1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507067 inlägg · 4104 ämnen

The Final Battle, part II

« · 868500 · » Till forumet

Sv: The Final Battle, part II
Deas:

I början av matchen skickade jag ett sms till en kompis:
"Det här ser inte helt tryggt ut. Och om de vill ha den där sjätte utespelaren, då måste de nog göra ett mål först."

Sen blev det ju som det blev. Hade LHC tagit ledningen hade det nog varit svårare att få bra stämning, men när hela arenan är med på "MODO Hockey, klapp, klapp, klapp"...ja, då bara ekar det. Mäktigt.
Kommentera

hellge:

Jag var nog lite chockad, men mest över att både du, min syster och hennes sambo bemödade er med att knata upp från etage 2. Samtidigt.
Kommentera

Jag har förresten inte hittat någon bild på när Krizan låg över sargen när det var avvaktande utvisning. Kan det vara möjligt att alla fotografer missade den dunderbilden?!

Nu drar vi. Tjing.
Kommentera

Så har man då äntligen, i dagens ÖA, gjort något som jag saknat. Ett "vad gör de nu" reportage om gamla modoiter. Denna gång förstås om guldlaget från -79 och en separat artikel om Limpa.
Kommentera

Paddan:

Jag håller med dig. Mycket trevlig läsning. Idag hade de verkligen lagt manken till i ÖA. Det var sammanlagt sex sidor om MoDo. Det är lagomt tycker jag.

Fast jag tror att Mikael Uhlin och Alfred Awful skulle kunna gjort det ännu bättre. Då skulle vi nog fått en 60-sidig bilaga med massor av udda kuriosa. Fast dt är klart, det finns faktiskt folk i trakern som vill läsa annat än MoDo Hockey, faktiskt.

Sen ser det ut som Stefan Öhman är på väg till Luleå, knepigt val om det blir så.
Kommentera

hellge:

Jah, då är de och resonerar i periferin igen, verklighetsflyktingarna. Den här gången Wennerholm.

"Däremot tror jag LHC vinner i Ö-vik. De kunde ha gjort det redan i går om Fredrik Emwalls stolpskott gått in på slutet."

www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1040613,00.html

Så är det naturligtvis. Och änn värre. Hade alla skott som gick utanför stolpen, suttit i stolpen i stället så hade de skotten också gått in kanske. Det hela var egentligen en 3-10 viktoria för Linköping, så det skall de ta med sig till nästa match.
Kommentera

NuMo: Hittar inte ett ord om Horavas skott som gick i stolpen och sedan i ribban. Kändes lite närmare än Linköpings stolpskott...
Kommentera

Det går rykten om att det spelades Fransk schlagermusik på Gålsjöskogen i går kväll och att det även fortsatte på lokal i Sollefteå igår.
www.hockeysnack.com/medlem/Frisco/filarkiv.php?showfile=france.jpg
Kommentera

Wayne Gresky:Wennerholm är lika patetisk som Anrell. Det är fatastiskt att två nollor kan tjäna 50 000 eller mer i månaden. Hade de inte kunnat skriva en massa skit hade båda varit uteliggare. Skönt att samhället tar ansvar.
Kommentera

NuMo: För modo hade inga lägen som de kunde satt pucken på? Jag menar Horavas stolpe stolpe ut, mickep's friläge samt svartens friläge. Men man ser ju det man vill se.

Själv tycker jag det var solklar dominans av modo de 2 första och tyvärr backar man hem och låter linköping ta över spelet vilket medför några bra chanser, men vem vet om pucken haft riktningen för att gå in i målet så kanske det tagit på målvakten. Tidningarna hade ju kommit underfund med att man skulle skjuta lågt nere vid högra stolpen på Krizan, mot i fjol då man skulle skjuta högt och se till så han var i en sidledsförflyttning. (säg vilken målis som inte har problem på dessa?) Tycker aftonblaskan helt enkelt kan gå ut med att man skall skjuta innanför målramen men på sidan om målvakten då är det svårt för målisen.
Kommentera

MorganaLefaey: Det känns på något vis som att media fokuserar på "Linköpings väg mot SM-guldet", fast det är säkert mitt cyklop som är felinställt.

