1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511307 inlägg · 4110 ämnen

Swedbank Arena.

« · 776496 · » Till forumet

Sv: Swedbank Arena.
Alfred Awful: Min teori är att en stor del av ståplatspublikum i E.ON har bestämt sig för att stå på en och samma plats jämt man går på hockey. Jag vet, för sån är jag själv. Alla de gånger jag befunnit mig på ståplats så har jag nog, utan att överdriva, befunnit mig på samma plats med kanske en eller ett par meters felmarginal. Det vore väl en sak om de här "fasta platserna" var placerade längst upp vid väggen på läktaren. Då skulle det ju gå alldeles galant att fylla på nerifrån. Nu är det dock som det är, och idéerna om hur man borde ha gjort istället vill jag lova gick varma när flertalet av besökarna kom på "problemet" när SA var ny.

Varför den branta lutningen i E.ON är så bra är ju för att publiken kommer så nära rinken och spelarna. Köp min åsikt eller inte, men en bra lutning på läktaren är en lutning som skapar just detta. Flacka läktare är vi trötta på i Timrå. Det blev tröttsamt att stå långt från isen och tvingas slänga sitt eget huvud från än till höger och än till vänster för att kunna se något av spelet mellan andra besökares huvuden.

"skäl att lämna den när man är i 20-25 årsåldern". Menar du att man är mogen att upp "ståplatskarriären" för en sittplatskarriär i den vevan?
Kommentera

Bragd-Birger: Ska man helt plötsligt gå in på hela arenorna istället för enbart stå som det snackats om tidigare, så kan jag väl säga som tidigare att det är lättare att få tryck i en liten kompakt hall än i en arena som kan kallas arena. Båda stilarna har sin egen charm, men om man på något sätt skulle välja vilken arena man själv vill ha som hemmaarena så skulle jag välja SA alla dagar i veckan, och om ni kämpar emot och säger annat så förstår jag inte riktigt hur ni tänker.
Kommentera

Bragd-Birger: Resten av Sverige tycker att SA är bäst i landet. Det säger ganska mycket om Tämråfänsen tycker jag.
Kommentera

Vad gäller arenorna har jag blott en kommentar: E.ON är rockn'roll, Swedbank är moderatjazz.
Kommentera

Dream Team: Rättelse: "Menar du att man är mogen att upp "ståplatskarriären" för en sittplatskarriär i den vevan?"

Det ska petas in ett ge mellan "att" och "upp", i den meningen.
Kommentera

Dream Team: "Varför sänktes publikkapaciteten med 400 pers?"

Min teori är att den genomsnittliga olusten att sprida ut sig på en ståplatsläktare är exponentiellt tilltagande med varje extra grads lutning på läktaren över 35 grader. Köp min åsikt eller inte, men en bra ståplatsupplevelse är flack, högljudd, varm och man kan mycket väl känna skäl att lämna den när man är i 20-25 årsåldern.

Kanske till och med Ernie gör det en dag, trots sikten i E.on Arena.

ZZZ igen.
Kommentera

Alfred Awful: Nej, jag kanske misstog mig i att lägga någon värdering i det du sa om just materialet plywood. Jag hade fel, vad det verkar.
Kommentera

Alfred Awful: "De höll sig inte krampaktigt kring insläppen? Det blev inte trängsel? Publikkapacieten fick inte sänkas med 400 personer efteråt på grund av denna felkonstruktion?"

Jag sa det igår, eller i förrgår, kanske. Vid den här matchen som du nämner så var det, tro det eller ej, inte så trångt som du vill få det till. Inte vid det område där klacken står. Ja, dit där man väl lätt kan tro att flertalet sökte sig. På samma fläck på ståplatsläktaren nu i lördags, mot samma motståndarlag Frölunda, så kändes det betydligt trängre, trots att det befann sig 400 människor mindre på plats.

Frågan kvarstår alltså; Varför sänktes publikkapaciteten med 400 pers?
Kommentera

Dream Team: Svarade du på mitt inlägg? Jag ser inga beröringspunkter med vad jag skrev förutom ett enda ord. Plywood är najs, jag har byggt kojor med överbliven plywood när jag var 5 år gammal.
Kommentera

Alfred Awful: Jo, det material man nu väljer att bygga en arena med, det må vara betong, stål, trä, ja, eller även plywood, för de som nu tycker det passar som hand i handske, har ju garanterat en synnerligen stor betydelse för vilket omdöme den ges av de mer frekventa besökarna. De som besöker en arena vid ett par tillfällen per säsong göre sig nog icke besvär vad gäller bedömning. Det känns nog mest rättvist så. Såklart gäller det åt båda håll. Ja, i just det här fallet och i den här jämförelsen.
Kommentera

Dalan: "Eller så bygger man riktiga läktare på en gång."

