1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

512084 inlägg · 4111 ämnen

Swedbank Arena.

« · 884093 · » Till forumet

Sv: Swedbank Arena.
knaskamilla: Fast det är ju en haltande jämförelse då Art Garfunkel enda artistiska egenskap är att han engång i tiden kunde sjunga.
Nu har de ju återförenats för några spelningar, men innan den så åkte han ju mest omkring och spydde galla över P Simon för att i nästa andetag sjunga hans sånger. Sen har rösten tagit väldigt mkt stryk genom åren.. Och det var PS som var den karasmatiska person som finkade på scen.
Kommentera

spud:

Ja, jag inser att den är lite haltande. Men ändå. Hur många lyssnar på Toto idag? Hur många skulle åka till Övik för att se en konsert med dem?

Det måste gå att få hit någon mer aktuell artist som man vet lockar folk.
Kommentera

knaskamilla:

Markoolio
Kommentera

knaskamilla: Ja men det är ju en problematisk storlek på arenan, det måste säkert komma 7-10000 personer för att det ska funka. Och det finns inte så många artister som drar så pass mycket folk i Övik. Och de som skulle gjort det, lägger hellre sina spelningar i större städer.

Så kontentan är att vi minskar antalet platser till omkring 2-4000 i swedbank och så börjar vi spela hockey i kempis istället.
Kommentera

knaskamilla: Lasse Berghagen
Kommentera

spud: Jag tolkar i alla fall det hela som att man själva har tänkt ha något större evenemang 10 dagar efter den tänkte Toto-konserten och därför inte vill ha konkurrens.
Kommentera

Swordster: Jag säger:
Eels - Electro-Shock Blues
Monster Magnet - Powertrip
Pulp - This Is Hardcore
Kommentera

Lumber Jack:

Ska vi fira guldet en gång till? :)
Kommentera

Wayne Gresky: Skräp...
Kommentera

knaskamilla: Känns ju helt fel att tacka nej till ett internationellt sett känt band, även om deras musik inte faller alla i smaken (men vilket band uppskattas av precis alla?)... speciellt med såna argument att det "bara" är två veckor innan den där jubileumskonserten. På andra håll ställs arenor om från ett evenemang till ett annat inom någon eller några dagar, behöver man verkligen TVÅ VECKOR för att göra samma sak här?

Låt A-laget ha sin ispremiär i Swedbank, sedan när den är över gör man om arenan till en konsert lokal, det hinner man på fyra dagar om man bara vill. Under tiden tränar laget i Kempis och allt är frid och fröjd. Att skylla på en konsert som är två veckor senare är ju bara patetiskt, tror man att folk här i stan nöjer sig (eller endast har råd?) med ett evenemang per halvår? Vad jag har förstått så brukar Toto fortfarande locka en hel del folk och ofta spela i utsålda arenor, då de fortfarande attraherar folk (kanske inte 90-talisterna men ändå), och vem säger att det bara är Öviksbor som skulle besöka eventuella konserter i arenan?

Och vad lockar egentligen mest? En konsert med ett internationellt erkänt pop/rockband, eller en "orkesterkonsert" med en tjomme från "Så ska det låta", som åtminstone jag aldrig ens hört talas om? Fram för mer internationell populärmusik i arenan och inte bara svensk tv-orkesters-musik, för den genren har vi ju redan haft besök av.
Kommentera

Gidde: En gång i veckan. Minst.
Kommentera

Gidde: Modo tar klivet upp i div 4 ångermanland som ska firas.
Kommentera

Petey21:

Jag tror som LJ. De vill inte ha konkurrens när de själva har planerat ett stort arr.
Kommentera

knaskamilla: Och som sagt var, vi vet ingenting om vilka ekonomiska villkor modo erbjöds. meningen med ett evenemang ska ju vara att gå rejält med vinst på det. Om så Metallica kom och vill spela i Swedbank så går det ju inte om man förlorar pengar på att organisera det hela. Känns som om vissa skulle behöva tänka ett steg längre och inte bara vara besvikna över att inte få se sitt mossiga favoritband på hemmaplan.
Kommentera

