1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507723 inlägg · 4105 ämnen

Trubbel i paradiset?

« · 981523 · » Till forumet

Sv: Trubbel i paradiset?
Salle: Har jag missuppfattat nåt stort när jag tror att AK jobbat mycket kring arenan och därför anses duglig till ordf?
Kommentera

Paddan: Han var ju, om jag fattat det rätt, lite av Åkes protegé och "fick" platsen dels pga detta och att ingen annan riktigt ville.

Att han sedan blev omvald efter ett succeår både sportsligt och ekonomiskt är väl inte så konstigt. Dock så är han inte populär längre men om det finns alternativ kan jag inte uttala mig om.
Kommentera

Salle: Då undrar jag i sådana fall, om AK inte är populär varför valdes han då som tillfällig ordförande efter ÅE och blev sedan återvald som ordförande? Var det månne i brist på bättre alternativ?
Kommentera

spud: jag håller med. AK är inte problemet. JH är.
Dock så det kanske är lättare att få bort AK först då han inte, heller, är så populär bland höjdarna i MoDo och i stan i övrigt om jag läs av vindflöjlarna rätt.
Kommentera

knaskamilla: Men att ta fram en ny ordf kan ju knappast vara målet bara för att rätta till JH?

Det enda som behövs är ju att visa AK och JH att i modo finns inte plats för det utrymme som JH tar till sig själv. Och om han inte passar in under de omständigheterna är det ordf skyldighet att leda ut JH.
Kommentera

knaskamilla: Inom min egen kamratsfär så ser jag inte att det skulle finnas någon lämplig kandidat till ordförandeposten, däremot har jag några tänkbara till rollen som propagandaminister...
Kommentera

Paddan:

Men ärligt talat. Vad ser du för möjligheter att hitta en ordförandekandidat?
Kommentera

knaskamilla: Hehe, nej inte alls. Det är tillräckligt mycket jobb att vara "ordförande" för ett gäng skolelever.
Kommentera

Hälge:

Precis. Det skulle bara drunkna i mängden av liknande.
Kommentera

Paddan:

Nej, alla förslag måste verkligen inte gå genom valberedningen. Egentligen, i en demokratisk organisation, ska man inte ens behöva kalla det kupp om någon annan än VB:s förslag blir vald till ordf. Men jag menar bara att det lär vara svårt att hitta ett alternativ för oss vanliga dödliga. Eller sitter du på något bra namn? Vill du vara med i projektet? =D
Kommentera

knaskamilla: Det finns redan där, liksom...känns inte som om det behövs något mer.
Kommentera

knaskamilla: Det beror väl på, måste alla förslag gå genom valberedningen eller finns det möjligheten att kuppa in en ordförande och/eller styrelsemedlem genom tillräckligt stort stöd på årsmötet?
Kommentera

Hälge:

Nu tycker jag att du är kinkig! Take what's yours...
Kommentera

Paddan:

Ja. Men vad skulle det vara för alternativ? Vem ska kunna skaka fram ett sådant? Valberedningen? Knappast.
Kommentera

knaskamilla: Glöm det !
Kommentera

knaskamilla: Det beror väl på om man har några alternativ att ta fram ur rockärmen, och ifall dessa presenterats i god tid inför årsmötet för att undvika pinsamma ögonblick som sådana stunder där man faktiskt måste ta ställning till flera olika alternativ under ett årsmöte.
Kommentera

spud:

Och det brukar alltid finnas en massa olika alternativ till ordföringar att välja mellan på MODO-årsmöten...
Kommentera

haggen: Jomenvisst, en schysst traktor är aldrig fel.
Kommentera

Paddan: Klart man kan förklara på ett årsmöte att den ordförande som byter ut vår vd är nästa ordförande i modo hockey.
Kommentera

spud: Men VD-posten är väl inget som man vanligtvis röstar om på årsmöten. Fast iofs kanske Erkén och JH kunde låsas in i en garderob och så fick de ha skriktävling. JH kommer nog att ge upp så fort Erkén förbrukat all luft vilket väl bör ske efter knappa halvminuten.
Kommentera

Paddan: Jag tycker ni hela tiden målar upp ett scenario av att inget kommer hända om ni agerar. Det är ju en tokig inställning till problemet.
Kommentera

Paddan: Ja men är inte det ett svar som säger en hel del?

Då har ju alla medlemmar fått svar på frågan om de vill ha kvar en vd som inte bryr sig i supportrarna och medlemmarnas åsikter.

