1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511799 inlägg · 4110 ämnen

Slaget om Västernorrland, del VI, 20070316

« · 856520 · » Till forumet

Slaget om Västernorrland, del VI, 20070316
Timrå - MODO Hockey
E. ON Arena
2007-03-16, kl 19:00

Kommentar:

Harald Lückner: Nu måste positiva "vibbar" fram!

Bortaseger för MODO Hockey i lördags gav 2-1 i matcher i kvartsfinalen mot Timrå. Något som nu hastigt, men betydligt mindre lustigt, ändrats till 3-2 i Timråfördel.
- Något som definitivt inte funnits i mina tankar, säger tränaren Harald Lückner. Nu gäller det för oss att ta fram positiva vibbar inför den sjätte kvartsfinalen.

För MODO hockey finns inte längre något att välja på ? två raka segrar är ett måste om man ska avancera i SM-spelet.
- Helt riktigt och nu gäller det verkligen att gilla läget. Vi får väl börja med att minnas lördagsmatchen i Timrå, som vi genomförde riktigt bra.

Sedan måste väl försvarsspelet som helhet skärpas till?
- Det var klockrent i de tre första kvartsfinalerna, men i de båda hemmamatcherna har vi gått bom alldeles för mycket. Framförallt retar det mig att vi bjudit på så mycket. Gång på gång har vi gett Timrå två mot ett-lägen och bättre än det ibland. Dessutom har de haft maxutdelning också, det går inte att komma ifrån.

Som sagt, nu finns inget val. Bara segrar räknar.
- Vi vet det och nu är det verkligen upp till oss själva att visa vad vi kan. Men det här att slå in sista spiken i en slutspelsserie brukar heller inte vara lätt. Dessutom har vi under säsongen i några kritiska skeenden svarat upp väldigt bra mot förutsättningarna.
- Det är, som jag sagt, positiva vibbar måste fram. Vi måste få in energi i gruppen och det tror jag trots allt inte blir svårt. Ingen vill gärna börja sommarträna redan nu.

Viktigast inför kvartsfinal sex?
- Alla måste upp en nivå, från Krizan i målet till siste man. Dessutom får vi inte gå bort oss i vissa skeenden, som senast. Dessutom måste vi spela med mycket folk, som halva matchen senast.

Noterbart om laget:

Noterbart 1: Skador/ sjukdomar: Andreas Salomonsson långtidsskadad, Justin Morrison ljumskskadad.

Noterbart 2: Andreas Molinder och Johan Nilsson åker på fredag morgon till Jönköping för att vara med J 20 i SM- kvartsfinalspelet mot HV 71.

Noterbart 3: Elfte mötet MODO- Timrå i vinter. Resultaten tidigare, i E-ON Arena med MODO:s siffror först: 0-3, 2-3, 1-2, 4-3 (sudden death). I Swedbank: 1-3, 8-1, 5-3, 3-2, 1-2, 2-5. Totalt alltså sex Timråsegrar, fyra MODO- vinster.

Noterbart 4: I de senaste 16 matcherna har det lag som gjort första målet Timrå- MODO också vunnit - utom då de två gånger det slutade oavgjort. Senast när inte det här höll streck var 30 december 2004 då Mattias Weinhandl segermålade i sudden death, sedan Timrå tagit ledningen i matchen.

Noterbart 5: Förutsättningarna kvartsfinal sex: Timråseger och laget är klart för semifinal, MODO- vinst och det blir en sjunde avgörande i Swedbank Arena på söndag 17.15.

Noterbart 6: Kvartsfinal sex sänds direkt i Canal plus.
Kommentera

Sv: Slaget om Västernorrland, del VI, 20070316
Hupp, så problemet har framför allt varit att vi bjudit på för mycket och Timrå har varit effektiva? Bah.
Kommentera

shinzawai:håller med dig där!
Kommentera

Långben: Äh, jag ska mangla ner dig i isen. :-):-):-)
Kommentera

shinzawai:

Under säsongen har Harald som ett mantra tjatat om att laget måste ha tålamod och disciplin så att spelet kan byggas upp bakifrån som grund för nfallen. Det har ju också lyckats förhållandevist väl vilket syns i målskillnaden i serien.
Plötsligt gäller inte de riktlinjerna. Spelarna plockar av sig huvudena i omklädningsrummen, sätter hjälmen på halsen och bär med sig huvudet under armen och ut på plan. Spelarna tokrusar upp från första nedsläpp, hela laget på en gång, timrå kontrar och två mot ett sätter de 100% av chanserna.

