1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507179 inlägg · 4105 ämnen

Träningsmatcher 2019

« · 1983367 · » Till forumet

Sv: Träningsmatcher 2019
Gavelo: Tycker det brukar komma. Om man inte fått in timingen med passen och alla åkvägsar och mottagaren inte fått till en exakt timing i mottagningsarna. Då är det mycket inte fått till som ska fungera.
Det kommer och (Får vi hoppas) och brukar se likadant ut med passen som fastnar på klubbor, ben och dommare. Blir väl aldrig helt utan, men 2-4 matcher in så brukar man inte tro det är samma lag.
Kommentera

MorganaLefaey: Någon som har koll hur matchen sänds imorron?
Kommentera

hk: Tyckte mig höra modo-chanel. Men var det någon annan match?
Snackade om bjästahallen också. Men det är ju inte direkt i Sundsvall. Så vet inte vilken match de snackade om.
Kommentera

Gavelo: Kan någon berätta för mig vilka backar som ska flytta motståndare framför vårat mål. Det jag skriver är att om vi inte har fysiska backar (och det är väl bara Hedman) så kan vi inte lämna deras backar öppna för backskott hela tiden. Jag har nog aldrig sett ett lag som släpper in så många backskott som vi ifjol, för att målvakterna ser inte pucken, motståndarna tar returer och styr puckar.

Offensivt har vi klart bästa backsidan hands down.
Kommentera

Gavelo: Ja, det ska bli intressant att se hur breddad vår trupp är. Kan From leverera de poäng som man tänkte sig att JE skulle göra så kan det bli riktigt intressant. Samtidigt känns Rosdahl jätteintressant - stor, stark, rightare. Sen har vi Olofsson som nog blir en pålitlig tvåvägsspelare som även kan göra en del poäng, vilket man kanske saknade lite från VÖ/TW. Sen ska det bli intressant att se om JJ har ännu en nivå.

Nog har vi uppgraderat.
Kommentera

MorganaLefaey: Matchen som spelas i Bjästa Ishall är den 6/9 och är nog utanför SCA cupen
Kommentera

Smurfen: Japp. Den är nog modochannel, medan de två i helgen går via mittmedias plattform.
Kommentera

Kvällens match för Modo J20 i Ryssland sänds på denna länk kl. 18.00 eller 19.00

engmhl.khl.ru/media/video/3572/891623/
Kommentera

Rytter: Du har en tendens att ofta missa det jag eller andra skriver?!, du får ta och lära dig läsa inlägget!
Jag skrev att Modo har en ”onormalt” bra backbesättning, inte bäst defensivt men nog bland de 2-3 bästa offensivt.

Mora har bäst backbesättning i det defensiva spelet!

Nä jag skulle inte heller vilja byta, det vore rätt korkat
Kommentera

Gavelo:

Vilka är bättre offensivt om du rankar oss som tvåa eller trea?

Anledningen att jag kommenterade är att jag helt enkelt tycker att vår backbesättning är 5 plus (med Viklund in så ser det galet bra ut), den är överlägset bäst i serien just nu och skulle inte byta ut den mot något lags. Den är så pass bra att vi ska kunna ha den bästa defensiven i ligan. Består av en perfekt mix med rutin och unga spelare som varit med ett tag och är på väg upp, spelare som har alla förutsättningar att spela ett lysande försvarsspel och även bidra offensivt.

Du kanske missat hur hockeyn gått framåt de senaste åren, att ha stora defensiva backar är inte längre lika viktigt som tidigare, bättre att ha rörliga backar som kan läsa spelet och är smarta. Kolla t.ex på IKO tyckte du dom hade en bra uppsättning defensiva backar innan serien startade?

Dom lyckades trots flertalet småa, rörliga, puckskickliga och smarta backar få till ett lysande försvarsspel och det höll dessutom väldigt bra mot ett SHL lag, där ser jag likheter mot vår trupp. Sedan är det inte bara backbesättningen som står för det defensiva, en bra defensiv i dagens hockey bygger på att blanda in samtliga fem spelare i försvarsarbetet och arbeta som en enhet. Därför är det extremt svårt att ranka en backuppsättning defensivt, då det är något hela laget är involverad i.

Att ha stora skithus längstbak som bara rensar och kan hålla bort framför mål hör till det förflutna. Därför tycker jag att vi har alla förutsättningar på backsidan att sätta seriens bästa försvarsspel. Om vi inte lyckas skulle jag främst inte skylla på försvararna och avsaknad av rena defensiva backar utan leta anledningen i spelsystem/direktiv i försvarsspelet och analysera hur forwards jobbar i defensiven. Blir vår defensiv ett problem i år skulle jag faktiskt vilja ifrågasätta hur Björn och Styf har lyckats med att sätta ett försvarsspel, för jag anser att dom inte kan få bättre förutsättningar på denna nivå.

