1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507750 inlägg · 4105 ämnen

Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00

« · 1729604 · » Till forumet

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Modo har jätteproblem med att hitta rätt uppspel. Skellefteå kommer att utnyttja det till slut
Kommentera

J F K: Skellefteå går rätt hårt framåt. Känns som att vi utnyttja det med vassa kontringar. Tråkiga långpuckar kan vara nått.
Kommentera

hk: Ta tillvara på deras pucktapp. Aho ger bort pucken, men även heed har tappat puckar.
Kommentera

J F K:

Butler! 2-1!

Men var har händ med Oscar Hedman? Ytterligare en bra insats, med snabbt plötsligt avslut.
Kommentera

Steken84: Vad fan är det frågan om?????? Två mål i samma match? Butler också!
Kommentera

Vad fan är det frågan om?????? Hur kan man låta skellefteåspelarna stå och spela helt ostört framför målet?
Ska man skäppa in mål varje boxplay så får man problem i kvalserien.
Kommentera

NuMo: Skellefteå är seriens överlägset bästa lag att ta returer. Bjurö har ju inte behövt göra en enda kvalificerad räddning än, men de sjukt bra på att kasta in puckarna och få studsarna på sina klubbor på pucken.
Kommentera

hk: Rätt väntat. Tar man så solklara utvisningar så ringer det när man möter saik
Kommentera

Tyvärr inte. Skellefteå spelar ju bra i PP, men det är samtidigt väldigt löjligt hur de tillåts spela så där. Ritola såklart. 1-1. Det är för enkelt och obesvärat.
Kommentera

hk:

Sen är det ju faen att inte Thomas gör mål när han är fri från egen zon efteråt.

Nu får vi PP emot oss, så då står det snart 1-1 antar jag. Eller är det här en ny kväll?
Kommentera

NuMo: Det var inte igår Hedman! skönt att en back gick på precision och inte styrka.
Kommentera

En usel inledning, ger en lysande start ändå. Oscar Hedman. Grattis. Det går ju.
Kommentera

Vi kan ju köra i samma tråd.

Målvakt:
Bjurö

Utespelare:
Resten
Kommentera

Sawchuk:
Dessutom tror jag det handlar lite om vilken självbild laget som man möter har. Vi mötte ett lag som var väldigt nöjda med sin säsong. Möter vi AIK/Leksand så kommer de aldrig vara nöjda med att tagit sig t kval, det var troligen Vita H.

På det leds de nämnda lagen av tränare som har ett ganska bra "track record", vem hade exv förväntat sig att Melin skulle ta AIK till två raka semifinaler... Visst vi kan prata om Viktor Fasth, men hur tror ni då det varit att möta Fasth säsongen hans första SHL säsong.
Kommentera

Eller:

Jo det var oro förra säsongen också ända tills det var klart att det blev Hästen. Då kändes det lite bättre.

Hade vi fått Malmö eller Karlskrona kunde det blivit betydligt jobbigare.

Jag hoppas att det blir en enkel resa i år också men samtidigt är det viktigt att man inte tar lätt på uppgiften. Förlust i en match ett skulle kunna skapa hjärnspöken av alldeles för stora mått.
Kommentera

jämtland: Mot Karlskrona och Djurgården har det hänt att vi har hängt dit några snabba på kort tid.
Kommentera

Sawchuk: Gick inte snacket så förra säsongen också?
Kommentera

J F K:

Då förstår du inte vad jag skriver.

Det allsvenska lag vi möter kommer att komma in i ett kval med känslan av att ha varit jävligt bra genom säsongen. Dom kommer till en matchserie om sju med spelare och publik med en stark medgångskänsla. OCH dom har tagit sig dit genom att vara jävligt bra med allsvenska mått mätt.

Modo kommer till ett kval för att dom har varit jävligt dåliga med SHL mått mätt.
Dom kommer dit med frustrerade spelare och frustrerade fans. Dom kommer dit med vikten av en hel byggd på sina axlar.

Kolla tillbaka på då vi klarade oss kvar i sista matchen mot Södertälje där våra ärrade rinkrävar sa att det var det värsta dom varit med om i hela sina liv.

