Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övriga frågor

« · 978863 · » Till forumet

Sv: Övriga frågor
mattias - 74:
Det jag vill uppnå med att anmäla Ros, är att inspirera så många som möjligt att göra likadant, att medelst 'droppen urholkar stenen'-metoden reducera Ros till den nervöse lille tolvåriga skolpojke han egentligen är.

Och när detta sedan är uppdagat, tar redaktionschefen av honom PryoElev-brickan, och skickar hem honom, emedan kvällen är sen.
Kommentera

Huge:

Jo, som jag just resonerade med din Brynäsbroder i Orsa om, så visst, en smula överreaktion ligger nog bakom kanske. Det fråntar dock inte det faktum att Ros inte borde få sitta och vara professionell Morahatare under Aftonbladets flagg, och därtill agera sanslöst oproffsigt.

Anledningen till att jag blir topp tunnor rasande är ju av den anledning du nämner; Att han raserar vårat namn. För riktigt i hamn är vi ju inte vad gäller respekten i hockeysverige. Den nya tidens hockeysupportrar är nämligen inte längre intresserade av det som händer på isen, i samma utsträckning. Titta bland kommentarerna på Ros blogg. Där har käcka blå-vita fjortisar genomgående argument som att vi inte har någon stor hall, och därför inte bör spela i elitserien. Nu kan ju jag, och de flesta som är sportintresserade, skriva under på att det argumentet inte har ett dugg med sporten att göra, och att de själva tydligt deklarerat sitt avståndstagande från sportens grundstenar och därmed raserat allt vad respekt heter. Men ändå. Det är ett tänk som smyger sig på mer och mer, dessvärre.
Kommentera

Om det är någon som har bilder som har MIK anknytning och vill att andra ska se dom kan ni maila [email protected] så kanske vi lägger ut dom på sidan.
Kommentera

Metal Guru:

Jag menade själva situationen när han krockar med Målburen. Det är han ju knappast ensam om att ha gjort. ROS som skribent är ju ett skämt trots att han håller på Leksand. Jag tycker du gjorde rätt som anmälde det men frågan är vad du vill uppnå med det ? han får knappast sparken från AB om det är det du vill.
Kommentera

insu: Ja, det är ju alltid lite lättare att kanske få en lite mer rättvisande bild från en utomstående sas.
Skulle vara kul om ngn visade på några exempel på Ros klavertramp i frågan så att man fick lite mer kött på benen.
Har Ros ensidigt lobbat för Leksand eller är det hans ev avsiktligt negativa skriverier om Mora som upprör eller är det en kombination av de båda företeelserna?
Kommentera

Huge:
du som varken är Moring eller Leksing, och därför borde vara hyfsat objektiv i sakfrågan, kan du förklara för oss som är MIK-förblindade vad Tomas Ros har för journalistiskt syfte med följande alster?

"UT MED MORA!"

...men ”roliga” Leksand är mer än välkommet tillbaka till finrummet

Rösta:

Kommentera

Huge:
Jag har alltid hävdat att MIK-supportrar överreagerar. Hockeyfans generellt tycker per definition att alla domare är skräp om de inte dömer till fördel för det egna laget - då är de "neutrala". Och samma sak om journalister: så fort en skribent lyfter fram missförhållanden inom ett lag anklagas han (med svordomar och könsord) genast för att hålla på motståndaren. Sålunda tycker BÅDE leksingar och moringar att lokalpressen agerar supporterklubb för motståndarsidan.
Men just i det här fallet ställer jag mig för en gångs skull oreserverat på supportrarnas sida. Det Ros bedrivit den senaste veckan - både i sin blogg och på redaktionell plats - är ren kampanjjournalistik av värsta märke.
Kommentera

Knogen: Absolut. Nu har jag inte tagit ställning i sakfrågan eftersom jag inte hängt med i vad det är Ros har gjort sig skyldig till.
Men tror du inte att ni själva delvis har en liten del i skulden sas?
Dvs att ni kanske överreagerar en aning med tanke på just rivaliteten med Leksand om Dalarnas förstalag?
Jag har absolut förståelse för er reaktion men personligen uppfattar iaf jag det som att Mora redan har vunnit så pass mkt respekt i hockeysverige att ni nu anses som ett etablerat ES-lag.
Fast det kanske inte hjälper när såna som Ros hela tiden försöker rasera det ni byggt upp sas.
Kommentera

