1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507617 inlägg · 4105 ämnen

Slutspelsserien

« · 1958852 · » Till forumet

Sv: Slutspelsserien
Kom just hem så missat första halvleken, varför byte Västervik målvakt ?
Kommentera

Smurfen: Hur gör man det då? Bara ord....vi värvar bara vinnare.... vi tar in en en vinnar-tränare. Berätta hur det går till?
Kommentera

modomille: eloge till de få som palla åka dit knappt så man orka se det på tv^^
Kommentera

Axle San: ja du ser.
Eurojackpot ses som enklare att få in
Kommentera

dempa:Är det några i arenan?
Kommentera

Axle San: jag tycker kvalserien till HA verkar intressant. 2 norrlandslag, där bland annat Hudik slog ut Östersund lite överraskande. Boden också med. Skulle ju förenkla resorna om ett lag iaf kunde gå upp.. blir väl Kristianstad och Tranås bara för det.
Kommentera

wolper: Tror tyvärr Leksand går vidare, leder redan borta mot KHK och verkar vara i en jävla fin form!
Är sjukt märkligt hur leksand gång på gång kan klara av pressen att vinna när det behövs som mest.
Kommentera

MorganaLefaey: Sen måste även Bik och Västerås kamma noll i sisa omgången
Kommentera

wolper: JA måtte vi ha chansen att sabba för äckliga leksand som prickat formen..
Kommentera

Hoppas vi då gör allt i vår makt för att sabba för leksand om vi kan det på onsdag!!!
Kommentera

Gavelo: Ja, vad sades? Lif förlust o förlägning mellan bik o Västerås. Sen vinst mot Leksand.
Mycket att hoppas på
Kommentera

Heyerdal: Det blir en vacker likvaka, klar vinst o tränaren tänker...borde tagit ut målisen mot VIK ändå...men varför chansa.... Sista natten med gänget. MoDo briljerar i kväll
Kommentera

Robin Ztorken L: Modo har något att spela för, chansen är ruskigt liten men det finns ju iaf något att spela för.
Sen är det väl lite tidigt att säga hej då till Norlinder ?!
Kommentera

Heyerdal: Inget lag har nåt att spela för men vi får njuta av Norlinder en sista gång på hemmais.
Kommentera

Heyerdal: Det känns som en typisk förlustmatch!
Kommentera

Nucky: vad tror ni om kvällens match, blir det en avslagen tillställning eller kommer de att gå förfullt , jag tror att de kanske startar optimistiskt sen kanske de sneglar en del på de två andra matcherna, full trupp iaf
Kommentera

Rytter: Jag ser realistiskt på saker och ting serru. Minns när Näslund stack till Nhl som 19 åring. Hamnade så småningom i farmarlaget och därefter tradades till Vancouver där allt vände. Det har väldigt lite att göra med vad enskilda personer tror att de skulle må bra av. Som Nucky skriver skulle de må bra av att stanna i modo nåt år till . Verkligheten handlar inte om vem som är mogen för shl eller inte .
Nja finns säkert nån junis som skulle kunna överraska och göra det bra vid eventuell shl-flytt. Och det är väl just det som är problemet vilket jag inser att det kan vara svårt att motstå sina egna drömmar och påverkan utifrån (agenter mm).
Nog ser jag alltid men är även realist. Utöver det kan man bara hoppas att de vill stanna.
Kommentera

Otto1: Lite väl hårt att kräva att han hellre lägger ner karriären, tycker du inte? ;)
Kommentera

Domsjö:

Nej jag tror inte han bryr sig om vad jag tycker, men han borde själv tänka i dom banorna om han vill skapa sig bäst förutsättningar för en bra karriär. Skulle werner gå till ett SHL lag nästa säsong kommer han få spela i max en tredjekedja och knappast några BP-PP, och han kommer vända åter till HA innan det är jul.

