Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 301816 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SUPERALLSVENSKAN
det slant

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD
Kommentera

mw:

Man får hoppas att ni kommer bli kvar på den övre halvan.
Det skulle bli mumma för er att möta Leksand i SA.

Ta väl hand om Adam.

MED BRYNÄS MOT NYA SM-BULD
Kommentera

Sv: Vuxna Småungar
potatis:

Ungarna på hockeyn i Mora ska vi säga 13 år & yngre kanske.. det enda de gör är att ta knäckebrödet som spelarna kastar ut och hoppa sönder det! När man känner sig mogen, uppväxt och känner att man har något att tillföra kan man ställa sig och skrika i "klacken"... Småbarn som skriker låter bara fel!!! tro mig,...
Kommentera

Vuxna Småungar
Vart går gränsen för småungar?
Måste man kunna gå på krogen för att få vara med i klacken eller vad är meningen med den.
Kommentera

Sv: publik och klack
Kenny: Det finns tydligen krafter som vill bilda en ordentlig klack i Mora, skitbra. Frågan är bara hur det skall gå till. Som jag anat så är det folk som vill ställa upp bara man slipper småungarna. Finns det inget sätt man kan se till att de mogna supportrarna kan verka i lugn och ro för allas bästa. Kanske kan man förkara för de yngre vikten av att det står ädre i klacken. Detta inlägg var inte särskilt väl genomtänkt men det kanske finns någon med bättre idéer. Vad säger PeO om det här?
Kommentera

Underbart med 5p / 6 möjliga nere i Småland helgen! Dock ser det fortfarande inte bra ut... Vi vinner alltid skotten överlägset men sätter inte våra chanser!

Vad det gäller klack så måste någon som verkligen vill, har tid och har ett brinnande intresse för Mora IK ta tag i detta. Tycker att det börjar bli mer eller mindre pinsamt nu... Är vi det enda lag i Allsvenskan som inte har någon organiserad klack? Tycker att det är så himmla synd för en ort med sådan hockeykultur som Mora. Våga stötta laget och byggden... Det är inte pinsamt att skrika när man är nykter!

Föresten, blev det inget av det möte, man skulle ha om just detta som det skrevs om på tidigare "Hockeysnack". Tror det var PeO som förde debatten om jag inte minns helt fel? Så bollar över frågan till dig! ;)
Kommentera

mw: Starkt att komma hem med 5 poäng på två svåra bortamatcher i helgen. Skönt att vi är över strecket nu också för första gången, och kanske framför allt att vi tydligen har dominerat spelmässigt också på bortaplan. Det har inte hört till vanligheterna dom senaste säsongerna.
Nu laddar vi för toppmötet mot IKO på onsdag.
Kommentera

Lundström 6: Hur skall man tolka de första 8 omgångarna hittills. MIK ligger bra med i tabellen efter 3 hemmamatcher och 5 bortamatcher. Att MIK tog 5 av 6 poäng i helgen var mycket viktigt. Nu tror jag att de tar sig till Superallsvenskan. Hur bra är MIK då? Känns som att Haralds spelsystem börjar sjunka in i medvetandet hos spelarna. Bofors har imponerat men de har ju spelat 5 hemmamatcher och endast 3 bortamatcher. MIK ligger bara 4 poäng efter BIK och än har inte spelet imponerat kanske säger det en del?!
Kommentera

Sv: Enskilda Prestationer
Knogen: Är det någon som minns en märklig matchvändning likt MIK:s 3-1 ledning mot Leksand 2001 viket blev 3-5 på 12 minuter i 3:e perioden!
Kommentera

MrAce:

Vill minnas att Mats Grötting i början av 80- talet laddade på ett hårt slagskott från rödlinjen som blev något missriktat, flög över plexit ( fanns det plexi då förresten ? ) och sköt ner en siffra på resultattavlan, som på den tiden fanns där restaurangen ligger. Resultattavlan sköttes då manuellt av en kille som "häktade" upp siffrorna meddelst en lång stör. En bedrift som i dagsläget skulle vara helt omöjlig.