Skellefteå åkte sönder oss i andra perioden. Efter 5 minuter hade alla kedjor blivit kvar på grund av icing puckar, efter det sitter syran fint i benen och matchen är i princip över.
Kommentera

J F K: Det blir väl många dagar Modo får vänta innan det blir kvalspel, varför inte försöka få till några matcher mot t ex Löven elker Timrå för att känna av kvaliten och förhoppningsvis få in känslan av att vinna.
Kommentera

J F K: Disciplin och ödmjukhet är vad som gäller. Att tala om att modo är spelar bra periodvis är ganska irrelevant när man stunden senare tappar fotfästet fullständigt. Är Modo bättre än AIK eller nåt annat allsvenskt lag? Mycket möjligt men nu måste man också bevisa det. Det räcker att man får AIK med en äcklig disciplin som finner sig i att vara "dominerad" av det "bättre" Modo då blir det tufft. Modo har inte lyckats vinna en match denna säsong genom att explodera under en 5 minuters period och stänkt in 3 pytsar. Däremot har man lyckats med det motsatta ett antal ggr. Det tycker jag man bör ha i åtanke.
Kommentera

Sawchuk: seriöst. Jag köper mycket av det du skriver, men när du säger att de allsvenska lagen varit bra köper jag det inte. Jag såg Mora -Löven ikväll. Det var en fullständigt bedrövlig hockeymatch. Långt sämre än de flesta allsvenska matcher jag såg förra säsongen. Väldigt mycket sämre. Då har ändå löven 10 och Mora 15 av lagens respektive 18 sista poäng de spelat om.

Allsvenskan är oerhört mycket sämre.

Sedan trodde jag att du om någon skulle se varför Modo gick ned sig i andra perioden. Det stora skillnaden var i mina ögon inte Skellefteå, även om de var snäppet bättre. Den gigantiska skillnaden var Modo och det var mentalt. Det är inte så att de plötsligt fysiskt blev sämre skridskoåkare...
Kommentera

J F K:

Vi hinner med SAIK tempomässigt i en period. Resten av matchen agerar vi vägkonor.

Vi spelar kval för att vi varit helt värdelösa i år och inget annat. De Allsvenska lag vi kommer att möta spelar kval för att dom varit jävligt bra i år.

Modo har inte en historia av att spela bra då dom ska föra matcherna och det kommer inte att gå så enkelt som vissa tror. Min förhoppning är att Modo tråkar ut sitt motstånd med en äcklig disciplin och ett styrspel som får Lasse Falk att jubla.
Kommentera

modomille: Ja det är lugnt då....Fast å andra sidan lär ni väl få möta just ett av de tre lagen, eller kanske Leksand som jag tror är minst lika bra de.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja,Som många inte verkar fatta så är Allsvenskan mycket sämre iår.Det har många som följer Allsvenskan sagt.Det är nog bara AIK,Oskarshamn och Tingsryd som skulle kunna utmana om att ligga i toppen av Allsvenskan om ligan var lika bra som förra säsongen och förrförra.
Kommentera

J F K: Nog för att jag tror att ni räddar kontraktet tillslut men det blir kanske lurigt att tvingas vara det spelförande laget.
Kommentera

Frontschwein: Svarten skickade varken wilson eller Lapierre dock. Skäll på AJ och/eller spelarrådet i sådana fall.
Kommentera

Frontschwein:
Så bra hockey Modo har visat på stundtals, vissa matcher, den här säsongen. Det lyckades man aldrig med ifjol. Den här säsongens Modo har visat att det finns potential att prestera bra hockey.
Ingen av dom spelare du nämner hade förstärkt Modo idag. Ullmark är den ende som hade gjort Modo bättre. Tyvärr saknar man en stabil målvakt. Men både Reiderborn och Bjurö visar potential. Men precis som forwards och backar är man ojämna. Man blandar och ger. Tyvärr ger man oftast bort poängen.
Men jag tror ändå på Modo i kvalet. Det hjälper inte någon att vara negativ.
Kommentera

Frontschwein: Jag försvarade inte Svartvadet. Jag skrev bara att nästa års trupp blir bättre. Jag har snarare kritiserat Svartvadet för att han är så omöjlig att få tag på för media. Jag har också kritiserat att han verkar bli tjurigare och mer köra sitt eget race om det går sämre.
Om han ställer upp för biljettköpare tycker jag inte har någonting med hans jobb att göra däremot.

Skröder var väl mindre bra redan ifjol. Hataaja var inte direkt lysande och Smolenak var det väl Butlerklass på. Hossa gjorde inte många knop heller. Däremot är Victor Olofsson och Thomas bättre än någon forward ifjol. Pettersson har tagit ett steg framåt.

Backarna är väl också relativt jämt skägg, även om jag föredrar årets besättning.