De gånger Modo kommer i nummerära överlägen 2 mot 1 eller 3 mot 2 får vi vara glad om det ens blir ett avslut och riktigt farligt blir det egentligen inte. Skotten tas ur svåra lägen och om det finns folk på mål så står de nästan undantagslöst för nära målvakten vilket innebär att returen går till backar som enkelt kan slå ut pucken.

Förr om åren har slutspelshockey alltid handlat om grishockey, där misstag är som dödssynder. Nu verkar det inte spela någon roll längre.
Kommentera

NuMo: Tyckte uppriktigt att Modo gjorde en kalasmatch. Årets bästa kanske. Med tanke på motsåndet.
Såg en detalj: Oskar åkte skridsko. Så fort har ingen Modoist någonsin åkt.
F.ö. kan jag utan vidare räkna upp 10 st Timråiter som åker bättre skidsko en eran bäste.
Kommentera

El Aka Ali: hehe, av ren nyfikenhet vill jag veta vilka du väljer...

Denna serie är den klart mest underhållande, synd att det ska vara kvart jag tycker att båda är värda semi... detta är trots min kroniska ironi helt ärligt...
Kommentera

El Aka Ali: tror att det har nått med slipningen av Timråspelarnas skridskor att göra...sliparn i Timrå lägger på nån helt ny åkyta på skenan svårt att veta vad det kan vara för nått hokus pokus,för undan går det!:):)
Kommentera

Långben: Era spelare är inga tjockisar, kanske det som är skillnaden.
Kommentera

El Aka Ali: Jag tvivlar inte en sekund på att du känner tio timråiter.

Ja vet däremot minst en skridskoåkare som åker fortare skridskor än vilken timråit som helst.
Kommentera

NuMo: Johan olav koss??
Kommentera

Ett i raden av misstag Modo gjort den gångna veckan är att bjussa på litervis med tändvätska. Ex. Enström som snackar SM-guld efter sitt avgörande i sudden och Sussies snack om att det är Modo som bestämmer nu inför förra matchen...Ödmjukheten har hamnat långt på efterkälken, i det avseendet har TIK vunnit på knock redan! Nu pratar jag inte om inställningen hos oss supportrar utan bland huvudpersonerna, dvs spelarna och ledarna i resp. lag.
Kommentera

willysson: Ja, där ser du. Du vet om en också, vilket innebär att jag måste veta minst två.
Kommentera

NuMo: haha, slår vi våra hjärnor ihop så ska vi nog knåpa ihop en hel kedja:)
Kommentera

mikenomad: Ja, hua jaa. Täk om modoiterna hade varit lika ödmuka och blygsamma som timråiter är.

Tänk att säga att man siktar på att vinna. Jag antar att timrå knappast siktar på att vinnna fler matcher mot Modo. I alla fall hoppas jag det.
Kommentera

mikenomad: "Ödmjukheten har hamnat långt på efterkälken, i det avseendet har TIK vunnit på knock redan! Nu pratar jag inte om inställningen hos oss supportrar utan bland huvudpersonerna, dvs spelarna och ledarna i resp. lag."

You don't say! Ödmjukheten hos Timråfansen lyser ju med sin frånvaro. :) Men jag håller med till viss del. Timanders lugn efter måndagsmatchen och Sundströms "vi bestämmer det här" kan vara tecken på underskattning av motståndaren och överskattning av sig själva.

Däremot tror jag inte att "tändvätskan" gör någon större skillnad. Det skulle kunna vara tändvätska att läsa om Timrås snyfthistorier i pressen efter varje match också; "Döme gillade inte att jag stängde hans åkväg genom att köra upp min klubba över hans bröstvårtor så han bröt ner mig och mulade mig, boo-fucking-hoo.", men än så länge har jag inte sett någon tändning utifrån detta.
Kommentera

NuMo: Nä, ni är ju så där härligt, osvenskt segervissa (just det kanske naggats i kanten en aning nu´rå). Väldigt charmigt...och tacksamt slagläge för en motståndare.
Kommentera

mikenomad: Ja, inte har de vinster som mål för att andra skall få tändvätska i alla fall.

Hela förhandssnacket om tändvätska är förresten ett tvättäkta moment 22 i det här hänseendet. Vad skall man ha tändvätska till?
Kommentera

Passande av Lückner att vila spelarna en match till som mot Skellefteå innan slutspelet. Ingen idé att ta ut dom i onödan. Väntar ju semester på Fredag. Kan vara härligt att få gå på semester utvilade..

