1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506499 inlägg · 4103 ämnen

Vinnerborg...

« · 483884 · » Till forumet

Sv: Vinnerborg...
Lövva: När Hinote tacklar Emil Lundberg så var han fortfarande puckförare och därmed tacklingsbar. Sen sker den framifrån. Ledins tackling sker på en icke puckförande spelare, i ryggen och på en "oförberedd" spelare då han var i färd med att byta.

Jag kan sträcka mig till att Hinotes tackling är på gränsen till sen men Ledins är bara feg och oschysst.
Kommentera

å det värsta en domare kan göra är att kompensera ett tidigare misstag. Då blir det genast ett gökbo av det hela och nivån faller samman totalt.
Kommentera

Salle: Det håller jag fullständigt med om. Å tyvärr är det ju allt för få dommare som klarar av att hålla samma nivå en hel match. Å gör dom inte de så visst kan konsekvenserna bli oönskvärda.

Kanske bästa exemplet på vad som händer om domarn bestämmer sig mitt under matchen för att ändra nivån är väl Malmö-Modo i SM finalen 94 (när Forsberg sa några mindra valda ord). För visst hade han rätt i vad han sa, även om att säga att man vill ge dommarn en smäll klanske inte är så inteligent.

Men det gäller ju ändå att se situationer från båda håll. Exempelivs tisdags matchen uppe i Luleå när det blev ett jäkla liv efter att Ledin kört över Hinote. Men vad som aldrig nämndes i sammanhanget var att Hiniote gjorde samma sak på Emil Lundberg bara två-tre sekunder innan.

Men visst är det svårt att inte fastna i cyklop träsket. Men man bör ju ändå ha det i omtanke...
Kommentera

Lövva: Jag tror inte att nån av oss som kritiserat Vinnerborg för gårdagsmatchen eller de övriga domarbeklagnadena som skett under säsongen har sagt att domarna dömer partiskt...

Vad man önskar är en domare så dömer på EN nivå under hela matchen. Om han gör det så vet spelarna vad man får och vad man inte får göra och då kan dom anpassa sig. Först då kan de båda lagen på ett rättvist sätt själva avgöra matchen. Sen är det ännu bättre om alla domare höll samma nivå.

Men dömer han "inte alls" så drabbas ju alltid det spelande laget och det förstörande laget gynnas oavsett tröjfärger.

Kommentera

Salle: Han tittade alltså bort när han skakade på huvudet hela tiden...
Kommentera

Talade med en matchfunktionär som sitter i sekretariatet idag. Han sa att Vinnerborgs kommentar på de flesta diskussionerna som skedde i domarcirkeln var "Jag såg det inte". En BIF:are som sedan klev in i utvisningsbåset efter just en sån kommentar sa "Tittar man inte så ser man inte nånting" och skakade på huvudet.

OK att saker kan ske "bakom" domarens rygg men är det så att domaren medvetet tittar bort från en situation för att slippa döma så är det rent ut sagt förjävligt.

Tvådomarsystem till nästa säsong...
Kommentera

Alla gnäller ju på domarna, Vinneborg och Rådbjer i det här fallet. Men man kanske bör ställa sig frågan om dom bara var dålig åt ett håll?

Har ju inte sett Brynäs matchen men i Luleå matchen kan jag då lungt påstå att Rådbjer var precis lika dålig åt bägge håll. Oftast är det så även om man inte ser det under matchen men efter, när pulsen har gått ner ett snäpp, brukar man inse att så är fallet.

Tvivlar på att den svenska dommarkåren har gått ihop i en "Robinsonpakt" å bestämmt för att göra livet surt för Modo...
Kommentera

claesw, Huge: Förstår att det är svårt att förstå vad som skrivs här ibland, förstår även att det är svårt för er att ha en åsikt om gårdagskvällens match när ni inte så den.
Kommentera

NuMo: Svarar med en bubbla..... :-)
Kommentera

Huge: Ja, men vi är lingvister, tror vi. ;o=
Kommentera

NuMo: Skall naturligtvis vara: "båda" och inte både....
Kommentera

NuMo: "Frågan vidare blir ju om man kan ha ett frågetecken efter komma?"

Det kan man uppenbarligen, då vi både lyckats med bedriften....
Kommentera

70 Rodrigues: Han är inte ens adlig ;-)
Kommentera

knaskamilla: Vinnerborg är kung :-))
Kommentera

Huge: Frågan vidare blir ju om man kan ha ett frågetecken efter komma?
Kommentera

Citerar den allsmäktige:

Hemmapubliken var som vanligt vansinniga på domaren (gäsp) och gallskrek varje gång som någon Brynäsare kom i närheten av en hemmaikon.
Kommentera

NuMo: "Jag tycker det ser ut som en punkt efter punkt."

Det inte bara ser ut som en punkt: det ÄR en punkt efter punkt.
Samtidigt är det en punkt efter komma.
Frågan blir då om man kan ha en punkt efter både punkt och komma?
Kommentera

knaskamilla:

Sluta tjata.... : )

Envisare supportrar finns de??