Den stora skillnaden anser jag vara tempot i spelet. Ifjol kunde vi aldrig mäta oss med Skellefteå, utan de åkte åttor kring oss. Nu hinner vi med tempomässigt, även om vi saknar den smartness och framförallt mentala styrka de har. Vi blir i alla fall inte frånåkta som vi varit alla tidigare år. Vi har när vi spelar som vi kan också ett spelsystem som är klasser bättre än ifjol. AF hade inget fungerande system alls, men med Perra fick vi i alla fall disciplin vilket räckte.

Det enda vi är sämre på är målvakterna.
Kommentera

J F K: Så mycket bättre i år är vi inte anser jag.

Vi har aningen bättre backar i år med en betydligt högre lägstanivå jämfört med fjolåret. Dock är moralen i laget rent usel. Precis som du säger så blandar vi och ger, men det mest oroväckande är väl att vi har förbannat svårt att ta poäng mot tillknäppta försvar som dom andra bottenlagen tillämpar och har torskat samtliga "måstematcher" denna säsong. Framåt vetefan om jag tycker att vi har så mycket bättre lag än fjolåret. Spelare som Thomas och Pettersson håller förvisso bra klass samt Dwyer i defensven. men i övrigt tycker jag att det är ganska jämnt skägg mot ifjol. Skröder har varit i princip värdelös hela säsongen. Vi har flertalet backar som turas om att ta idiotbeslut som ifjol var stöpta i form åt Torp. Attityden i laget verkar vara skitsamma.. Våra målvakter är ett jävla skämt och vi har inga som törs ta en fight framför mål. valet kommer att vara grinigt.

I fjol i kvalet hade vi Hossa, Hatajaa, en skröder som kunde göra mål mm
Svarten har skeppat hälften av vår "spets" framåt. (Wilson och Lapieerre) Skyttekungen Butler är sämre än TJ Homesick bakfull. Nej. Jag tycker inte vi är mycket bättre. Offensiven anser ag är snäppet sämre iår. Backarna snäppet bättre. Målvakterna är ett skämt. Enda hoppet ligger i att dom allsvenska lagen darrar men att detta ska vara en promenad i parken är naivt.

FÖ kan ag inte förstå hur du an försvara Svarten om du inte är hans svåger eller väninna? Maken till arrogant, oproffsig och naiv sportchef har jag aldrig stött på. Att göra sig otillgänglig dessutom för både media och biljettköpare tycker jag inte är att försöka locka intresse till klubben..
Kommentera

Carl Lejonkräk: 15 av 33 möjliga pinnar, inte så bra .
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är ju det som är så irriterande. De har vi gjort våra sämsta matcher emot. Förvisso har vi vunnit alla hemma mot Karlskrona och Rögle samt en av två mot Malmö, men spelet har varit undermåligt. Det har varit krampaktigt och inte alls som mot många av de bättre lagen. Det är någon form av mental låsning.
Borta mot Rögle har vi spelat ut dem två gånger och fått noll poäng. Ett par slarviga insatser från början av matcherna, men sedan när vi ingenting har att förlora så har det nästan blivit spel mot ett mål. Ett oerhört uddlöst spel förvisso.

Spelar vi som vi gjort flera gånger mot de bättre lagen är vi oerhört mycket bättre än något lag jag sett i allsvenskan. Låser sig det som mot de sämsta lagen så är det en betydligt öppnare historia.
Kommentera

J F K: Hur har ni spelat mot KHK, Rögle och Malmö som är nykomlingar i SHL? Det kan vara en indikation.
Kommentera

Frontschwein: Det känns som om du inte sett så många matcher i allsvenskan. Den är minst en klass sämre än ifjol. Vi är bättre än ifjol.

Kollar du efter nyår då AJs spelsystem satt sig så har vi fyra lag bakom oss i SHL-tabellen. Alltså är vi inte så dåliga som du anser, om nu inte typ hälften av SHL-klubbarna håller allsvensk nivå.
Kommentera

J F K: Bara för att vi dagsläget spelar i shl betyder väl inte det att vi håller SHLstandard? Sett både till poängskörd och materialet så tycker jag inte att vi håller annat än hyfsad allsvensk nivå. Jag skulle faktiskt bli mer förvånad om vi tar mer än ett poäng mot SAIK nästa gång än att dom spelar ut oss med tvåsiffrigt. Så stor är skillnaden modos usla trupp mot ett topplag i shl och den skillnaden finner man INTE mellan modo och topplagen i hockeyallsvenskan till vår fördel.