Så skönt det ska bli och se Modo som skulle vila sig i form få respass på Fredag ska riktigt njuta
Kommentera

shinzawai: I vilken värld lever du i egentligen? Eller kanske ska jag fråga, vad har du rökt?
Kommentera

FreddanVF: Så var det ju inte. Spelarna fick en chans att slicka sina sår och det är ju en annan sak.
Kommentera

willysson: Om man tar Hans Jonsson som jämförelseobjekt så klarar han med knapp nöd Finlansfärjan. F.ö. så glömmer han att svänga utan far direkt till utvisningsbåset, utan att passera GÅ.
Kommentera

NuMo: Ja du...lev i det blå...Tror du på allvar att inte TIK taggades lite x-tra av t.ex Enströms SM-guld snack?? Kentas uttalande i kanal 9 efter 2-1 segern i måndags antyder annat, "Modo har ju börjat snacka SM-guld, det passar oss bra".
Kommentera

mikenomad: Enströms SM-guldsnack? Är det den här artikeln du pratar om?

Länk

I sådant fall har Kenta gjort ett bra klippjobb av artikeln som förutom rubriken innehåller passager som:

"Men nu vill jag bara koncentrera mig på Modo och vi har en bra chans att gå hela vägen..."

"
Seger i kväll och på onsdag, båda i Swedbank Arena, och Modo är i semifinal för första gången på fem år.
- Vi tänker inte så långt fram. Men visst var det bra att vi tog säsongens första seger i Timrå, säger Tobias Enström."

Tacka ÖAs rubrikmakare med kvällstidningsambitioner för den eventuella tändvätskan. Enström har då inte bidragit med något.
Kommentera

mikenomad: Knappast. Tobbe pratade inte om SM-guld i samband med att han trodde att någon matchserie mot timrå var klar, vilket de flesta helt säkert förstår (ja, inte du och ett antal tikfans här förstås.), inklusive Kenta. Att han däremot anväder det lösryckt som om det vore så, för att fösöka få laget i någon form av självbedräglig suggession som skall ge tändvätska är en annan sak.

Jag antar att ingen timråspelare skulle svara på frågan om det inte vore roligt eller kanske tom. ett mål att vinna SM-guld med timrå innan säsongen var slut på en direkt fråga i en intervjusituation.

Svaret måste enligt det sättet att resonera vara att de inte vill vinna SM-guld, för då skulle de andra lagen få tändvätska.
Kommentera

Alfred Awful: Skit också. Vart tog nu all tändvätska vägen? posta artikeln i oklippt version till alla timrås spelare, de är ju grundlurade av timråledningen. (Vilket inte kan vara så svårt. - Nisse! Spring och ställ dig i hörnet.)

Efter det så är antagligen SM-guldet vårt. Hurra!
Kommentera

NuMo: Nåja, må så vara med den saken. Kan hända att kvällstidningarna gjorde en anka av det, tändvätska är jag i vilket fall övertygad om att det var. Men sänder min tacksamhet till AB ist och fråntar Enström en del av ansvaret då.

Men ni behöver inte vara ledsna, ingen i Modo gjorde bort sig, annat än möjligtvis spelmässigt, igår på det vis en annan herre gjorde. Säsongens skamvrå går till....Leffe Boork! Herregud vad jag skulle skämmas om mitt lags tränare betedde sig så.
Kommentera

NuMo: Btw tror jag varken TIK eller Modo tar någor SM-guld tyvärr. Är ett mördande tråkigt tips men ingen tar FBK i bäst av 7....
Kommentera

NuMo: Tyvärr har vi inte Bob Lindeman som tränare, eller spelare med samma respekt för sin tränare som Nisse hade, där spricker det nog.
Kommentera

mikenomad: Tror oxå att guldet hamnar i Karlstad igen.. Färjestad är alldeles för starka, helst på hemmaplan. De är något med fbk och slutspel, de höjer sig 10 ggr..
Kommentera

mikenomad: Jag tror att det lag som går vidare mellan timrå och modo har en chans att vinna SM-guld. Det är inte ens säkert att Färjestad går till final. (Hmm? Undrar om Färjestad någonsin varit osvenska nog att prata om att vinna SM-guld någon gång.)
Kommentera

mikenomad: Jag tror att MoDo skulle ha bra mycket bättre chans mot FBK än vad Timrå skulle ha, så karlstadkillarna blir nog överlyckliga om Timrå går vidare.
Kommentera

