1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Världsläget

« · 2300707 · » Till forumet

Sv: Världsläget
Gavelo: Fast det är ju det där jag vänder mig emot. Tänka själva. Är det fler saker vi ska tänka själva kring? Tänker på relativitetsteorin, för det är väl bara att googla lite och tänka själv? Hur sannolik är den verkligen?

Nej, vi saknar tillräcklig kompetens för att tänka själva. Det var långt ifrån så farliga biverkningar om man tittar på antalet. Det är bara när det tas utanför sitt sammanhang som det verkar så.
Vet du att gällande biverkningar så var det i Pfizers studie en fler som drabbades av ett life threatening event av de som fick placebo än de som fick vaccin (givetvis ett utfall av slumpen och av att det alltid sker saker). Det var förvånansvärt många som fick huvudvärk och feber av en saltlösning.

Så, nej, biverkningarna är en sak som man måste lämna till experter, för om alla skulle läsa biverkningar på Ipren skulle knappt någon ta huvudvärkstabletter.

Man kan diskutera sådant som hur långt ned i åldrarna bör man vaccinera. Däremot inte nyttan jämfört med biverkningar för det är en ickefråga.
Låst ämne

Sputnik: Nato är givetvis hans största fara, men när allting runt om honom börjar att krakulera så kommer det givetvis höjas röster även inifrån Kreml.

Jag tror att Putin räknat med att vara klar i Ukraina redan och att han därför inte skulle råkat ut för alla dessa sanktioner, men Ukrainska folket har satt rejäla käppar i hjulen för Putin och enligt uppgifter har inte ryssarna materiel för att strida mer än 10 dagar så vi får se vad som händer sen, men gissningsvis är det kommande 24-48h det kanske mest avgörande dygnen.

Putins vision är att ta tillbaka det som en gång tillhörde sovjet, han vill ha en stor överlägsen nation, en valuta, ett språk och en ledare, han själv!

Men jag tror inte det blir så lätt..
Låst ämne

J F K: Sen är det väl en rejäl process innan man ens blir "intagen" i EU kan jag tänka . Förhoppningsvis kan man få till i allafall en kortsiktig lösning och vapenvila länderna mellan.
Låst ämne

Sputnik: Problemet är Ungern som är med i EU, men som mest använder EU för att mjölka bidrag samtidigt som man blir mer och mer auktoritärt/ickedemikratiskt. Hur mycket kan man göra med EU i ryggen når Orban snarare älskar Putin?
Låst ämne

J F K: Vaccinet var väl testat och det framkallade enormt mycket farliga biverkningar, något som givetvis inte kommit allmän kännedom, men att säga att det var mer biverkningar än vad det skyddade är givetvis fel, det är ju bara att läsa statistiken så här i efterhand om man fortfarande känner sig osäker. Och med biverkningar räknar jag inte huvudvärk eller postal inject pain.

Sen tycker jag den lilla del som var emot vaccinet var speciellt högljudda, snarare så att samhället som var för i vanlig ordning fungerade pöbel utifrån sin egen ståndpunkt och var lät alla veta att dom har rätt osv.

Jag tror dom som vågar tänka lite själva förstår att det var ganska mycket desinformation både för och emot, men så är det med precis allting, så även just nu med det svensk media faktiskt sänder ut i tex Tv4

Man hade precis presschefen i studion från TV4 där dom talade om att dom själva senaste dagarna råkat sända ut videoklipp från ett ”tyskar flyganfall i Ukraina” men som i själva verkat var en flyguppvisning från någon annanstans.
Låst ämne

Sputnik: Han har väl bara sina kära kärnvapen kvar snart, tyvärr. Han verkar inte vara den som gör en pudel, så hoppas han faller offer för gamla ryska traditioner.

En orderlydnad vore välkommen snart. Sen kan han begravas ihop med Vitrysslands folkvalde
Låst ämne

Gavelo: Frågan är hur Putin svarar på det, kanske var Nato som var hans största farhåga, med tanke på att USA skulle komma för nära?
Låst ämne

J F K: Det som 'vanligt fölk' tycker är oftast baserat på en minoritet med extremt bra högtalare. Och tycker någon annorlunda är det 'fake news eller 'PK'

Svårt att få en nyanserad debatt då, men det är nog inte syftet heller
Låst ämne

Gavelo: Det var en väldigt liten del, men en extremt högljudd del som trodde att vaccinet inte var vältestat, hade mer biverkningar än vad de skyddade osv. Ren desinformation.
Låst ämne

Sputnik: Ja dom kommer lättare att kunna få hjälp av Eu länder, man kan röra sig fritt och därför kan evakuering till andra Eu länder ske mycket enklare.
Framförallt kommer dom enklare få ekonomiskt bistånd, samt hjälp med defensiva vapen, därtill kan ”legosoldater” enklare åka till Ukraina för att hjälpa till att strida.

