1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506540 inlägg · 4103 ämnen

Slutet för Foppa?

« · 1114544 · » Till forumet

Sv: Slutet för Foppa?
MorganaLefaey: Avtalet som reglerade spelarövergångar har ju gått ut och inte förnyats, det är möjligt att det påverkar också.
Kommentera

Wayne Gresky: Nej visst är det så. Och helt klart så är det inte så många dagar kvar till övergångsdeadline så det vore väl inte att göra honom någon rättvisa. Men det här kom upp i samband med funderingen på varför han inte spelade i modo innan förra comebacken och då fick jag för mig att man inte fick spela i sverige och sticka till NHL-spel. Fastän nu har 2st gjort det ändå. Då är frågan om det är annorlunda om de ägs av NHL-klubben och får spela här, mot att ägs av ES-klubben och hyrs ut till NHL-klubben.
Kommentera

MorganaLefaey: Han har ju inte ens testat foten på allvar än. Det lär nog dröja till innan en bit efter deadline innan han är redo att spela match...om han nu någonsin blir det.
Kommentera

spud: Visst efter 30Januari så förstår jag. Men jag menar han hade kunnat testa någon match i Modo för att se om det håller och sedan sticka den 30e om han anser sig kunna spela i NHL. Men förra gången så lät det som att det inte var möjligt.
Kommentera

MorganaLefaey: Finns ingen möjlighet att skriva under något transferkort efter sista januari. Så har jag förstått det.
Kommentera

spud: Wandell och Backlund har spelat för svenska klubbar och NHL-lag samma säsong och Wandell har dessutom kommit tillbaka. Borde då inte Foppa kunna spela för Modo och sedan hoppa iväg till NHL om han vill?

Eller är skillnaden att när man först skrivit på för en NHL-klubb så får man hoppa fram och tillbaka fastän man inte för göra det om man först skrivit på för en ES-klubb?

Kommentera

Paddan: Men ni kan ju inte klaga på att den enögda publiken tänkte fel, att kasta in grejen var nog bara en reflex.
Kommentera

Frisco: De reflekterade över sin egen förmåga att använda kastarmen. Tror jag.
Kommentera

Paddan: Vad hade publiken reflekterat då?
Kommentera

Paddan: Har för mig att det var en lördsgsmatch, minns inte vilken.
Kommentera

knaskamilla: Minns en match som Öviks Kommun delade ut reflexer till publiken i Kempehallen. Första "feldomslut" av domaren så singlade det in reflex efter reflex på isen.
Kommentera

hellge: Vem minns inte 'hyllningarna' till Johan Tornberg eller ett fullsatt stora stå när spelarna kom till värmning i slutspelen i början på 2000-talet.
Kommentera

shinzawai:

Ja, hoppas, hoppas att lösningen är så enkel som att norsken kommer tillbaka och att vi kan få lite momentum.

7000 sålda till nästa hemmamatch och 6000 till nästnästa.
Kommentera

hellge:

svt.se/svt/play/video.jsp?a=1348503

Haha, "Norskn kommer snart tillbaka".
Kommentera

hellge: "Visst var det ett jävla liv mot Djurgården den där matchen, men det var trots allt missnöjesyttringar mot domarn."

Sällan har konstruktiv kritik manifesterats så unisont, kanske aldrig.
Kommentera

Icing-Ove:

Heter han Ström, han som släckte lyset. Hyfsat passande.

Ungefär som han på radiosporten som heter Tennisberg.

Eller hon chefsekonomen på Nordea som heter Winst
Kommentera

Icing-Ove:

Ja, det är ett fint minne. Alldeles jättevälplanerad utdelning av ÖA-gåvor den matchen också.
Kommentera

hellge:
Ja, efter att vaktmästaren Eloff Ström släckte lyset i Swedbank blev det ett jäkla drag då spelarna kom in på isen igen, det är ett fint minne...
Kommentera

knaskamilla:

Visst var det ett jävla liv mot Djurgården den där matchen, men det var trots allt missnöjesyttringar mot domarn.
Kommentera

knaskamilla:

Jo, det är mycket tydligt att MODO ligger nära hjärtat på Foppen. Och undera hur Zuccarello känner när Foppa sitter i hockeykväll och indirekt påstår att han är MODO:s bästa spelare. Jag gissar att det värmer i ett hockeyhjärta, trots att det är norskt.

Jag får en känsla att Wikegård använder Hockeykväll för att kavla ut sin syn och sitt budskap om hockey. Just nu vill han väcka MODO. Kan han göra det får han gärna hålla på. Jag går inte igång på Wikegård längre, jag ser han som en tillgång för att injicera energi. Han är nog trots allt på vår sida. Hans kamp för han, tror jag, mot den tröttsamma svenska fotbollen.