Wayne Gresky: Vad grundar du det på?
Kommentera

Olle: Det är en del i hans problematik. Modo är eliseriens motsvarighet till England i VM. De lever i nån sorts villfarighetens bubbla om att de är sin idrotts ursprung eller något och att de av den anledningen är oövervinnliga. Vi i den stora världen, den utanför Örnsköldvik, vet bättre....
Kommentera

mikenomad: Fniss.
Kommentera

Olle: Att MoDo tog åtta poäng mot Färjestad trots tre bortamatcher medan Timrå bara mäktade med sex trots tre hemmamatcher samt det faktum att de mötte Färjestad i näst sista då FBK inte tog ut sig speciellt, tro mig, jag var där och kollade.
Kommentera

mikenomad: Jag tycker att du har problematik med dina syftningar.
Kommentera

Wayne Gresky: Svenska språket är inte din bästa gren va?
Kommentera

Wayne Gresky: Det är inte så lätt att tro på dig
Kommentera

Wayne Gresky: Visst, du har en poäng men det där är ju ändå av föga relevans nu i slutspelet. Timrå spelade halva säsongen med halvt manskap och, inte för att försöka vara otrevlig på något sätt, om nu TIK skulle slå ut Modo varför skulle då timrås chanser vara mindre än modos om man nu gjorde så bra ifrån sig, i grundserien, mot FBK?

Jag förstår inte riktigt resonemanget.
Kommentera

mikenomad: Nej, jag har ännu starkare områden.
Kommentera

Olle: Du behöver inte oroa dig för att du inte förstår resonemanget, oförmågan att förstå resonemang verkar komma med automatik om man håller på Timrå, så det är naturligt. Timrå gjorde väl inte särskilt bra ifrån sig eller vad syftar du på?
Kommentera

73Sjöbba: Jag skriver i MoDos bok för MoDoiter, vad du tror på eller inte struntar jag fullständigt i.
Kommentera

Wayne Gresky: Precis.
Kommentera

mikenomad: "Modo är eliseriens motsvarighet till England i VM"

Stämmer bra det. Många slutspel genom åren men endast en titel för de båda. För övrigt 1 titel mer än många andra lag.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag applåderar ditt könshårslösa sätt att möta argument.

Jag menar att om Modo nu var så bra mot FBK i grundserien (hela 2p mer än Timrå?), skulle det då öka chanserna så markant i ett slutspel när man i skrivande stund fortfarande har problem med just Timrå i kvarten? Jag säger inte att Modo mönstrar ett dåligt lag men OM man nu skulle åka ut mot ett Timrå i toppform varför skulle då chanserna för Timrå vara mindre?
Kommentera

Olle: Jag vill påstå att Modo har rätt stora problem med Modo i kvarten, inte bara Timrå.
Kommentera

shinzawai: Det finns alltid något som kan göras bättre men jag begränsar mig till att sura på mitt eget lag.

För övrigt så tror jag att det blir överjävligt tufft för vilket lag som än får möta FBK.
Kommentera

Olle: Nu har timrå vunnit två raka matcher mot Modo, vilket i sig inte är så ovanligt. Timrå är något av ett boggielag för Modo enligt mitt sätt att se det. Ungefär som lillebror Finland är det för storebor Tre kronor.

På dig verkar det också så att timrå har minst lika lätt för alla lag som Modo inte räknar som helt oöverkomligt.

Modo har i år haft bra statistik mot Färjestad, så jag som supporter bedömer att det faktiskt är möjligt att vinna mot dem i en matchserie. Detta trots att Färjestad vann serien och att de är de favorittippade av de flesta.

I motsats till hur vissa timråfans och spelare väljer att tro, så valde Modo antagligen och mest troligt, Timrå i kvarten för att vi valde bort Luleå, precis som de andra lagen.

Vad mig anbelangar så spelar det ingen roll vilket lag som slår ut timrå, men jag hoppas ju att vi gör det nu i kvarten, innan det är för sent.
Kommentera

NuMo: Fair enough. Det är omöjligt att vara helt objektiv men det enda jag egentligen menade var att det är viss skillnad på serielunken och slutspelet. Man kan väl trolla bort de mest uppenbara trender med statistik och vad säger att Timrå inte haft lika bra statistik mot FBK om man haft fullt lag större delen av säsongen?

Personligen så kunde jag inte bry mig mindre om avsikterna när man valde motståndare i kvarten (bortsett från den ekonomiska sidan). Vad mig beträffar så måste laget som tar SM-guld slå ut FBK vid någon fas i slutspelsskedet.

Trots att jag är en inbiten ateist så tillber jag hellre valfri gudabild än att lita på statistik i slutspelet. Detaljer som både Nilsson i TIK och Döme i Modo har visat upp kan ju lätt vända/avgöra en match.
Kommentera

« · 856520 · »