1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507637 inlägg · 4105 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

« · 523408 · » Till forumet

Sv: Sillysäsongsnacktråd

Nikki:

"Skicka gärna iväg laget på olika "läger" så att spelarna får känna gemenskapen och kan bli ett helt lag. Då blir det även lättare att ta sig ur eventuella svackor."

Men hallå - det är ju då de gör illa knäna!

Kommentera

knaskamilla:

Alla utom Salle får följa med?
Kommentera

Salo och Salle bryter kontrakten med Modo

ÖRNSKÖLDSVIK. Modomålvakten Tommy Salo har gjort sin sista match. Enligt uppgifter till ÖA-sporten har han meddelat Modo att karriären är avslutad.

Den rutinerade målvakten med ett flertal Nhl matcher och uppdrag i Tre Kronor väljer att lägga skridskorna på hyllan trots att han har ett år kvar på kontraktet med Modo. Beslutet sätter klubben i en besvärlig situation eftersom man räknat med att inte behöva rekrytera en ny målvakt inför nästa säsong. I övrigt från Modo lägret kan rapporteras att forwarden Andreas Salomonsson sagt upp sitt kontrakt. Detta behöver dock inte innebära att han inte även i fortsättningen kan förbli Modoit.
Kommentera

Nikki: Tråkigt, tråkigt.
Kommentera

Nikki: Tycker inte Salos beslut är förvånande men man blir väldigt nyfiken på Salles beslut.
Kommentera

supertrött:
det är ju han som ska vara förste målis nästa år!
Kommentera

supertrött: Han kanske säger upp kontraktet men vill förhandla om ett nytt?
Kommentera

Frisco:

Bara att hoppas att Modo värvar denna målvakt inför nästa säsong då. (Se länk)
Kommentera

Nikki: Salo inte så mycket att säga om, det som oroar är Salle
Kommentera

Frisco: Visst kan det vara så men finns pengarna för det ?
Han kanske är beredd att sänka sin lön för att dra sitt strå till stacken ? hehe
Kommentera

ria-ra: Salle ?
Kommentera

supertrött:

Bara jag som reagerar att man dessutom går 1.4 miljoner med förlust denna säsong?
Kommentera

scim: Skönt att det inte var mer minus tycker jag.
Kommentera

supertrött:
ja. tror du inte? ;o)
Kommentera

Frisco:

Jag tycker det är skandal att man inte lyckats utnyttja det oerhörda PR den här säsongen inneburit tillräckligt för att ha en vinst i bokslutet. Att man budgeterar med kvartsfinal och ett rekordhögt publiksnitt och ändå slutar med ett rejält minus, det är inget annat än bedrövligt.
Kommentera

scim: Trodde faktist det skulle vara mycket större förlust.

Framtiden oroar mig då det förmodligen blir en minskning av publiken nästa år och man behöver värva en rad spelare när NHL sätter igång.

Kan bli svårt att få dugliga spelare för de summer som Modo kan erbjuda.
Kommentera

scim: Är det inte på grnd av att man budgeterat rekordhögt publiksnitt som det kan ha gått minus mot de siffrorna?
Kommentera

scim: Men förra säsongen var det mycket mera minus. Trots en spelartrupp som man aldrig förr varit i närheten av och aldrig mer kommer att få se så har trenden vänts. Bra tycker jag.
Kommentera

Tycho: För många spelare under kontrakt torde väl vara den stora anledningen.
Kommentera

Tycho:

Man budgeterade för 4800, och snittet hamande på en bra bit över 4900.
Kommentera

scim: Ja men det var inte vad du skrev... =)
Kommentera

Frisco:

Mera minus? Förra säsongen gick man ut och sa att det håller inte att gå minus överhuvudtaget längre, och därför gjorde man en mycket djärv budget, som både innebar rekordhögt publiksnitt och slutspel. Detta infriades, ändå slutar det på minus. Villkoret för lockoutvärvningarna var dessutom att de skulle spela utan ersättning, så truppens storlek i år har mindre betydelse.
Kommentera

Tycho:

Ehh, jo?
Kommentera

scim: Blomqvist sa i en intervju för någon/några månader sen att årets resultat pekade på ett litet +, vad har hänt sen dess ? Är det Hinote och Aucoin som haft så pass bra betalt ? Kaberle löstes väl av sponsorer. Det här är illa och man får hoppas att Arenan blir lyftet annars är det snart slut på elithockeyn i Örnsköldsvik
Kommentera

ria-ra: Synd på Salo, men det som oroar är ju Salomonsson. Salomonsson har ju visat sitt missnöje emot klubbledningar förut så man kan ju hoppas att detta bara är ett finger i varningens tecken från honom. Man kan ju hoppas att Styrelsen och Bengt är på tårna ifrån start och redan har mycket "klart". Sen hoppas man ju att dom går ut med klara besked så fort dom har nåt konkrtet för att inte späda på ryktena som flyger omkring. Om inte annat för att dämpa ryktesfloran.
Kommentera

scim: Det jag hörde Nicke Anderssons fru säga, när vi var på väg in med hockeybussen till första kvartsfinalen, var att MoDo inte skulle kunna uppvisa ett positivt resultat förrän i en eventuell semifinal.
Kommentera

Nikki:

Jag vill ha Ernest Bokroš som tränare, eller vem som helst som har lite udda tecken i sitt namn och mästerskapstitlar i fina europeiska hockeyligor. I övrigt har jag nog långa stunder av intemodohockeyterapi kvar för att orka bry mig om annat än division 2-hockey nästa säsong. Jag tror f.ö. att den av så många önskade Harald inte kommer bli en hit när han märker att det kommer att bli juniorer från tredjefemman och neråt. Jag tror nämligen att han tror att han skulle få komma till samma MoDo som kamrat Bäckman fick komma till. Ett MoDo med ytterligare 7-10 sponsormiljoner/år som kunde sätta Jörgen Bemströms och Peter Hagströmar i tredjeformationerna.

Nu måste det slutligen vara hejdå till det tänket, annars så tappar vi elitlicensen en månad innan arenan står klar. Eller så får den där huvudsponsorn, som Sören Gyll sattes i styrelsen för att fixa, helt enkelt presenteras inom en månad. Missförstå mig rätt nu, den resultatförbättring på nästan sex miljoner som genomförts från ifjol till i år är en grym prestation av en organisation med en omsättning på några tiotals miljoner kronor, men den här utvecklingen måste fortsätta nästa år, med rimligen sämre möjligheter till intäkter än i år och säsongen som kommer därpå. Annars blir det allsvenskan, och det måste börja skrivas i klartext av fler än sent vaknade internetskribenter som mig själv. Det måste skrivas i ÖA - or we'll go Löven.

(Lite taskig jämförelse ändå när det ju inte finns någon som sörjer de sistnämnda.)

För övrigt så vill jag att ett krav för förnyat kontrakt för vår Vancouver-enklav, vid fortsatt lockout (vilket jag ju inte tror på, speciellt efter "nynya" WHAs lansering), är att de tillbringar sommaren i en norsk timrad stuga långt ute in ingenstans med Willi Railo som enda samtalspartner.

Fyspassen? Tänk Rocky IV, i Sibirien.
Kommentera

ria-ra:

Jag flyttar svaret till rätt tråd. Det var inte speciellt oväntat att Salo slutade. Jag förstår honom och nu är frågan om Zakke skall få ta fullt ansvar eller om en rutinerad målvakt skall värvas. Jag är ambivalent i frågan.

Kommentera

Poffa:
jag vill ha en ny. jag tycker inte om zackes spelstil.
Kommentera

ria-ra:

Jag vill ha Peter Hirsch, han ser bra ut i bar överkropp...

Kommentera

knaskamilla:

Jag vill ha Lars Jansson.
Kommentera

knaskamilla:

Jag vill ha en målvakt som är bra, oavsett om han har bar överkropp eller ej.

Kommentera

Poffa:

När jag tänker efter så håller jag faktiskt med dig.