Sen finns det nog en hel del andra fördelar som underlättar, men så långt är jag inte insatt.
Låst ämne

Gavelo: Nån dom vet mer insatt, vad gynnar det Ukraina nu när de söker plats i EU? Får de extra "garanterad" hjälp av oss andra EU länder?
Låst ämne

J F K: själv lägger jag ingen vikt vid det du kallar antivax propaganda, det är/var en fantastiskt liten del av den totala massan som tror/trodde att man tex injekterade 5G och annat trams, men det finns alltid konspirationsteoretiker med väldigt udda åsikter utan några som helst fakta.
I Rysslands fall så kan man förstå okunskapen till viss del eftersom Putin kontrollerar alla medier och så även de budskap som kavlas ute, men visst är det skrämmande att det finns otroligt många som köper det som Putins meditera säger, lyckligtvis verkar det vara många människor som faktiskt vet hur det faktiskt är i Ukraina.
Låst ämne

Gavelo: Det verkar ändå slående hur väl hans fake news/desinformationsapparat fungerar. Många tillfångatagna ryssar och även snubben som åkte skidor verkar helt ovetande om att det är Ryssland som invaderar Ukraina och inte så att Ryssland befriar ett folk som styrs av Nazister.

Själv tänker jag osökt på... Nubben och Timrås nyförvärv eller anti-vaxxpropaganda, men det var elakt.
Låst ämne

J F K: Det är fantastiskt att se hur Europa och även övriga länder tar stark ställning mot Putin, sanktioner och avbrutna samarbeten, uteslutande från evenemang och snart all form av idrott.
Ryssarna där hemma börjar känna av sanktionerna och ryska banker höjde styrräntan från 5 till 20% över ett dygh, betalkort och betaltjänster har slutat att fungera, maten har blivit mycket dyrare och alla med lån får det tufft att klara sig.
Undertiden ansluter fler och fler länder in i den allt starkare kritik mot Putins dårskap och det finns ingenting som pekar på att detta ställningstagande kommer minska.

Det har alltså gått ungefär 5 dygn och Ryssland blir mer och mer isolerad från övriga världen på alla tänkbara sätt.
Låst ämne

J F K: Han har nog satt sin sista rödbeta, även om han klamrar sej fast ett antal år till. Ryssland och dess befolkning får lida för hans galenskap årtionden framåt. Därför tycker jag vi inte ska gå med i Nato, vem vet Trump kanske vinner ett demokratiskt val och sedan är galenskapen tillbaka i USA. Lite pingpong över vilken världsledare som är märkligast. Kina sitter och myser där borta i Asien. Ping-pong-diplomati a la Bejing. låt galningarna hållas, så tar vi över marknad efter marknad på sikt
Låst ämne

Silly: Jo, han är lite som Hitler var. Provade annektera delar av Tjeckoslovakien och Ukraina (Sudetenland/Krim) och när det gick bra så utökar man det område man vill ha genom en regelrätt attack (Polen/Ukraina).
Sedan verkar han faktiskt ha blivit lite galen på senare år. Riktigt så dåraktig var han inte tidigare, utan mer genomtänkt. Det här verkar gå riktigt illa för honom, för även om han kan ta Kyiv blir det oerhört jobbigt att motivera det stora tappet i Rysk ekonomi generellt och framförallt för oligarkerna som legat bakom hans makt.
Låst ämne

Rytter: Ja i en vanlig värld så följer alla sunt förnuft och håller sig till vad det har skrivits och kommit överäns om. Men inte Putin tror jag.
Han tillhör det här pannbenen som gör vad som känns bäst för stunden.
Och försvarar nog det med den gamla klychan.... 💪🙄
I krig och kärlek är allting tillåtet!
Alltså vill.jag smälla iväg ett kärnvapen så gör jag det. Vill jag sätta på min lagkompis fru så gör jag det!
Låst ämne

