli en bra pådrivare med andra som tim Wahlgren, rundqvist, osv med sin speed.personligen tror jag han slutar som en breddspelare o det är precis rätt prioriterat enligt mig
Kommentera

kulltorp: Är Skellefteå på samma nivå som KHK menar du?

Man ska såklart vara ödmjuk och se verkligheten som den är. Och klart det är skrämmande om Svarten på allvar tror (vilket han verkar göra) att vi lockar en spelare mer än Pantern p.g.a klubben.
Skulle tro att de flesta hockeyspelare flow charter vid kontrakt är:
Pengar
Boende (Stad med uteliv)
Personlig hockeyutveckling.

När 2 och 3 kan byta plats beroende på hur seriös man är som person. Lex Dick Axelsson VS många som går till SAIK.

Men med det sagt är det väl klart som fan Modo och t.ex. Pantern inte är samma typ av klubbar.
Leksand och AIK skulle ingen någonsin få för sig å säga att dom ligger på samma nivå som Pantern eller Tingsryd.
Samma nivå ligamässigt. Men än är Modo en stor klubb i Sverige. Precis som AIK, Leksand, Västerås och SSK kan räknas som.
Men ge det 15år i allsvenskan så kan det såklart vara en annan femma. :-)
Kommentera

Monno: Man ska såklart vara stolt över sin historia och man kan också hävda "tradition" och "kultur" som adelsmärken. Men i realiteten är allt detta bara mantran för oss supportrar att trösta oss med när det går åt helvete. Det viktiga är att den ledning man har i klubben inte förblindas av dessa mantran utan har en krass realism och en långsiktig plan att ta sig ur denna mardröm. Det är ockkså viktigt att man kommunicerar ut denna plan tidigt till supportrarna. Jag tycker att Timrå agerat på det sättet. Man var väldigt tydligt tidigt när vi åkte ned att det kommer att ta tid att komma tillbaka och supportrarna gick in i ett mentalt idetillstånd under några säsonger. Framför allt satsade klubben stenhårt på sina egna unga produkter och försökte också hitta talanger från andra håll som ville ta chansen. Om vi lyckats ta ett steg till denna säsong får vi se till vintern. Det man lärt sig av hockeyallsvenskan är att den är nyckfull. Det är sällan det utkristalliseras några topplag. Det är mera regel att alla verkligen kan slå alla, så man kan aldrig slappna av.
Kommentera

FH - avdammad: Det finns en risk att Modo är i samma mentala status som Leksand var i många år efter degraderingen. Leksand ansåg sig vara ett SHL lag (tack vare sin historia mm) fast man låg i allsvenskan till Morafansens stora glädje/ irritation. De satsningar man gjorde i sina återtågsförskök låg också till grund för den finansiella kris man varit i under flera år. Skulle vilja påstå att man lyckades gå upp tack vare självinsikt att vara allsvensk, hårt jobb och en stor portion tur. Tycker Timrå gör det bra och helt rätt även fast man kanske inte har något val och jag tror också att Modo inte har samma strutsbeteende som Leksand hade.
Kommentera

Signature: Nog tror jag många Modo supportrar är oroliga att det blir lite storhetsvansinne i ledningen i stil med Leksand eller SSK.
Den stora förhoppningen är ju just att man har sett och förstår vad som Leksand gjorde fel.

Och ska jag vara ärlig så med den trupp vi har just nu går Modo inte in i detta med någon tro att man ska vinna hela skiten lätt.
Alternativt tror man att vi är mycket bättre på få ur potentialen ur spelarna är de andra HA klubbarna och att vi ska leva på det. Och då är vi körda...

