Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Säsongen 07/08

« · 900707 · » Till forumet

Sv: Säsongen 07/08
GävleLasse:

he he, jo men det är ju allsvenska siljansnäs vi ska möta då;)
Kommentera

Barbapappa: ska Mora göra 11 mål? nu var det väl EN match det gällde... inte tre... ;)
Kommentera

Barbapappa:) Ja eller kanske,
"Det var bättre förr:("
Hehe:)
Kommentera

MIK 7-1:

jag också, och vad tyst det blitt i södra siljan.
Kanske en å annan surgubbe som grymtat att: Ja det blir då inte nån elitserie med det här laget inte. *skratt*
Kommentera

SIVASN: Oj, jag gjorde visst också fel:D
Kommentera

SIVASN:

sorry jag rammlade på tangent bordet:) och igen. hjälp
Kommentera

Barbapappa: men snälla du där skulle det inte va nån smajli´s
Kommentera

Barbapappa: Hehe, jag skulle iallafall må då:)
Kommentera

MIK 7-1:

Mora tar sin största seger mot leksand genom tiderna slutresultatet blir 11 - 2 till Mora.

:)
Kommentera

SIVASEN:D

Gusten: Det var ett mycket sarkastiskt inlägg,
men klart du kan få ett :)

Alla är vi väl vänner runt Siljan.

Barbapappa: Ah, äntigen ett trevligt samtalsämne:)

Gidde: Helt klart klasskillnad,
men ibland kan just det bli ett problem.
Syftar lite till en match om en vecka vid dalarnasbaksida.
Tror inte att MIK kan ta hem den segern så lätt.
Misstänker att du tänker att det är klasskiljnad mellan MIK och MoDo.
Den som lever får se.

GävleLasse: Visst kan man göra det, om man skämtar.
Kommentera

GävleLasse: OK ;)
Kommentera

GävleLasse:

För vissa i andra böcker så får man inte göra det, för det ska man tydligen förstå ändå!

Men det skiter jag i, jag vill följa netiketten jag! :)
Kommentera

GävleLasse:

netikett :)
gävlemål va;)
Kommentera

SIVASN: Det tillhör vanlig netikett att lägga in en smiley när man skämtar...
Kommentera

Gusten: Aha du menar så här Brynäs tar sm-guld å läksan går upp :)
...hmm men vissa kan man ju inte missa att dom e skämtsamma ju
eller ska man utgå ifrån att alla e idioter?
Kommentera

MIK 7-1: "Gusten: Oj jag glömde att du känner majoriteten av alla moringar.
Klart att de håller med dig när du hotfullt stirrar dem i ögonen och gnider händerna runt ett basebollträ."

Glöm inte att lägga till en smiley när du skriver ett skämtsamt inlägg, det kan lätt missuppfattas annars.
Kommentera

Gidde:

mm, and i like it:D
Kommentera

Barbapappa:

Skulle det vara oväntat menar du?

Det är ju klasskillnad mellan dom lagen, ja dom spelar i olika divisioner kan man faktiskt säga ;-)
Kommentera

MIK 7-1:

He he he he
det ser ut som ärkerivalen från södra siljan har det tufft mot modo:)
Kommentera

GävleLasse: "Jag har bara sett ett fåtal matcher med honom, då mot Brynäs."
Möjligheten att du bara tittar på tröjor har inte slagit dig?
För övrigt så är det inte nå fel på maten i den restaurangen,
annars hade jag inte ätit där 40-60ggr.
Vet fortfarande inte vilken insident du kan tänkas syfta på,
och nog f$n kan karl tackla.

"Mora HAR ett problem att hitta svenska spelare för det är väldigt få som vill bo i mindre orter."€
Tja du kan ha en poäng där,
men jag tror att lön, tabellläge och chans till SM-guld är mer avgörande.
Man måste inte bo där man jobbar.

Jo nog betalade jag för att få se Brendl.
Trodde inte alls på medias floppvarning.
Men med tiden förändrades mitt intresse för Pavel,
och mot slutet hade jag betalat för att slippa se honom.
Kommande säsong finns det ingen mening med att betala för att få se honom.
Han kommer mestadels att glida runt och vara grinig eller bänkad.