Det är min åsikt när det kommer till vår backbesättning, den har alla förutsättningar att tillsammans med forwardssidan bidra till att skapa seriens bästa defensiv, och det finns ingen uppsättning jag ser som mer komplett och med bättre förutsättningar att lyckas. Dock finns det några som ligger nära.
Kommentera

Rytter: "Perfekt mix" vet jag inte om jag håller med om fullt ut, tycker åldersdifferensen är lite väl stor mellan just backarna, att vi blandar lite väl högt med lågt (läs gammalt med ungt). Säkert inte en jättepopulär åsikt men jag hade gärna bytt ut nån 30-plussare (förutom Toby, förstås) mot nån mer etablerad 23-25-åring. Men jag vet inte hur realistiskt detta var innan säsongen.

Därför är jag väl också lite kluven till Viklund av åldersmässiga skäl, och ev. lite mer sugen på en etablerad center som inte är helt oprövad i dessa sammanhang. Om man får drömma lite... Men jag har inte sett Viklund på flera år heller, jag kanske hade ändrat mig om jag såg honom "in action".

Men vi fick i alla fall Öhman som befinner sig i en bra ålder och som gör det till en bättre mix, samt sänker medianen på backsidan.
Kommentera

Trilske:

Där kan jag hålla med dig, den enda förändringen hade kanske varit typ Tommy E eller Hedman mot en 26-åring back med erfarenhet och potential att utvecklas lite mer. Dock tror jag Hedman och Tommy skulle vara sjukt nyttiga i ett kval, gissar att dom skulle kriga och göra allt för äran att vara med och spela upp klubben.

Men min poäng var mer att vi har goda förutsättningar för att ha ligans bästa defensiv som du kanske förstod av mitt tidigare inlägg.
Kommentera

Trilske: Om vi säger som så. Du fick precis rätt på medianen.
Öhman är vår median och den ligger då alltså på 23år.
Snittåldern är dock 26år på våra backar.
Så kan vi se att de som är äldre är ganska mycket äldre men de är dock färre, så medianen blir lägre än snittåldern.

Vad vi kan dra för slutsatser gällande hur det påverkar spelet. Ja det överlåter jag till någon annan.
Kommentera

MorganaLefaey: Ser Löven mot Timrå. Inte alls imponerande på något sätt. Båda måste bättra sig rejält om man ska bli de topplag man förväntas vara i vinter.
Kommentera

J F K: löven rätt överlägsna i andra borde gjort ett par mål till men Brattström spelar bra i tiks mål, f.ö lövens mål av tidigare modojunioren William Ericsson
Kommentera

Karlkvist blir fan bara bättre och bättre för varje gång jag ser en match med Modo. Tror han vinner HA's poängliga den här säsongen.
Kommentera

Ser att Deilert blivit avstängd 3 matcher (resten av SCA iaf) för griseriet mot Rosdahl. Bra.
Kommentera

KB:

Då vet vi också att Deilert har en lön på exakt 60.000/månad.
Kommentera

Rytter: Pratade med Deilert nyligen på gågatan. Han har redan lappsjuka. Ingen hade berättat att han skulle spela hemma i en trång lada gjord av billig furu. Men det är klart, karln hade ju kunnat haft det värre...
Kommentera

Costanza: Tommy E uppsatt på laguppställningen ikväll, hoppas det stämmer, skönt om skadan inte var allvarligare -;)
Kommentera

Costanza:

Furu är ju ändå mer exklusivt än plywood.
Kommentera

Rytter: Precis. Don Deilert kunde ha fått gå utan lön hela hösten och sen bli utknuffad på plywoodplankan i Wifsta. Dö 08:a! skriker Tratten & Finkel samstämmigt...
Kommentera

Intressant att se Goodwin idag som fick kicken från iko. Han borde vara en bra spelare på denna nivå.

Rätt att lundin får chansen idag, gissar på hanses imorgon. Eller luftar man Dackell då?
Kommentera

Rytter: Om jag tar en månad för 1kr på mittmedia, går det att avsluta direkt eller blir det en månad till? Någon som vet?
Kommentera

Petosöjä: De tar hela din lön nästa 25:e.
Kommentera

Petosöjä:

Jag har gjort så tidigare och det funkar. Är ju en prova på månad.
Kommentera

1-0 till Mora tidigt. Ett hårt backskott där det är svårt för lundin att hantera returen, så bejmo kan slå in den.