Mitt första riktiga hockeyminne från Smidjegrav ( nångång mellan 77- 79, skulle jag tippa ) var även den ganska minnesvärd. Mora spelade play off mot Kiruna och speakern hade precis ropat ut att matchen gått till "sudden death" när en morakille kommer helt sopren. Han gör mål, och den närmaste Kirunabacken, som satsat allt för att komma ikapp hinner inte bromsa, utan far med all kraft in i målburen och landar upp och ned, med skridskorna i nättaket, liggande som en sked längs nätet. Det är dock det enda jag minns av matchen, och jag minns inte vem som gjorde målet, men det kan väl mycket väl ha varit Hasse Hansson va ?
Kommentera

SUPERALLSVENSKAN
Kommer ni att klara av att ta er till Superallsvenskan.

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD
Kommentera

blast: Nej, där håller jag inte med dig. Om man har en verksamhet som bygger på inkomster som man skaffar sig via publik så måste man ha personal i insläppet som klarar av att vara glad och tillmötesgående oavsett vad som händer. Det är den krassa sanningen att om man inte uppför sig vänligt mot sina gäster så är det kanske två av tio som inte kommer tillbaka och då har man förlorat mycket.
Visst är det så att många kan vara krävande och besvärliga men då gäller det trots allt att med ett leende visa dessa tillrätta, oavsett om det pågår i femton år. Nu är det väl inte dessa som har gjort fel i tio år som är problemet eftersom dom tydligen fortsätter att återkomma ändå.
I mitt fall handlade det troligtvis om att mannen i luckan just hade skällt ut ett gäng 12-åringar som lekte med nödutgångarna och så fick jag klä skott för överskottsilskan. Själv kunde jag inte annat än gå fel eftersom jag kom för sent ( början på andra perioden)och luckan för frikort där jag skulle gå var stängd.
Kommentera

publik och klack
stigsson..angående charmkurs till dom i insläppet kan jag säga att jag förstår dom..jag pratade med dom om utskällningen pga folk går fel..som svar fick jag att det finns folk som gått där i 10 år och fortfarande inte lärt sig att läsa! vart man ska gå in om man har säsongskort mm mm och så jag förstår dom lite..men en utskällning ska man inte behöva få.
och sen angående klack..vi måste få ihop en..jag och en till hade väldigt gärna velat stå i en..men som det är nu har vi inte lust att ställa oss bland en massa små barn som det faktist är på den sektionen vi behöver ett par äldre som kan ta tag i saker och som är seriösa och vet vad det handlar om. inte som förra säsongen..när det skriks slå han på käften ett par gånger och sekunden efter skandalera spela hockey..!?
och sen borde vi ha någon krog wasa järnet siljan som körde typ happy hour lr liknande med halverade priser strax innan hockey matcher..jag är övertygad om att det hade gett bättre stämning under matcher tror ni inte? jag är ifos inte så mkt på dom ställena så jag vet inte hur det är nu..men en sammlings plats skulle vi helt klart ha haft
Och en annan sak jag är mkt iriterad över är att det går inga bussar! jag bor själv i en by..och hade gärnat velat tagit en öl före match lr så men det går ju inte när man måste köra bil hem..dalatrafik borde fixa någon buss som kört ut i byar före match och hämtat upp folk som ska på hockey och sen skjusa hem..det tror jag hade gett mer publik

//ett par tankar
Kommentera

Sv: Online/Swehockey
metal guru: Ett mycket fylligt referat från den utmärkta Nybroredaktionen.
Kommentera

