1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506532 inlägg · 4103 ämnen

Utveckling av hockeyn

« · 95206 Till forumet

Utveckling av hockeyn
Jag har lite svårt att se pucken ibland - När Brynäs spelar går det så fort. Skulle vi inte kunna göra som i bandyn, dvs ha en större puck? Självlysande röd färg kanske också kunde vara bra?
Kommentera

Sv: Utveckling av hockeyn
westerlind:

Självlysande puck kanske inte är så dumt. Men att göra den större.....

Själva tjusningen med hockey är väl att det går fort, eller?

När det gäller Brynäs snabbhet så kan du väl be Molin att sakta ner farten lite så är saken klar. *ler*

Eller det kanske är glasögon du behöver? Själv brukar jag bara ha problem att se pucken när jag ser hockey på TV. Kameramännen har tydligen en liknande åkomma som du.

Mitt tips till SM-final 02/03:

Djurgården-MODO

Brynäs tror jag hamnar i nedre delen av tabellen. Kanske kniper ni sista slutspelsplatsen.
Kommentera

westerlind:

Håller med dig till fullo. Jag har alltid svårt att se var teknikern Djoos har pucken. En sådan snabb och säker spelare på att göra icing tror jag inte det finns i denna värld. Okej, kanske Jesper Jäger i Löven men annars är Djoos oslagbar. Man hinner knappt se pucken, man hör bara icingavblåsningen.
Kommentera

Pucken är bra som den är, allt som behövs är lite spelsinne så vet man var det är ändå. Jag som är halvblind brukar allt som oftast vara den som vrålar MÅÅÅL! först. (Oavsett om den går in eller inte.)
Kommentera

westerlind:

Kanske skall göra den självlysande så att brynässpelarna ser pucken när modo snurrar upp backarna på läktaren?

Angående Molin snabbhet så tror jag att molin nästa säsong drabbas av en skada tidigt och inte spelar mer på hela säsongen.

Däremot kommer väl soling att göra en massa poäng.
Kommentera

NuMountain:

Jaha, är det spelsinne man behöver. Ja, då förstår jag att inte Djoos hänger med.

En rolig sak vore väl att göra pucken endera vit eller genomskinlig. Det tror jag skulle vara roligt.
Kommentera

poffa: Svart is, vit puck mmmm.
Kommentera

Frisco:

Ja, naturligtvis är det så vi vill ha det. Varför tänkte jag inte på det?
Kommentera

poffa:

Annars tycker jag en transparant puck med blinkande rött sken på vit is vore ganska bra. Då kan nog till och med de med ledsyn se pucken.
Kommentera

poffa, Frisco, NuMo, taddy & ami m fl:

Hahaha, varför ska stora artister alltid drabbas av avundsjuka?Visst kan jag påminna mig att Djoos någon gång slagit pucken till icing. Men vad beror det på? Målet är ju för litet! Det krävs ingen större talang för att mota pucken, när buren är stor som bakluckan på en amazon. Ett bra bevis är väl att ett lag i Elitserien kan ha en dansk som målvakt.

Nä, förstora målet ordentligt - Vilken dramatik skulle det inte bli om vi hade fotbollsmål i rinken? Straffar skulle nu få en helt annan dimension. Tänk att få se målisen slänga sig upp i krysset och rädda...
Kommentera

westerlind:

Har du varit i kempis under vissa av Djoos bästa matcher????

Vi hade hakat upp oss en gång på honom och räknade lite luriga saker.
Han lyckades denna match skjuta pucken över sarg 3 gånger. Slå (Nu minns jag inte Icing antalet men det var ett antal) samt missa en straff.

Då blir man hur bra man än är, ihågkommen av motståndarfans som en Icingman eller fimmelkuse.

Kan lungt säga att jag för ett antal år sedan skulle hoppat av glädje om Djoos gått till modo. Men som det är nu känns det som (har iof känts så i 2-3år) att han måste sjunka ner i träsket snart.
Kommentera

Taddy:

Antalet icingar var 8 och dessutom spelade han fram till ett av MODO:s mål.

Förmodligen var detta en av de bästa matcher som icingdjoos spelat i Kempis. Det fanns en sån glädje och frenesi i hans spel att man blev alldeles förstummad.

Själv har jag väl ansett Djoos som en före detting sedan Sweden Hockey Games för fyra år sedan. Finland leder med 5-4 (tror jag det var) det är 10 sekunder kvar, Sverige spelar 6-4 sedan en finne kastat handskarna. Djoss får pucken i högerbacksläge, kan avancera minst tre meter utan att ens se en finne, har pucken på forehandsidan, 6 sekunder kvar och vad gör drummeln? Jo han lägger över pucken på backhand och flippar pucken med knapp styrfart en halvmeter utanför. Den finske målvakten, de finska försvaranrna, den finska publiken, ja till och med Djoos medspelare står och skrattar åt det pinsamma försöket. Ridå, god natt och tack för den!
Kommentera

poffa & Taddy:

Ääh, nu blir jag lite besviken, det här trodde jag inte om er. Här försöker jag föra fram lite nya idéer som kan utveckla hockeyn, och ni inriktar er på att börja tjata om småfel på en av Brynäs alla stjärnor.

Vill ni ändå analysera intressanta spelsituationer kan ni väl lite närmare beskriva en MoDo-specialitet - Tjobba-pass?

Frisco: Svart is är en spännande idé, men jag är lite osäker på om den är så lyckad. Tror du inte många redan nu misstänker att MoDo åker skridsko på asfalt?
Kommentera

westerlind:

Visst finnes Tjobba passen kvar i minnet.
Även finnes Icing Lodde kvar någonstans i huvudet.

Men du som BIF'are har säkert någon match, sekvens eller liknande som fått dig att kanske kalla en modospelare kass fastän han inte direkt gjort sig förtjänt av det namnet.

(Werners missa pucken vid straff skulle fått en sådan av mig om jag vart i kempis och hejjat på motståndarna.)
Kommentera

westerlind: Istället för att ha kalk i ismaskinen kan man väl lika gärna ha i kol? Jag är för variation. När Malmö för några år sen ville ha NHL-mått på sin rink i Isstadion var jag en av förespråkarna. Vad gjorde Fagerlund? Skrek rakt ut (idén var ju inte hans).
Kommentera

Frisco:

Nä, NHL-mått vill jag inte ha. Jag tror att en av anledningarna att Sverige har så många skridskostarka och artistiska spelare är att det finns spelytor som tillåter det.

Annars älskar jag nya idéer, om det inte rör sig om pajasgrejer för sponsorerna.

Jag tillhör för övrigt den promille som gillar mycket av Fagerlunds idéer och hans vilda utspel...

Vad tror du om större målburar då?
Kommentera

westerlind:

Jag skulle chansa på att om man bara ökade målen med 2,5-3 centimeter åt höger vänster och uppåt. (Typ alla håll dock ej neråt och bakåt) så skulle det bli otroligt mycket mera mål.
Kommentera

westerlind: En fotbollsplan har ju inga bestämda mått. Jo max och minimimått men inga exakta. Förstår inte varför det inte kunde vara lite variation på måtten inom hockeyn också?
Är planen mindre blir ju målen procentuellt sett större=)
Kommentera

« · 95206