Tarasov: Schh, inte så högt, det är nästa steg..
Sputnik 2.0
Låst ämne

Sputnik:
Flygblad.....
Låst ämne

Sputnik: Själv har jag endast använt mitt vaurmärke av god tro, att sprida Timråpropaganda, vi börjar tidigt med de små barnen i Övik, lämnar Timråtröjor och vimplar på de olika förskolorna, sakta men säkert har vi börjat vinna över dem. Näst på tur är ungdomarna, men de är ju lite knepigare med sin sociala media där de blir vilseledda och inpräntade med att Modo är det enda rätta.. 🥸
Låst ämne

KB: Nåja nu har ju Ryssarna snott mitt varumärksnamn rakt av, jag var ju först så att säga.. 😛
Låst ämne

Sputnik: De där tallarna gjorde att det redan var lite i smutsen, men det medges att "nyhetskällan" är väsentligt värre. Konstigt att man inte agerat förrän nu.
Låst ämne

Sputnik: Helt rätt av EU att trycka till Timråsupporters med hårdast möjliga medel.
Låst ämne

hanzon: Det kommer bli stora konsekvenser mot att man använt mitt namn och smutsat ner mitt varumärke..
Vad straffet blir har jag inte bestämt än.

"Beskedet kommer efter att EU beslutat att förbjuda nyhetsmedierna RT och Sputnik som jämförts med ett propagandaorgan för den ryska staten."
Låst ämne

Sv: Världsläget Låst ämne

Gavelo:

En annan sak som togs upp igår på agenda som är intressant.

Rysslands egen doktrin för användning av kärnvapen tillåter inte att man använder dessa offensivt mot ett land eller för att man känner sig hotad. Enligt doktrinen så får det endast användas som svar på en attack med kärnvapen när rysslands existens hotas.

Så jag tolkar detta enbart som hot från Putin. Sedan som du säger så ska det ju igenom flera steg och det är inte Putin som trycker på knappen utan det ska gå igenom flera instanser och tillslut är det ju något befäl som ska exekvera ordern, så det räcker inte enbart med en ensam galning som känner sig kränkt för att skicka iväg kärnvapen.
Låst ämne

9386: Nu är det såhär att kärnvapen är överlag en uselt vapen och därför kommer dom till 99,9% aldrig att avfyras. Ett kärnvapen är för kraftigt och ödelägger allt vilket man inte ens vill om man skall ta över ett land, konsekvenserna humanitärt och ekonomiskt blir för svårt för att det skall vara ett alternativ.
Det som kanske skrämmer lite är att Ryssland utvecklat mindre varianter av kärnvapen som kan slå ut mindre städer eller i värsta fall regioner, men även där blir förödelsen för stor för att det skall vara en vettig lösning, även för Putin.

Sen kan man inte avfyra kärnvapen bara sådär utan det är en ganska lång process där man måste avancera upp i berdeskapsstegen innan man ens får godkänna en kärnvapen attack, inte ens Putin kan gå förbi militärstabens regler så i dagsläget är en kärnvapen attack extremt långt borta.

Sen finns det en till infallsvinkel, skulle Putin framledes få möjlighet att beordra en attack med kärnvapen så kommer Nato och övriga världen ödelägga hela ryssland samma dag.

Just idag är Putins hot om höjd beredskap enbart ett tomt hot, att skrämmas har alltid varit Rysslands melodi men i detta fallet tror jag han bara börjat gräva sig sin egen grav.
Låst ämne

Monno:

Det där med kabeln till Storbritannien har jag inte hört om eller satt mig in i.

Som jag tolkat det var de högra priserna i november/december en effekt av väldigt hög efterfrågan och låg produktion.

Den höga efterfrågan kom när det efter en mild höst slog om och blev väldigt kallt under en längre period där i november/december. Vi hade en period med -20 i en vecka, och detta är ovanligt i november/december, detta brukar ofta inträffa i Januari/Februari. Samt att det var väldigt kallt i stora delar av landet samt nere i Europa.

Den låga produktionen var bland annat pga. isläggning på älvarna och vattenmagasinen till vattenkraften, under denna period vill man inte köra vattenkraft fullt utan låta isen lägga sig och stabiliseras. Sedan när det var kallt så blåste det väldigt lite och vindkraften producerade dåligt. Då det även var kallt i hela sverige och nere i europa så fick vi inte alls ut tillräckligt från vindkraften.

Det som slog mig är hur dåligt rustade hushållen är för extra utgifter, klarar man inte en räkning på ca 5000kr extra en månad, ja då kanske man inte ska bo i hus överhuvudtaget. Var ju någon snyft historia om någon som behövde ta ett banklån för att betala räkningen, det är eller att sälja huset. Har man dessa marginaler så kanske man ska bo i lägenhet istället. Resonerar man likadant när tvättmaskin eller diskmaskin går sönder.