Du har väl själv ögon att se med, tycker du att någon av juniorerna vi har är mogen för nästa steg och spela i SHL?
Kommentera

Nucky: Det jag menar är att det kanske inte är så osannolikt som du vill få det att låta då han redan har sökt till Timrå en gång innan. Hade ju tex spelat där nu om inte Sandin hade valt att lämna som jag skrev ovan.
Kommentera

Otto1: Konstigt att han inte kom in menar du?
Kommentera

Nucky: Konstigt då att han var klar för Timrås HG tills det att Sandin valde bort Modo för Brynäs ;)
Kommentera

Nucky: Jag tycker det känns som att MoDo med Hellkvist i spetsen har något spännande och bra på gång. Hellkvist kan nog vara precis den avgörande faktor som behövs för MoDo i våra spännande juniorers framtida val. Det är iallafall vad jag sätter min förhoppning på!
Kommentera

hockey_21: Kom att tänka på att i en intervju så sa Norlinder att det är många clowner i laget så det är en rolig stämning i laget. Kanske är det så att det är lite för många clowner och för få som är seriösa? Lite för många vuxna som beter sig som clowner? Som någon sa så känns vårt lag lite omoget och valpigt, är beredd att hålla med om det.
Kommentera

Nucky: Om Toby blir kvar tror jag det är ganska stor chans att minst 2 av våra 3 lovande backar blir kvar
Kommentera

Domsjö: Tror och hoppas att juniorerna är ett gäng som verkligen VILL ta upp sin barndomsklubb, att spelarna själva ser en status i att ta upp Modo och göra det tillsammans.
Det tror och hoppas jag gör att de kan stanna nåt år extra.
Bara i år har många fått prova på A-lagsspel och vi har fått bekanta oss med 3-4 stycken nya som tagit en plats.
DET kan bli värt mycket i framtiden..
Kommentera

Heyerdal: Både Norlinder och hans pappa är fullblodsmodoiter, så Timrå är inget alternativ.
Frölunda och SAIK däremot kommer säkert vara där och hugga..
Kommentera

Nucky: är från Kramfors så Tik kan rycka i Norlinder om de blir kvar, sen är ju frågan hur Fredrik ser på att ta junisar från Modo, går ju dåligt för Tiks båda juniorlag de ligger i botten
Kommentera

Domsjö:
Tror Norlinder/Hedberg/Berglund skulle klara sig bra i SHL, särskilt i rätt omgivning tror jag iaf. Berglund är dessutom högerskytt, och trygg med pucken. Sen är det alltid en fråga om de kommer att lyckas men i ett topplag där saker är på plats i övrigt så är förutsättningarna rätt bra.

Tror inte deras utveckling skulle ta skada av en säsong till i allsvenskan, och förhoppningsvis kan vi behålla alla 3.

Att LP kom upp kan nog bidra till att Wernblom stannar. De verkar trivas ihop.
Kommentera

www.eliteprospects.com/player/14654/eric-castonguay
Han kanske vi skulle kunna värva från aik om dom inte går upp, tror dom kommer få det jobbigt med ekonomin
Kommentera

Rytter: Ja och med ditt resonemang skulle ingen bli värvad till shl fastän mognaden inte finns där. Du ställde en fråga om vilka som var redo för shl, vilket är omöjligt att svara på.
Wernblom kanske själv tkr att nästa steg är att gå till ett shl-lag. Att du tkr att han bör stanna för att få bästa möjliga utveckling tror jag han bryr sig föga om.
Kommentera

Gavelo:

Angående Dahlén och EP menade jag så klart säsongen innan Timrå gick upp. Dahlén producerade betydligt bättre än wernblom första året men stannade ändå en säsong till och dominerade på riktigt.Sedan året efter återvände han och hjälpte Timrå upp.

Tror inte alls någon shl klubb är intresserad av LP i dagsläget. Offensivt skapar han stundtals i ha, men faller ur matcher och har det svårt i defensiven och närkampsspelet. Är väldigt långt från shl just idag, klubbar håller nog ögonen på honom och hans utveckling. Norlinder är nog spännande för många, men samtidigt har han inte ens gjort en säsong i ha så många avvaktar nog hur utvecklingen sker under nästa år. Tror vi behåller bägge. Är väl Hedberg, wernblom och Berglund som är i farozonen, tycker dock alla tre är långt ifrån redo att ta steget, bara hoppas dom har vett och vettiga rådgivare.
Kommentera

Nucky: Angående Stenqvist så fick Modo frågan av Frölunda, men Modo kunde inte lova speltid så då blev det Löven istället.
Enligt en scout så säger Frölunda att han har ungefär 0% chans att få speltid i Frölunda nästa år.
Det här vet jag ej om det 100& sant men har hört det av folk med insyn.
Kommentera

Rytter: Du drar tyvärr saker till det yttersta, vem har sagt något om att någon ska sno alla våra spelare, det går inte att argumentera som du gör!