Men vi vann, 0-1. Många mål blir det inte, men seger blev det. och tre poäng.
Kommentera

mw:
nu e're hett på online, 0-1 till bönnerna och 6-3 på isen med halvminuten kvar...
Kommentera

metal guru: Nog är det skönt att ha "Rossen" i laget. Jag vet inte om dom gjort om reglerna eller spelat en ny match men nu står det 3-2 till HC. Kunde inte låta bli att kasta in en sexling på oddset med följande utgång:

HIF - SAIK 2
Hud - Bjö 2
Nyk - Sun 2
Arb - IKO 1
Nyb -MIK 2
HCÖ - VIK 2

Ser inte så där jättebra ut...
Kommentera

Online/Swehockey
Kikar på online-rapporteringen, och 0-0 efter första med 16-3 i skott till "bönnerna" känns som vanligt. Udda däremot är rapporteringen från Örebro-Västerås, som är "Final Score" efter en period, 2-1 till kexen och -1 och -2 i räddningar!!!
Se där, nu uppdaterade de den negativa räddningsstatistiken, men en period tycks fortfarande vara nog i gnällbältsderbyt.

Tullat på helgspriten lite för tidigt..?
Kommentera

Notiserna på Faleijs Finest
Är det någon som läser dessa? Min favorit bland de just nu aktuella är
"01 Oktober: För 10 år sedan..." :-)

www.MIK.se
Kommentera

Sv: Knätofs
MrAce: Erik Vikings ska tydligen försöka göra bort Nybro på vartenda forum som finns verkar det som. Bry er inte om hans inlägg...

Förresten, "Nybrobönner"...? Tja, vi är väl inte mer bönner än vad ni är (ungefär lika stort invånarantal i kommunerna). Dessutom så verkar hockeyintresset vara betydligt större här nere än uppe hos er.

När det gäller vårt lag så är det jämnheten i truppen som är lagets stora fördel. Vi har alltså mer än bara ex-Moraspelare...;) Tror det blir en jämn och tuff match ikväll där hemmaplan förhoppningsvis kan ge den lila fördelen som krävs för en uddamålsseger.
Kommentera

Sv: Nybro - Mora IK
MrAce: Helgens matcher ser jag som lite av nyckelmatcher. Kan MIK vinna dessa ja då ser det riktigt just ut. Dessvärre tror jag att laget kammar 0 poäng. Hoppas jag har helt fel. :-)
Kommentera

Sv: Knätofs
Erik viking:
Okej ! enda chansen att ni ska ta poäng av oss är väl om era "bönner" eller Morabördiga är på topp och spelar bra, för resten i ert sk lag är väl inte så mycket att hänga i julgranen ? ;)
Kommentera

Knätofs
I kväll ska ni få dansa en ordentlig utklassnings dans för ikväll möter ni seriens absolut bästa lag ,som ni får surt erfara bönner
Kommentera

Sv: Mora Hockeyradio och annat
Lite svar:

När det gäller Web radio så är det något som vi ska nog hänga på. Det är så att vi har sändingstid via Radio Siljan som mig veterligen har planer på webradio. Har ju talats om rykten om folk som flyttat ut ringer sina föräldrar eller polare och lyssnar våra sändningar via telefon luren som placerats mot radiohögtalaren....
Webradio är planerad men som sagt var mycket av det hela hänger just nu på andra, har antagligen göra med avtal och sånt. sedan är ju att kolla vad vi har möjligheter från våra sändingar från Orsa Närradio på fredagar på 91.3 MHz, studion där är mera spartansk än den i Mora.
Jag lovar att återkomma....

När det gäller Kenny och ett par snubar till så kommer deras info på pers sidan så fort, de mailar över material. Tycker själv, att bara visa en ansikte är ju inte mycket info. så jag väntar när de som saknas skickar info.

Uppdateringen av min fotosida kommer att ske årsvis. Bilder från 2002/2003 sparas ett år för att klubben och deras sponsorer ska kunna ha använding av tidigare icke puplicerade bilder till deras behov. Samtidigt råkade jag för en ordentlig hårddiskkrasch i somras och 95% av bilderna från 2002/2003 försvann. Så det jag kommer att visa där är även i framtiden är bilder som är 2 år gamla.