När vi ändå diskuterar sportjournalister kan ni läsa ingresserna på länstidningarnas rapporter från LIF-HIF (klicka för fasen inte på artiklarna, det tolkas i deras statistik som att ni är leksandsfans nämligen). De stackars reportrarna blev skräckslagna av hammarbyfansens "rusningar" och kunde inte hantera sitt trauma på annat sätt än att förnedra laget Hammarby och spotta på alla spelarna. Ingen som helst respekt eller hyfs. Jag betvivlar inte att Leksand var överlägsna men det är f-n i mig dålig stil att förudmjuka en motståndare som skribenterna gjorde. Räkna till tio och byt till torra kalsonger innan ni skriver så kanske det blir bättre.
Kommentera

SIVASN: Kanske lite då:-)
Kommentera

Tången: Nu tog du väl i?
Kommentera

Huge:

Helt riktigt! Det slår dessutom effektivt undan benen på de som vill föra en konstruktiv diskussion i frågan. Saken är den att när man påpekar sådana saker för skribenterna får man ett käckt: "Än sen då. Jag bryr mig inte" till svar. Då är det inte lätt.

insu:

Det är verkligen inte lätt hur man ska förhålla sig. Å ena sidan har man ju ledsnat ur rejält och vill be karl flyga och fara, å andra sidan så kan det ju faktiskt gå så långt att vi framstår som humorbefriade gnällspikar. Speciellt för de personer som inte vet om historiken med Ros, och som ser detta som en enskild händelse.

En sak är dock klar; Ros får sin näring från jublande fjortisar vid södra stranden, vars måttstock för elitserieklass ligger på hallstorlek och inte det som händer på isen. Och så länge de finniga rookiesarna i Leksand, och de övertända ditona i Mora ger honom näring så kommer han fortsätta. Det gillar vi ju inte...
Kommentera

T.om. Emil Nilsén har högre moral än lågvattenbäckasinen Ros.
Kommentera

mattias - 74:
Som en enskild händelse kan jag också se det småroliga i det hela.

Det blir mål. Försvarsspelare ser inte upp. Kolliderar med målbur. Haha.

Sett i ett större perspektiv, som en liten del i ett större försök att med alla medel kringgå de upp- och nedflyttningsregler vi har i svensk hockey smakar det bara getpung i munnen. Ha ha, my ass.

Eller har du någon annan förklaring till Tomas Ros samlade verk veckan 805?
Kommentera

hej Emil,
Du skriver idag om "Morastjärnan hånad av Leksandsfans".

Med tanke på din kollega Ros senaste blogg-inlägg, med hans senaste alster i artikelväg i botten, har jag ett tips på uppföljningsartikel åt dig:
"Morastjärnan hånad av Aftonblad-skribent".

Med hopp om att vi i Sverige fortfarande får spela om vilka som blir Elitserielag nästa säsong.

Metal Guru
Morasupporter.

Kommentera

Metal Guru:

Haha jag tycker faktikst att det är lite roligt men det gör mig inte till en Mora hatare
Kommentera

Nästa inlägg i debatten från Aftonbladet.

"Morastjärnan hånad av Leksandsfans"

Varför inte "Morastjärnan hånad av Aftonblad-skribent"

Kommentera

Signaturen nyz har lagt upp Skogs-snutten även på denna site.

Kommentera

SIVASN:
Kanske skulle leta fram "Dumskallarnas Sammansvärjning" där årtusendets avhyvling finns i print, och kopiera rakt av.

"Bäste Herr..."
Kommentera

Metal Guru: Svårt å bemöta honom på nåt annat sätt vet ingen bättre liknelse än ett rövhål så jag låter bli...;)(hm...kanske herr Rövhål skulle funka?)
Kommentera

Metal Guru:
Självklart är det så - det är lättköpt, billigt (samma sak kanske) och ohederligt. Men den dag han ringer på min dörr och vill tala om bibeln släpps han inte över tröskeln.
Kommentera

Dino:
Anmäla borde alla göra som tycker detta är åt skogen.

Texten bör ni däremot skriva med egna ord. Men fall för bövelen inte för frestelsen att möta Ros på hans egna tolvåringsnivå, utan prata som vuxna inignerade människor.