Det som talar emot är ju hur fruktansvärt dyra säsongskorten är. Iofs var ju ståplats billigast i hela hockeyallsvenskan.
Kommentera

FH - avdammad: Timrå satsade på juniorer för att man var utblottad ekonomiskt och inte hade något val.
Kommentera

Nucky: Så enkelt var det inte. Självklart bidrog ekonomin till att man tvingades välja att plocka upp fler juniorer och "face the facts". Men man insåg också att detta är den enda vägen för små orter som Timrå och så är det även för Örnsköldsvik (jag beklagar men ni är i sammanhanget en obetydig ort). Timrå kunde göra dyra köp ett antal år under glansperioden, men det var med stora skygglappar och i verkligheten bygde man upp en rejäl skuld. Den enda vägen för små orter som vill försöka bedriva elitverksamhet anser jag är att satsa på ungdomsverksamheten, kvalitév på scoutingen och att arbeta med de sociala delarna av verksamheten som gör att eventuella nyförvärv trivs så bra som möjligt (trivsel uppväger lönekuvertet). Modos strategi i år begriper jag inte riktigt. "Grannen grabb-konceptet" kan väl vara ok, men om man värvar gamla Modoiter som har en dalande utvecklingskurva så blir det ju en kortsiktig lösning som dessutom inte genererar någon kvalité.
Kommentera

FH - avdammad: Klokt inlägg.
Problemet som var för Timrå, är för Modo och kommer antagligen bli för några till klubbar att ska man tävla kanske man spenderar mer pengar än vad man kan.

Att man ska tillbaka till hur det var förr (egna spelare från juniorerna) tror jag inte är möjligt. Finns för mycket att vinna för klubbar som inte var med i arenaracet ett antal år till. Om vi återtar detta ämne om 10 år så är verkligheten antagligen helt annorlunda än nu, även hur den var 2007 med en fight mellan Tik och Modo om Sm med (antar jag) rejält dyrare spelare än man hade råd med.
Kommentera

FH - avdammad: ja ser inte bättre ut faktiskt, Modo har hamnat med skägget i brevlådan. Jag tror att man fortfarande inte riktigt har smält att det är allsvenskan och inte SHL som gäller, tycker det känns så ochså bara man läser i tidningen.
En liten klubb, med liten börs i en liten stad.

Men, vad ska de göra då? Man måste ju få ihop en spelartrupp annars så får man väl lämna över platsen till nån i allettan.

Värvningarna känns sådär - vissa bra o spännande tex Persson men andra känns avdankade tex Edblom, men börs o spelarmarknad o liten stad tillåter inte så mycket mer.

Så att satsa mer på egna produkter känns naturligt bara de platsar, kan nog dra en del publik då man bor granne med grannens grabb. Nu har jag inte följt junisverksamheten så jag kan inte uttala mig så mycket men uppenbarligen bedömmer man att många av dem inte riktigt håller för allsvenskan o då är bättre med en rutinerad men dalande gammal modoit.Hade personligen gärna sett den dära Skröder`n krita på för jag tror ändå han fortfarande har kompetensen att hänga 20 kassar i denna serie.

Tror säkert man vill göra en Fröunda o satsa på unga talanger då de är billigare, problemet är ju att alla andra klubbar letar ju med ljus o lykta med så konkurrensen är stor,

Det viktiga är väl att första året så får hela organisationen "sätta sig". Utvärdera detta med sportråd efter en säsong, utv'ärdera nya VD,n osv. Fungerar det inte så ändra på det.Bara att kansliet gått ned med 11 heltidstjänster säger ju sitt. Tror vi får sänka ribban - skynda långsamt - sätt en plan för när man ska ha tagit sig tillbaka, få med sponsorer o hela stan på den planen - första året sikta på playoff, andra året ska vi nå dit, tredje året ska vi ha som mål möta ett shl kag, 4 o femte året ska vi ha gått upp, misslyckas man, gå bak till ruta 2, ......(efter 20 år är vi tillbaka :)
Kommentera

Mydar:

Grannens grabb är ett naivt koncept i dagens hockey, det funkade prima förr. Det är annat idag, mycket tuffare konkurrens. Se Frölunda de har massa unga hungriga juniorer osv. Men de är inte grannensgrabb. Skellefteå lyckades verkligen fint men det går inte sticka under stolen att det är rejält kryddat med kompetens utifrån.

Det har varit fruktansvärt att ledsamt att se utvecklingen hitills, hoppas innerligt på något mirakel angående sista pusselbitarna i laget och tydligt kommunicerad målsätning. Är i blindo nu.

