1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506316 inlägg · 4103 ämnen

Truppen 15/16

« · 1665156 Till forumet

Truppen 15/16
Här diskuterar vi om nästa års trupp om vi stannar kvar i shl.
Kommentera

Sv: Truppen 15/16
modomille:En som jag tycker har kvaliteter är #55 Tom Linder Karlskrona. Har sett honom live och några TV-matcher och tycker att han kan vara något att testa, dessutom är han stor 198cm. Om nu inte Karlskrona går upp då blir det nog svårt att värva han. Rightare och 21 poäng är fan inte dåligt
Kommentera

Sven Tuta:han spelar ju i allsvenskan för att han inte platsade i växjö han har aldrig riktigt imponerat i shl eller eliterien.
Kommentera

modomille: jo jag har sett det. Men de gånger jag har settt honom tycker jag han gjort det bra. Bra räckvidd, stor, hyfsat skott. Jag kan inte jämför han mot tidigare år.
Kommentera

Sven Tuta: han har kanske utvecklats i khk sedan jag såg han i växjö men först hade jag velat ha tillbaks lööv,cumiskey och regehr vi vet vad vi får av dessa herrar.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: absolut håller med dig, detta är kanske ett bra uppslag, förmodligen har ha utvecklats. Han har fått C på bröstet av någon anledning oxå. 21 p är ändå inte dåligt. Men naturligtvis tar jag alla dagar Cumiskey före
Kommentera

Sven Tuta:aa,vi har saknat en med ett driv i skridskoåkningen i år visst kempe kan ju skrina för bi några men han gör det inte till räkligt ofta,modo måste ha nån som kan sätta fart i anfallen och ta in pucken i offensiv zon det var cumiskey bra på och en fin spelfördelare i pp.Många säger att han var så dålig i deffensiven fast roche har 11 minus och cumiskey hade 4 minus.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille:

Cumiskey är/var ju i många stycken ett fenomen. Överlägset högst utväxling i skridskoåkningen. Först upp, ändå först tillbaks.

Spelade på tok för många minuter per match och tunnelseende i försvarsarbetet vilket gjorde att han gjorde väldigt många indianare i egen zon.  Hade man lärt honom sarg ut så hade mycket varit vunnet.

Hade förväntat mig många fler poäng av honom då potentialen var enorm. Men den utnyttjade han sällan i sista momentet.

Kommentera

NuMo: Största problemet med Cumiskey är att någon tränare någon gång tyckte att det var en bra ide att lira honom som back. Han må vara liten men att ha en sådan kille som fw vinge skulle göra vilken motståndare som helst nervös.
Kommentera

ULTIMAVICI: Skröder borta även i kväll. Privata skäl???
Kommentera

ULTIMAVICI: Det har jag också tänkt på, verkar inte vara den stabile typen man väntar sig som back, däremot forward med den skridskoåkningen, går väl att skola om honom.
Kommentera

Åke Westerlind: Sas vare det sist så kan nog vara det även denna gång, tror definitivt inte han är petad då det finns andra som skulle bli det före honom isf.
Kommentera

NuMo: håller med stor pontential i grabben fast han gjorde väl om jag minns rätt 30 poäng på en säsong det är ju bra men kan göra mer.Som ultimavici säger så var största problemet att han spelar som back hade velat skola om han också örebro gjorde ju det med en spelare fast tvärt om forward till back och det har ju gott bra.
Kommentera

modomille:

Jag håller med både dig och ULTIMAVICI. Tanken har nog slagit många hur han skulle ha presterat som forward.

Kommentera

ULTIMAVICI:Skröder är i Norge, hans mamma gick bort efter en tids sjukdom.
Kommentera

Det jag stör mig så ohyggligt mycket på är att MoDo år efter år efter år aldrig lär sig någon jävla läxa.

Man går alltid in med en medveten och uttalad strategi om att man ska värva in spets under vintern och att truppen inte är komplett då serien startar, VARFÖR!?

Det vi har nu är ju ett perfekt exempel, klasspelare som Hossa, Smolenak och Haataja kastas runt i femmor överallt och ingenstans, det blir ingen som helst struktur i laget då det kommer in nyförvärv från höger och vänster.

Okey att det kommer in någon enstaka spelare, men den här säsongen har det kommit in 5 spelare efter seriestart, 2 har lämnat och man har använt totalt 36 utespelare, jag skulle vilja säga att det är 10 spelare för mycket!