Swordster: Du gör bara bort dig, lägg ner.
Kommentera

knaskamilla: Jag tycker det låter konstigt. Det är ett stort namn, trots allt.
Kommentera

knaskamilla: Det stod ju så i ÖA med, och det stämmer nog. Alltså att man inte vill ha "konkurrens" med sina egna evenemang. Men det känns ändå som att man underskattar folk om man tror att de varken vill eller har råd (?) med mer än ett evenemang per halvår i stan. Bor det bara fattiglappar i stan som måste spara i ett halvår för att ha råd att gå på en konsert? Finns säkert massor med folk som skulle gå på båda, och de som inte gör det utan bara väljer ett evenemang gör det förmodligen för att de inte är intresserade av det andra. Tror t.ex inte att Wayne skulle gå på Toto, då de inte verkar tillhöra hans favoriter. Men det utesluter ju inte att många andra skulle göra det, och att många av dem skulle gå på båda.

Och det enda sättet som Toto och jubileumskonserten skulle vara de facto konkurrerande på, vore om båda skulle arrangeras samma dag. Det fenomenet har ju visserligen hänt i Ö-vik förut, fast i detta fall skulle det ju vara hela två veckor mellan dem, och inte två timmar...
Kommentera

Lumber Jack: Man undrar ju vad som ingår i ettårsfirandet av arenan. Ytterligare en konsert med Wells & Co, eller siktar man högre?

Hur mycket kan arenan förresten ta in i samband med en sån konsert? Det var 5500 på Melodifestivalen, som hade sittplats på isytan. Säg 1500 extra om man gör om det till stå, vilket skulle innebära ett max på 7000 personer.

Tänkbara svenska artister som ensamma drar 7000? Jag kommer inte på många. Gyllene Tider, kanske. Men hur kul känns det. Då tror jag mer på en samlingskonsert med svenska artister. T ex Lisa Miskovsky, Winnerbäck, Eldkvarn, The Ark osv.
Kommentera

Petey21: Det är ju inte så att toto låter bli att lira i regionen bara för att modo tackar nej. Det finns säkert nån i sundsvall som vill låna fotbollshallen och köra där istället.. Eller i umeå.

Poffa, Gyllene Tider kommer inte spela i swedbank denna sommar. INte heller Winnerbäck, han ska turnera senare under året. Och en sån där gala kostar lite för mycket att sätta ihop för en kväll, när inte tv är med. Och jag tror inte tv kommer finansiera "swedbank 1års kalas".
Kommentera

Poffa: Har för mig att jag sett siffran 9600 eller 9800 som max vid en konsert, och det är väl förmodligen med en mittplacerad scen.

Men varför nöja sig med svenska folkparksartister? Löfbergs Lila Arena har ju haft en del utländska artister inom olika genrer genom åren, såsom Elton John, Bryan Adams, Dolly Parton, Rod Stewart och Judas Priest. Karlstad är ju förvisso lite större än Ö-vik, men långt ifrån någon världsmetropol.

Dessutom ligger ju vi ganska strategiskt till om man vill locka folk från åtminstone hela Norrland. Så nog borde man kunna sikta lite högre än Wells och Christer Sjögren, nu när man har Sveriges kanske finaste evenemangsarena.
Kommentera

Petey21: Om du nämner bryan adam så måste jag fylla på med Bob dylan, nån jävla världsordning får det ändå vara.

Såg Springsteen på hovet förra våren och det är en konsert som skulle bli fullsatt i övik också. Det är bara upp till att ha rätt person med rätt kontakter som kan få dem till övik. Och i 99% av fallen så kommer de inte välja övik.
Kommentera

Petey21:

Det kanske är så att de inte tror på sitt egna arrangemang tillräckligt mycket för att lita på att folk går på det om ett annat musikarrangemang ligger nära i tiden?

I övrigt får jag nog lov att hålla med Wayne. Vi vet inte hur de ekonomiska villkoren såg ut.

Det är nog sant som någon annan skrev också. Det finns inte direkt några svenska artister som fyller arenan ensamma.
Kommentera

spud: Glömde nämna Bob Dylan, så rätt lista vad gäller LLA blir (bland andra) Bob Dylan, Elton John, Bryan Adams, Dolly Parton, Rod Stewart och Judas Priest. Förvisso har de ju några år på nacken nu eftersom den invigdes 2001, vi får väl se vad Swedbank har erbjudit om ungefär fem år till.