Att det nu ska subventioneras anser jag är helt fel, varför ska de med rörligt elpris (som jag själv har) få någon rabatt? Jag har ju valt rörligt och accepterat denna risk och hoppas på att perioder med billig el jämnar ut det hela. Nej väldigt märkligt och det måste finnas bättre saker att lägga pengarna på. De som har haft fast pris kan ju inte ha påverkats så mycket annat än att förbrukningen steg då det var kallt.
Låst ämne

Tarasov:Absolut .. då kan en annan tråd startas för det andra 😊
Låst ämne

8839:
Café är en del av forumet där man kan starta trådar om lite olika ämnen exv politik. Bara för att det finns en musiktråd betyder inte det inte att andra trådar inte får startas där. När jag skrev Café talade jag om delen av forumet. Exv finns där en tråd om valet 2018.
Låst ämne

Tarasov: nä ..Puffes tråd för musik är musik . Då kan nånn annan starta en annan tråd ..tex : ? Kalles mat å dryck .
Låst ämne

8839:
Tråden kan även köras i café som är en allmän uppsamlingstråd.
Låst ämne

Gusse:
Vi kör på här ett tag, det är ju trots allt mellan matcher och annat.
Låst ämne

Gusse: vi café kör musik .. endast vid speciella ggr tar vi upp problem som inte tillhör musik....typ var 10 år.
Belarus följer Ryssland och snart blir det ännu mer skit .
Låst ämne

Sputnik: det läskigaste är att en trängd hund är som mest farlig.! Och Putin verkar ha tappat verklighetsuppfattning totalt. Han kan lika gärna trycka på knappen om han ser sitt land börjar lida, lider vi ska andra oxå lida.!
Låst ämne

Kan inte den här tråden flyttas till Cafe gruppen?
Låst ämne

Monno:
Ger aldrig upp hoppet bror men, men låt mig inte störa diskussionen om elmarknaden ;)
Låst ämne

Tarasov: Den meningen var flera sidor bakåt! Här har vi ju tradition av att presentera en nyhet 4-5ggr, så att du förväntar dig att vi ska läsa vad som skrivits tidigare är storartat av dig! :-D
Låst ämne

Sv: Världsläget Låst ämne

Monno:
Låt gå då, för ordningens skull innehöll första inlägget instruktioner om att det skulle beröra invasionen av Ukraina men förstår att inte alla orkar läsa en mening, vill man diskutera energipolitik tänker jag att finns bättre ställen än en hockeyforum. Med god ton så klarar sig det mesta :)
Låst ämne

Rytter: Varför man bygger vindkraften i Norrlands inland är enkel, minst motstånd.

Sen det lilla jag varit i Skåne så har dom ju fasiken vindkraftverk 25m från E4 strax utanför stadskärnan (eller vad det är för väg in till Lund) Så vet inte om man ska gnälla. Dom är iofs mindre men dom har ju inge berg/kullar så syns ju tydligare.

Och angående elpriset så var det väl norrmännen DC kabel till Storbrittanien som ställde till det?
Britterna har svindyr el och betalar gladeligen det vi ser som ockerpriser, vilket gör att våra priser dras upp också. Marknadsekonomi typ, den som betalar bäst vinner.

Tarasov: Far inte å radera nu! Håller sig stämningen på bra nivå så låt det löpa. Nån döpte ju tråden till världsläget och inte Ukrainaläget, så då får man skylla sig själv. ;-)
Låst ämne

Bad_Brett: "Värdigt ett civiliserat samhälle"
Nu kan jag också tycka att elproduktionen skulle må bra av nån mer svängmassa, och kanske framförallt ett till stamnät, inget man bygger på en kafferast dock.
Ingen expert på kraftnät etc. men inbillar mig att "hemmabatterier" kan vara en vettig lösning för att stabilisera nätet.

Men generellt så kan det nog vara så att vi får finna oss i att det inte ska vara så jävla lyxigt hela tiden.
Att anpassa oss för att inte förbruka onödigt mycket resurser. Jag ska väl inte uttala mig allt för mycket då jag är en hycklare av rang då. Men får trösta mig med att jag typ aldrig flyger och rätt sällan köper mycket saker.

Men ja jag kan hålla med om att Tyskarna började med fel hot. Dom skulle först fått till den gröna omställningen och få ner CO2 innan man skrotade Kärnkraften. Framförallt då skippa detta gaseldande. Aldrig fattat vad som är bättre med det än kol?