Då är det bara att gå till medlemsmötet rösta och ta bort tom och jerry.
Kommentera

spud: Ok, låt oss säga att TÅ eller ÖA tar in en insändare angående JHs ledarstil och den påstådda turbulensen på kontoret och i styrelsen, vad är sannolikheten att exempelvis JH skulle välja att bemöta innehållet i insändaren. Min åsikt är att det troligaste svaret blir "I dagsläget har vi inga kommentarer till dessa påståenden".
Kommentera

Lumber Jack: Jag kan svära på allt att AK aldrig skulle stoppa en insändare eller något annat redaktionellt, ägarna av tå skulle kicka honom på 3 sek om det kom fram att hans ordförandeskap i modo har gått ut över tå.

Hur som helst tycker jag att denna bakomryggen mobilisering ska vara klar nu. Och att utgå från att tå inte skulle ta med en insändare eller själv vara med och författa en artikel på ämnet är fegt, prova först och om det mot allförmodan skulle visa sig vara sant, spara mailkonversationen och vidarebefodra till tå´s ägare eller en kvällstidning. Det kommer ge effekt.

Eller är det ingen som vågar kliva fram och ta tag i det?
Kommentera

spud: Eller vi kanske kan informera Wikegård så får han göra lite Janne Josefsson-liknande reportage för Hockeykväll, och sedan kunna skryta om sin egen förträfflighet på sin blogg.
Kommentera

spud: Problemet är väl snarare huruvida redaktörerna törs släppa fram vad som helst i tidningen, kort sagt hur är det med civilcuraget? Förhoppningsvis som på Länstidningen, men hur det är ställt med det kontrollerande uppdraget av våra makthavare bland de anställda på Allehanda har jag ingen aning om.
Kommentera

Paddan: Jag har fullkoll på att han är boss där.
Men han skulle ju aldrig lägga sig i vad som skrivs av flera anledningar. Dels är det inte hans kompetens område, sen en affärsmässig orsak, det skulle leda till en mindre upplaga om det kom fram.

Han är aldrig beredd att offra sin position för en sån sak.
Kommentera

spud: Men TÅ ingår ju i koncernen Allehanda Media, där AK är VD. Man behöver givetvis inte redigera en insändare, men man kan underlåta att publicera denna i tidningen.
Kommentera

spud: Du har tydligen missat att TÅ är en del i Allehanda Media där Källström ju är boss.
Kommentera

Jag tror att JH och källström skulle gilla att en debatt kom upp, för nu cirkulerar bara en massa rykten och ingen står upp för deras åsikter. Alla skulle tjäna på att få lägga upp sina kort.

JH och källström för att det är svårt att försvara sig när ingen kan stå som motpart, och supportrarna kan få svar och därigenom ett vettigt beslutsunderlag till en ordf omröstning.
Kommentera

Paddan: Skitsnack, du ska inte säga sånt innan du har kollat upp det.

Kvällstidningarna skulle älska att skriva om en lokaltidning som skyddar vd i modo.

Jag tror ni gör helt fel när ni utgår från att inte tå kan vara en bricka att räkna med.

Det finns inte en chans att en insändare skulle bli redigerad.
Kommentera

spud: Frågan är ju då hur man exempelvis lyfter upp debatten i ortstidningen när styrelseordföranden i hockeyföreningen är VD för medieföretaget på orten. Där stryps väl möjligheterna till eventuella kritiskt granskande artiklar och/eller insändare ganska snabbt.
Kommentera

Paddan: det enda man som supporter kan göra åt en sådan sak är ju att lyfta upp debatten, få upp lite ögon se till att debatten når JH och Källström. Se hur de reagerar på den och handla där efter.
Hellge är ju skicklig på att kommunicera så han kan väl sköta en kontakt med TÅ. Om det antingen är insändare(som naturligtvis kan skrivas under av fler än honom, tex vore ju Modo supports ordf lämplig) eller en artikel som skrivs av någon på sporten kan man ju lätt fråga dem på sporten vad de tycker och vill.

Mer går det ju inte att göra. Men debatten måste upp på högre nivå än bakom ryggen på beslutstagarna.
Kommentera

Paddan: Jag har inte än mindre personliga erfarenheter men via andra har man ju hört både det ena och det andra. Inte den jag skulle vilja ha som chef rent spontant.
Och apselut fel chef i ett så pass viktig steg i den utvecklingsfas MoDo befinner sig i.
Kommentera

Salle: Och det är väl där såna saker som kravet på opartiskhet och saklighet i rapporteringen kommer fram.

Sedan skulle nog mycket av inläggen i den nu rådande debatten ha svårt att falla under dessa kategorier om man skulle arbeta efter dessa principer även i detta forum och i denna fråga.