Men för att snabbt ge min syn:

Modo är SOM LAG inte redo, man är för ”valpig” och har problem med inställningen till och från, dock finns det sjukt mycket talang i laget.

Inget SHL lag kommer sno alla våra spelare, det räcker med att vi tappar 2-3 st av dom bättre så får vi oerhört svårt att ersätta dom, som sagt långt ifrån alla men väl 2-3 st som absolut kan vara aktuella för en shl klubb, inte nödvändigtvis för spel men för en klubb.

Gällande lån så begränsas det såklart av reglerna vilket är bra, men det finns 14 lag i shl varav alla med en vettig organisation bör vara väldigt intresserad är av tex både Norlinder, Pettersson och kanske Karlström. 14 lag som kan plocka 2-3 spelare vardera för småpengar och låna ut dom vart dom vill i vilken klubb och liga dom vill så J20 är nog inte direkt på tal.

Gällande juniorerna som inte bör tänka pengar så JA jag tror att alla dom du nämnde ser fördelen med att spela hockey i Modo kontra ett välbetalt kontrakt i shl utan speltid i den klubben, men tyvärr så finns det giriga agenter som ser pengar för något annat.

Dahlén var ett hett byte, men då han kom överens med Vancouver att återvända så ville han själv spela i Timrå, han kunde naturligtvis fått speltid i vilken SHL klubb han hade velat men med tanke på sjukdomen han genomgick så var lugnet och harmonin i sin egen hemmaklubb det självklara valet. Hade Dahlén varit frisk hade han kanske redan då spelat i Vancouvers organisation.
Kommentera

Domsjö:

Med det resonemanget är det svårt att förstå varför Dahlén och EP stannade ett år till i Timrå. Bägge var ju vassare och med högre potential än våra juniorer.

Dom kan ju kolla på dessa och vad det innebar för deras utveckling att stanna ett extra år och dominera på denna nivå.

Jag har goda förhoppningar på att vi får behålla majoriteten av juniorerna, tror dessutom att björn är en nyckel i detta.

Fast detta med shl och värva på sig spelare gällde ju mer innan nya utlåningsreglerna. Nu förstår spelarna att det är en risk att bli fast i j20 ett helt år om det vill sig illa.
Kommentera

Rytter: Ja men det handlar väl inte alltid om att spelarna är "redo för shl", det värvas ju spelare på löpande band från lägre serier. Ofta unga ,talangfulla där klubbarna ser utvecklingspotential.
Kommentera

Gavelo: Detta är bara vad jag tror såklart, men har svårt att se t.ex Norlinder utlånad till någon annan än oss. Dels vill knappast han själv någon annanstans(med tanke på att han är härifrån och får stort förtroende under Björn), sen är det knappast positivt för förhållandet mellan SHL och HA om man man gör så.
Nån jävla måtta får det vara.. Om så händer hoppas jag Modo bråkar om det utav bara helvete.

Märk t.ex att Stenqvist inte ville tillbaka hit, och han var heller ingen Övikspojk. Då blir det en helt annan sak.

På tal om juniorer är det förresten kul att se att Modohjärtat är tillbaka, och att många pratar väldigt positivt om klubben. För något år sedan var allt förknippat med Modo något negativt, och juniorerna tycktes nästan skämmas.. (mest på den tiden Modo värvade juniorer från hela Sverige)

Men nu låter det annorlunda, och äntligen får vi Modoiter vädra morgonluft!😎
Kommentera

Gavelo:

Lite märkligt att vi ena stunden är ett kasst lag med spelare utan karraktär och inställning, ett bottenlag enligt många här.

Sedan i nästa andetag så kommer shl sno alla våra spelare. Borde inte shl lagen då scouta i topplagen istället?

Jag ser inte många av våra unga spelare som är redo för shl. Ser ingen som maxat i ha och måste till shl för att ta nästa steg.

Vilka anser du är redo för shl och vilka spelare skulle behöva detta för nästa steg i utvecklingen?

I och med nya reglerna kring utlån är det inte lika enkelt för shl att värva och fylla sitt j20 med lovande spelare som inte är nära shl spel.

Tror eller hoppas att Norlinder, wernblom, Berglund, Hedberg har så mycket i huvudet att dom inser att det nu är viktigare med speltid på seniornivå än några extra tusenlappar varje månad.