Må så vara att en komplett trupp i augusti kostar 1-2 miljoner mer än om man kompletterar i december/januari, men istället så ställer man inte ett jävla brögäng på isen första halven och spelar ett osynkat brögäng andra halvan av säsongen.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

popcorn: svarar mig själva och drar en parallel med säsongen 06/07.

Då värvade man endast Zdenek Blatny och Kristian Kuusela under pågående säsong, man använde sig endast av 27 utespelare på hela säsongen.

Blatny kom in som rollspelare då laget helt enkelt saknade en hårdjobbare med balls nog att reta upp motståndare.

Kuusela kom in då Salomonsson blev skadad och Morrison var sliten.

Man ställde en i princip komplett ihopspelad trupp på isen och gick som tåget, sedan dess har MoDo konstant ökat i antalet använda spelare per säsong och bara värvat fler och fler spelare under säsongen, alldeles för ofta utan en genomtänkt plan för hur man ska använda spelaren.

Det smärtar att säga det, men den här föreningen har egentligen varit så sjukt misskött sportsligt sedan Ecke lyckades pricka stolpe in 06/07.

Kommentera

popcorn: om nu spetsen kommit för att sponsorerna skjutit till pengar är det inte möjligt att göra som du säger. De 1-2 miljonerna hade man inte.
Dessutom fanns inte i närheten av så bra spelare att tillgå vid den tiden. Nu frigjordes en mängd tack vare att ryska valutan störtdök.

Dvs, det lät bra i teorin popcorn, men var helt omöjligt i praktiken att göra som du föreslog.
Kommentera

popcorn: glöm inte att man 2006/2007 var det sämre laget mot Timrå. Vi var verkligen inte det bästa laget under slutspelet, utan hade en rejäl dos tur. Faktum är att jag tycker att laget säsongen efter var betydligt bättre och slutade högre upp i tabellen.
Kommentera

popcorn: Håller med dig i allt det du skriver.

Måste verkligen få lägga till ett stort problem eller det finns väl hur många som helst dom har haft sen guld året.

Men det som jag närmast tänker på är nog föreningens attityd och noll känsla för ödmjukhet , som tyvärr absolut inte verka finnas där!

Den försvann nog med Guldet ganska rejält.

Kommentera

popcorn: Ja, se skellefteå. De går värdelöst för att de har använt 37 spelare under säsongen och värvat killar under säsongen samtidigt som man skickat bort några. Det bevisar verkligen att man inte kan hålla på så!!!!
Kommentera

J F K: Skellefteå har dock en stabil organisation med en tydlig spelidé och uttalade riktlinjer som uppenbarligen ger goda resultat...

Kommentera

popcorn:

Jag håller med dig överlag, men du har fel angående laget 06/07:

- Justin Morrison värvades den 25:e oktober. Då låg MoDo på 7:e plats i tabellen.

- Tommi Kovanen värvades  den 9:e november. Den affären sprack dock.

Magnus Gästrin lånades ut till Björklöven den 9:e november och återvände aldrig.

- Pierre Hedin värvades den 20:e novemeber.

- Pasi Touminen sparkades den 22:a december.

Zdenek Blatny värvades den 12:e januari.

- Kristian Kuusela värvades den 29:a januari.

Så nog gjordes en rad förändringar alltid...

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: du har helt rätt, var inte tillräckligt noggrann i min rage :) men överlag så är poängen ändå densamma, det var mer strukturerat och det fanns en plan och tanke med allt. Nu värvas målskytt på målskytt men det finns fortfarande ingen kreativ framspelare.
Kommentera

J F K: Dexter sammanfattade det rätt bra. Vet inte om du är på dåligt humör eller något, kanske du bör tagga ner lite, rätt taskig attityd från dig.
Kommentera

popcorn:

Jag håller med dig. Då satsade man på en stabil stomme. Exempelvis gick man tidigt ut och deklarerade att Sundström skulle spela center, vilket kanske var naturligt men långt ifrån någon självklarhet. Man fick då en riktigt stark centerbesättning med Sundström, Svartvadet och Steen. 

Sedan värvade man smart. Skröder hade tidigare i karriären bevisat att han kunde vara en målskytt av rang, men hade flera rätt svaga säsonger bakom sig. Var säkerligen inte speciellt dyr. Viktigast av allt var det var en spelartyp som saknades i laget.