Kommentera

Poffa: Nej, knappast oväntat. Och jag förstår honom verkligen jag med. Så fruktansvärt mycket skit som killen fått. Han har väl i stort sett bara fått höra hur jäkla dålig han är o.s.v. Jag tycker ändå att han har gjort det bra och det var kul att han valde att spela för Modo, även fast det bara vart en säsong.
Kommentera

Emma no15:

Jag tycker att det är kul att han (tills vidare) väljer att bo kvar i Övik och har erbjudit klubben sina tjänster. Tråkigt att han inte fick avsluta sin karriär på ett bättre sätt. =(

Kommentera

knaskamilla: Typiskt de som nyligen var tonåringar. De vill bara ha och ha och ha.
Kommentera

knaskamilla: Det håller jag med om. Och ja, det var verkligen tråkigt. Han hade varit värd något bättre. Jag tycker han har fått mycket oförtjänt kritik. Sitter just nu och läser tråden om honom på modohockey.se och där verkar det vara glada miner. Jag tycker det är synd att Salo slutar. Visst, han har sett sina bättre dagar men jag tycker faktiskt inte att han är så dålig som alla säger.
Kommentera

Poffa: Salo blir nog Modos nye tränare.
Kommentera

knaskamilla:
tur att du tänkte efter. ;)
Kommentera

Emma no15:

Äh, det verkar väl mest bara vara en person som tycker att det är underbart att han slipper Salo i hockeymundering framöver. I övrigt håller jag med dig.

ria-ra:

Jag har mina ljusa stunder... ;)

Kommentera

Men hörni! Vi har ju både Svarten och Peter Öberg på kontrakt. En spelare till så har vi en hel kedja, konstaterade scim nyss.
Kommentera

Poffa: Jag tycker att Daniel Broberg & Timo Leinonen i ett gemensamt flyttlass vore tänkbart. Tänk vad pengar dom skulle spara.
Kommentera

Frisco:

Salo som tränare? Nä, tack. Möjligtvis som ett komplement till Freddan på målvaktstränarposten.

Kommentera

Ett litet urklipp från Mats Wennerholms krönika på AB:

"Att Tommy Salo bestämt sig för att sluta kommer inte som någon överraskning.
Minns alla Salos guldmatcher.
Jag har inte sett den där riktiga spelglädjen hos honom på hela säsongen.
Och varför skulle han åka runt en vinter till och bli hånad av en publik som verkar för ung för att minnas allt fantastiskt han gjort i Tre Kronor?
Straffräddningen i Lillehammer som gav OS-guld 1994.
Två raka nollor som gav VM-guld i finalen mot Finland 1998.
Den längsta NHL-karriär som någon svensk målvakt haft.
Det är vad jag kommer att minnas.
Självklart kommer jag även alltid att komma ihåg missen i Salt Lake City 2002. Men skillnaden är att jag aldrig skyllt förlusten mot Vitryssland på Tommy Salo. Det var arton spelare till på isen, som inte gjorde sitt jobb.
Jag kan bara önska Salo lycka till.
Han kan bli en utmärkt målvaktstränare i framtiden och det är verkligen en bristvara i Sverige."

Så sant så.

Det sista som stog var lite roligt faktiskt:
"Till sist vill jag bara säga att Södertälje har slutspelets snyggaste tröjor. Synd att de ska slås ut av slutspelets fulaste."

Har Södertälje verkligen slutspelets snyggast tröjor? Jag tvivlar. Hursomhelst så är det ingen tvekan om att Färjestad har dom överlägset fulaste. Inte bara i slutspelet, utan även i hela elitserien. För det är bögigt med lila, eller hur var det nu?
Kommentera

Salle:

Äh, Broberg & Leinonen känns som lågbudgetalternativ. Kan vi inte få bättre än så så kommer det bli en miserabel säsong som kommer.

Kommentera

Poffa: Jag anser ju att MoDo skall satsa på Zakke iår så då får 2:a målisen gärna bli ett lågbudgetalternativ med rutin. Leinonen är ju 28 och skulle nog gärna ta chansen i ett ES-lag.
Kommentera

Salle:

Zakke håller fortfarande inte. Han är tyvärr alldeles för ojämn för att kunna stå en hel säsong. Jag vill se en förstemålis med rutin och kunnande. Varför inte prova en finsk målvakt?

Kommentera

Poffa:

Kimma Vesa *klapp klapp klapp*
Kommentera

« · 523408 · »