Våra målvakter håller fan dålig allsvensk nivå tom..
Kommentera

hanzon: Jag tror absolut att Svartvadet blir kvar och jag tror ändå på ett mycket bättre lag nästa säsong. Den absolut viktigaste förändringen är redan gjord. Än hur dåliga spelare vi värvar så blir laget bättre med en AJ och Olausson som tränare från start. Sedan vet jag att det ser mycket bättre ut på spelarfronten jämfört med ifjol. Då kom vi riktigt sent in i karusellen och fick ta lite av vad som blev över. Jag trodde att det skulle räcka och jag tror än idag att det skulle sett ok ut om vi haft AJ. (Tabellen efter nyår är vi faktiskt inte såååå usel i).

Nu blir det ett ovisst kval, men jag tar gärna Leksand. Visst åkte de mycket skridskor, men när de spelar i det tempot blottar de sig väldigt ofta bakåt. Nu spelar de mot lag som inte alls är i närheten av den disciplin och taktiskt drillande som SHL-lagen, men om man som motståndare har organisation bör man relativt enkelt manövrera ut dem. Faktiskt inte olika hur Skellefteå manövrerar ut oss. Vi klarar samma tempo som dem nästan, men när man spelar i det tempot så tappar vi ibland koncepten. Jämför man med Leksand är det dock ungefär lika stor skillnad till vår fördel där som det var för Skellefteå mot oss.
Fördelen med Leksand som de spelar nu är att de vill gasa på. Jag är nog mer oroliga för de som spelar igelkottsförvar och kontrar. Det lilla jag sett av Leksand på slutet är det full fart som gäller och det passar riktigt illa mot SHL-lag som kan spela taktiskt.

Allt detta bygger som vanligt på att vi inte rasar ihop som mot Malmö och Rögle. Dvs, att det knyter sig när vi bara ska vinna mot ett mycket sämre lag.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag vet. Det förändrar inte min inställning om det där målet när han viftar med klubban, men träffar med handsken. Joel gjorde målet mot er när pucken studsar upp mot honom. Dvs, skillnaden var alltså att Joel inte gjorde en medveten rörelse.
Kommentera

J F K: Det är fullt tillåtet att göra mål med handen i Ishockey så länge man medvetet inte styr in pucken. Brynäs fick ett mål mot sig häromsistens som gjordes med handen av tror jag Joel Lundqvist och det godkändes efter videogranskning.
Kommentera

Frontschwein: Instämmer med dig angående Svartvadet, har funderat på ersättare men kan inte komma på någon, har du något namn för GM jobbet?
Kommentera

Smurfen: Klyschor??? Han öppnar väl för fan inte käften ens...
Kommentera

Sven Tuta: Vi kommer inte undvika kval.. Sitter Svartvadet kvar nästa säsong om vi klarar kvalet kommer det bli kval igen.. Maken till sopdålig sportchef måste fan vara en bedrift att hitta. Lika delaktig som han var i guldet., lika delaktig är karljäveln till detta katastrofala misstag till säsong. Bara för att man är duktig på att steka ryggbiff så innebär väl inte det att man vet hur man sotar skorstenen efteråt. Inavel.. okunskap..
Kommentera

Robin Ztorken L: Även jag som försöker vara positiv och tror på att vi ska undvika kval, inser att nu blir det kval. Bara hoppas att det blir Tingsryd, Oskarshamn eller Karlskoga. Perra har gjort med Leksand vad han gjorde med Modo ifjol ett utmärkt jobb, att möta Leksand borta det är den svåraste motståndaren vi kan få.
Kommentera

Smurfen: Nu vet vi , ialla fall att det blir kval
Kommentera

Smurfen: Vi har början på något bra nu men det kommer ta några säsonger,Det är bara att glömma den här säsongen och se fram emot nästa säsong.
Kommentera

hk: Undra om han tror på slutspel fortfarande ??

Håller verkligen med dig ! Är så jäkla less på Svartens klyschor och hela föreningens tänk !!!

Hur kan två föreningar som är ändå ganska lika på många sätt men ändå vara så långt ifrån varandra i det mesta ???
Undra om Modo själv funderar i dessa banor ??
Kommentera

Smurfen: Fyra seriesegrar i rad snart, juniorer som lätt kuggar in i a-laget. Blir så jävla less på Svartvadet och sitt "hockey ändras så fort" tänk.
Ny säsong nästa år.
Kommentera

J F K: Enligt någon på Modo Facebook så har vi 2 - 21 i förluster mot SAIK sen 2011/12 och 39-87 i målskillnad !!!!!!

Stämmer det så är det så jäkla sjukt att man nästan baxnar av stolen !

Alltså hur fan kan det få och ha sett ut så här i så många år ?

Okej att SAIK är grymt bra men ...........
Kommentera

« · 1729604 · »