Efter det har metoden var lite mer: "Vi fyller på med lite dussinlirare och plockar upp lite juniorer som får sommarträna ihop, sedan håller vi tummarna för att några riktiga ess inte klarar campen och blir desperata att hitta en klubb".

Det slutar förstås alltid på samma sätt: Störra klubbar snor de mest intressanta namnen. MoDo pratar om att ha is i magen. Sedan går allt åt pipan, man får panik, sparkar tränare, plockar in avdankade utländska föredettingar till överpris, men det är i regel för sent.

Kommentera

J F K: Skillnaden är väl rätt enorm om du ska jämföra oss med ett lag som från början hade en trupp som mycket väl kunnat slåss om guldet men mycket vill ha mer så vad SAIK styr med är lika ofattbart som att vi tror att vi kan inleda med en näst intill allsvensk trupp.
Kommentera

ULTIMAVICI: Jo, jag vet att jämförelsen är delvis orättvis med tanke på att Skellefteå hade en fantastiskt dyr trupp redan från start. Modo hade nog tänkt att ha en full trupp, men hittade inte spelarna för det. Kabanov var klar, men drog när SAIK dubblade lönen. Det fanns i princip inte en vettig center för de pengar man hade att tillgå, eller i alla fall hittade inte Modo den.

Samtidigt så tycker jag att det inte går att säga sådana saker som ni tvärtsäkert säger. Hur fasen ska man hitta en av seriens bästa centrar som Sundström som spelar under marknadsvärde. Timander, Jonsson, Svarvadet och Salomonsson tog heller inte ut maximalt. Tror ni på allvar att det går att få en sådan stomme med en av seriens absolut lägsta budgetar utan hemvändare (och då tänker jag inte på Påhlsson som snarare med sin lön är en belastning)?

2006/2007 räknade man alla logers treårsavtal som inkomsten över ett år. Därmed såg kassan väldigt stor ut (och man fick skatta bort onödiga pengar). Därför hade man en spelarbudget under ett par år som jämförelsemässigt var gigantisk jämfört med dagens.

Kort sagt. Alla jämförelser med guldåret är omöjliga att göra.

Kommentera

popcorn: Jag kanske var irriterad, men ditt inlägg är så långt ifrån den verkliga världen att jag blev bestört. Mig veterligen ville verkligen Modo ha en bra trupp från dag ett. Efter att man gjorde misstaget att ta in spelare sent för några år sedan har man hela tiden strävat efter att så tidigt som möjligt ha en komplett trupp.

Det kändes goddag yxskaft...

Kommentera

Dexter : Ja, det är ingen tvekan om att Skellefteå lyckats mycket bättre än oss. Givetvis beror en hel del på att man har råd att dubbla lönen för Kabanov och då är ändå inte ryssen bland de bäst betalda hos dem. Att de har en sjukt mycket bättre trupp än oss är tyvärr omöjligt att göra någonting åt då vi inte har de ekonomiska resurserna de har.

Vad jag tycker glöms fullständigt bort här är utvecklingen av talanger. Modo har de senaste åren kanske haft de bästa juniorerna. Vilka av dessa är dominerande i dagens Modo? Vilka andra spelare har vi tagit in som utvecklats? I princip ingen spelare de senaste åren har haft en stor utveckling, medans Skellefteå plockar upp spelare för spelare som blir riktigt bra SHL-spelare.

DÄR och inte i pengar/dyr spelartrupp tycker jag att vi har vår chans att återigen bli ett bra lag. Med dagens ekonomiska resurser kan vi fantisera precis hur mycket som helst kring att ha en färdig och bra trupp i början av säsongen. Det är snudd på omöjligt.

Kommentera

J F K:

Hur mycket större lönebudget har Skellefteå då JFK?

Gärna siffror och källhänvisning. 

Eller kan det vara så att organisationen gör ett bättre jobb helt enkelt?