Känslan: tänka spetsen in, förlängning med en Skröder som inte försäsongstränar.
Kommentera

Mydar: Det är ju så det är. Man räknade inte alls med att åka ur och har kommit in ruggigt sent på banan med en dåligt preppad budget och krasslig självbild. Då ser det ut såhär. Vi får hoppas att AJ och FO kan bygga upp något på sikt här, men från början blir det råttufft läge att gå in i serien.
På ett känslomässigt plan kan jag ju sympatisera med dem, mycket tyder på att de hade en riktigt stark SHL-trupp på gång. Det kostar på att konstatera att ett potentiellt sett bra jobb är gjort förgäves när det dessutom är ett faktum baserat på missade öppna mål och stolpträffar, men det ursäktar inte hur slarvigt man på sportsidan förberett alternativet, nämligen inte alls. Nu blir det ett långt och mödosamt grävande upp ur gropen.
Kommentera

FH - avdammad: Alltså denna grannes grabb sloganen. Är det VM i att ta den ordagrannt alltså?
Det känns spontant som att än vilken slogan man skulle ha så skulle någon döma ut den.

Jag kanske är dum i huvudet, men jag tolkade "Grannes grabb" som att det var en långsiktig strategi att få fram och spela med nya unga spelare från orten som en bas i laget och kanske krydda med lite utifrån.
Att man fått hem massa (2?) gamla modoiter har nog mer att göra med att dom faktiskt platsar i Modo nu när vi inte är i SHL och att dom antagligen ville hem så man får dom till en rimlig peng.
Säger ju sig självt att det är lättare att värva hem en spelare som väljer på nivåer med vanliga knegarlöner (typ) än då det handlar om 20-30k i månaden på olika ställen.
Kommentera

atomragnar: Nu har ju Frölunda och SAIK stabila ekonomier. Men hur tror du Modo klarat sig med Frölundas strategi? Nu står ju Frölunda utan backar typ... Skellefteå har ju tappat en massa spelare också.
Skellefteås storhet handlar ju om att dom ar en kärna av spelare som är kvar i klubben. Och det är ju betydligt enklare om dom har en anknytning. Sen måste man såklart värva in spets eller talang som man formar till spets för att bli bäst.
Men man måste ha någon sorts bas av spelare. Gärna med en anknytning till klubben så man slipper buda satan varje gång ett kontrakt går ut.

Modos strategi senaste 10-15åren har ju varit att skita mer eller mindre helt i spelare från bygden (om dom supertalanger = rätt få) och värva in juniorer.

Se på Mora som alltså tog in juniorer från andra lag för att spela dom i A-laget istället för att spela sina egna spelare. Det blev ju revolt det.
Kommentera

Monno: Du får tycka vad du tycker såklart. Själv tycker jag att den är töntig och totalt meningslös om man inte har en uttalad och kommuniceras strategi som förklarar begreppet. Jag är överhuvudtaget allergisk mot floskler. Vissa slänger ur sig ord och tror sen att man kan nöja sig med det. Det viktiga är ju planen och att man visar det i handling.
Kommentera

FH - avdammad:
Mkt vanligt i företagsvärlden..... Vi är.....
Skatteverket har "Offensiva, hjälpsamma, pålitliga"..... Vad betyder det egentligen?!??

Som "återväxten", man får gärna samlas kring ett begrepp, det kanske är så att människor vill ha det.

För mig personligen blir det roligast om Modo går upp igen, vad man kallar saker/satsningar är helt irrelevant. Gläds iaf åt att jag inte hört "det kan inte bli sämre" från ledningen på ett tag.
Kommentera

FH - avdammad: Ja Byberg slängde ur sig orden "Grannes Grabb" och sen har det gasats på med det utan tydlig målbild. Fast sen är det väl egentligen bara Byberg som nämnt grannes grabb? Återväxten är väl sloganen som klubben kör med.
Det är dock lite Modo klassiskt att ha en strategi man aldrig printat på papper.
Det är nog inte så proffsigt som man vill tro.

Hur många klubbar tror du ser till att "Värdegrunden" (Som så mångat börjat införa) följs till punkt och pricka?
Vad säger värdegrunden om alkohol t.ex?
Kommentera

Tarasov:Så är det. I de företagsvärldar jag verkat i hela mitt vuxna liv, så har jag ett otal gånger arbetat i ledningar där man funderat på fyndiga namn i allt för hög grad, i förhållande till att realisera det man vill genomföra.
Kommentera

Monno: Det är såklart inte bara Modo som är amatörer här. Det verkar ju inte som att de skickligaste ledarna flockas inom idrottsvärlden direkt. När jag tänker tillbaka på hur populärt det var att hyra in idrottsprofiler som föredragshållare på företag så undrar jag hur man tänkte. Det är så oerhört mycket mer komplext att driva ett företag.
Kommentera

Monno:

Självfallet har du korrekt.