Så vid den där matchen som drog över 6 100 åskådare i Sydkraft Arenas tidiga dagar så kämpade folk med näbbar och klor för att få stå så högt upp som möjligt, med superduper-utsikt?

De höll sig inte krampaktigt kring insläppen? Det blev inte trängsel? Publikkapacieten fick inte sänkas med 400 personer efteråt på grund av denna felkonstruktion?

Båkab Energi Plywood Center skulle knappast passera en skyddsombuds-koll om det varit en byggnadsställning.
Kommentera

Paddan: Den insnöade och inavlade så kallade läktarkulturen du vet. De vet inte bättre.
Kommentera

ernie eagle: Sedan vet jag inte om man ska räkna med så mycket gästfrihet när man sjunger ramsor som handlar om olika former av utvecklingsstörningar och dessutom pekar finger åt publiken i arenan. Det är väl vad jag tror.
Kommentera

knaskamilla:

Alla gillar väl alla lag utom Leksand i Mora =)
Kommentera

ernie eagle: Vi har stoppat just den pissmöjligheten eftersom det är bättre att ni pissar på er, än pissar på oss.
Kommentera

mattias - 74:

Hejar de på Brynäs i Mora också? What is this?!
Kommentera

ernie eagle:

Det gör de om oss i Mora också och så det är så med rivalitet !!
Kommentera

ernie eagle: Det är ju tur att du alltid är lika positiv när du kommer med kommentarer om modoiter och Örnsköldsvik.

Vad är det för flaskhals på bortastå som du talar om?
Kommentera

ernie eagle:

Ja, du har rätt. Hur kan man heja på Brynäs?
Kommentera

mattias - 74: Jajjamen. När t.o.m. vakterna hejar på Brynäs och kallar oss för pack i Swedbank då har det gott för långt.
Kommentera

ernie eagle:

Käkat taggtråd i gröten imorse Magnus ??
Kommentera

Paddan: Är ju en fördel om man kan pissa under pågående match utan att missa resten p.g.a. eran idiotiska flaskhals på bortastå.

Gästfrihet är ett ord som inte existerar i Övik. Egoismen flödar ideligen. Snål är ni fanimej också.

Ni är en klass för sig.

Dela med er av gottpåsen för f-n till "lillebror". Var inte så småaktig!
Kommentera

Paddan:

Jag undrar också. Okej att de gnällde över Kempis, där läktarna var olika för hemma- och bortaklacken, men nu...? Fast det förstås, hade jag varit Timråit hade jag inte heller varit nöjd med vad jag hade fått sällskap av för något på ståplats i Swedbank.
Kommentera

Lumber Jack: Det har jag aldrig hört. Men det låter som en alldeles förträfflig idé och jag hyllar idémakaren till detta. Vem vill ha löst folk fritt springande bland vanligt folk?

Hurra för det! :-)
Kommentera

Paddan: Dom får gå in genom ismaskingaraget och sedan inte knata runt som de vill i hallen.
Kommentera

ernie eagle: Pennalism is the shit.
Kommentera

ernie eagle: På vilket sätt mobbas bortapubliken i Swedbank Arena?
Kommentera

ernie eagle: "Ni mobbar bortapubliken för ni vill inte ha någon klackkultur i Örnsköldsvik. För då skulle ni INTE plocka många poäng i eran borg."

Så skall det givetvis stå.
Kommentera

Frisco: Humor? Det är ju nakna kalla kala bistra sanningen som uppenbarar sig här i afton.

Jävla skitläktare i Swedbank. Ni mobbarbortapubliken för ni vill inte ha någon klackkultur i Örnsköldsvik för då skulle ni plocka många poäng i eran borg.