Kommentera

J F K: Ska också påpekas att det blir lättare att komma upp i A-laget som junior när spelet flyter på, då får juniorerna tid med pucken, möjlighet att hitta lösningar och framför allt möjlighet att spela ut ordentligt. Modo har några av Sveriges absolut bästa juniorer, dock får de spela i om inte totalt kaos så i alla fall ett lag där det inte stämmer fullt ut. Får vi ihop en bättre sammansatt trupp så kommer även juniorerna få möjlighet att bidra och visa upp sina kvaliteer mer frekvent.
Är i grunden positiv till Modos tänk, dock bryter man ihop fullständigt när det ser ut som det allt för ofta gjort denna säsong.
Sedan lär kassan vara rätt så tom efter denna säsong och det medför att vi måste gå med ca 4 miljoner i vinst kommande säsong. Bara att hoppas på att man lyckas charma några välställda sponsorer så vi inte behöver kapa än mer i budgeten.
Sedan vet alla att vi har några spelare som har otroligt mycket mer betalt än prestationen de producerar. Bara att slippa några sådana kontrakt kommande säsong kommer lätta på detta felkomponerade lag.
Kommentera

Sawchuk: Siffror har jag ingen aning om. Jag vet att SAIK dubblade lönen för Kabanov.

Sedan baseras det bara på det jag hört, men jag är helt säker på att Modo chanslösa på att värva spelare som Zackrisson, Schremp, Sevc, Lehtonen, Widing och Kabanov. 

Sedan gör nog absolut SAIKs organisation ett bättre jobb, men det är ingen som helst tvekan om att budgeten (som bland annat kommer av att de direkt och indirekt får mer stöd av kommunen) är väsentligt högre.

Lindholm och Calof är väl två "billigare" värvningar som SAIK gjort som slagit oerhört väl ut. På den typen av spelare hade vi kanske kunnat konkurrera.

Kommentera

ULTIMAVICI: Givetvis är det lättare att komma till ett självspelande piano, men frågan är om det helt enkelt inte brister mest i utbildningen av juniorer. I Skellefteå spelar man som A-laget. I Modo säger man att man ska spela som A-laget, men i realiteten är man långt ifrån tillräckligt noggranna med den biten.

Kommentera

Sawchuk: Du vet lika väl som alla andra här inne att det är i princip omöjligt att få fram de siffrorna. Men om du tittar på deras trupp och de övergångar som skett under säsongen så kan man ju utan att ens vara i närheten av att överdriva se att SAIKs trupp är den klart dyraste som någonsin spelat i SHL/Elitserien.
Kommentera

ULTIMAVICI: Undrar om inte Växjös trupp är där uppe och kan konkurrera med Skellefteås i fråga om kostnad.

Dock har Sawchuk en poäng i att Skellefteå gjort och gör ett väldigt bra jobb. Vi kan absolut inte bara skylla på att vi inte har några pengar, för många saker kan vi definitivt göra mycket bättre.

Kommentera

J F K: Jag vet inte, kollar en del på J20 och tycker väl att det finns fragment av A-lagets spel i J truppen, såväl i Modo som i SAIK. Du kan såklart ha rätt då fostran innebär säsong för säsong, träning efter träning, match efter match osv. Och där brister mina kunskaper hur lagen arbetar.
Dock så får jag känslan av att Modo har alldeles för dåligt tempo på sina träningar, kampviljan saknas och kort och gott en stor avsaknad av vinnarmentalitet inom organisationen. Har tyvärr bara sett ca 10 träningar sista 3 åren, men ingen av dem har varit något att hänga i julgranen iaf.
Kommentera

Modo måste satsa på en 1:a femma som är stark nog att bära ett lag. Man kan inte snåla med det. När den är komplett så får man fylla upp truppen. I dagens modo så är alla femmorna lika dåliga. Det modo saknar mest är centrar. Svartvadet lovade inför säsongen att man skulle vara starka i powerplay. Hahahahaha!!! Sämst i PP och BP! Det är inte konstigt att man ligger sist. Problemet senare år är att man är tvungna att vara skitbra i 5 mot 5 spelet för att vinna matcher. SNÅLA INTE PÅ NYCKELPOSITIONER!!!!!!!!!
Kommentera

J F K: Absolut, tycker pengar generellt är en dålig ursäkt om man inte är totalt avsågade från andra lags budget. Hårt arbete är vad det gäller genom hela organisationen för att få skutan på rätt köl igen. Men är fortfarande inne på att Modo sköter saker lite för mjukt och friktionsfritt generellt, mer krav, hårdare jobb, mer grinighet vill jag se.
Kommentera

Steken84:håller med dig vi måste ha en första center till nästa säsong så att haataja och smolenak presterar bättre, sen kan petterson vara andra center.
Kommentera