Själv har jag inga andra erfarenheter av JH än att det tog två månader för honom att besvara ett mail jag skickade till honom.
Kommentera

Salle: Ja, det är där jag inte är lika konspiratorisk, tror nog att tå´s sportredaktion har tillräckligt mycket heder för att skriva vad de anser är nyheter.

Men tyvärr är ju hela den tidningen så jävla trött att man får ju trycka ner en nyhet i halsen på dem för att det ska stå i tidningen. Är ju knappast så att de luskar självmant i saker och ting.
Kommentera

spud:

Jag känner honom inte, men av vad jag hört om honom så tror jag faktiskt att han skulle det. Av vad jag hört om styrelsen/Källström så tror jag inte att de/han skulle hjälpa honom att upptäcka vad rätt beslut är heller. Frågan är iofs om ens de/han skulle upptäcka det själva...

Jag tycker att det känns läskigt, bara. Organisationen har vuxit som tusan, och borde vara proffsig. Det känns inte som att den är det.
Kommentera

spud: Tyvärr så kan ju Källström se till att JH inte får den press (i dubbel mening) som kanske skulle krävas. Och så länge det är så kan inte opinionen emot JH växa sig tillräckligt stor.

Det är väl det denna tråden handlar om lite. dvs Hur JH:s stil inte kommer fram på sånt sätt som det kanske borde.
Kommentera

Salle: Sådana allianser ser starka ut innan, men sätts lite press på den så får man se vad den verkligen står för.
Har svårt att se att Källström är beredd att offra sin egen status för att hålla Jerry om ryggen.

Och jag har återigen svårt att se någon(jag känner inte, jag har aldrig träffat jerry) som lever i övik sitta kvar mot opinionens vilja på en sån stol som jerrys.
Kommentera

spud: Inte kommer Jerry släppa den VD-stolen utan strid. Det är väl den mest prestigefyllda stolen i Ö-vik.

Och när han och styrelesodrförande Källström dessutom håller varann om ryggen så kan det bli svårt för vem som helst att få bort JH.
Kommentera

knaskamilla: Tror ni verkligen att jerry skulle bita sig kvar på en vd stol i en så viktig organisation om han upptäckte att han saknade stöd bland medlemmarna?

Tror jag knappast, om inte annat skulle ordf hjälpa honom att upptäcka vad rätt beslut är.
Kommentera

Paddan:

Jag skulle gissa att möjligheten är ganska exakt likamed noll. Tyvärr. Det skulle väl vara det där sista du skrev då, att inte bara låta det vara utan hålla diskussionen igång och se till så att det rotas i det. Kanske, kanske, kanske att det händer åtminstone någonting positivt då, även om det nog är för mycket att hoppas på att det faktiskt skulle ha just effekten att han frivilligt ger upp sin plats.
Kommentera

knaskamilla: Men hur stor möjlighet har vi som medlemmar i föreningen egentligen att kunna "bli av med" personer i föreningen? Vad krävs egentligen för att under demokratiska former kunna förmå en VD att ge upp sin nersuttna kontorsstol? Krävs det i princip inte att personen ifråga finner situationen så ohållbar att han frivilligt ger upp sin plats.
Kommentera

knaskamilla: Jomenvisst, om han accepterar att få lönen i surströmming.
Kommentera

Paddan:

Ah. Det låter ju som en perfekt utväg. Betalar de tillräckligt bra då, tror du?
Kommentera

knaskamilla: Kan vi inte se till att han anställs som sportchef i Timrå?
Kommentera

Paddan:

Ingen aning, jag har inte läst några stadgar.

Salle:

Bra idé. Foppa borde kunna gå in med lite bidrag till hans lön för att få honom att acceptera jobbet.
Kommentera

knaskamilla: Bra ide ang JH. Han borde ju kunna bli byggchef för Fopellet i inre hamnen.
Även om jag egentligen inte vill ha det där så börja påla imorrn för böfelen... :-/
Kommentera

knaskamilla: Brukar inte sista datum vara senast två veckor innan årsmötet, eller minns jag fel?
Kommentera

hellge:

Jag tycker också att möjligheten är värd att undersökas. Men jag tror att du har lite väl optimistiska tankegångar. Skriver man en motion till detta årsmöte kan beslutet möjligtvis tas i juni 2008 (fast förmodligen inte på Brux, va?) och en "vanlig supporter" väljas in i styrelsen först 2009.

Tar du reda på vad sista datum för motionsinlämning är?

En annan idé: Kan vi inte lura i något stort företag att JH är jättebra så att de värvar över honom och just det problemet blir löst?
Kommentera

« · 981523 · »