1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

509046 inlägg · 4107 ämnen

Slut på förnedringen del IV

« · 1007645 · » Till forumet

Sv: Slut på förnedringen del IV
Bad_Brett: Sen är det även som så att är det någon gång man kan ta en förlust så är det året efter att man vunnit guld. Det gäller nog tyvärr för både spelare och supportrar.
Kommentera

Frisco:
Jösses, pratar du om dis, det har ju med släktforskning att göra..... :)
Kommentera

Dream Team:

På något sätt tror jag att det känns lite som ett antiklimax även från Timrå-håll. Visst är det säkert oerhört kul att piska skiten ur regerande mästarna, men MoDos värdelösa spel tar ju på något vis udden av Timrås klapp-klapp-lir. MoDo-fansen är inte ens bittra, utan konstaterar bara att MoDo underpresterar samt at Timrå har fått till en riktig formtopp. Som en rik anka en gång sade: Vad är nöjet med att vinna och man inte får se förlorarens sura min?

Givetvis svider förlusten 99 hårdare än årets förnedring - och givetvis hade det inte varit lika kul att vinna guldet ifall vi hade vunnit med 4-0,4-0,4-0.

Jag har inte upplevt Timrå-supportrarna som speciellt provocerande. Tvärtom hade jag förväntat mig att höra betydligt mer barnsligheter från deras sida. Nu må vara värdelösa förlorare, men vinna gör ni minsann med stil. Hoppas ni fortsätter på det viset även i morgon när förnedringen är fullständig, så ska jag önska er lycka till och hålla tummarna för att er fröjdiga offensiva håller hela vägen. Ni var det näst bästa laget förra året så det är inte mer än rätt om ni kniper guldet i år.
Kommentera

Dream Team: Du vet att man kan skicka brev och bubblor om man vill vara utanför dis.
Kommentera

Dream Team: väntar
Kommentera

Frisco: Nej, jag tror jag vänta på Kamillas ev. svar istället. Tack.
Kommentera

Dream Team: Ska vi ha insamling för dig eller?
Kommentera

Hawerchuk: Ja, hoppas Kamilla kan ge svar på det.
Kommentera

Dream Team: Det kan ju ha sina förklaringar.
Kommentera

knaskamilla: "Jag är lite förvånad över att jag inte tycker att det känns jobbigare än såhär, särskilt med tanke på hur dryga de redan dryga Timråfansen lär bli över att de får spela semifinal."

Helt fantastiskt att du har glömt, alternativt förträngt eller förnekat, den aldrig sinande mängd inlägg från MoDohåll som under det senaste halvåret med all önskvärd tydlighet klargjort för oss läsare i Timråboken hur det egentligen gick i kvartsfinalen förra säsongen. Detta på tal om dryghet, alltså.

Snälla, berätta för oss som redan vet hur drygt detta känns?
Kommentera

"Per Hållberg kan ge sina kompisar en del råd på vägen. Han var med i fjol i schweiziska ligan med sitt Zug och vände en kvartsfinal då det såg hopplöst ut.
- Precis som nu låg vi under med 0-3 i matcher, men vann sedan med fyra raka, säger Hållberg. Vore kul skriva historia i Sverige också."
Kommentera

Frisco: Joo nu har det kommit ..
Kommentera

Gusse: Prova att uppdatera. F5
Kommentera

Gusse: Trodde dom lagt ner allt och gått på semester jag, sidan var ju nere flera timmar för mig i alla fall idag.
Kommentera

Cyklob: Inget inför matchen än ...Mörkar Modo laguppställningen?, vill inga spela imorgon? Har svarten och grabbarna börjat på marinan iställett?
Har fler backar skadat sig ...?
Kommentera

Cyklob: Och så är man så van vid att göra glada smiles så det blev en sådan i förra inlägget med fast det skulle varit en :(.
Kommentera

oscaaaar: Vi får hoppas på att Yetman lyckas smitta av sig lite energi på dom andra tills i morgon annars så blir det en tidig semester i år :).
Kommentera

Snoop: Jo det är ju sant, men men, som Modo spelar nu så är det lätt att dom glömmer bort sådant. Dom lägger ju alltid ned mer tid på att försöka såga lagen så är det alltid speciellt lag i motgång :).
Kommentera

Snoop: Jaa, igår gjorde han 3 poäng och matchen innan gjorde han ett grymt pass.
Kommentera

Cyklob: Nej att 2 spelare är bra räcker sällan, men jag tycker de är synd att kvällsblaskorna glömmer att ge yetman cred, för dom ger endast cred till V Hedman och Timander men de är Yetman som är giftig när han är inne och han ligger bakom Modos mål dom senaste matchrena.
Kommentera

Snoop: Yetman har sett pigg ut sedan han kom tillbaka, tyvärr så räcker det ju inte bara med han. Nä i morgon hoppas jag verkligen att spelarna ser till att gå in och kriga och försöker vinna matchen i morgon till att börja med i alla fall för annars är det semester.
Kommentera