ULTIMAVICI: Sen om man ändå ska spekulera, om Ullmark haft sitt fjolårsspel i början av säsongen, hade vi legat där vi ligger isf? Reideborn kom itne heller upp i nivå riktigt i början av sösongen. För i början av säsongen var vi med i många matcher och hade ett hyffsat spel, om än fortfarande naivt. Vi har förlorat en hel del poäng på svaga målvaktsinsatser anser jag. Eller kanske är det så att deras dipp beror på att dom inte hade förtroende för försvarsspelet?
Kommentera

Monno: Eller så får man se det som att målvaktsspelet inte gav oss så många gratispoäng som ifjol. Jag vet inte hur stora krav man ska ställa på målvakterna, för med det försvarsspelet vi hade första halvan av säsongen kan det verkligen inte ha varit lätt att vara målvakt.

Vad gäller ekonomin är det givetvis ingenting som bara kommer till en. Visst kanske vi kan vara lite avundsjuka på Luleå, Växjö och Skellefteå (och kanske Leksand) som fått mycket mer av kommunen, men det är långt ifrån de enda pengar de lagen tar in. Försäljningsavdelningen har väl ALDRIG fungerat bra mig veterligen, även om jag ska medge att jag inte har insynen att veta exakt. Jag träffar väldigt mycket företagare och det känns som om många varit besvikna på hur Modo tagit dem för givna. Det är väl bara Micke P (och kanske Mette) som haft ett driv, men det har i alla fall funnits en hel del som hellre suttit på arslet och surfat än att vara ute och "ragga" sponsorer. Ingen gillar att se sig själv som given.

Jag glömde givetvis virvelvinden Mia där, men hon var så långt ifrån att hålla budget att hon inte bara var positiv.

Kommentera

J F K: Nåja vi kan väl inte klaga på brist från stöd av kommunen.

Överlag är det väl något sjukt när man ska behöva kommunen bakom sig för att klara sig i högsta ligan i Sverige.

Kommentera

J F K:Förra säsongen så hade vi ett mkt bra BP, och PP uruselt. I år har PP fortsatt att hålla samma nivå t o m sämre och BP katastrofalt tills Perra kom in. Varför blir/blev det så här?. Tycker att Modo kör alldeles för länge i samma hjulspår. Som många skriver att det ska värvas under tiden, kan inte gå in i säsongen med det lag som skall presteras, varför? Pengar pengar ekonomi är det man hör. Man kan inte bromsa sig ur situationer hela tiden till slut står skiten still. Och det är där vi är nu. Bromsarna är slut renovering behövs. Man måste gasa ibland oxå. Nu har Modo gasat senaste tiden, men det är svårt att hinna ifatt ekipagen före oss. Ekonomi i all ära men man måste oxå vara realist. Om det nu var så illa som bilden målades upp, lite som du skriver varför agerar man inte hårdare från marknadssidan, varför?Jag har sett många matcher med Modo under säsongen och många gånger har det varit tafatt inget jävlar anamma.

Nu sitter vi i en situation som kan bli förbannat jobbig att ta sig ur. Det som kommer är fan imig ingen lek. Hoppas bara att vi håller, vi ska bara klara av att slå de allsvenska lagen, men ..............

Kommentera

Kollar Modo:s J20 trupp och ser till min förvåning att det är en back som leder interna poängligan (Lukas Ekeståhl Jonsson) vilket brukar vara ovanligt att en back presterar mer poäng än en forward. Ser dessutom att han är utlånad till Oskarshamn, vore det inte bättre att testa honom i A-laget?

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: ullmark och reideborn går in i vilket shl-lag som helst, tyvärr gäller inte samma för 75% av utespelarna. De sista vi ska hänga ut i det här laget är målvakterna. Speciellt om man ska se till deras löner/nyttan dom gör för laget.
Kommentera

Blake: Har jag påstått annat? Man ska ha rejält tunnelseende om man inte inser att Ullmark inte ens var nära sin högstanivå i våras.

Sen ställde jag också frågan hur mkt som beror på bristande defensiv och hur mkt som var att han själv inte riktigt var "där"?

Kommentera

Monno:skröder spelar inte idag heller fast han ska sitta på bänken och till föra energi enligt henrik gradin.
Kommentera

Victor Öhman ingår väl i truppen för nästa säsong?
Kommentera

hanzon: vet inte om han har kontrakt.
Kommentera

modomille: Har inte kommunicerats någon kontraktsförlängning utåt så han har utgående kontrakt nu.
Kommentera

« · 1665156