Annars så är det märkligt hur fort det blev tomt i plånboken igår kväll, och vilken ljudvolym som kan åstadkommas i en sportbar.
Kommentera

NuMo:

Det hade varit ett rån om LHC hade vunnit denna match. Jag tycker den påminde en del om den där mellandagsmatchen mot FBK. Denna var förståss något jämnare, den blev också jämn på slutet.
Kommentera

Lumber Jack: Du nämnde inte att Ros. Den snubben lyckas ju också trycka ur sig enorma mängder skit. Har känslan av att Aftonbladet räddade honom från en livslång karriär på Samhall...
Kommentera

Känns som meningslöst att fokusera en massa ilska på dessa pajasar som skriver i kvällstidningarna. De har sällan rätt och de vänder kappan efter vinden, så fort de får chansen.

Istället tänker jag fokusera på att det var en strålande match i går. En stämning som jag inte upplevt tidigare (bortsett från vinsten i sjunde kvartsfinalen). Och naturligtvis på att MODO nu är ett steg närmare ett SM-GULD.

I morgon smäller det igen. Då får vi väl se om LHC kan spela lika bra som i första matchen, eller om MODO kan pressa dem hela vägen in till slutsignalen.
Kommentera

Poffa: Fokusera och fokusera. Det känns väl som om medias syn på det hela kan vara intressant att diskutera? De flesta modoiter här är nog redan av uppfattningen att det är kompletta idioter som skriver i de stora tidningarna, så jag har svårt att se att någon ska bli särskilt förvånad eller upprörd över det som skrivs. Däremot kan det som sagt var vara roligt att titta närmare på hur de arbetar.

Visst kan man sitta och slå sig för bröstet efter en seger av de fyra som krävs, men det känns som om den diskussionen kommer att vara svår att hålla uppe särskilt länge.

Fantastisk stämning, fantastisk publik, fantastiskt MoDo. Hittar du några fler infallsvinklar av hur fantastiskt allting var?
Kommentera

Wayne Gresky: Oh ja, fantastiskt god öl i puben.

Hur kul är det för övrigt att sitta och gnälla över hur dåliga de är på att skriva, för sjuttioelfte gången? Om vi nu alla vet att allt de skriver är skit, varför ska vi då skriva 25 inlägg om det? Det är ju inte direkt så att någon brutit ner deras artiklar i mindre bitar, kommenterat hur de bygger meningar och sedan kommit med bättre förslag. Nä, man konstaterar bara att det är skit. Direkt eller indirekt.

Nä, dags att blicka framåt och fokusera på morgondagens möte. Kommer MODO orka stå emot första 10? Kommer Susse, Timmy och Svarten vara lika dominanta? Kommer Adam bli bänkad igen? Kan vi få stopp på den där förbannade Niklas Persson som är så bra?
Kommentera

Wayne Gresky: Det är en ganska fantastiskt dag i Göteborg. Lite kyligt i luften, men det är ju ändå bara början av april.

Jag fattar inte det här med media, kommentatorer, vinklingar, tv-sändningar, osv. Är det bara jag som nästan aldrig blir upprörd vad dom än säger? Det är deras åsikter och förhoppningsvis har vi alla våra egna. För mig räcker det. Som vanligt verkar Modofans tycka att media fokuserar på motståndarlaget, medan deras fans tycker precis tvärtom. Gäsp!
Kommentera

Hawerchuk: Jag skiter i vilket lag en kommentator verkar hålla på, för som du säger är det oftast skenbart. Däremot blir jag ganska irriterad om kommentatorn är totalt okunnig. Det har dock inte varit ett problem under slutspelet.

Jag tycker att det är intressantare att se hur media vinklar det hela än vad de faktiskt skriver. Senast jag blev upprörd över något media sagt eller skrivit om MoDo var Anrells krönika om Enström i förra slutspelet.