Snart har ni glömt den här matchen och kan hitta nya domare att gnälla på, så det så!
Kommentera

Huge: Jag tycker det ser ut som en punkt efter punkt.
Kommentera

claesw:

Hmm? Du menar alltså att bara för att han tog fler utvisningar på BIFare än på MoDoiter så dömde han korrekt? Du tror inte att det kan vara så att han missade massor ändå?
Kommentera

Huge:

Äh. Jag försökte göra en claesw. Misslyckades jag alltså?
Kommentera

knaskamilla:
Jo, speciellt när han (tack Tony) tar flest utvisningar på Brynäsare...
Kommentera

knaskamilla: "Han var urkass, punkt."

Man kan inte ha en punkt efter ett kommatecken. :-)
Kommentera

claesw:

Nej, och det behövs inte spekuleras. Han var urkass, punkt. Du tycker inte att det är tragiskt att vi ska ha urkassa domare i ES, eller?
Kommentera

knaskamilla: "Läste du vad scim skrev, överhuvudtaget"

Ja, det gjorde jag. För övrigt: se mitt svar till NuMo.
Dvs, det var egentligen ingen slutsats jag drog av scims påstående...
Kommentera

claesw:

Möjligt, men rollerna kommer aldrig vara ombytta.
Kommentera

Huge: Nä, det var ju mer en obunden monolog. Jaja.. Snart är det nästa domare till rakning Tänk om vi vinner SM-guld trots att vi har hela domarkåren emot oss. Foppa borde vila bortamatcherna i alla fall, det är min bestämda åsikt.
Kommentera

knaskamilla:
Det tjänar väl inget till att spekulera i om ni hade gnällt på domaren vid vinst också.

För ett bortalag är det optimalt att hemmalaget blir frusterade och ovän med domaren, eftersom det nästan alltid innebär favör gentemot domaren med hemmaplan.

Till sist köper jag att ni säkert blev lite bortdömda i sista perioden. Otur, men det jämnar alltid ut sig över en säsong - eller hur?
Kommentera

NuMo: "Huge: Det var en konstig dragning av slutsats."

Kan tyckas, men den är ju också just min egen personliga slutsats och följdaktligen ingen absolut opartiskt korrekt sådan... :-)

Sedan var det väl egentligen ingen slutsats, om man skall vara ärlig...
Kommentera

Huge:

"Båda förlustmatcher."

Visserligen ser vi att tappa poäng mot Brynäs som en förlust med officiellt så spelade vi faktiskt lika.
Kommentera

Huge:

Du skrev förvisso generellt, men ändå: även om vi hade vunnit med 6-3 igår igen så hade det klagats på domaren. Tro mig!

För övrigt tolkade du scims inlägg totalt åt helvete.
"Ni har fortfarande inte glömt denna match och bestämt er för att domarna hädanefter alltid håller samma nivå."

Läste du vad scim skrev, överhuvudtaget? 
Kommentera

Huge: Det var en konstig dragning av slutsats.

En normalare slutsatsdraging torde väl vara att det inte har dömts sämre sen DIF -98?

Dvs. motsatsen till den slutsats du kom fram till.
Kommentera

scim: Domarna var tydligen urusla mot både Luleå och Brynäs.
Båda förlustmatcher. Konstigt att det aldrig klagas på domarinsatsen när man vunnit, rent generellt alltså.

"Det har mig veterligen inte skrikits så mycket på domaren sedan den berömda matchen mot DIF -98, dra dina egna paralleller"

Ok, jag drar mina egna paralleller:
Ni har fortfarande inte glömt denna match och bestämt er för att domarna hädanefter alltid håller samma nivå. Trots att många neutrala bedömare förmodligen anser att det inte var ngt större fel på insatsen den gången.
Däremot kan man ha åsikter om t.ex längden på Alavaaras straff, jämfört med strafflängden i efterkommande liknande fall.
Det är nog mer det sistnämnda som ni inte var och är speciellt nöjda med, mer än själva domarinsatsen.
Kommentera

kärran: Det som är mest pinsamt är att förbundet inte hänger med när det gäller domarna...
Jag tycker att det skälls på dom av tränare och spelare nästan varje omgång.. Jag menar att ALLA kan inte ha fel.

Gör dom till proffs, och låt de domare som är bäst få döma...
Låter ganska enkelt, men jag tror att det ÄR precis så enkelt.