Fortsätt och hör av er antingen här eller på Hockeyradions sida.

Ollie
Kommentera

Sv: Nybro - Mora IK
MrAce: Två svåra bortakamper. Vi kan ta full pott men nog är jag nöjd om killarna kommer hem med 3 poäng.
Kommentera

Nybro - Mora IK
Vad tror ni om kvällensmatch mot Nybro Vikings då, eller om helgen i övrigt ? Bör vi ta fullpott, eller ska vi vara nöjda om vi får med oss 1-3 poäng hem efter helgen ?
Kommentera

Sv: publik
260kg kärlek: Är det där årets verksamhetsberättelse du hänvisar till? Visst har MIK haft bra juniorverksamhet år efter år, det är inget snack om den saken. Men det skulle underlätta om MIK kunde få fram en Foppa eller en Näslund eller en Zetterberg någon gång. Ett underbarn som är uppväxt på modersmjölk ifrån Mora. Finns det någon potentiell?

Vad du menar med den stora publiken vet jag inte. Faktum är nog att MIK får nöja sig med att snitta mellan 2500-3000 åskådare/match i en eventuell elitserie. Detta säger jag byggt på historiska fakta. Sedan är det väl inte omöjligt att man med rätt markandsföring och en positiv anda skulle kunna ligga mellan 3000-4000 åskådare i snitt/säsong. Samtidigt måste man komma ihåg att Mora Kommun med omnejder inte har mer än c:a 30 000 invånare. Jämför man andra klubbar från småorter t ex Leksand och Timrå så har ju dom ett helt annat publikupptagningsområde som du säkert vet.

Hur MIK:s satsning skall se ut kan man ju alltid diskutera. Att riskera hela förening känns inte helt rätt, även om det rent sportsligt skulle kännas intressant. Vi är dock helt överens i vilken ände man skall börja i. Frågan är bara hur man väcker de potentiella åskådarna som är i dvala eller än värre de som är döda. Jag tror "AH":s inlägg angående den intresserade publikens attityd utanför hallen är viktig. Sprid det positiva kring klubben och håll inne med saker som är mindre bra. Sedan gäller det naturligtvis att fostra de sportintresserade barnen att heja på MIK. På så sätt kan en bättre supporteranda skönjas. Det räcker naturligtvis inte med det utan MIK:s ledning måste hitta nya vägar och ständigt förbättra sig på alla punkter som berör MIK. Detta för att komma närmare elitserien och att locka mer publik.

Många verkar otåliga angående publiksiffrorna, men faktum kvarstår att de ökar sakta men säkert. En liten framgång i år skulle väcka de som är i dvala samt de som är döda. Men då måste även laget ta sitt ansvar och inte åka omkring på en skridsko. Jag tycker att Harald kunde börja med att ge alla spelare ett exemplar av damlandslagets insats mot Brasilien som skolexempel på vad som är en bra kämparanda. :-)

Du och jag har genom dessa två inlägg haft negativa undertoner även om vi varit sakliga och vill MIK:s bästa. Positiv anda var det ju :-)

P.S Antar att du fått frågan förr, men var det inte 250 kg förra säsongen? :-)
Kommentera

260kg kärlek: Jo du...Är det nån som vet vart Åke Unger har tagit vägen..Jag skulle vilja veta vad han har för färg på kalsongerna...
Kommentera

skaegg: Ytterligare ett skäl till varför publiken sviker kan vara Moras mångåriga kamp att ta sig till elitserien. För visst har Mora IK under en lång tid legat i gränslandet, någonstans mellan himmel och helvete.