Förövrigt är det bra så länge media fokuserar på Linköping, de får gärna vara bäst i medias ögon hela vägen, eftersom våra killar alltid spelar dåligt efter att de hyllats där. :)
Kommentera

Hawerchuk: Jag blir heller nästan aldrig upprörd över media. Jag bryr mig ganska lite om dem. De har ju sin hockeysyssla som jobb och allting gå ut på att deras arbetsgivare ska bli nöjd över deras arbete.
De som jag brukar se tv-sänd hockey med bryr sig däremot OERHÖRT mkt. Så fort en kommentator säger ett fel så kommenteras det friskt. Det kan vara allt från att kommentatorn uttalar ett namn fel till att domaren säger fel spelarnummer vid utvisningar. Ja det sistnämnda har nämnts ett 100-tal gr nu.
Kommentera

Poffa: Sedan så är det väl fantastiskt att slippa stå en kvart i toalettkö. Sedan så är det ju ett fantastiskt första år för arenan.
Kommentera

Poffa: Jo-då, Snygg-Hasse vet hur man prop...stoppar Niklas Persson
Kommentera

Paddan: Har alla sett denna?

www.youtube.com/watch?v=ih1Nad5S4co
Kommentera

Swedbank hade förövrigt finbesök igår. Plexi var hemma och kunde bevista sin första match för säsongen, inget dåligt valt tillfälle. Plaexi är för dom som inte vet skaparen av den nu i slutspelet så ofta besjungna Va, va va var det? Svart, Svart, Svartvadet!
Kommentera

Lumber Jack: Vad tyckte han om Valvet då? :)
Kommentera

shinzawai: Trevligt, trevligt. Vore ju intressant att höra hur detta eventuellt lät i Kanal 5:s sändning.
Kommentera

Paddan: Puben närmast där jag satt körde "Hela pubben är ni klara?! följt av SM-guld-ramsan i hela pausen mellan andra och tredje perioden.". Helgmatcher är the shit.
Kommentera

Från åfficijella och forumet där:

"Kan bara hålla med om att sektion 401 i Swedbank måste vara Sveriges bästa sittplatssektion, folket däruppe ska ha en enorm eloge för att man alltid är med och röjer.
Och igår ska i stort sett hela sittplats ha en eloge, liksom naturligtvis ståplats. Tycker det började lite trevande men allt eftersom steg stämningen och var till slut helt enorm.

Måste även ge en eloge till Linköpings klack som hördes enormt bra de gånger de fick chansen till det, trots att de inte var särskillt många."

Som sagt, 401 röjer. På tisdag är det dags igen. NI PÅ STÅPLATS, ÄR NI KLARA?

:-)
Kommentera

Paddan:

I går höll jag på tabba mig riktigt, jag kom på när jag var vid Arenan att jag ej startat inspelningen från 5:an. Ringde min granne och hade tur att hon var hemma.

Känns riktigt bra att kunna se matchen i repris. Får tacka min granne som gjorde sig besväret att gå över till oss och sätta igång videon, när jag träffar henne nästa gång skall hon få veta hur mycket jag uppskattar det.

Glad Påsk, det har börjat bra.
Kommentera

Poffa: Kul att se att ödmjukheten regerar här. ;)
Kommentera

Poffa:
vilken tur för mej å min dotter att de blev två platser över hos er då som vi kunde sno. annars hade vi gått miste om den enorma stämmningen för dom sittplatser vi köpt på andra sidan var som att sitta i dressinen i "på spåret". ganska ljudlöst.
Kommentera

Wayne Gresky:

Det e’ inte lätt att va’ ödmjuk
när man e’ felfri som jag
Jag längtar så hem till min spegel,
ty jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig
Jag e’ en sjutusan till man
Det e’ inte lätt att va ödmjuk
men jag försöker så mycket jag kan

Min tjej hon har stuckit ifrån mig
Hon klara väl inte att slåss
med alla som springer och skriker
och bultar på dörren förstås.
Men säg mig vad skall jag med tjej till?
Jag har ju mig själv och mår bra.
Och skall ni va ärliga tjejer,
så är det min KROPP ni vill ha

Det e’ inte lätt...

