1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1690849 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16

ghostie:

Å andra sidan är ju Sverige extremt left, utan anledning i hockey. I kanada är siffran närmast 50/50 har jag för mig.

I innebandy i Sverige likaså.

När jag var ung försökte man stoppa leftklubbor i händerna på mig och min bror. Vi är båda högerhänta, men det visade sig att vi var rightare, både med hockeyklubba och innebandy.

Min tes är att hockeyklubbor krävde en stark hand som övre fattning för försvarsarbete. (lång klubba) Men skall man skjuta så är det ju sjukt att ha starkaste handen överst. - Där gör det ju ingen större nytta.

I innebandy byter man övre grepp för lång klubba mot försvarare utan problem pga. klubborna är så lätta, därför så blir det helt naturligt att högerhänta blir rightare och vänsterhänta blir left.

Nu är även hockeyklubborna relativt lätta, så kanske kan det jämna ut sig, men traditionens makt är stor. Dessutom skall man ju peta och slå på både klubbor och spelare i hockey, så kanske förblir högerhanden högst upp ändå.  

Redigerad kommentar

Kommentera

MorganaLefaey:

Onekligen skönt att ha några kapabla rightare att nyttja... Men Brynäs har verkligen tagit det hela till en ny nivå med åtta högerskjutande forwards på kontrakt... det måste vara någon form av rekord :)
Kommentera

ghostie: har väl dessutom inte hänt på evigheter att vi har ett antal högerskyttar i laget (Inte direkt som Brynäs som nog har fler höger än vänster). Men nog för att man ska fundera: ska vi ha 2st i en och samma formation. Hur gick det här till...
Kommentera

Det är onekligen ett spännande lag Svarten har satt ihop nu! Butler ser jag som en ren bonus, och han är trots allt oprövad på stor rink. EP-beskrivningen tyder dock på att han är en bra skridskoåkare och att hans svaghet istället ligger i det fysiska spelet, så det blir nog inga större problem... Vi har några riktigt starka backar, bra ytterforwards och åtminstone två klasscentrar. Det enda orosmolnet är egentligen vårt relativt oprövade målvaktspar. Pallar de trycket när det går trögt?

Nä jag är mer positiv än på många år... snyggt jobbat Svarten!
Kommentera

hanzon: Några stora mygg gör ingen sommar.
Kommentera

hanzon:

Kommer Wennerholm i Aftonbladet börja kalla er Real Modo igen månntro?
Kommentera

leo: Instämmer, fy f..n vilket lag vi får. Detta blir vändningen för klubben nu lär vi sitta och njuta varje match. Jag säger bara lycka till Modo visa att ni går för topp5 i vinter.
Kommentera

Helt sjukt vad bra lag vi har på pappret nu. Galet!

Redigerad kommentar

Kommentera

Lite taskigt att inte Anders fick sånt här lag att köra med.
Kommentera

hompa90: Modo körde en teaser på twitter. :-)

Men nu ser det väldigt spännande ut måste jag säga. :-)
Kommentera

Butler klar för 2 säsonger

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: Källa på det? Blir det en fw eller back?
Kommentera

Snart händer det saker!
Kommentera

ivandrago: Nej, tyvärr. Om jag skulle veta någonting sådant så vill jag inte bidra till någon form av ryktesspridning. Jag tror att det kan ha varit lite för mycket press på honom med tanke på den tunna truppen och hur osannolikt han bra han var (och så många mål han gjorde) innan knäskadan.

Vad jag kan säga är att Possler hur som helst verkar ha lagt på sig några kilo muskler och jag tror att han kommer att vara väsentligt bättre kommande säsong.

Kommentera

J F K:
Möjligheter till att tro dig ökar nog om du motiverar dina synpunkter:) vem skulle isf representera de "yngre"
Kommentera

ivandrago: Nej, han är inte ett alternativ. Det kan absolut vara så att man vill ha en representant för spelare i den yngre generationen, men inte Possler i sådana fall. Tro mig!
Kommentera

J F K:
Ok. Beror på hur man tänker tror jag. Om man vill ha en representant för de "yngre" spelarna är Possler ett alternativ
Kommentera

ivandrago: Jag förstod det och svarade att jag verkligen inte tror att Possler är aktuell för ett A.
Kommentera

J F K:
Tror han menar att Possler är aktuell till ett A 

Kommentera

Monno: Det blir nog inte possler, inte en chans.
Kommentera

hellge: Som någon skrev här tidigare. Om han var kaptensmaterial skulle han redan varit det.
Han känns som allt annat än en snubbe som håller branta i omklädningsrummet. Sen är han nog en bra förebild och både sympatiskt och hjälpsam.

Jag tror ju fortfarande på Ritche, Hedman och Possler jag. :-)
Kommentera

hanzon: Skröder är också en tänkbart namn. Han är en kulturbärare och på sitt sätt en ledare. Fast ibland tycker jag att han framstår som lite blyg. Jag vill att vår capitano ska vara självsäker och verbal.
Kommentera

Torp han gissar att kaptensrollen står mellan Welch och Ritchie, ja vem vet kan också bli Hedman.
Kommentera

J F K:
Vi kör på det:) egentligen är det ju skitsamma. Mina önskningar i samband med Silly är mer än väl uppfyllda :):)
Kommentera

Eftersom han hade massa erbjudanen redan innan säsongen var över så vara dom nog 100% säker när dom skrev budgeten att dom inte skulle behöva betala hans lön.