Mer passion, mer engagemang. Det var Foppas recept...
Kommentera

hellge:

Jag vet inte...beror inte det lite på vilken sorts drag man menar också...? Jag minns en match mot DIF...
Kommentera

Icing-Ove:

"Synd bara att hemmaplan för MoDo inte längre verka betyda pest för motståndarna"

Det finns inget lag som har ett "hell" på hemmaplan längre. Det är för många matcher för det. Visst är det bättre drag i Ängeholm och Skellefteå, men om fem år när de spelat i serielunken kommer det vara risigt drag även där.

Elitserien blir väl mer och mer NHL-iserad. Förmodligen är det också så att vi romantiserar Kempis allt för mycket. Jag har varit på mängder med matcher när det varit runt 3000 eller t o m under när publiken knappt sagt något.

Finalspelet mot LHC och kvartsfinalspelet mot Timrå 07 är nog det bästa drag MODO någonsin haft, allt annat är halvfalsk romantik.

Tror jag då :)
Kommentera

hellge:

Du glömde skriva att han inte fick medhåll i det sistnämnda. Jag tyckte det var kul när Foppa så tydligt hade HV-matchen i minnet när han skulle förklara vari felet ligger.
Kommentera

Nikki:

Han var skapligt skoningslös när han kapade MODO:s inställning, trots att en sån urmodoit som Foppa satt brevid och lyssnade.

Det var ca 10 minuter så att det är lite svårt att återge. Han fick medhåll av Foppa om brister i inställning och försvarsspel och menade att vi var på väg till kvalserien.
Kommentera

scim:

"Var det därför han summerade alla lags säsong förutom Modos på sin blogg säsongen 06/07?"

Jo, jag vet att det där är en oförrätt som har etsat sig fast hos mången Modoit, men jag vet inte om det behöver betyda någonting alls. Jag tror att det kanske bara är hos oss Modocentrerade individer där det betyder. Jag håller med att det är lite konstigt, men det kan finnas många andra förklaringar.

"Sveriges oviktigaste människor"

Nja, han tillhör väl ändå de viktigaste opinionsbildarna inom hockeyn i Sverige. Jag känner inte till någon annan som har mer inflytande bland mediafolk i varje fall. Jämför man med journalisterna på AB och Expressen så tycker jag Wikegård är mycket trevligare att höra på, med undantag för när han är elak mot MODO förståss.

Jag kan tycka att han då och då är aningen för övertänd och överdriver en del, men jag tycker också att han har rätt i mycket. Speciellt den delen som har med inställning att göra
Kommentera

hellge:
Jag gillar Wikegårds tidigare citat i Hockeykväll:

-"Nä men det är inte så konstigt, Modo har Sveriges mest enögda publik! Jag hade i och för sig gärna själv spelat inför en sån publik"

Han är nog lite fascinerad av vår klubb. Synd bara att hemmaplan för MoDo inte längre verka betyda pest för motståndarna...
Kommentera

hellge:

För en som missade websändningen, och är för nyfiken för att vänta på att den ska finnas tillgänglig på svt.se att återse, vad sas gällande kritik mot Sveriges viktigaste lag?
Kommentera

hellge:

Var det därför han summerade alla lags säsong förutom Modos på sin blogg säsongen 06/07? Det råder inge tvivel att Wikegård ogillar Modo, men det känns tämligen ointressant då han är en av Sveriges oviktigaste människor.
Kommentera

Lysande hockeykväll, tillsammans med webb-sändningen var det låt säga 80% MODO, än fast det inte bara var positivt rakt igenom så visar det tydligt vilket som är Sveriges viktigaste lag. T o m när det handlade om JVM så var det nästan bara MODO, även NHL-inslaget.

Sen var han tjugoettan inte alls så tillknäppt som jag trodde. Han var ju sprallig värre och såg ut att må bra.

Men det gjorde lite ont att höra Wikegårds sågning av MODO, mest för att det stämmer till viss del. Han fick t o m medhåll av Peter. Jag hoppas att tar kritiken och vänder det till något positivt.

Jag har hela tiden trott att Wikegård ogillar MODO, men jag lanserar tesen här att det är precis tvärt om. Han gillar MODO, men däremot har han höga krav på oss, vilket borde kunna anses som rimlig eftersom vi snackar om Sveriges viktigaste lag.
Kommentera

Salle:

Jag tyckte också att det var kul att se Foppa gå igång när han fick chansen att prata om vad som brister hos MoDo...
Kommentera

knaskamilla: Det var även lite kul att se Wikens flin när Foppa sa typ "man kanske är värdelös när/om man kommer ut på isen"
Kommentera

Jag tror Wikegård är kär i Foppa. Kul när Marie frågade Foppa om han kan tänkas bli tränare i framtiden och Wikegård svarade "JA!".