Jag verkar ibland lite ensam
Men en cowboy är stark som en stut
Och skaffar jag vänner så blir jag
en i mängden och då e’ det slut
En del grabbar har pengar i pungen
Jag behöver inga Euron i min
Jag tror det har nånting att göra
med hur jag fyller ut mina jeans.

Det e’ inte lätt att va’ ödmjuk
när man e’ felfri som jag
Jag längtar så hem till min spegel,
ty jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig
Jag e’ en sjutusan till man
Det e’ inte lätt att va ödmjuk
men jag försöker så mycket jag kan...

Kör:
Ja, han försöker så mycket han kan..
Kommentera

hellge skrev:
>Idag hade de verkligen lagt manken till i ÖA. Det
>var sammanlagt sex sidor om MoDo. Det är
>lagomt tycker jag. Fast jag tror att Mikael Uhlin
>och Alfred Awful skulle kunna gjort det ännu bättre.
>Då skulle vi nog fått en 60-sidig bilaga med
>massor av udda kuriosa.

Jag var förvarnad om att ÖA skulle göra en "Var är de nu?" om 79:orna (Boa ringde en kväll i början av veckan) och blev även ombedd att söka fakta om de *svåraste* spelarna (Malte, Lillis och Niemi) men jag hittade inget som ÖA redan hade.

Fast om jag och "Alfred" fick fria händer och lite tid skulle vi nog kunna skriva en bok med "massor av udda kuriosa" :-)
Kommentera

Mikael Uhlin: Synd att inte du och Alfred fick vara med och ta fram sådan kuriosa till Hasses bok. Den boken är förvisso okej, men skulle vara klart bättre med eran intressanta forskning och kuriosa. Men ni kanske får se till att ta fram en helt egen bok? ;-)
Kommentera

Förresten, skulle inte Patric Hörnkvist få pris som årets rookie i samband med matchen sist?
Kommentera

shinzawai: Jo, det stod väl något sånt. Fast Tommy Boustedt kanske såg den informationen och hann avråda honom att åka upp och berättade om skräckhotellet Focus med bibeln som enda litteratur.
Kommentera

Petey21: Tanken finns där (åtminstone från min sida) men det är ju det här med finansiering.

Alfred, vad säger du? Vill du och kan vi?
Kommentera

Mikael Uhlin: Jag kan formge, yaay! ;)
Kommentera

Mikael Uhlin: Intrycket jag fick av Alfreds funderingar under resan med Poffa Tours till Skellefteåmatchen var väl att det kliade i fingrarna att få göra något riktigt bra bokverk om MoDo. Eller så var mina antenner felinställda den dagen, på grund av klackfria skor... och färgat vatten
Kommentera

Paddan: Blev du så där av färgat vatten. Tur du inte drack nå starkt...
Kommentera

Salle: Äh, han den där på sätet framför mig hade ju släpat med sig halva barskåpen, och dessutom färgborttagningsmedlet tror jag... fast han påstod att det var glögg.
Kommentera

...och MoDo har fortfarande vunnit lika många bortamatcher som man förlorat i detta slutspel...

Styrka!
Kommentera

Oscar Hedman nytt kontrakt

oatv.abcdn.net/_abPlaye...»
Kommentera

Mikael Uhlin: Skulle vara riktigt kul om ni gjorde en sådan bok, kanske även i samarbete med vem det nu är som ligger bakom sajten arvet.tk? Fast finansieringen kan ju vara ett problem. Men de är ju å andra sidan till för att lösas...

Hittade för övrigt en annan "arkivsajt" som påminner lite om MODO Files, fast den handlar om Djurgården, men det är ju alltid kul med lite inspiration. Själv gillar jag avdelningen med bilder på i princip alla möjliga slags souvenirer, tröjor, pokaler och annat med anknytning till föreningen. Kanske en idé för framtiden?
Kommentera

Petey21:

arvet.tk är ju Alfreds sajt, så den ingår så att säga i paketet.

Jag har iofs några bilder på äldre Modo-souvenirer på min sajt men där finns onekligen mer att göra.