Kolla på Timrå dom fick behålla Dahlén och EP tills dom blommat ut på ha nivå och maxat där och var redo för nästa steg, Dahlén kom ju dessutom tillbaka trots att shl klubbarna var där och högg.
Kommentera

Nucky: Vi ska ju definitivt inte räkna med att spelare blir utlånade tillbaka till Modo, vet inte ens om det hänt tidigare?!
Målvaktsplatsen blir svår OCH den viktigaste pusselbiten, där får man nog lägga en rejäl lönepost.
Laget sätts nog i stort av Hellkvist (får man hoppas) så vad en sportchef ska tillföra truppen 19/20 vet jag inte mer än att sätta en budget.
Kommentera

Gavelo: Jo men å andra sidan, vilka i truppen är idag tillräckligt bra för SHL?
De enda jag tror kan ta plats är Hedberg och Toby, och den sistnämnde blir kvar eller slutar om jag får gissa.
Norlinder ligger i farozonen, men blir säkert utlånad tillbaka till HA och Modo isåfall.

Den position jag blir orolig över är målvakterna.
Hur ersätter vi Hanses?
I serielunken är han medioker, däremot i derbyn och som detta slutspel så är han ALLTID riktigt bra.

En annan punkt att nojja lite över är att den nya sportchefen kommer knappast hinna göra stort avtryck på nästa säsongs trupp, så vilka är det(anonym grupp) som bygger Modo 19/20?
Kommentera

Scallion: Ja men herregud vi vet ju att det finns unga talanger som är på väg upp, men det är inte Modo som bestämmer om dom stannar utan det är SHL lagen som tar de dom vill ha.
Utveckling i HA är kortsiktig, en bra spelare stannar knappt ens om han måste!
Att försöka bygga i allsvenskan är galet svårt, INTE OMÖJLIGT ( för alla som är kåt på att tolka fel) men det är en ständig uppförsbacke.
Att säga att vi blir gifta nästa säsong med detta material är ungefär som att hoppas på att man hade 4 i rad på lotto senast så man bör kunna bygga på det och få minst 5 på nästa dragning.

Modo har inte råd att göra annat än att bygga på sin juniorverksamhet, det kommer bli svårt, chansen finns även om den alltid kommer vara väldigt liten
Kommentera

ante08: Exakt, även om matchen nästan inte betyder något så är det betydligt roligare att titta på hockey än att sitta hemma och rulla tummarna.
Kommentera

Sista hemmamatchen på måndag! Det är bara för er att hasa sig dit, dricka bärs och planera för nästa säsong!
Kommentera

Tarasov: Tycker de yngre som kommer fram har en helt annan attityd och inställning än för bara nåt år sedan.
Werner och O.P är båda riktigt skickliga på att komma under skinnet på motståndarna, vilket är en spelartyp vi saknat länge. Karlström är också en kille som verkar springa genom en vägg om tränaren ber honom.
Men centersidan är som vanligt vår stora svaghet, där måste man lägga rejält med krut till nästa år.

Lider med Johan Widebro och c.o, när vi äntligen lyckas krångla oss till slutspel får vi(ger oss själv) uselt utgångsläge med endast 2 hemmamatcher mot de osexigaste lagen i serien.
Båda matcherna är på grå vardagar och till råga på allt är vi i princip avhängda inför sista hemmamatchen.. Ja jisses.
Kommentera

Rytter:
Vi har investerat 2 säsonger i Karlström/Oskar P så ser gärna förlängningar. Gärna 2 årsavtal på bägge.
Kommentera

Otto1: Hahaha ja det ska det mycket till, jaja lika bra att lägga den här säsongen bakom sig och fokusera på nästa!
Kommentera

modomille: Ja, men den är extremt minimal och exakt allt måste gå eran väg. Ni måste gå rent. Leksand får inte ta några fler poäng. Nästa match mellan BIK och Västerås får inte avgöras under full tid. I sista omgången så måste Västervik samt KHK vinna över Västerås och BIK under ordinarie tid. Har ni bättre +/- än Leksand då så blir ni 1a och får kvala!
Kommentera

Idbyn: Och på O'Learys visar dom såklart repris på matchen...
Kommentera

Tarasov: Tycker också vi "växlat" upp sista matcherna. Idag så är vi värd en vinst, chanserna vi skapar är Sån kvalité i att det borde generera mål. Vi släpper chanser bakåt men då har Hanses visat klass. LIte synd att vi inte fixade en 3 p idag för som som vårat spel utvecklats så tror jag vi hade kunnat utmanat Storgrabbarna!
Kommentera

« · 1958852 · »