Detta står att läsa:

"Mora IK:s representationslag tillhör Sveriges elit med spel i den näst högsta serien Allsvenskan.
Förra säsongens resultat för Mora IK:s juniorverksamhet är imponerande och följande.
Mora IK:s 18-åringar spelade SM-kvartsfinal
Mora IK:s 20-åringar vann sin kvalgrupp.
Mora IK:s mål är att inom den närmaste 3-årsperioden ta steget upp i högsta eliten
Mora IK:s ungdoms- och juniorverksamhet är en av länets aktivitetstätaste verksamheter
Mora IK har en av länets största arenor med plats för ca. 5000 åskådare."

Den stora massan, publiken, kommer med största sannolikhet inte att lockas till Smidjegrav för en match mellan Sveriges bästa 18, eller 20-åringar. Det är det lag som ställs inför motstånd i högsta serien som lockar den stora publiken.

Mora IK måste våga satsa. Annars blir det troligtvis samma visa i år, nästa och nästa. Då står vi på ruta ett igen. Bryt mönstret! Våga utmana! Hallen duger gott och väl. Med plats för 5000 så finns alla förutsättningar. Varför bygga ny ishall när problemet bottnar i något helt annat? FM Mattson Arena kittlar men då måste först och främst publiken återvända!

Min högst personliga uppfattning är att sport mer och mer handlar om pengar. Den arbetsgivare som betalar mest blir förstaval. Sedan finns det (tack och lov) personer som är av en helt annan uppfattning. Men då ställs man inför ett val som inte alla gånger är bekvämt. Satsa eller "fega". Sätta klubbens existens på spel, eller fortsätta att "sitta under sin korkek och lukta på blommorna". De sportsliga framgångarna genererar så mycket mer "publikum" än en ny arena heller andra rätt dramatiska åtgärder. Jag kan förstå Mora IK att de står inför ett rätt obekvämt beslut.

Börja i rätt ände. Väck alla de döda (det finns massvis av människor som bor i Mora, även utsocknes), som liksom lever i någon sorts dvala eftersom det händer för lite runt laget. Skapa ett engagemang runt laget, väck intresset. Leksand har hockeykultur, Mora har haft/har det - eller hur? Det handlar om att förvalta en kultur till nästa generation. Annars finns risken att din son/dotter, you name it, står med blå-vit halsduk och skriker "Jag älskar Leksand!".

Citat:

"Mora IK:s mål är att inom den närmaste 3-årsperioden ta steget upp i högsta eliten".

Slut citat.

Jag säger: Lycka till.
Kommentera

Sv: Harald Lückner
Jag har bara gott att säga om Haralds coachning hittils. Vi har ju trots allt tagit poäng trots det knackiga spelet. Vill gärna vänta med att göra något grundligare bedömning tills vi kommit längre in i serien.
Kommentera

Sv: Harald Lückner
mw:
Anser att han borde blanda om lite i femmorna! Sen har vi det stående problemet som han har talat om men inte fått bukt på så även igår.. avsluten skall komma från slottet inte utifrån kanterna! Det är en sak han inte fått bukt på men som förhoppningsvis kommer inom sinom tid... Annars är det en mycket sympatisk trevlig herre!
Kommentera

Sv: Arboga
MrAce: Det känns nästa konstigt att MIK ligger så pass nära SA-platsen nu. Laget får kämpa sig igenom varje match med dåligt spel, ineffektivitet osv. Ändå ligger MIK på samma poäng som Rögle och endast 1 poäng ifrån SA-platsen. Hur skall man tolka detta?

