1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511848 inlägg · 4110 ämnen

Swedbank Arena.

« · 841130 · » Till forumet

Sv: Swedbank Arena.
Emma no15: Jag såg pucken i hela den situationen, den var INTE inne. Däremot var det väldigt nära.

Visst borde MODO-spelarna också reagerat på att den var inne och begärt videogranskning? Fast det är klart, de var ju inte lika nära situationen som dig.
Kommentera

Poffa: Nej , för jag satt på målburen.
Kommentera

Emma no15:

Vattenflaskan eller den blöta trasan :-D
Kommentera

Emma no15: Har de en sådant plats de lottar ut också. Jag visste bara om den de lottade ut för 7 åringar på ismaskinen. Blir mer och mer intressant det här.
Kommentera

Emma no15: Du är med andra ord en äkta hockeygroupie...
Kommentera

MorganaLefaey: Man kan ju inte ha koll på allt.
Kommentera

AM: Absolut.
Kommentera

Emma no15:

Och där fick vi svaret till varför Johan Backlund inte såg pucken i sin bur och varför han inte hade tid att vinka.

Jag tyckte väl att han gnuggade lite väl intensivt med den där trasan i ansiktet...

:-D
Kommentera

bisterfinnen: Ja , precis.

Nästa match ska jag få vara målkamera.
Kommentera

Emma no15:

AJ!

Dom bruakr ibland få skott på sig, det gör nog riktigt ont!!

Har du bra airbags?
Kommentera

Gidde:

Hmm, det stavas ju BRUKAR
Kommentera

Gidde: Mina airbags är det inget fel på.
Kommentera

Emma no15: Alla har vi våra böjelser, själv nöjer jag mig med att sätta på frugan.
Kommentera

AM: Att ta SM-guld får här en helt ny innebörd.
Kommentera

Emma no15: Först Mats och sedan målburen... Skall jag bli avundsjuk eller hur ligger det till? Har inte sett nåt av den därna veckopengen än heller.
Kommentera

AM:

Vems fruga, Backlunds?
Kommentera

knaskamilla:

Hohoho...

Tur att vi är befriade från moralpredikningar och jämställdhetsproblem. Här kastar vi våra pajer åt alla håll utan favoritriktning :-D
Kommentera

Salle: Mats och jag delar bara plats , för att komma undan billigare och målburen är bara en hobby.
Veckopengen ? Nej , jag har inte sett röken av någon Salle i min bokhylla heller !

AM: Jag tycker inte om att sätta på frugan.
Kommentera

Emma no15: Nänä, men du har alltså en.
Kommentera

AM: Det klart jag har en fruga.
Kommentera

Har ni sett priserna för slutspelet? De höjer rejält, bra det.

SITTPLATS:
Etage 2 långsida (202-207, 212-217):
Kvart 270:- | Semi 290:- | Final 330:-

Etage 2 kortsida (208-211, 201-218):
Kvart 240:- | Semi 260:- | Final 300:-

Etage 4 långsida (402-407, 412-417):
Kvart 205:- | Semi 225:- | Final 265:-

Etage 4 kortsida (408-411, 401, 418-420):
Kvart 185:- | Semi 205:- | Final 245:-

STÅPLATS:
Vuxen Kvart: 125kr
Vuxen Semi: 135kr
Vuxen Final: 155kr
Ungdom Kvart/Semi/Final: 60kr
Kommentera

shinzawai: Sektion 401.

Ordinarie 150:-

Kvart 185:- | Semi 205:- | Final 245:-

Helt ok höjning tycker jag. Hoppas bara att det blir mkt folk i slutspelet. Historien säger nåt annat.
Kommentera

Frisco:

Tack för det, jag undrade just vad det kostade i vanliga fall att sitta där vi sitter.
Kommentera

Frisco: Knepigt nog har ju kvartsfinalerna tidigare år varit snudd på publikfiaskon. Återstår att se om vi kan vända trenden i år.
Kommentera

Paddan: Beror nog lite på motståndet...
Kommentera

Paddan:

Jag chansar på att vi kan vända trenden. Vore konstigt om den trenden håller i sig med tanke på hur mycket folk vi haft i Swedbank sen vi flyttade dit.
Kommentera

knaskamilla: Det var 4719 åskådare första matchen mot färjestad i lutspelet för 2 år sen. Det säger väl det mesta.
Kommentera

Frisco: 150? 165 kostar de väl?
Kommentera

shinzawai: 165 kostar det på riktiga sektioner som sektion 416. Snåljåparna på sektion 401 vill dock bara betala 150
Kommentera

Paddan: Dessutom så finns det väl någon, ("Scim") som kom ännu billigare undan. Hmmm
Kommentera

MorganaLefaey:

Jag räknar pengar varje dag...
Kommentera

scim: Jag förstår det däremot så lyxade du väl till det och betalade lika mycket som oss andra men då fick du VIPkort.