'Rövhål' är alltså fel ord att inleda med, om man inte vill ha negativ effekt.
Kommentera

Metal Guru: Vi kanske alla borde kopiera din anmälan och göra en identisk? Är det okej?
Kommentera

insu:
Att han valde att visa just detta inlägg, spelar bara honom i händerna i sin kampanj.

Det är ingen slump att detta lågprisinlägg publicerades, och inte gick ned i junk-kvarnen. Det är precis samma metod som Jehovas Vittnen använder när de citerar vetenskapsmän för att styrka sina irrläror.

Man visar bara en delmängd, ett litet brottsstycke som på ett enkelt sätt får bli den rådande åsikten för gruppen ifråga. I detta fall har ni just läst den samlade essensen av Mora-supportrarnas åsikter.

Eller..?
Kommentera

Huge:
Instämmer till fullo och tar avstånd. Tyvärr ser alltför många artikelkommentarer på internet ut på det sättet (och det finns ingen överrepresentation varken bland MIK-supportrar eller i något annat läger). Personligen är jag väldigt skeptisk till möjligheten att kommentera artiklar anonymt och oregistrerat - jag tycker det är en av internets baksidor.

(Att sedan Roos väljer att lyfta upp ett sådant inlägg - som han rimligen får hundratals av - just när avsändaren representerar MIK är en annan sak. Men det är inget försvar för inlägget.)
Kommentera

Huge:
Håller med till 100%.

Tyvärr tror jag att författaren kan finnas bland oss, samt tidigare skrivit under det numera nedlagda namnet mora93 - vilket antyder att skribenten relativt sett är mentalt kvar i kolt-åldern, men samtidigt gått i skolan tillräckligt länge för att vara kapabel till att uttrycka sig förståeligt i text.
En farlig kombination på Internet.
Kommentera

Metal Guru: "Hej
Du har gett rövhålet ett ansikte ! Jag hoppas att vi slipper se Ditt fula tryne i vår trevliga ishall. Mobbningen av Mora är avskyvärd. Jag trodde faktiskt inte, att det fanns så erbarmligt dåliga journalister på Aftonbladet. Men jag hade fel. Hur man kan trycka sådan smörja är fullständigt ofattbart. Vi är vana att bli mobbade och hoppas att detta blir en tändning för laget. Åk för fan till Leksand och titta på Leksand-Hammarby. Din kunskap om hockey sträcker sig nog inte längre. Ni rövhålsjournalister bryr Er nog inte så mycket om hockeyn. Det viktigaste är väl en fin ishall och en bjud buffe.
Nils Nilsson"

Vill man uppnå nån sorts respekt eller få gehör för sina åsikter så bör man iaf inte uttrycka sig som ovanstående debattör har gjort.
Tyvärr så är det nog legio i dagens IT-samhälle att dessa fegisar sitter och vräker ur sig både det ena och det andra bakom en datorskärm.
Saker som man aldrig skulle komma på tanken eller ens våga säga öga mot öga, det slänger man gladeligen ur sig i skydd av datavärldens anonymitet.
Sorgligt att läsa och ännu sorgligare är att vederbörande sitter och skryter i gästboken över sitt obegåvade alster.
Kommentera

Thomas Malmqvist, som signaturen Ola skrev om för ett par dagar sedan, torde vara de journalistiska rövhålens okrönte konung.

Innan hans inträde på Expressen hade vi faktiskt en ganska så saklig och konstruktiv journalistik kring ishockeyn.

Med Malmqvist kommer sedan självförhärligandet av de egna tyckandet, som skulle vara tufft, modernt, dräpande och obenhörligen befriat från någon som helst rannsakan. Tyvärr, var det detta som gjorde att Malmqvist sålde lösnummer i en betydligt större utsträckning än Jansson på GT eller Sandin på AB. Proffstyckeriet var fött!

Alla tycks finna stort nöje i förnedringsjournalistik, eller kan någon förklara de oerhört stora tittarsiffrorna som blajblaj-programmet Idol har i de inledande omgångarna?

Så vad skall man göra för att synas i detta oändliga blogghav?

Sedan finns det väl värre avarter som framkallats av denna den nya tidens journalistik. Eftersom det inte längre finns något som helst krav kvar på objektivitet, så har vi också fått en journalistkår av hängivna lobbyister.