I övrigt känns det inte så jävla troligt att vi kommer att få se Foppa på isen igen.
Kommentera

spud:

Jag tror att han och Ecke har ingått en pakt där de tävlar om att säga så lite som möjligt fördelat på så många ord som möjligt.

Jag tror knappast att den skygge 21:an kommer att annonsera sin comeback eller sin pension i TV. Men det skulle onekligen vara bra TV.

Hoppas inte Wikegård är övertänd bara, annars kan det som sagt bli ett roligt program.

Glöm nu inte att kolla på webversionen efter ordinarie program slut på SVT:s sajt, där sänder de eftersnack i 10-15 minuter som ibland kan vara mindre formellt och mer intressant.
Kommentera

hellge: Att foppa ska vara med i hockeykväll tar jag som egentligen inte är så konspiratoriskt lagd att han har nått beslut i någon riktning.
Peter är ju inte direkt känd för att söka uppmärksamhet, och han är dödligt less på alla frågor om foten, så varför skulle han medvetet sitta i ett tv program och få alla dessa frågor om han inte har något att säga?
Hoppas på ett positivt beslut men räds ett negativt.
Kommentera

Wayne Gresky:

Häromdan var det det något liknande med just denne tjomme, fast jag kan inte hitta den just nu
Kommentera

Gidde: Till hans försvar ska väl sägas att han antagligen inte skrivit ingressen själv. Själva brödtexten är ju bara ett utdrag ur boken. Det ser dock ytterst dumt ut.
Kommentera

hellge:

Verkar som om flera än vi tycker det är lite lustigt, om man läser de kommentarer som börjat dyka upp under artikeln!

Vilken nöt säger jag bara!!
Kommentera

Gidde:

Smygreklam? Vilken tomte, det är ingen ordning på journalisterna. Han skriver alltså en bok som han sedan i Expressen skriver en artikel om.

Jag ska höra med hans redaktör vad ha tycker, vi får se om jag får något svar....
Kommentera

Wayne Gresky: Om det är så att "de som behövde veta i Modo" redan tidigt visste att MoDo inte var ett alternativ, varför gick man då inte ut offentligt med det direkt, istället för att hålla folk på sträckbänken in i det sista? Känns lite taskigt mot alla supportrar som hoppades att det skulle ske. Detta är så klart inte Foppas fel, utan de inom föreningen som tydligen visste sanningen.
Kommentera

Wayne Gresky:

Lite kul ändå att författaren till boken själv skrivit artikeln om att den nyss givits ut. Smygreklam? ;-)
Kommentera

Wayne Gresky: Så här ser boken ut.

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197732613
Kommentera

Wayne Gresky: Okej, moderatorerna får gärna ta bort mitt inlägg om "Alla tiders elitserie"
Kommentera

Lite #21-läsning och får man tro den här artikeln så finns inte MoDo med i planerna.
Kommentera

Wayne Gresky:
Bra att han talar ur skägget för en gångs skull. Det blir lite pinsamt när han flera gånger snackade om att Modo var ett lag som det var aktuellt att spela i denna säsong. Fansen börjar bara hoppas i onödan och allt snack som blir därefter.

Nä, köp tillbaka Blatny istället....då kan vi snacka guld.
Kommentera

Wayne Gresky: Märkligt ordval där. Visst han stänger ju för alla spekulationer om återkomst. Men samtidigt osar det lite bitterhet som han nog inte menar.
Kommentera

"Modo, då?
- Det har jag inte funderat på överhuvudtaget."
Kommentera

Lumber Jack:
Jag tror tyvärr inte att Elitserien lockar någon av dem, det är av ren artighet de nämner Modo och är glada över att få sommarträna och lira med Icebreakers. Men man kan ju drömma....
Kommentera

Det är lite med sorg man läser i diverse media idag. Vi står inför ett worst case-scenario där Foppa tvingas sluta på grund av sitt omänskligt uppoffrande spel och Macke väljer att lägga skridskorna på hyllan. Vi kommer alltså aldrig att få den återkomst av den kaliber vi alla hockeyälskare har drömt om.

Men jag hoppas fortfarande att de snörar på sig rören i juli och kör stenhårt för att tillsammans med de andra fixa ett tredje guld år Sveriges viktigaste hockeyklubb. Jag menar, kommer verkligen Foppa att sluta utan att ha spelat en tävlingssäsong i Swedbank? Kommer inte Macke att vilja tvåla dit Loobs rekord?
Kommentera

« · 1114544 · »