Den bild Modos satsning speglar nu. Är inte att satsa på bygdens unga. Det är att samtliga spelare ska ha anknytning till laget. Det verkar vara prio ett. Ung som på dekis.
Kommentera

Mydar: Jag har ju länge hört allt skryt från Modo om hur duktiga juniorer man producerar fast man sällan sett dem i SHL Modo. Jag pratar om tiden efter Foppa och gänget. Heart of Hockey - tiden. Jag kan förstå att det varit tufft för juniorerna att slå sig in i ett elitserielag, somliga lag lyckades bra, men inte Modo.
Nu när Modo är i Allsvenskan kan man verkligen tycka att det borde fyllas på med alla dessa talanger. Men man ser ju inte riktigt det. Ett par 3 ja, men inte mer.
Och från VD och sportchef mm så var det den satsning man skulle göra i år. Jag ser inte att man lyckats med det. Eller så har man överskattat sina ungdomar.
Bara en reflektion från grannlaget bredvid.
Kommentera

kulltorp:
7 st från J-lagen på kontakt till a-laget om man räknar i Kristian Jakpbsson vilket man kan göra då han är förstaårssenior. Tkr det är ganska många, nästan 40%. En liten reflektion från min sida:);)
Kommentera

kulltorp:

Du kan inte ha följt Modo. Vi är ju ett av lagen i shl som testat flest juniorer senaste åren.

Har du missat Victor Olofsson, Edwin Hedberg, Gustav possler, Carl Grundström, ullmark. Anton Forsberg mfl.

Och till nästa år är det minst 6-7 st som gått genom klubbens juniorverksamhet.
Kommentera

kulltorp: Visst ingen ny Foppa har man fått fram men det har inget annat lag i Sverige lyckats med heller, men jag tycker ändå det rullat på med unga talanger, flaggskeppen nu är väl Hedman i NHL, tvillingarna går jag inte in på (uttjatat) men jo det finns väl talanger här precis som i andra klubbar, problemet är att de väljer lämna för spel i andra ligor, hade gärna sett Ottosson o Björklund förlänga men de tyckte väl att Timrå skulle bli för klent motstånd.

Du pratar om spelarna födda 73 - de har gått i pension, men det har kommit in nya fast inte lika bra eller inte blommat ut klart. Många som gick vidare till andra klubbar efter degraderingen.

Nu är ju jag inte så påläst om Timrå, o känner jag orkar inte gå en debatt på sandlåde nivå, men tror inte det ser speciellt mycket bättre för er heller, möjligen att ni har haft försprång iomed att ni inte behövde sätta ihop nytt lag.
Kommentera

kulltorp: Modo har, beroende på hur man räknar, 7 unga killar i laget med rötterna i egna juniorlagen. Ovanpå detta ett par modofostrade åldermän...

Timrå har 8 spelare på kontrakt som spelat i något av Timrås J-lag.
Kommentera

Tarasov:
Som ett litet tillägg så handlar väl inte tävlingen om hur många egna junisar man lirar, utan om att vinna matcher och i förlängningen ta sig till SHL.
Kommentera

jorgens3: fast den artikel innehåller ochså en sån där floskel - "Vi vill hjälpa honom att ta nästa steg" - känns lika uttjatat som "grannens grabb" - det är Modo som behöver hjälp
Kommentera

Mydar: Ja klart spelarna som kommer måste lyfta Modo nu, håller med!
Men siktar Svarten på Shl med dom här värvningar han gör?

Känns det som siktet är solklart att vi ska tillbaka direkt?
Ni fans vill väl veta eller känna vart detta är på väg?
Kommentera

jorgens3: Känns som att revancshlustan är otroligt stor oavsett vilket lag som Modo ställer upp på isen, har ju blivit lite hockeyfeber i stan igen, var längesen som det var sånt engagemang, sen om det räcker får vi se
Kommentera

« · 1752908 · »