Gusten: Oj jag glömde att du känner majoriteten av alla moringar.
Klart att de håller med dig när du hotfullt stirrar dem i ögonen och gnider händerna runt ett basebollträ.
Kommentera

Barbapappa: Om vi pratar om Huml så är det väl en stjärnspelare vi pratar om, eller?
Kommentera

Barbapappa: håller inte med riktigt tycker att han är en av våra bättre spelare visade han förra säsongen också tycker jag.
Kommentera

PappaKeno:

klart att han kommer att prestera bättre än förra säsongen, första året i ett nytt land är alltid tufft om man inte är med från start.

tror dock att man inte ska ha för höga krav, det är ingen stjärnspelare vi pratar om. men han är bättre än vad han fick visa förra året.
Kommentera

Bonäs norra: Ivan trivs säkert utmärkt! Och håller med om att han kommer bli en av våra bästa spelare i år om han används rätt och inte fel som han gjorde förra säsongen! förra året fick han nästan bara spela med spelare som Granström och Tuokko är ju lite svårt att få ut nånting av sitt spel då...
Kommentera

Metal Guru: Till något annat. Hur tror ni att Ivan trivs i laget utan Pavel och Blatchak? Jag tror att om han trivs bra ,så kanske han blir våran bästa spelare i år!
Kommentera

GävleLasse:
Det var väl det jag försökte antyda.
Kommentera

Metal Guru: Skall man utröna om en spelare är ovårdad i sitt spel så kanske man skall ta sig en titt på VAD han åkt ut för...
Kommentera

Gusten:

ett perfekt exempel på vad metal guru menar är:

Johnny Odoya vs. Shawn Horcoff. där odoya inte spelat en enda sekund förräns wikegård skickade in honom på isen enbart för att ta bort shawn horcoff. resultatet blev ett handgemäng där båda fick matchstraff.

och när det går dåligt för ett lag så är det väldigt lätt att ta till sådana metoder, en spelare muckar gräl med någon och väljer i regel då en spelare som han vet ger tillbaks.

sådana scenarion kan svänga matchbilden totalt.
Kommentera

Gusten: Jag pratar tyvärr bara allmänt här.

Kommer inte ihåg hur Marcos matchstraff uppkom, men har en maggropskänsla av att de inte alltid stämmer in i mitt allmänna idealfall nedan.
Kommentera

Metal Guru: Precis, det var väl Tuokko vi pratade om va? ;)
Kommentera

Gusten:
Ja definitivt. Om man är korkad nog att anta utmaningen.
Kommentera

Metal Guru:
Jo visst är det lika missvisande det ju , iaf gällande skapa PP för andra laget .. många menar ju dock inte fighting hör hemma i hockey och dom kallar nog han buse iaf då

Jag har inget emot att en spelare tar en fight ska jag dock påpeka så inte blir nå missförstånd här , men det ska inte skada laget och om det gör det så ska han gjort det för stått upp för en lagkamrat dock
Kommentera

Metal Guru: Så du kan få matchstraff om någon utmanar dig? :)
Kommentera

WarhawK:
Du har en poäng med P-OUT,
men ponera att en spelare har rykte om sig att vara buse, och vid tre tillfällen under grundseriens 55 omgångar vill en motståndare utmana denne ryktesbuse, och det slutar med att båda blir matchstraffade.

Är inte det också lite missvisande?
Kommentera

Metal Guru:
Men nu tycker jag det är lite fel bedömma hur ful en spelare är på grund av hur många 2 minutare nån har , om nån har har 22 st 2 minutare och alla för puck out kan man väl inte klassa han som en ful spelare då snarare klantig så därför tycker jag det argumentet faller lite snett det med så

så när man bedömmer hur ful en spelare är måste man ju även ta med matchstraff och andra saker spelaren gör för dommare kan ju missa efterslängar spelare delar ut och sen även sett till hur spelaren spelar
Kommentera

GävleLasse:
Ibland blir det fel då man drar slutsatser. framför allt om man bara stirrar sig blind på statistik. Brendls jättemånga poäng är ett exempel, Tuokkos utvisningsminuter är ett annat.