Ni är livrädda för Timrå och skiter knäck i spiral ifall vi får för mkt makt. Därför måste pissa på oss tillresta supportrar genom att sabotera stämningen redan innan nedsläpp.
Kommentera

MODOJohan: Bara det kostar pengar, helst en massa oändliga miljoner, så blir ju allting per automatik jättebra. Visst, så är det säkert.
Kommentera

Lumber Jack: Jag tror inte att det räcker. Han skulle nog sitta i sin trälåda mitt på motorvägen och hitta på något annat negativt om sargen var genomskinlig.
Kommentera

Dalan: Haha ursäkta? 13-16 år? Vilken verklighetsuppfattning du har då. Jag är precis som vilken annan vuxen. Jobbar och sliter, har lån att betala, människor att försörja. Du verkar ju nöja dig med ett budgetbygge. Kul att du har lågt ställda krav.
Kommentera

Dalan: Du får väl söka dig till Sapporo, en hall i din smak.
Kommentera

Den där hallen i Svedjeholmen gillar jag, speciellt närheten till isen oavsett var man står. Tyvärr så är det lite väl kyligt i hallen speciellt på vintern.
Kommentera

Dalan: Haha. Sikken humor du har. Trevlig TV-kväll.
Kommentera

Lumber Jack: Eller så bygger man riktiga läktare på en gång.
Swedbank har för långt från isen och för låga läktare. Punkt slut.
I EON kan man stå längst ner och se allt.

Sluttjafsat för ikväll, teven kallar.
Kommentera

Dalan: Väldigt tyst arena säger du och du har sett hur många matcher på plats i swedbank arena denna säsong?
Kommentera

MODOJohan: Fobier, ja, om du nu vill dra höjdskräcken du upplever i E.ON så långt, har väl en tendens att minska i påverkansgrad och omfattning ju mer man utsätter sig för dem. Må så vara att du tycker att det är högt då du inte varit där så ofta. Vi som upplevt arenan nåfra säsonger finner säkerligen inget i det du säger som något som påverkar negativt iaf.
Kommentera

Dalan: Du förespråkar alltså en genomskinlig sarg på Sveriges arenor? Det ser för jävligt ut.
Kommentera

Skogshuggarn: man ser inte i sarghörnen och bakom mål, är spelet där får man hoppa för att se.
Kommentera

Petey21: Var har jag skrivit det om jag får fråga? Vet mycket väl att det spelas i Swedbank då jag själv dragit upp en läktarflagga på Er sittplats.

Faktum kvarstår att ni har fortfarande värdelös och låg bortastå och en väldigt tyst arena.
Kommentera

Dalan: Du menar alltså att du inte ser hela planen från ståplats? Du hade med andra ord glömt kontaktlinserna.
Kommentera

Dalan: Om du har råkat missat nyheterna så spelas det inga elitseriematcher i Kempis denna säsong...
Kommentera

MODOJohan: Hellre ful än tyst ;) Sen var våra tröjor kommer in i bilden förstår jag inte.
Med tanke på vad du skriver så antar jag att åldern ligger runt 13-16 år...

Blir man höjdrädd av ståplats vettefan om man borde gå dit överhuvudtaget. Men de som törs, de ser jävligt bra.
Kommentera

Dalan: Och ni har Sveriges fulaste arena och tröjor. Det är väl heller inte meningen att man ska få svindel och vara nära att ramla och slå ihjäl sig vid vad som kan liknas vid ett stup?
Kommentera

shinzawai: Sveriges sämsta bortastå har ni iaf, efter Kinnarps Arena.
Jag vet att Timrås bortastå är dålig, men där ser man iaf hela planen.
Kommentera

Min kusin skriver för NSD Sport och var nere i måndags för att skriva om matchen. Fick mail igår:

"Swedbank - vilken grym arena!! Bäst i landet, norden, Europa.
Jag har varit in i Torontos omklädningsrum och det är mindre än Modos... bara en sån sak.

Döme kan inte se ett skvatt av vad Lückner ritar på tavlan där han sitter sisådär 50 meter ifrån.

Fick en guidad visning av matrialförvaltaren efter matchen och den är ju helt rätt bygd - från första till sista spik.

För att citera Janne Sandström: "Hoppas dom slår upp en sån där hall i Luleå oxå" (bör uttalas på Piteåmål för att det ska låta riktigt roligt)."

Man blir aldrig mätt.
Kommentera

Det är inte ofta Magnus Nyström har rätt, men denna gången så stämmer det äntligen ;-)

(Se Länk) (Tyvärr hittar jag ingen direktlänk till det han skrivit, men just nu ligger det överst i bloggen, och han uppdaterar ju inte den så ofta)
Kommentera

varför ska modo ha någon måltutta bättre med något nytt och häftigare
Kommentera

Swedbank Arena.
Tar lite ansvar nu och skapar en ny tråd om vårat fort som alla vet att det är klara så vi behöver inget frågetecken i meningen längre

tråd "Arenan klar?" R.I.P 2006.10.27
:)
Kommentera

« · 776496 · »