Tänkte räkna pengar idag också, då man jobbat en hel del övertid den senaste tiden. Men självklart så har jag glömt att fylla i saker och ting i lönesystemet så inte får jag några pengar... (inte denna månad i alla fall)
Kommentera

El Maco:

Som jag sa var knappast mina tidigare inlägg angående omsättning speciellt välreseachade. De var byggda på antagande, mest på grund av att siffrorna inte är officiella. Däremot gjorde jag i april förra året en egensnickrat liten publikunderlagsundersökning som fortfarande är aktuell. Vissa konservativa hockeysnackare som anser att dubbelpostning är ett brott i paritet med folkmord, ber jag ödmjukast titta bort ett tag, nog om detta. Nu är det bara att hålla tummarna att länkarna funkar:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det har snackats en hel del om publiksiffror, befolkningsunderlag och vår nye sportchef. Kanske är jag emellanåt allt för lång från ämnet, kanske är det bara så att jag hade jävligt tråkigt, frugan är borta, barnen är sjuka och på forumet råder en smått infekterad stämning. Som jag ser det beror frugors frånvaro, barns sjukdomar och infekterade stämningar enbart på uteblivna nyförvärv. Därför vill jag här bidra med lite befolkningssiffror och annat, dock inga nyförvärv

Frågan är om invånarantalet är tillräckligt för att MoDo ska höja publiksnittet med 2500-3000 personer. Nog vore det trevligt med ett snitt på 7000 personer de kommande fem åren.

Ecke har i intervju efter intervju klarlagt att MoDo ska vara denna regions lag, vi ska vara hela Ångermanlands lag. Ni som äger en atlas och som inte skolkade från geografilektionerna vet att Ångermanland är rätt stort geografiskt, gränsen i norr slutar strax söder om Umeå och i söder strax innan Timrå samt i väster långt inne i skogen.

www.sverigeguiden.com/landskap/angekart.htm

Här nedan kommer ett antal jämförelser med andra städers, regioners lag. Vi börjar vår resa i Norrbotten och drar sedan E4 söderut. Vi stannar inte på alla ställen utan vi hoppar av i Karlstad, det blir den sista anhalten.

Luleå 72.000
Boden 30.000
Piteå 41.000
------------------------------------------------
143.000 invånare

Detta är större än både Jönköpings och Linköpings regioner. Fast o andra sidan kan det vara svårt för Lulingarna att omvända Piteå- och Bodenborna till Lulingar. De har historiskt sett varit bittra fiender.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=25&cityid=0&streetid=0

Skellefteå 71.921 invånare

Skellefteå är lik Ö-vik i det avseendet att det inte finns några andra städer nära. O andra sidan har kanske Skellefteå Sveriges bästa publik med ett enormt intresse just nu. Kanske är det bara svältföddheten som gjort att det blivit en tillfällig upphaussning, vem vet. Här kommer en karta på trakten kring norra Västerbotten.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=24&cityid=0&streetid=0

Örnsköldsvik 55.000 invånare

Med våra 55.000 invånare finns inte så mycket mer att ta av. Umeå, Sollefteå, Härnösand och Kramfors ligger alla 10 mil bort, vilket gör, tror jag, att avstånden är allt för långt bort för att några stora skaror ska börja vallfärda. MoDo hockey har sagt att man hoppas mycket på att Botniabanan ska öppna upp för en ny marknad där både Umeå, Nordmaling, Kramfors/Sollefteå och Härnösand skulle kunna ingå. Direkttåg från Umeå med sina 111.000 invånare kommer endast ta 35 minuter när Botniabanan är klar. Frågan är väl bara om Umeåborna kan tänka sig byta ut Björklöven mot MoDo?

Jag hörde på en undersökning igår på Radion där man låtit intervjua ett antal supportrar. Det visade sig att supportrar hellre byter ut sin partner än sitt lag. Fast o andra sidan bor det många personer i Umeå som knappast håller på Björklöven, kanske skulle man kunna locka de att åka till Ö-vik.