Kommentera

claesw: Här kan man ju fortsätta i alla evighet med att vi säger Nej, och ni säger Jo. NEJ!, JO! NEJ!, JO! NEJ!, JO! NEJ!, JO! ; men så kan vi bryta mönstret och säga att ni skriker lika mycket på era arenor med era mer kvinnliga röster. Och då säger ni Nej, och vi säger jo och ni Nej och vi JO! och ni NEJ! osv...
Kommentera

claesw:

Ja, du får ju gärna utveckla det ytterligare.
Kommentera

kärran:

Faktiskt, om man känner dig så borde man inse hur kass domaren var efter att ha läst det där... =) 
Kommentera

kärran:

Ja om du överväger att kasta in något då är det väldigt allvarligt, jag håller med ang Hinote, han får 6st + av mig.
Kommentera

scim:
Under gårdagens match fick man nypa sig i armen ibland, för att försäkra sig om att det inte var en dröm. En mardröm när det gäller domaren. Snälla jag var nära att kunna tänka att jag skulle haft något lämpligt att kasta på karln. Naturligtvis skulle jag inte kastat, men bara att tanken kom var bevis på hur dumt han bar sig åt.

+++++ på Hinote, matchens positiva överraskning.
Kommentera

scim: Undrar om inte gårdagen var någon form av testkörning av ett nytt domarkoncept. Alla tjatar ju nuförtiden om tvådomarsystem, men tydligen hade man inom förbundet tagit ett snabbeslut och utsett matchen MoDo-BIF till den första matchen där man testade det revolutionerande nolldomarsystemet.

Tyvärr verkar det som att man får gå tillbaka till ritbordet till igen, då den där domaren som inte skulle existerade faktiskt inte klarade av att gömma pipan i fickan utan någon gång blåste för utvisning.
Högste domaransvarige sägs ändå vara mycket nöjd med vad han såg.
Kommentera

scim:
Ni slipper ju Janner Larsson o Djoos åtminstone.
Dessutom syftade jag mest på era gnälliga supporters...
Kommentera

claesw:

HAHA, ska man behöva höra det från någon med Sjödin och Molin i laget, Humor med stort H!
Kommentera

scim:

Det verkar som att utomstående inte förstår skillnaden mellan att hela Kempis skriker för full hals och att puckona på ståplats buar så fort en av våra spelare råkar ramla, även om de gör det för att de snavar på blålinjen.
Kommentera

scim:
Ni har blivit ett gnällgäng, punkt slut.
Kommentera

Huge:

Jag skiter i vad Kent Forsberg säger, det är jag som påstår att Vinnerborg stod för den sämsta domarinsats jag hittills sett, att sedan även Rådbjär var dålig mot Luleå (vilket är normalt) hör inte hit.

Ingen rök utan eld säger du? Det ordspråket skulle jag också kunna tillämpa med en annan tolkning. Det har mig veterligen inte skrikits så mycket på domaren sedan den berömda matchen mot DIF -98, dra dina egna paralleller.
Kommentera

Huge:

"Publiken skrek sig blåa i ansiktet i som det verkade varje kampsituation om pucken."

Jag skulle nog vilja påstå att publiken skrek sig blåa i ansiktet när BIF-spelarna gjorde något fult och när domaren missade något fult. Tja, det var väl typ det. Så kan du ju själv göra en bedömning av domarinsatsen...

F.ö., som jag skrev i Luleboken: det har ju faktiskt bara spelats två matchomgångar i år. Att Skägget då säger två matcher i rad att det är den sämsta domarinsats han sett i år är väl inte helt orimligt.
Kommentera

Huge: Det du hörde i radion var varje gång en Modospelare stod på ända efter att ha blivit omkulldragen, eller fasthållen, eller hakad utan åtgärd från domaren. Jag håller med om att det skreks mycket igår, mycket mer än vanligt. Fast vad gör man inte för att väcka en apatisk domare?
Kommentera

scim: Enligt Kent Forsberg så var domarinsatsen mot Luleå den sämsta han sett. Nu var gårdagens insats den sämsta han sett.
Undrar vad betyget kommer att bli på nästa insats?
Man börjar skönja ett mönster (som började när domare infördes i detta ädla spel och som förmodligen kommer att fortsätta så länge vi har domare) :-)

Lyssnade själv på matchen igår via webben och jag konstaterade iaf en intressant sak som jag aldrig noterat på ngn annan arena i Sverige:
Publiken skrek sig blåa i ansiktet i som det verkade varje kampsituation om pucken. Lägg därtill att man förmodligen skrek i högan sky över varje situation där pucken INTE var inblandad.
Jag brukar själv akta mig väldigt noga för att generalisera, men nog verkar det ändå som att man i cyklopsnacket kan misstänka att: "Ingen rök utan eld"....
Kommentera

Tigern:

"Jo men att framhäva att foppa är en av de snällaste spelarna och aldrig gör något när den svart/vita tittar bort är ju helt befängt. Han ger en hel del också."

Och vem har gjort det då?
Är det något som är befängt så är det att påstå att Foppa förfördelas av domarna, en snabb titt i utvisningligan borde räcka för att konstatera att så inte är fallet.

Och claesw, domarinsatsen igår var den värsta jag har sett, sedan får du väl dra dina slutsatser bäst du vill.
Kommentera

Tigern: Jag byter gärna. Låt domaren visa ut Foppa varje gång han gör något, bara de tar för allt han får stå ut med.

Varför har motståndarna inte tänkt på det förut kan man undra, om man nu skulle tjäna på det.
Kommentera

« · 483884 · »