Bad_Brett: Yetman har ju varit väldigt duktig och man är fan orolig varje gång han är inne.
Kommentera

FreddanVF:

Imponerande att Yetman efter de här två skitmatcherna är, bortsett från horden av Timrå-spelare, slutspelets bäste poängplockare. På något sätt känner jag mig ändå lite lurad som supporter. Visst, det är jobbigt i motgång etc, men så rutinerade ishockeyspelare skall inte kunna ha en så här låg lägstanivå. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att de faktiskt är mätta. Just nu känner jag bara en sak: Vilken tur att Forsberg inte valde MoDo! Låt honom komma hem till ett MoDo-lag som spelar med samma hjärta som han själv istället.
Kommentera

Icing-Ove: wow jag är mållös... precis som modo
Kommentera

T T: statistik [statist:k]
statistiken subst.
vetenskap som presenterar och tolkar siffermässiga data; siffermässig översikt

föra statistik över (något)
Kommentera

Frisco: Var 500:e gång bara? Den statestiken tror jag inte på.
Kommentera

superfalle: Jag mår trots alla förluster riktigt bra faktiskt, det enda som man är besviken över är att Modo inte verkar vara särskillt engaerade i att det är slutspel. Men som sagt i morgon hoppas jag verkligen dom visar det och snor en match i alla fall :).
Kommentera

NuMo: hur mår ni grabbar. opp med hakan.. minns malmös vändning mot brynäs i börgan på 90 talet
Kommentera

Robban: Jag klagade inte. Brukar faktiskt lägga ut det där när jag ser dommare var 500:e gång.
Kommentera

FreddanVF: Lite grann som Jämtland, falsk marknadsföring. Det är inte alls jämt land här, det är en jäkla massa vatten också! Klåpare!
Kommentera

NuMo: Helt rätt Numo, ehh vi är inte helt slagna ännu måste ju se till det lilla positiva vi har kvar :)
Kommentera

bisterfinnen:

Det är klart. Om det går lite med i morgon och vi återigen visar att vi kan vinna mot Timrå så växer ju antagligen tuppkammen något. Men om vi skall fortsätta vinna så bör nog truppen bli lite mindre snuviga än vad de är nu, för något fel är det, det finns ju absolut inget klipp i skären. Vi är kroniskt jagare av puck, vi vinner inga andrasituationer och alla 50/50-lägen är snarare 75/25 till timrås favvör.

Får vi tillbaks Hedin och Hållberg nu så att vi kan spela juniorerna mer sparsamt så kanske vi kan kämpa oss till ytterliggare en vinst och då har vi ett par dagar till för konvalecens, vilket Atvars verkligen tycks behöva. Vem vet, han kanske också har en släng av influensan.

Två vinster på hemmaplan, ett återerövrat självförtroende så kanske vi kan få timrå att fega ur lite och tveka lite omsin egen förträfflighet. Vinner de två hemmamatcherna så finns det en chans att timrå kommer i gungning och den sjätte matchen kan bli gastkramande.

Hur tror ni att timråspelarna tänker om det mot alla odds blir en avgörande i Swedbank?

Chansen är promillestor, men den finns.
Kommentera

Frisco: Att bemöta ett inlägg på ett internetforum med syfte att klaga på stavning eller gramatik innebär per automatik att man själv inte har något bra svar.
Kommentera

FreddanVF:
Du har helt rätt i din förmodan att det hänger ihop med Finland.

Det är inte helt lätt att ge en enkel förklaring till ett såpass komplicerat historiskt förlopp som länsindelning och namngivning. Men jag skall göra ett försök.

1329 omtalas "Östernorrlanden" som betckning för Österbotten i Finland. Detta förutsätter per definition även ett "Västernorrlanden".

Landen i norr "Norrlanden" omfattade på 1320-talet Stor-Hälsingland (motsvarande de nuvarande landskapen Hälsingland, Medelpad och Ångermanland) samt kustområdet runt Bottenviken ned till Ule älv och Ule träsk, senare ännu längre söderut till Pyhäjoki. I detta område gällde Hälsingelagen.

Ett första Västernorrlands län (även kallat Hudiksvalls län) omfattade 1634-37 hela dåvarande svenska Norrland norr om Gästrikland, med Hudiksvall som residensstad. Ur detta utbröts 1637 ett äldre Västerbottens län. Sedan Jämtland och Härjedalen införlivats med Sverige indelades södra Norrland 1646-54 i Härnösands län och Hudiksvalls län. År 1654 återskapades ett Västernorrlands län, nu med Gävle som residensstad.

Hoppas att du är tillfreds med svaret. Du kan läsa mer i Norrländsk uppslagsbok, 4:e bandet, utgiven av Norrlands Universitetsförlag i Umeå, 1996.