En av deras största misslyckanden var missionen om svensk hockeys snara undergång, som predikades i lavinartad styrka mellan ca. 2001 och 2003. Syftet var att få till radikala förändringar i seriesystemet. Dock så har väl detta ändå haft en oerhörd genomslagskraft i 08-området, där många fortfarande går omkring och tror att svensk hockey är död. Detta syns väl om inte annat på publiksiffrorna, där 08 sedan dess varit på väg neråt medans en överväldignade majoritet av övriga hockeysverige gått åt andra hållet.

Uppdrag "Utvecklingsbidraget" är ett närmare exempel i tiden. Nu är vi inne på tredje säsongen, utan det gamla hederliga svenska transfersystem (även det kallat utvecklingsbidrag, på grund av EU-inträdet), som styrde upp svensk hockey i närmare tre decennier. Fast jag har ännu inte sett en enda av alla de revolutionerande fördelar som utlovades genom skrotning av det gamla systemet. Istället blir obalansen mellan de rika och de fattiga i hockeysverige bara mer uppenbar. Dom enda vinnarna är spelarna och deras agenter.

Wennerholm (AB) skrev en hel del dynga med kontinuitet tills för bara ett par år sedan. Han drog sig heller inte för att bygga sina teser kring grava faktafel. Det är möjligen så att han belades med munkavle på grund av allt för återkommande klagomål. Det mesta av hans alster sedan dess är oftast av informativ natur, som inte präglas så mycket av hans egna tyckande. Fast och andra sidan kanske han har avancerat i hierakin för att han redan sålt tillräckligt med lösnummer. Att det finns gott om talanger som vill utmana herrars Malmqvist och Wennerholms bedrifter råder det knappast några tvivel kring.

Kommentera

Anmäl inlägg.
(o) Bristande omtanke i innehåll eller presentation.

Din mejladress: [email protected]

Därför anmäler du inlägget:
Brist på saklighet. Brist på journalistisk opartiskhet. Brist på sans och vett. Syrebrist i Herr Ros bloggkammare?

Herr Ros har i en serie artiklar tydligt tagit ställning i den infekterade kampen i hockeyherraväldet kring Siljan, mellan Mora IK och Leksands IF. Nåväl, han skriver vad han vill. Det behöver iofs inte betyda att Aftonbladet publicerar vadsomhelst.

I anmält blogginlägg har Herr Ros passerat anständighetens gräns, där han enbart länkar till en youtubefilm vars enda syfte är att häckla en enskild Moraspelare inför en eventuell kvalserie.
Herr Ros är kanske en vuxen man i prästbetyget, men visar sig här vara mentalt på en 12-årings nivå, där lunarstorm-mobbing är en dygd.

Ni har väl förhoppningsvis någon slags kvalitetskontroll på vad era bloggare publicerar i ert namn, Aftonbladet?

Kommentera

Ola: Jo, klart jag vet det.
Kommentera

horcoff:
Vi diskuterar hans blogginlägg idag.
Kommentera

horcoff:
Ja, fast det var väl bloggen som det talades om att anmäla?

Men även artikeln du nämner:
Dålig journalistik? Absolut. Riktigt usel journalistik.
Men något att anmäla? Icke. Tidningen sticker inte under stol med att det är trettio spelare som tillfrågats, och självklart listar man inte namnen i en anonym undersökning.
Jag kanske låter sur och pessimistisk men vill ändå hävda att jag talar av erfarenhet. Jag varit i det här läget - faktiskt i alla positioner. Jag har jobbat på tidningsredaktion, jag har varit medierådgivare för företag som ansatts och jag har själv blivit uthängd rätt grovt en gång. Och jag vet att det är lika lätt att få rätt mot media som att... sälja sand i Sahara eller MIK-tröjor i Ejendahls Arena.

Men OK - jag backar på en punkt: om bloggen nu ska anmälas är det bra att det är vi supportrar som gör det och inte klubben. Det lär fortfarande inte led någon vart, men om det ska göras en markering är det bättre att den kommer från tredje part än från kansliet.
Kommentera

insu:
"Det är en blogg, och där kan behöver man varken vara saklig, opartisk eller ha sans och vett.
Missförstå mig rätt: jag skriver under på ALLT ovan - och mer därtill. Men det finns inget att anmäla. Tyvärr."

Gårdagens hetsjakt var ju inte i någon blogg.