Om man återigen drar en parallell till Karlstad har de anordnat bussresor från kringliggande orter och kommuner vilket har ökat antal åskådare med 1500-2000 i LLA, åtminstone sa man de tre första åren. Detta har MoDo också hoppas kunna genomföra med bussresor och framförallt med hjälp av Botniabanan.

Själv tror jag mer på att väcka den genomsnittliga Nolaskogsaren som sällan varit utanför Domsjös gränser. Det är säkert denna man menar när man pratar om i sammanhang av trångsynthet. Det positiva är att dessa ges allt mindre plats till förmån för öppnare människor som även förstår vitsen med att blanda människor med olika bakgrund, färg, erfarenheter mm.

Här kommer en karta över Ö-vik med omnejd.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=22&cityid=0&streetid=0

Timrå 18.000
Sundsvall 93.000
-----------------------------------------
111.000 invånare

Sundsvall/Timrå är en relativt stor region med sina 111.000, lägg därtill Härnösand med sina 25.000 invånare bara 4 mil bort och man får en region med 136.000 invånare. Fast här ska man ha jävligt klart för sig att de otrogna hudarna i Härnösand, som Rumsfeldt skulle ha sagt, borde gå att omvända om man lockar med en RIKTIG arena.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=22&cityid=0&streetid=0

Leksand 15.000
Borlänge 46.998
Falun 55.222.
Vansbro invånare 7.000
--------------------------------------------------
124.000 invånare

Leksand är kanske lurigast när det gäller antal invånare. Man luras lätt av lilla Leksand med sina 15.000. Falun och Borlänge som bara ligger ett stenkast från Leksand är tillsammans dubbelt så stort som Ö-vik.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=20&cityid=0&streetid=0

Gävle 93.000
Sandviken 37.000
Ockelbo 6.000
Hofors 10.000
Skutskär 10.000
-----------------------------------------
146.000 invånare

Gästrikarna nere I Gävlebukten är även de en stor region, lägg därtill att Brynäs historiskt sett brukar vara Sveriges näst populäraste lag efter Leksand.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=21&cityid=0&streetid=0

Karlstad 82.000 invånare

Karlstad tillsammans med Skellefteå är nog den stad som mest liknar Ö-vik i det avseendet att det finns inga andra större orter nära. Kristinehamn och Karlskoga är de som ligger närmast men ändå på behörigt avstånd.

www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=17&cityid=0&streetid=0

AVDELNING OMSÄTTNING MODO HOCKEY

Räknar man ihop de som köpt byggplåtar i Swedbank Arena kommer man upp i den fina summan runt 3 miljoner. Drygt 4000 årskort som nu köpts leder ju till 24 miljoner kr om man höftar med ett snittpris på 6000 kr/årskort. Sen var det väl 18 miljoner som TV-avtalet skulle ge. Lägg därtill mellan 8-10 millar som Swedbank går in med och vi är då uppe vid 54 millar. Nog fan är det lättare att göra pengar om man har något att erbjuda. Förra året var sponsorintäkterna 16-17 miljoner, detta var UTAN huvudsponsor. Anta att vi dubblerar den summan till 33 miljoner, vilket knappast kan ses som orimligt, då har vi i ett huj skuttat om Timrå, Luleå, Skellefteå, Djurgården, Brynäs, SSK med en omsättning mellan 88-90 miljoner. Lägg sedan till logehyra á 240.000 kr vilket ger 15 miljoner per år och vi är uppe i 103 miljoner.

Detta skrevs alltså i april då man budgeterat med ett publiksnitt kring 5.500 personer. Så här med facit i hand vet vi att snittet hamnade långt över 6.500. Dessa 1000-1300 människor över budget som kommit för att se MoDo spela får alltså representera de återstående 7-17 miljonerna som gör att omsättningen kommer upp till 110-120 miljoner
Kommentera

hellge: Kan man få en sammanfattning ?
Kommentera

supertrött: 4-0 till mora.. e modo har skapat 2 målchanser å ja de e inte så mycket att säga igentligen..mora är 3 snäpp bättre..eller kanske ska säga att modo e 3 snäpp sämre än vanligt.. å modo drar på sig många utvisningar
Kommentera

supertrött: Kort sammanfattning: Det bor mycket folk lite här och var
Kommentera

hellge: Lysande befolkningsgenomgång! (Du kommer nog dessutom undan med den, hade jag påstått att Ö-vik har lite mindre publikunderlag inom tiomilaradien än gemene elitserielag hade Poffa hållit fast armarna på mig medan shinzawai slagit.) Största felgissningen utöver underskattningen av Modobesökare var väl överskattningen av Skellefteåintresset.