Kommentera

ivandrago: Jag håller med. Vi har ingen aning. Jag spekulerade i att man var säkra på att Anders inte skulle uppbringa lön den här vintern, men säker är jag verkligen inte.
Kommentera

J F K:
Ja om det varit klart tidigare så är det ju givet att AFs lönepost inte varit med i budgeten, från det datum det blev klart. Problemet är att det svårt för oss och veta något iom att vi inte vet när avtal blev klara, framförallt hur avtalen ser ut.
Kommentera

Att en tränare tar ut sin lön kontraktstiden ut är i regel inget att säga om, klubben har gjort ett åtagande och skall såklart hålla det.
Kommentera

ivandrago: Det tror jag bara inte. Jag tycker att man på interjuver får uppfattningen om att budgeten ökats rejält, men att det inte funnits några frågetecken kring Anders. Han kan som sagt ha varit klar ganska länge, men man har väntat med att presentera honom tills han aktivt börjar jobba eller det kanske finns andra anledningar?
Kommentera

Gusse: I det fallet tycker jag han gjorde rätt som utnyttjade situationen. Han blev ganska illa behandlad av " familjen" och i en intervju senare berättade han själv hur illa han mådde efter beslutet. Svårt att jämföra olika sparkningar.
Kommentera

Gusse:
Hänger inte med på vad du menar:)
Kommentera

ivandrago: Vet inte hur han stavar namnet, carnecki han som tränade Färjestad och fick kicken, tränade väl Vita hästen förra säsongen. Han gick väl hemma tre säsonger med lön från Färjestad. Han var det tydligen väldigt synd om.
Kommentera

J F K:
Möjligt att man räknat med att AF skulle lämna men håller du fullt sannolikt att den nuvarande VD ändå tagit med hans lönekostnad i budget för detta år till det varit helt klart att han lämna. Men du kanske sitter på mer info i frågan?
Kommentera

hellge: Nu överdriver du. Challe lade i desperation all sin kraft på att kommentera och tippa trav. Så bedrövad var han. Det var verkligen synd om den mannen.
Kommentera

J F K:

Det är mycket möjligt. Han är en bra person, Anders. Challe däremot hasade omkring i tofflorna hemma utan att göra ett handtag.

Kommentera

hellge: Det finns en del som sade att Welch varit klar länge. Vad säger att inte Anders också varit det? Det känns som om man varit rätt säker på att han skulle få ett nytt jobb och inte göra en Challe.
Kommentera

J F K & modomille: 

Tycker det låter aningen ekonomiskt äventyrligt att från Modos sida budgetera med nytt jobb för Anders Forsberg. Det är inte direkt ovanligt att tränare som entledigas utnyttjar sin rätt att få ett år betalt utan att gör något.

När det gäller Forsberg gick han väl frivilligt med på att sänka sin ersättning efter han sparkades. Åtminstone antyddes detta i någon intervju förra säsongen.  

Kommentera

J F K: Att det dröjer så länge innan Butlers nya adress offentliggörs även om det inte är Modo han ska till. Inget nytt om Nordgren?
Kommentera

modomille: Troligen har han signalerat detta för rätt länge sedan så Modo har nog räknat med det. Dvs, inga extra pengar för nyförvärv för det.

Däremot låter det på Svartvadet som om vi kanske inte värvat riktigt färdigt ännu.

Kommentera

hellge: får Modo pengar till en värvning kanske nu när AF har skaffat nytt jobb?

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno:

Sant, sen låter det också på Svartvadet som om vi ännu inte har värvat färdigt. Kan några av de som sänkte sig ifjol höja sig i år, borde det kunna funka
Kommentera

Amitiel:

Du kan ha rätt. Vi hoppas på det
Kommentera

Tycker Chris Bourque borde vara trött på AHL snart, bara för Foppa och Näslund att ringa Ray nu och säga åt han att övertala Chris dra till Modo och testa någon säsong :)
Kommentera

hellge: Förutsatt att Possler och Pettersson utvecklats till nästa säsong så ska/bör dom hålla bra SHL nivå.

Det är väl Öberg som 4de center som inte känns superduper, men någon junior kan nog avlasta där.

Vi kan väl för tusan inte begära att vi ska ha 4st toppkedjor?

Kommentera

hellge:

Nu vet man inte hur dom kommer spela, men nog tycker jag vi har spelare för att minst få 3 starka kedjor.

Kommentera

Silly:

Ser det inte ut som att vi har ett väldigt delat lag med två starka kedjor och två svaga?
Kommentera

Silly: Skulle gärna se Rasmussen. Men han kommer nog blir jätte jätte jätte dyr i förhållande till vad man får.

Tycker fortfarande Butler vore en spännande värvning om han är aktuell.

Fast en sån som Rasmussen skulle man ju knutit upp en 3år elle så. Fast som sagt, jätte jätte dyr antagligen.

Kommentera

hellge:

Kan inte Noah snacka hit Dennis Rasmussen också...? 

Winge i 1a kedjan

Dennis Rasmusson - Kyle Wilson - Bill Thomas

Per-Åge Skröder – Byron Ritchie – Juha Pekka Haataja

Gustav Possler– Emil Pettersson – Victor Olofsson

Carl Grundström  – Peter Öberg – Ludvig Nilsson

2 spets kedjor och 2 ungdomskedjor varav 4:e är en riktig Power-femma

Muaahhhhaaaaa....... 

Redigerad kommentar

Kommentera

Intressant att både ÖA och Expressen skriver om "prästryktet". Det enda rykte jag hört och sett från nätet är just det som presenterades här på HS. (Vem det nu var)

Det ryktet sa att Welch skulle studera teologi, vilket också visade sig stämma

www.expressen.se/sport/hockey/shl/welch-om-ryktena-bakom-overgangen/

Kommentera

« · 1690849 · »