Den gode Marco fick 21 tvåor förra säsongen, kryddat med två femmor, en tia och tre matchstraff. Hälften av utvisningsminuterna är alltså beroende på tre enskilda orrspel mot andra spelare, och inte en vikt på 'hur ful en spelare är på isen'. Lätt missvisande alltså.

Räkna hur många tvåor man samlat på sig istället. Tjugo killar på 25-i-topp-bus-listan har fler tvor än Marco. Förmodligen någon utanför listan också.
Kommentera

GävleLasse:

ganska intressant är att Mora hade 1032 minuter i utvisningsbåset.
Brynäs hade 909 minuter. differansen mellan lagen är alltså 123 minuter. marco tuokko hade bara 122 minuter så allt var alltså inte hans fel. nu måste vi hitta nästa syntare som står för den återstående minuten:)
Kommentera

Thomas W: Jag missade visst att bemöta ditt inlägg...

Jag sticker inte under stolen med att Brynäs haft och har några spelare som spelar småfult och till och med riktigt fult emellanåt. Sjödda tenderar att slasha lite väl mycket. Månsson är det däremot mest käft på. En big mouth helt enkelt.

Du nämner Sundlöv som ett gammalt exempel och visst var han en tjurig jävel på isen allt som oftast. Men att kategorisera ett lag för en spelare som dessutom har lagt av sedan länge går inte.

Om vi tar dagens trupper istället och fokuserar på det som är idag så blir diskussionen mycket bättre.

Värst i Brynäs förra säsongen var Dackell med 67 minuter tätt följd av Sjödda och Månsson på 66 minuter...utvisningstiderna måste ses som väldigt normala sett till den istid de hade.

Tittar vi på Mora så är det Tuokkos 122 minuter som sticker ut på andra och tredje plats kommer Simons med sina 72 och Kultanen med sina 64.

Man kan alltså dra en slutsats att Tuokko är väldigt mycket utvisad och det är sällan man hjälper laget med såna. Att han skulle vara en "tuffing" råder det delade meningar om. Ovårdat spel kommer jag aldrig att anse vara tufft. Oavsett vilket klubbemblem som sitter på tröjan.
Kommentera

Anders i Budum:

he he, det ser du på min presentation.

vem är du?
Kommentera

Barbapappa: Vem är du?
Kommentera

Stigsson: Du tror inte jag känner fler moringar? Jag bor faktiskt i Orsa.

Om Knogen är en av dom får han svara på själv.
Kommentera

Gusten: "jävligt många moringar" är det Knogen det?
Kommentera

GävleLasse: Stå på dig, jävligt många moringar håller med oss angående Tuokko...vissa är till och med rejält förbannade på hans tilltag.
Tydligen är dessa objektiva moringar inte personer som är i communitysvängen ;)
Kommentera

Albert Hall:

jag skrev bara vad jag tycker, och det är en åsikt jag står för. jag anser att det skulle bli rättvisare om säsongen var kortare för då skulle alla utländska spelare kunna gå på artist kontrakt. annars kan man slopa artistkontrakten helt. sen vad politikerna tycker och gör är en helt annan sak.
Kommentera

Barbapappa:

Ja, men vem betalar mer skatt än man behöver? Jag tycker ju inte att det är idrottsklubbarnas ansvar att det kommer in så mycket pengar som det behövs till den offentliga verksamheten. Det är ju regering och riksdag som ska se till det. Om en majoritet i riksdagen inte tycker att reglerna angående artistbeskattning inte är bra så får dom ju ändra på reglerna.
Kommentera

Albert Hall:

sorry jag har läst fel där inget illa menat. men fakta kvarstår att artist spelare är ett sätt att slippa betala skatt.
Kommentera

GävleLasse:

japp, det var jag som löft fram ämnet. och det var med tanke på vad kvälls pressen skrev förr en gång. "mora tar hjälp av hela världen"! mora har inte bara mest utlänningar i elitserien utan också flest nationaliteter.