För Arbogas del ser värre och värre ut!!!
Kommentera

Harald Lückner
Vad tycker ni om Harald så här långt? Jag tycker att han verkar konstruktiv och tar tag i saker som har gått snett som gårdagens timeout till exempel. Hur som helst hade han ett par sköna uttalanden igår:
Citat:
- Att så många intelligenta spelare kan bete sig så korkat, tyckte hemmatränaren Harald Lückner. (DD, sporten) :-)

- Ingen isträning av de 48 vi gjort, har varit sämre än vår första period, förklarade Harald. (DD, sporten) :-)
Kommentera

Stigsson: Bara att hålla med. Känner du på det sättet så är har personalen gjort fel. Kunden har alltid rätt som det heter.
Kommentera

Stigsson:

tror att en och annan skulle behöva gå på någon charmkurs. =)
Kommentera

Sv: Milstolpar att hålla koll på
Tomas Ring 1 kvar till 100 poäng.
Marcus Eriksson 4 kvar till 200 poäng.
Håkan Bogg 6 kvar till 200 poäng.
Patrik Ross 12 kvar till 100 mål.
Mikael Simons 13 kvar till 100 mål.
Patrik Ross 19 kvar till 200 poäng.
Kommentera

Magnus Sandberg
Hur gick det mad Sandberg? Han klev väl av igår.
Kommentera

skaegg: Ja, dom är ju "bara" 10 stycken.

Jag upptäckte ett annat skäl igår, charmen hos personalen! Blev i stort sett utsälld av en man i insläppet igår för att jag gick i fel dörr när jag skulle gå in. Det känndes som om man skulle få lov att be om ursäkt för att man försökte ta sig in för att se matchen. Skandal.
Kommentera

publik
hmmm...
Ännu en match med kvällens sämsta publiksiffra i södra allsvenskan.
Är verkligen Mora så tråkiga att se på i Smidjegrav?
Kommer ihåg den tiden när boorken och bäckman stod i båset. Då var det folk på matcherna.

En av anledningarna (tror jag) till att det är så dåligt med folk är att det inte ens är en bråkdel av spelarna som är uppväxta i Mora.
Förr i tiden kryllade det ju av killar i laget som växt upp i mora och tränat från d-pojkar till A-lag. Nu är dessa lätt räknade.
Kan detta vara en av (många???) anledningar?

//J Nordin
Kommentera

Sv: Adam
mw: Ja kanske det ;) Nä han utvecklades mycket i början men har nu stannat upp lite
Kommentera

Sv: Adam
RavenLord: Han slutade väl att utvecklas när han kom till Brynäs. ;-)
Kommentera

Adam
Såg att BIF lånar ut Adam till Mora...Hoppas han får en nytändning,han är lovande men har stannat av i sin utveckling senaste säsongen.
Hoppas ni får nytta av honom tills han återkallas till BIF ;)
Kommentera

Sv: Kvällens domare
Vad jag sett av Nämnd under försäsongen så tycker jag han varit lite tills Moras fördel! Men Han behöver ju rutin precis som det skrivs... Hans insats förra året var väl långt igtån godkänd!
Kommentera

Stigsson:

Jämnför man honom med årets kvalite på domarna som dömt hittills i år, så är han väldigt bra, för årets domare har vart helt katastrofalt värdelösa enligt min mening !
Kommentera

mw: Ung och lovande. Lite osäker ibland men vem är inte det innan man har fått rutin. Mora har nött honom en hel del i träningsmatcher under flera år för att ge honom rutin och jag tror att han var klar för att döma tävlingsmatcher på den här nivån förra säsongen.
Många bortautvisningar kanske bara beror på att Mora är ett bra hemmalag, inte har då jag uppfattat honom som mer partisk än någon annan.
Kommentera

Stigsson: Brukar bli många bortautvisningar. I och för sig är det kanske befogat vad vet jag. Ser ju inte så många matcher uppe i Mora. Är han en bra domare?
Kommentera

mw: Varför det?
Kommentera

Stigsson: Är inte Älvdalskillen lite småpartisk?
Kommentera

kinsulander: Appropå soloåkande fick Sven Kristoffersson både ris och ros för sitt soloåkande enligt dåtidens källor. Däsvärre finns det ingen tidsuppgift på hur länge han åkte runt. :-)
Kommentera

Kvällens domare
Kvällens match kommer dömas av Michael Nämd.
Kommentera

« · 301816 · »