När det gäller kalkylen till de 110-120 miljonerna så har du
Byggplåt 3
Årskort 24
Publik övrigt 17

TV 18

Swedbank 10
Loger 15
Övriga sponsorer 33

Jag är lite skeptisk till att du tror på en tredubbling från 17 miljoner i spons till 58 mkr, även om Swedbank är med nu till skillnad från tidigare och det finns fina loger och smaskiga drycker att njuta av. Utöver banken är det väl ingen ny stor sponsor som gått in? I så fall är det samma gäng som brukar sponsra som kollektivt tredubblat sin insats i Modo. Realistiskt? Kan det vara så att driftbidraget från kommunen och EU-pengarna/länsstyrelsens bidrag (som väl var ett engångsbelopp?) ligger med i 120-miljonerssiffran?
Kommentera

El Maco: De bidragen du nämner gick väl till infrastrukturen alternativt arenabolaget? Vilket fall som helst så gick dom inte till föreningen som sådan.
Kommentera

tik-fbk 1-0
Kommentera

Jag tycker att Modo ska skämmas. Detta är nog en av de sämsta matcherna på hela säsongen. Bäst på plan var omöjlig att utse. Det var ingen mening att håna Modo med att typ utnämna AA till bäste spelare.

Och snälla, sparka Zajkowski. Vi behöver rutin bakom Krizan.
Kommentera

El Maco:

Nja, tredubbla sa jag inte och 58 vet jag inte var den kommer ifrån.

Sä här skrev jag kring den posten:

""Förra året var sponsorintäkterna 16-17 miljoner, detta var UTAN huvudsponsor. Anta att vi dubblerar den summan till 33 miljoner, vilket knappast kan ses som orimligt""

Notera att jag inte har allt för mycket på fötterna när gissar omsättningssiffror. Annat är det med de geografiska och demografiska sifforna som länge var ett favoritämne. Hur som Hawer, jag kan inte styrka mina uppgifter.
Kommentera

MODOJohan: "suck" ja bra hemma .dålig borta.. märkligt vilken skillnad de e på modos hemma resp. borta spel ?!
Kommentera

hellge: 10+15+33 = 58

Huvudsponsor+loger (som hyrs av sponsorer) + "vanliga" sponsorpengar för sargreklam, tröjor, program och mediekub = sponsorintäkter
Kommentera

El Maco:

58 = Dan Hinote
Kommentera

Berka: Ja det är typiskt. Farsgubben brukar prata om att Modo inte VILL vinna när det går dåligt. Haha, ja se smyg-timråiter....
Kommentera

MODOJohan: ja "suck" att modo ska ha så svårt för bottengängen.. spelar oftast bättre mot dom bättre lagena
Kommentera

El Maco: Driftbidraget från kommunen ligger säkert med, vilket det gjort även tidigare, skillnaden idag är att det heter "hyresavtal" och går att konkret koppla till något som kommunen köper, om än ganska högt prissatt. Vad det gäller bidragen från EU och länsstyrelsen vet jag inte om du är seriös när du försöker antyda att de skulle ligga med i omsättningen eller om det rör sig om något slags trolling light?

EU och länsstyrelsen slantade (enligt reglerna för den här typen av projekt) 60 miljoner kronor, om du ska få det till att dessa skulle vara medräknade i omsättningen blir det endast 50-60 miljoner kvar, alltså skulle Jerry Häggström bedriva kreativ bokföring och sitter antagligen framför öppna spisen och är ganska välfylld med Courvoisier/Hennessy i skrivande stund.

Men vi får väl se när redovisningen för EIÖ AB ramlar in på Affärsdata, de har brutet räkenskapsår som slutar i 30/4, om du är intresserad.
Kommentera

Alfred Awful: shit, fick ni 60 mille? Då ligger det definitivt inte i i de 120. Trodde det mer var i storleksnivån 10-15 miljoner som jag tror Timrå fick ihop av skattebetalarnas pengar vid hallbygget.
Kommentera

Alfred Awful: Är det därför detta hänt?
Kommentera

RTS: Jomenvisst, precis som Timrå IK är ansvariga för alla strömavbrott och driftstörningar.
Kommentera

« · 841130 · »