Visst kanske Sundsvall eller Umeå kan ordna konserter, men poängen är ju att det är väl bättre för Ö-vik att folk reser dit för att beskåda allehanda evenemang, än att Ö-viksborna reser någon annanstans. Att Ö-vik hamnar på kartan över orter som både kan och vill anordna evenemang, och allt vad det innebär för såväl ekonomin som utbudet i stan.
Kommentera

Petey21:

Då måste jag ju säga att jag tror mer på Bob Dylan, Elton John, Bryan Adams, Dolly Parton och Rod Stewart än vad jag tror på Toto. Fast det kanske är i den änden man måste börja. Toto-änden, alltså.
Kommentera

knaskamilla: Jag tror att det vore fel att börja i Toto-änden.
Det skulle kanske inte floppa då det enligt [url=www.toto99.com/tourdates/tototour.shtml]deras hemsida[/url] verkar skulle bli deras  enda Sverige-spelning men inte skulle det bli nån stor succe heller.

Sen är tiden konstig. Det är fortfarande sommar och folket vill ha  utomhusspelningar. Dessutom är det precis efter semestertider och just innan skolstart så den ekonomiska situationen för tänkbar publik kan vara lite lidande.

Bättre att vänta på nåt bättre säger jag.
Kommentera

Salle: Toto är ju lediga från söndag till torsdag så jag skulle nog gissa att de tänkt lägga in minst ett par sverige-spelningar under den tiden. Frågan är dock om det är någon som vill ha dem. MoDo lär ju knappast vara ensamma om ha fått erbjudandet...

För övrigt så kan man ju fråga sig om det är en slump att de spelar i småstäder i grannländerna eller om det beror på att de inte skulle kunna fylla en arena i en större stad där folk har lite modernare musiksmak?
Kommentera

Wayne Gresky: Det är ju en Övikskille som erbjudit MODO deras tjänster. Så jag tror nog att MODO är de enda som fått erbjudandet. I grund och botten är det ju GoSport Travels avknoppning som kontaktat MODO.
Kommentera

Poffa: Säkert har Andreas gett MoDo och SA "första tjing" för detta men jag tror ju säkert det skulle kompleterats med en spelning nånstans i södra Sverige.

Wayne Gresky: Nej det är nog ingen slump. Se på vart dom spelar som sagt. Småstäder och utomhus. Sen att Toto fyllde Globen för några år sen (som nån kommenterade i ÖA) var nog mest nostalgi.
Kommentera

Salle: Äh, vafaan, Depeche måste väl ändå kunna lockas upp till Norrland.
Kommentera

Paddan: Rage Against the Machine återförenades i Coachella nyligen. Som någon sa:

If the group goes on to record a new album, presumably it would be on Epic. If they did decide to tour together, it would be huge.
Kommentera

Salle: Det kanske skulle varit så att modo hade gått med på det där om de själv fixat allt. Men skulle nog tro att modo i sig inte kommer tjäna speciellt mycket för den här spelningen i förhållande till en spelning de ordnat själv.
Är ju inte direkt så att Gosport fixar det hela för att vara sjysst med modo.
Kommentera

Paddan: Och sedan gör vi alla kollektivt självmord. Nej inge depeche i vår hall.
Kommentera

Poffa: Ja då är väl frågan hur hårt bundna GoSport Travels avknoppning är till toto? Jag har svårt att se att bandet bränner av 7 spelningar på 9 dagar och sen gör en spelning på 5 dagar. Tror du att de ska roa sig med att fiska öring i Moälven under de lediga dagarna i turnéplanen eller?
Kommentera

Paddan: Nä inte Depeche... Inte för att jag skulle banga men dom behöver större för att vara riktigt bra. Eller nån pytteliten, obskyr och semihemlig klubbspelning som dom tydligen hade under sommarens arenaturne.