Enkätundersökning av 30 ES-spelare, vilka då? bla.bla..
Kommentera

Ola:
Anmälan borde rimligen gå till redaktionsledningen, annars är förfarandet ju tämligen meningslöst. Men jag tror som sagt inte det kommer att resultera i något.
Kommentera

Ola:
Om tidningen fungerar går anmälan direkt till ansvarig utgivare, eller dennes sekteterare (idiotfilter).
Kommentera

insu:
Men om det kommer några anmälningar med sakliga argument, och inte att han är (har?) ett stort rövhål, så kanske hans chef har synpunkter. Eller går anmälan direkt till Ros?
Kommentera

Metal Guru:
Såklart du har. Fast det lär inte leda någon vart :-(
Kommentera

Knogen:
Om man ska ha en bra relation till media vinner man den aldrig genom att ifrågasätta, förutom när de skriver rena sakfel - för ingen journalist tycker om att göra fel. Om man påpekar det på ett vänligt sätt utan att kräva feta dementier har man "en upp" på journalisten och kan förhoppningsvis bygga upp något bra.
Om man däremot ifrågasätter vinklingar och partiskhet - även i det fall då det borde ifrågasättas - blir man bara betraktad som besvärligt. Och det leder sällan till något gott.
Det är spelets regler. Och de är ganska sura ibland. (Själv är jag för närvarande skogstokig på Ros, och det blir jag väldigt sällan på journalister.)
Kommentera

Där har du fel, insu:
Även om killen inte gör ett juridiskt brott, har jag all rätt i världen att klicka på [Anmäl].
Kommentera

Metal Guru:
Det är en blogg, och där kan behöver man varken vara saklig, opartisk eller ha sans och vett.
Missförstå mig rätt: jag skriver under på ALLT ovan - och mer därtill. Men det finns inget att anmäla. Tyvärr.
Kommentera

insu:
Jag brukar inte köpa tidningen. Det verkar dock inte hjälpa. :-)
Kommentera

insu:
"Anmäla för vad?"

Brist på saklighet. Brist på journalistisk opartiskhet. Brist på sans och vett.
Kommentera

insu:

Du kan nog ha en poäng i det. Men stryk det där om "ge ett helvete" och kanske på ett mildare, kanske t.o.m. vänligt sätt ifrågasätta?

Det finns mycket i kvällstidningarnas bild av Mora IK som kan ifrågasättas nämligen.
Kommentera

insu:
Själv har jag anmält inlägget för att han som kvällstidningsjournalist inte är neutral.
Kommentera

insu:
Jag valde då bristande omdöme... nåt sånt. Skrev att han inte uppfyller god journalistisk kodex genom att öppet visa sina aversioner mot ett enskilt lag och att det nu börjat gå över till rena trakasserier.
Kommentera

Ola:
Anmäla för vad?
Kommentera

Knogen:

Instämmer till 100 procent med första hälften av ditt inlägg. Över tröskeln, var ordet. Långt över tröskeln.

Att skaffa något slags mediebevakare skulle dock inte fungera - tvärtom. Om klubbar, företag eller organisationer skaffar folk som "ger tidningen ett helvete" blir enda effekten att redaktionen ställer sig bakom sin skribent som en man. Att utöva den typen av påtryckningar på den fria pressen är att gå fel väg. Om jag jobbade på en tidning som uppvaktades av en "mediebevakare" skulle mina antipatier mot företaget/klubben bara öka, och om MIK gick den vägen skulle Ros snabbt ha hela redaktionen bakom sig.

Det enda man kan påpeka är sakfel på nyhetsplats - och göra det på ett vänligt sätt. Bloggar, däremot, är personligt tyckande. Journalisterna där har fritt fram att framföra sina åsikter, men nästan alla har en sådan journalistisk heder att de inte använder utrymmet för sina klubbsympatier. En sådan som Ros begår inte något "formellt" fel i sin blogg. Däremot sjunker han till en nivå som jag själv som f.d. journalist aldrig skulle kunna göra utan att rodna.

Så vad göra? Ge fan i att köpa tidningen såklart. Konsumentmakt, var det.
Kommentera

Ola, Guru:

Nu har jag det. Bara att uppmana övriga läsare och skribenter härinne att göra detsamma!
Kommentera

Ola:
Tänkte just på samma sak.
Kommentera

Knogen:
Har du anmält hans blogginlägg?
Kommentera

« · 978863 · »