1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507179 inlägg · 4105 ämnen

Växjö - MODO Hockey 2011-09-27

« · 1406474 Till forumet

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Nämnt det? De hockeykunniga ser att det inte är ett alternativ utan att du nynnar runt ang det.
Kommentera

Nikki Nine: Dumt av Uffe att överhuvudtaget gå ut med att man flyger ner Nyström, som om han var den stora stjärnan som ska leda Modo mot HV. Ska ännu en junior få för stort ansvar och knäckas a la Samuelsson? Fokuset ligger plötsligt på våra juniorer istället för på våra stjärnspelare så som Axelsson, Schremp m fl som underpresterar. Istället säg inget, flyg ner Nyström, överraska alla = diskussioner kommer efteråt efter en självklar vinst ;) och med ett leende erkänn att du tänkte fel.
Skit samma, ölen smakar beskt och jag är sur efter förlusten. Dessutom klarar csports inte ens av att visa matchen (kanske lika bra med det sistnämnda).
Kommentera

Berka: Tur att du korrigerade det... :) Not

Nåväl ännu en skitmatch. Jag tänkte nog att detta lag har 4-5 skitmatcher på sig innan min bila faller.
Det tar ett tag att få in rätsida när man har ny tränare och nya spelare. Jag tar det lugnt ännu, ingen TIK stress här.
Kommentera

spud: 6 av 15 poäng är ingen katastrof och jag tror att både schremp & Axelsson kommer lyfta sig, frågan är väl bara hur mycke?
Fruktansvärd tur vi har susse & nikki D i stor fin form annars hade vi väl varit utan poäng nu.
Kommentera

zigge:

Jag gillar inte att säga "vad var det jag sa" (eller lite kanske), men hittills har det gått precis som jag förutspådde. Det är ingen brist på talang i laget, men däremot är många av spelarna kända för att ha dåliga psyken. Då blir det såhär. När puckarna studsar rätt är det roligt att spela och då kan man vinna mot alla lag, men när saker å ting börjar gå motigt är det ingen som tar ansvar. En uppenbar chansning av Macke, som hittills inte har gått hem.

Faktum är att den enda matchen hittills där vi har spelat riktigt bra, var den mot Djurgården. Det var stundtals bedrövligt mot Linköping också, även om vi lyckades vinna på något konstigt vis.

Jag står fast vid att Skröder blir hämmad av Danielsson. Ikväll sköt Danielsson fem skott på mål - Skröder sköt NOLL. Som JFK har varit inne på tidigare, skulle jag vilja se Skröder placerad framför mål, men då krävs det en puckskicklig ytter. Därför skulle jag vilja flytta på Danielsson, även om han har fungerat bra med Sundström. Något i den här stilen skulle jag kunna tänka mig:

Skröder - Sundström - Axelsson
Nyström - Schremp - Danielsson
Madsen - Andersson - Hannula
Westin - K-Fop - Hedman
Kommentera

Bad_Brett: Tummen upp!
Kommentera

Bad_Brett: Vad tror du om att byta plats på Nyström och Madsen?
Kommentera

Nikki Nine:

Jo, det var min spontana tanke, men jag vågade inte föreslå det eftersom alla alltid tjatar om att Madsen inte skall spela i andrakedjan. Det skulle kanske vara fördelaktigt med någon som kan täcka upp i defensiven.

Samtidigt tror jag att Nyström skulle kunna passa där med sin fina skridskoåkning.
Kommentera

Hedman - Schremp - Danielsson
Nyström - Andersson - Hannula
Westin - K-Fop - Madsen

Nyström har själv sagt att Hannula varit schysst mot honom och verkar vara lite av en mentor. Kanske det är Hannula som kommer få Nyström att lyfta? Finns det bra kemi mellan dem så ser jag ingen anledning till varför de inte ska spela ihop.

Hedman har fått någon sorts pånyttfödelse och man kanske ska prova honom i en högre kedja i en roll framför målet. Tillför lite tyngd till andrakedjan.

Ser hellre tre producerande kedjor än två. MEN!
Andra kedjan blir inte direkt en bra kedja, defensivt. Så man kanske skulle köra..

Nyström - Schremp - Hannula
Hedman - Andersson - Danielsson
Westin - K-Fop - Madsen

Defensiv roll i första: Susse
Andra: Hannula
Tredje: Andersson

Vi måste få igång Schremp, även om han behöver bli bättre på försvarsspelet för att komma tillbaka till NHL så måste vi få honom att producera! Därför får Hannula en defensiv roll.
Kommentera

Bad_Brett: Hmm, jag skulle ha kunnat skriva det inlägget själv:)

Jag är ju inne på samma linje som dig, dvs att Skröder får fel roll när han spelar med Danielsson. Det är ju Skröder som ska vara "brunkaren" som går in på mål och tar skotten, men nu när Danielsson gör det bra så hamnar Skröder (som ofta förra året) på mellanhand och försöker spela alldeles för svårt. Han ska inte slå de genomskärande passningarna och han ska inte dribbla bort halva laget. Han ska skaffa sig skit under naglarna och styra/skymma/dundra in returer.

Sedan är det ju anmärkningsvärt att när man nu har två dyra nyförvärv på forwardssidan så gör man inget seriöst försök att få igång dem. Använd den heta Danielsson och Sundström på något sätt för att "väcka" Schremp och Axelsson. Går man inte på Bretts och min linje, så stoppa in Danielsson som YF bredvid Schremp och Axelsson då eller liknande. Speciellt igår när laget inte fungerade så hade det varit ett i mina ögon vettigt alternativ. Ingen kan förvänta sig att en junior ska gå in och vända en sådan situation, utan för att få igång stjärnorna så måste de få riktigt stöd.
Kommentera

En annan sak dock. Igår var Modo kassa. Det syntes redan i det första bytet i matchen att det här blir en skitmatch. Jag har många gånger suttit och tyckt att Modo måste ju vara seriens sämsta lag när den här typen av matcher inträffar, men om man sansar sig litegrand så tror jag inte att bara Timrå är sämre.

Spelet mot LHC var inte lysande. Det var inte lysande mot AIK heller, men samtidigt så tycker jag att försvarsspelet i båda de matcherna var bättre än på ett par år. Visst, vi gjorde ett par individuella missar mot AIK som de utnyttjade, men det finns en grundtanke och ett kollektivt försvarsspel som jag tycker bådar ganska gott (speciellt när Tolle spelar).

Offensivt så är det däremot väldigt tunnt. Jag har fortfarande en tro på att både Axelsson och Schremp kan bättre och att bara vi får igång dem så kommer vi bli lite vassare, men det återstår att se.
Kommentera

J F K: Att offensiven inte fungerar de första 20 omgångarna har jag inget större problem med så länge vi lyckas skrapa ihop lite poäng iaf. Det viktiga är att hitta ett tryggt och fungerande försvarsspel. Det är det som kommer att vara avgörande för hur säsongen slutar och det kommer även att vara någonting man kan ta med sig till nästa säsong.
Kommentera

« · 1406474