MorganaLefaey: Men Kraftwerk skulle funka eller hur? (Och kom inte med nåt EON/SkeKraft-skämt nu, Paddan)
Kommentera

Salle: Kraftwerk skulle funka.
Kommentera

MorganaLefaey: Klart att Depeche är det självklaraste valet. Problemet är väl att de skulle vara för stora. Det skulle vara horder av tillresta depechefans från resten av landet ute på gatorna som inte hade någonstans att övernatta.
Kommentera

MorganaLefaey: Tror att Kraftwerk är för smala.
Kommentera

Salle: Jodå, Kraftwerk skulle kunna funka. Kanske ett samarrangemang med cykelfrämjandet och Roberto Vacchi, med Per HApps som special guest
Kommentera

Wayne Gresky: Och det är inte Toto då eller... :-)
Kommentera

Glömde ju en länk
Kommentera

Salle: "The band received a semi-random reference in the South Park episode "Gnomes." When the mayor needed a "Band that everybody likes" to perform on the day of the Prop 10 vote, she decides after one suggestion to go with Toto. Later, when they do perform, only one member of the audience in fact cheers them: -Yeah, Toto, woo, Toto! Woo!"
Kommentera

Wayne Gresky: Lol... Den definitionen på "smal" (om musik) borde plats i Wikipedia ju.
Kommentera

Salle: Det var där jag hämtade den!
Kommentera

Wayne Gresky: Nej, jag tror inte de ska fiska öring. Jag skrev heller inte att det är omöjligt att de gör andra spelningar i Sverige, däremot tror jag att MODO fick "första tjing" och kunde mycket väl ha blivit enda spelningen på de fem dagarna.

Det är heller inte speciellt ovanligt med den typen av pauser i turnéplaner.
Kommentera

Wayne Gresky: Här är förresten ett av de bästa klippen i south parks historia. Nej toto är inte med, men det är från samma avsnitt. Ekonomiundervisning kan faktiskt vara underhållande!
Kommentera

Poffa: Förutom diskussionerna om TOTO:s vara eller inte vara.

Är det inte så att budgeten för att driva SBA bygger på att det ska vara en evenemangsarena, dvs enbart hockeymatcher ska inte täcka upp hela driftsbudgeten?
Om så borde det väl finnas en plan för evenemang framöver? Det kan väl inte bara gå på N Anderssons antaganden eller en förhoppning om att erbjudas "rätt saker på rätt datum".
Kommentera

berghult: Det är väl sagt att man ska ha ungefär 4 st ohockeyevenemang per år. Ska man fira varje ettårskalas och ha en julkonsert så är det två stycken kvar. Visst var det väl någon musikal inplanerad va?
Kommentera

Wayne Gresky: Förstår inte riktigt varför man redan innan begränsat antalet spelningar. Ungefär som att säga att nej vi vill inte tjäna mer än de 3 mille vi budgeterat för på evangemang. Varför ska vi göra det? aha du menar att det är bättre att tjäna ännu mera om man har möjlighet?
Kommentera

MorganaLefaey: Just nu är följande inplanerade, förutom julkonserten:

* Lördag 25 augusti
Johan Landqvist Orkester (känd från Så ska det låta ) med gästartister som presenteras under maj månad.

Biljetterna släpps till försäljning, måndag 4 juni.

* Torsdag 11 oktober
Michael Flatley`s Lord of the Dance. Biljetterna finns till försäljning på gotoornskoldsvik.se>>, ATG/ticnet-ombud, 077-170 70 70 och ticnet.se.

Är det bara jag eller är det inte lite underligt att precis varje evenemang som är planerade eller som redan är genomförda har varit av den lite "finare" sorten? Orkestermusik, musikaler, dansuppvisningar och Melodifestivalen, sådant som riktar sig till en "mognare" publik, men ännu inte en enda pop/rockkonsert. Enbart en slump?
Kommentera

Petey21: Det kan nog vara så att det är svårt att "locka" pop/rock-genren till Norrland. Inte blir det bättre av att en hockeylada är rätt stor att fylla för de inhemska banden som turnerar.
Men det är väl bara för oss i den publiken att försöka pusha i den riktningen. För det vore ballt att kunna gå och se band som Sahara Hotnight, Backyard Babies mfl på hemmaplan.
Kommentera

« · 884093 · »