/Magnus Holmqvist
arkeolog
Kommentera

Mixery: Det har väll varit ganska uppenbart under hela säsongen att vi inte riktigt lyckats täppa till alla luckor efter spelarna vi tappade inför denna säsong.

Nä nästa säsong då kommer vi vara tillbaka på rätt bana igen. Med en ny tränare vid rodret som har hunger efter att nå framgångar och lite nya spelare med.
Kommentera

Per HApps: Visst läser man historia men jag var inte på dom lektionerna... Var ju rätt längesen vi delades. Borde döpas om. Låter inte direkt vettigt. Har heller aldrig hört talas om Östernorrland. Bara Österbotten.
Kommentera

bisterfinnen: Jag är inne på din bana jag, vi har ju absolut inte spelat någon bländande hockey under säsongen. För mig är det helt obegripligt hur vi lyckades komma 3a i serien. Och med det lag vi har ska vi kunna spela en riktigt bra hockey.

Nä nu ser vi till att vinna i morgon i alla fall :)
Kommentera

FreddanVF:
gissa om det kommer ifrån när finland var en del av sverige?
Läser man inte historia i skolan längre?
Kommentera

Paddan: Det lät som en otroligt bra ide :), då kanske vi kan göra timrå spelarna lite funderade med över vad det är för superstars vi plockat in :).
Kommentera

Och hur kan Övik och Timrå ligga i VÄSTERnorrland? Är ju så långt österut man kommer. Han som kom på namnen var ju helknas.
Kommentera

Jag tror att MoDo vinner imorgon och att vi har stor chans att vända denna matchserie, men jag tycker inte att vårt spel hittills under säsongen har rättfärdigat det.

Jag tycker att MoDo ska kunna prestera mycket bättre under en säsong än vad vi gjort denna säsong.
Kommentera

Det är rätt självklart vad som saknas i dagens Modo(förutom våra skadade), några som Döme och Blatny spelare som kan spela fult, smälla på, och få fast motsåndarna i offensiv zon. Ge oss Döme Säsong 08/09.
Kommentera

NuMo:

Ja, lite roligt är det allt. Men det kanske är nyreggade TIKar som inte hunnit läsa i sin egen gästbok än?

Jag tycker inte att det är så konstigt om vi är sansade och blasé, efter vad vi fick uppleva ifjol och hur säsongen (som sagt) sett ut hittills. There's always next season!
Kommentera

bisterfinnen: Om det hade funnits något i spelet som visat att dom kanske skulle kunna vända detta hade man väl haft lite hopp kvar. Men som det ut nu kan man inte tro annat än att det tar slut imorgon.
Kommentera

NuMo: Självklart får ni deppa och beklaga er så mycket ni vill. Men ge för den skull inte slaget förlorat förrän det är ett faktum. Jag hoppas inte Modospelarna har den inställningen även om det såg ut så under långa stunder i går. Dock tror jag det var den matchen isolerat man gav upp, inte kvartsfinalserien. Om så vore fallet borde man nog, för att göra pinan mindre smärtsam, lämna VO i morgon kväll. Allt kan hända, glöm inte det!
Kommentera

NuMo:

Det är klart vi är lugna. Alla har väl sett samma sak hela året. Utöver några omgångar med hyfsat spel har det klickat hela säsongen. Vi förtjänade på sin höjd att gå till slutspel.

Vår tredjeplats är en skymf mot lag 4-7 enligt mig.
Kommentera

Paddan:

Lite roligt att det kommer in tikgäster här och tycker att vi har en erbarmligt låg debattnivå i gästboken. Ungefär som att vi Modoiter inte skulle få deppa och beklaga oss när det går dåligt för laget. Det verkar som att de är så hemmablinda att de inte märkt hur det se ut i tikboken efter en förlust en helt vanlig serievardagslunkmatch.

Själv tycker jag humöret här, speciellt efter omständigheterna är förbluffande sansat. Nästan mesigt faktiskt. Enda gångerna det blir lite polemik i gästboken är ju när tikar kommer och lägger ord i munnen på oss. T.ex. att vi på något sätt skyller senaste förlusten på domaren.

Jaja. Jag förväntar mig knappast något annat och jag känner mig för blasé för att egentligen engagera mig speciellt mycket..
Kommentera

haggen:
Nä, man tränar bara på att stänga av strömmen inför de kommande hemmamatcherna....
Kommentera

Ligger Modos hemsida nere för gott denna säsong?
Kommentera

knaskamilla: Men Knaskamilla, varför har du gett upp? Modo har ju tidigare visat att man kan vända ett 3-0 underläge till 3-3 (mot Luleå). Modo har också visat sig kunna avgöra en 7:e avgörande hemma (mot Timrå).
Personligen är jag skiträdd att det skall hända. Om Timrå går till semi, varför är du så övertygad att vi då blir utslagna. Även du vet nog att allt kan hända. Repa mod, kom igen!
Förresten, Grattis till 3:e platsen i serien!
Kommentera

« · 1007645 · »