Mora börjat piggast och har bra fart och tyngd, vi har inte hotat alls än så länge.
Kommentera

Rytter:

1-1 I pp. Var en kontring. En grym pass upp till blå av Öhman, sedan en fin pass av olofsson som ger Rosdahl öppet mål. Snygg spelvändning.
Kommentera

Rytter:

2-1 nu till oss och vi har jämnat ut spelet. Fin assist av Berglund som ställer björka ren i slottet och då vet vi alla att det är mål.
Kommentera

2-1 nu, From och Rosdahl verkar funka riktigt bra ihop.
Kommentera

Amitiel:

Fast dom spelar inte ihop idag, och gjorde det inte sist heller. Det är sylwader-olofsson-rosdahl som går tillsammans. From är med jj och karla.
Kommentera

Rytter: Intressant med Goodwin. Bara efternamnet lär ju fixa några goda vinster till Mora. (På tal om billiga skämt)

0.5p/match i Liiga bör väl ändå betyda att han borde vara ett tillskott i HA.
Vi antydda ju tidigare att Mora saknade lite offensiv bland forwards.
Men frågan bör väl vara varför han blev entledigad så här tidigt.
Kommentera

Rytter:
I Pp spelar dom ihop.
Kommentera

Amitiel: Gillar allehanda grabbarna mer än vad cmore bjuder på.
Kommentera

hk: Håller delvis med, Adam Johansson passar inte som kommentator, skriker så vid anfall.
Kommentera

hanzon: Angående Allehanda tycker jag man ska släppa fram Jon betydligt mer än man gör.
Tycker han skriver riktigt bra krönikor.
Kommentera

Nucky:

From är het. 3-1 I pp nu.

Vårt pp med wernblom, Olofsson, Rosdahl, from och Öhman ser riktigt bra ut. Bra tempo på pucken och rörelse.
Kommentera

Rytter:

Inte så kvalitativ match, men vi har tagit över totalt och Mora tar timeout.
Kommentera

Rytter: Öhman är ju grym på blå i PP.

I övrigt tror jag Berglund blir årets utropstecken. Har sett fantastisk ut på försäsongen.

From kommer vi nog vara rätt glad över. Den farten och det skottet är svårt att inte få utdelning av.
Kommentera

Rytter: Ibland undrar man om Hedberg ens kan passa. Sjukt vad han dribblar.
Kommentera

Monno:

Instämmer. Öhman är den på back vi saknat så länge.

Alla nya ser bra ut och besitter olika kvaliter.

Vad fan ska vi med en sportchef till när vi ändå hittar bra värvningar.
Kommentera

Rytter: Ja han är oerhört kreativ och rörlig. Just kreativiteten att inte göra samma sak varenda gång är guld värt.
Kommentera

J F K:

Ja han skulle ta stora steg om han spelade enklare. Behöver ju inte göra sin gubbe och transportera puck varje gång.

Känns som Berglund gått förbi i utveckling, han ser verkligen bra ut nu på försäsong.

Tänk också på att Norlinder och Viklund samt hagelin och karlström ska in i laget. Tufft om platserna.
Kommentera

Monno:
Ja Berglund står ut. Norlinder skadad och vi väntar på Viklund. Backsidan är nog bättre än den var när vi åkte ut😝
Kommentera

Tarasov: Timrå har varit rejält dåliga hittills. Hoppas att de kan mobilisera lite mer kraft imorgon, för när vi är bra så känns vi riktigt riktigt bra. Vi har ju en oerhörd bredd i alla lagdelar... Förra matchen mot Löven var Wernbloms kedja iskall, men då kliver andra fram. Vi har fyra kedjor som alla är helt ok oavsett hur vi ställer upp.
Kommentera

J F K:
Ja tänk vilken skillnad mot tidigare säsonger, då var det tvunget att juniorerna skulle leverera, nu kan Wernblomlinan växa in i det.
Kommentera

Tarasov: Skulle säga att bredden på både backsidan och forwards är grymt imponerande.
Wernblom kan mycket väl bli vår bäste center, och hela den kedjan med LP(som han trollar emellanåt!) och Åhström imponerar. Märks att alla tre lagt på sig några kilon, även om den sistnämnde kan få problem att ta plats när laget är ordinarie.

Olofsson känns rejäl och naturlig som center, men hamnade ofta lite utanför spelet. Tror det kommer dröja några månader innan vi får se det bästa från honom.
From försvinner emellanåt likt Olofsson, men jävlar vilka skills han har..

Backsidan har det sagts nog om redan, men kan bara konstatera att det ser sjukt spännande ut. Tror inte Toby kommer behöva spela 30 min/ match i år..
Kommentera

Tarasov: Ja, inte ens motorsågZtorken kan vara missnöjd längre.
Nöjd med det mesta och tro det, eller ej.
Vår # 12 och # 20 får mig att må bra
Kommentera

J F K:

Har inte så stora förhoppningar på vår match imorgon. Sen match och sent i säng leder nog till trötta ben och huvuden imorgon. Speciellt eftersom vi inte är inne i fullt matchtempo. Tror nog det finns risk för en plattmatch från vår sida.

Visst Timrå spelade idag med, men stor skillnad på att hinna varva ner och komma i säng tidigt och återhämta sig för imorgon.
Kommentera

Rytter:

LP är ju sjuk. Så nära att sätta en foppa fint. Gick väl i stolpen.
Kommentera

« · 1983367 · »