Nu har vi spårat av från Ukraina spåret kanske, men till skillnad från andra tycker jag det är kul vi kan snacka annat än hockey ibland! Vi är ju rätt många som hängt här i många år. Att diskutera livet berikar forumet anser jag! Så länge vi respekterar varandra och håller vettig ton.
Låst ämne

Sputnik: Fortsätt stå upp för mänskligheten, oerhört vackert! Tror Putin kommer få det riktigt svårt att hålla ihop landet framöver.
Låst ämne

Sputnik:

Titta på detta klipp och försök att hålla tårarna tillbaka , jag klarade det inte !!
Låst ämne

Sputnik: Tror nog Svenska och andra utländska spelare gör bäst i att resa hem och avsluta sin säsong i KHL redan nu. Kan bli rätt krångligt att ta sig hem från Ryssland nu när det börjar ställas massa krav och ryska flyg förbjuds på sina håll?
Jag hade lämnat mina smustiga miljoner kvar i Ryssland och åkt hem illa kvickt i allafall..
Låst ämne

Rytter: Det blåser lite överallt, men en sak är säker Fifa står lika stadigt och korrupt som vanligt..
Låst ämne

J F K:

"Det blåser alltid på något ställe. Det blåser både mest under vintern och då har luften högre densitet så man får ut mer effekt ur den."

Det där stämmer inte fullt ut, det blåser mindre under de kalla dagarna och de dagar när vi behöver mest el. Gå ut när det är -20, tycker du att det brukar blåsa mycket då?

Problemet i November/December var ju just detta, vi körde lite vattenkraft eftersom det var isläggning samt att det var väldigt kallt i hela sverige och vindkraften producerade mindre el under denna period samtidigt som behovet var stort.

Kollar man sedan på de vindkraftsparker som är byggda i norrlandsinland så blir det märkligt hur man tänkt, där är det ofta kallt och mindre blåsigt. Varför inte fokusera dessa till kustnära områden i södra delen av Sverige. Där kan jag tänka mig att påståendet att det blåser mer under vintermånaderna är mer korrekt.

Vindkraft kommer aldrig vara ett alternativ för att byta ut kärnkraft eller vattenkraft helt. Man behöver reglerkraft för att kunna möta energibehovet fullt ut.

-Ökad risk för effektbrist när det är kallt och vindsnålt
Detta innebär att under en mörk, kall och vindstilla vinterdag, när vindkraftens produktion är låg samtidigt som elförbrukningen är som högst, ökar risken för att effektbrist ska uppstå i Sverige och Norden. - Svenska kraftnät

-Under vintertid och nätter råder ofta inversion då molnigheten är liten. När inversion råder ökar temperaturen med höjden och luftutbytet mellan högre och lägre nivåer är litet eller obefintligt. Inversionen gör att trots att det blåser högre upp, på någon km höjd, är vinden svag på 10-meters nivån. Under sommaren däremot när solinstrålningen är hög är omblandningen i atmosfären stor, vilket innebär att det blåser mer i marknära skikt. - SMHI
Låst ämne

Wauzsig:
En påminnelse tråden är tänkt att handla om Invasionen av Ukraina, övrigt kommer att raderas.
Låst ämne

Bad_Brett: Det är inte Omikron som är lindrig utan immuniteten som är högre nu. Den senaste statistiken visar att skillnaden mellan Omikron och Delta förvånansvärt liten för ovaccinerade.
Låst ämne

J F K: Nej, jag nämnde Karlshamnverket:

"Karlshamnsverket ökade förra året förbränningen av olja rejält. Företaget eldade under 2021 åtta gånger så mycket olja jämfört med året innan och släppte ut 90 000 ton koldioxid.

Nu har Karlshamnsverket summerat hur mycket anläggningen var i gång förra året. Inte sedan 2010 har företaget eldat så mycket olja som under 2021.

– Det är därför att det behövs. I huvudsak handlar det om att vi har stängt ner planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Våra grannländer har gjort detsamma, säger Henrik Svensson, som är vd på Karlshamnsverket."

Sen blir det lite logisk lapsus att hävda att det inte handlade om elbrist. Visst, det går alltid att importera någonstans ifrån om man är villig att betala vilket pris som helst och låta befolkningen betala 20 000 kr i månaden för polsk kolkraft, men enligt mig är det inte ett giltigt argument.
Låst ämne

« · 2300707 · »