Ja det var så då. men till synes så har de flera klubbar kommit ikapp, och jag anser att om ett lag har nio eller tolv utlänningar spelar väll egentligen inte så stor roll. där anser jag att det blir en hassa hårklyveri. då ser jag det hellre som du skrev en: att en del klubbar har en hög med utlänningar.

Jag vet inte hur andra moraiter tänkte förra året men när jag gick på hockey så gick inte jag för att se en spelare utan jag ville se mora ik.

Tuokko kan tackla han kan göra mål "men" han skulle vara mycket, mycket viktigare och en mycket bättre spelare om han höll ner armbågen lite oftare.

Till tuokkos försvar så måste jag säga att beroende på hur bra domaren är så påverkar det också tiden i utvisningsbåset mycket.

det är lite som jämtin sa: ibland behöver jag inte göra nåt alls för att hamna i utvisningsbåset. och det har jag sett både gällande jämtin och tuokko. Någon spelare rammlar bakom ryggen på domaren, och vips så blåser han i pipan om någon av de skulle vara i närheten.

lika så vid nåra tillfällen så blev tuokko utvisad för vanliga regelrätta tacklingar, domaren reagerar på instinkt och så blir det nå löjliga kompenseringar istället.

kunde däremot tuokko lära sig att sätta ner armbågen när han tacklar så kanske den stämpel han har kunna tvättas bort bland domarna inom ett år eller två.

jag blev naturligtvis glad när brendl gjorde mål men, var mest sur över att alla sökte både möjliga och omöjliga pssningslägen till honom. vilket kunde ställa till det en hel del. Inte brendls fel, utan de som inte ville skjuta själva.
Kommentera

Barbapappa:

Du slänger dig med fakta lite hur som helst.

Luleå har inte Chabada på artistkontrakt. Han har tänat och spelat med laget hela sommaren. Han är inne på första året av ett nyskrivet treårskontakt. Inte ett artistkontrakt. Luleå har med andra ord råd att ha honom på "riktigt" kontrakt. Han ska alltså spela hela säsongen med Luleå. Även dom två som följer efter den här. För det är ett treårskontrakt. Ett "riktigt".
Kommentera

MIK 7-1: "Jag har bara sett ett fåtal matcher med honom, då mot Brynäs."
Jag har sett 40-60 matcher med Tuokko och har inte alls den bilden av honom som du har."

Om jag äter en sak två, tre gånger och det smakar illa alla tre gångerna så konstaterar jag att det här tycker inte jag om. Du däremot gillar restaurangen så pass mycket att du bryr dig inte om att det smakar illa..

Nej jag har absolut inte något emot utländska hockeyspelare. Men nu var det inte jag som lyfte fram det hela. Det var b-pappa som lade fram information om hur många olika nationaliteter de olika lagen hade. Då belyste jag att man kan ha f l e r spelare av samma nationalitet och gör således frågan mer rätt visande.

Mora HAR ett problem att hitta svenska spelare för det är väldigt få som vill bo i mindre orter. Detta gäller inte bara Mora utan det är ett genomgående problem som många klubbar har, kanske inte i ES men väl inom idrotten överlag.

Till sist så vill jag bemöta det du skrev.: "Ett av problemen är att man inte länge får tacklas i svenskhockey.
Men nu kan han ju prata för sig själv så..."

Jag älskar tacklingar, både av och på Brynäsare. Men nu var det inte dessa jag beyste utan Tuokkos fula efterslängar med slag mot bakhuvud och nacke. Att sedan Tuokko inte hella kan tackla är en sak för sig. Han är en stor jävla arbåge som åker runt ingenting annat och jag är övertygad om att du ser bara klubbmärket på tröjan och ser inte med samma ögon som oss andra.

Vi har Brendl, som du snällt betalade för att se förra säsongen, och du var säkert lyrisk över hans målproduktion då, du tillhörde säkert den kategpri av suportrar som skröt sig harmynt över vilket nyförvärv han var. Precis som du nu gör över Liket och Hagos. Två nyförvärv som jag knappt höger ett ögonbryn över.
Kommentera

« · 900707 · »