Frågan är om en bok eller utökade websajter är att föredra. En bok är ju på nåt sätt mer prestigefylld men å andra sidan har webben den styrkan att man ständigt kan förändra och lägga till.
Kommentera

Mikael Uhlin: Iofs så är jag lite jäcvig men [url=hem.bredband.net/aifnostalgi/]Detta[/url] är en snygg och bra historiesida
Kommentera

Då var jag och Martin S på plats i Linköping. Lets drop the puck and show us the heart of hockey.
Kommentera

Mikael Uhlin & Paddan: Jag skriver ju inte här, men lockar ni fram mig på det sättet så... :-)

Jag har lust att delta med bidrag när det gäller avgränsade ansvarsområden i ett sådant projekt, helst då sådant som man kan sköta källgranskning och liknande på var man än bor i Sverige. Publik, ekonomi, stats och liknande.

Spelarbiografier är jag ju för ung för att kunna på allvar beskriva spelarna utan att bli ifrågasatt, även om jag rent teoretiskt kan få en bra överblick på en spelare genom att granska något hundratal mikrofilmade matchrapporter med fokus på en viss spelare.

Finansiering har jag inga marginaler för att kunna bidra med något och rent tidsmässigt kommer jag inte heller att kunna sitta och ragga sponsorer. Möjligen att jag skulle kunna fixa en bra deal på papper som inte är från m-real. :-)

För att det ska kunna bli en verklighet måste man nog vara ett team på minst ett tiotal personer som verkligen sliter med sina arbetsuppgifter, och det man inte ska glömma är ju människor som sitter och har kritiska synpunkter på upplägg och faktakollar texterna. Själv hittar jag små faktafel i mina arvet.tk-texter upp till 2 år efteråt, men jag måste tydligen vara så pass skräckinjagande, rent retoriskt, att ingen hugger på dem.

Mitt drömprojekt (som jag iofs inte bryter ihop över om någon skulle "stjäla") som jag pratade med Paddan om är en tredelad intervju med Kabben Berglund med dessa teman:

*1 - Att börja spela hockey på 1940-talet i Örnsköldsvik
*2 - Tiden som tränare - visioner, medel och mål.
*3 - Föreningen i passerad tid, nutid och framtid
Kommentera

Alfred Awful: Lockar fram? Ur idet, eller :-)

Hur som helst, vi tycks delvis diskutera olika projekt. Jag tände mer på det Hellge skrev om "massor av udda kuriosa" och tänkte mig då en slags kombination av Hockey Files och Arvet med stänk av Alfredhemsk-bloggen och mina ÖA-artiklar plus andra projekt som intervju med Hellges morbror osv. Framförallt borde man kanske fokusera på bitar där Hasse A:s böcker har luckor eller direkta fel, exempelvis kring hockeyns förhistoria i Övik.

Det du målar upp tycks vara nånting betydligt större, som iofs även det låter lockande, men då kräver det nästan nåt slags officiellt uppdrag från Modo Hockey, tycker jag.

Vad gäller intervjuprojektet med Kabben så tycker jag att du ska agera så fort som möjligt.
Kommentera

Mikael Uhlin:

Bra ideér!

Kom igen bara!

Nu när Björnen Alfred kanske har gått i ide borde det finnas mer tid för dessa.

En annan person som borde vara bra att intervjua är "Bäckis" Gunnar Bäckman. En person som de äldre MoDoiterna ofta hävdar är MoDos bäste målvakt genom tiderna. Han är en friskus och ses alltid i SBA, ofta tillsammans med morbror Gösta.

www.youtube.com/watch?v=sjjTpoFa1SM
Kommentera

Mikael Uhlin: Ok, då är jag synkad. :-)

Nä, men det låter väl helt ok - min enda reservation/tveksamhet är väl att jag överlåter det övergripande redaktörsansvaret för en sådan satsning till dig, om det skulle bli av. Jag vet helt enkelt inte hur mycket fritid jag kommer att ha om 3 månader, om 6 månader o.s.v. men jag bidrar gärna med avgränsade ämnesområden.

Jag ser dock gärna att det värvas åtminstone en språkvårdare och en faktagranskare till projektet. Jag är ju inte helt klockren när det gäller interpunktion.
Kommentera

« · 868500 · »