Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season inför 05/06

« · 562830 · » Till forumet

Sv: Silly Season inför 05/06
Metal Guru:
men är inte det ett steg i rätt riktning då ? ;->
Kommentera

WarhawK: Fast det är klart... Boorken i knätofsar verkar lite väl bizarrt i mina ögon. För mig är Boork 08, och inget annat...

Jag som Brynäsare känner att jag har stor tilltro på både Boork och den trupp som han har till förfogande. Om det är någon som borde vara orolig så är det just i 08 området. DIF trupp liknar mer och mer nånting i stil med "hela havet stormar" och frågan är om inte förbundet utökar till 14 lag illa bums så snart det går upp för dem att det inte finns något 08 lag i ES 06/07 ;)
Kommentera

GävleLasse: Boork, han ju en "äkta" sold-kvått!
Kommentera

GävleLasse: Du har fel, biljettpriserna för att se Mora är helt rätt. Men höjningen kom ett år för tidigt. Mora skulle behövt bevisa att dom är att räkna med en säsong till för att övertyga folk som måttligt intresserade att biljetten är värd sitt pris. Jag är rädd att om Mora sladdar i tabellen får vi svårt att snitta över 3500, men om vi är och hugger från mitten och uppåt kommer snittet ligga över 4000 trots biljettpriserna.

Apropå publik så såg jag att klubben mycket klokt disponerat om ytorna i entrén för ökade mingelytor. Har det skett fler förbättringar? Har man påbörjat bygget av sektionen ovan insläppet till själva grytan?
Kommentera

WarhawK: jag säger inte att vi har gjort årets värvning eller nått liknande....
är helt medveten om att vi kommer ett av dom lag som får ett helvete.....vi kommer antaligen hamna mellan 8-12 även om man hoppas på bättre....vi 4 vakanta platser i truppen som ska fyllas....och blir det inga bra namn som kommer där så är det nog bara att göra sig beredd på kvalet.... Leksand har gjort 2 riktigt bra nyförvärv i svindyre Kimmo Lotvonen från Antti Aarnios fd klubb Kärpet....och Jiri Bicek.

Sen är det omöjligt att säga hur resten fungerar i Elitserien.

Däremot tror jag även att både Brynäs & Mora också kommer vara med i bottenstriden.

Jag kan lova dig att jag sett mer av Kärpet än vad du har så ja vet mycke väl vad Aarnio går för.....han är ingen poängkung utan en hårt jobbande forward som får mycket istid i boxplay...

Och kalla inte folk saker innan du tänkt efter vad du skriver.
Kommentera

Db_04: ...och det var precis den typen av spelare som saknades i Brynäs förra säsongen. Man har inte så stor nytta av en målskytt om ingen levererar pucken. Om vi skall snöa in på stasen så kan du kolla vad Viitakoski gjorde innan han kom till Brynäs... Ta sedan en funderare om samma sak inte kan hända vilket av nyförvärven som helst, i vilket lag som helst.
Kommentera

GävleLasse: Viitakoski är en personlig favorit han spelade ett antal säsonger i ´´mitt´´ finska lag Ilves ....vart faktiskt förvånad att han inte producerade mer än vad han gjorde ifjol
Kommentera

Db_04: Nej, om man tittar på hans produktion de senaste tre säsongerna han gjorde i Ilves så blev man fundersam:

2001-2002 Ilves SM-Liiga 56 34 26 60
2002-2003 Ilves SM-Liiga 53 18 12 30
2003-2004 Ilves SM-Liiga 56 21 15 36

Så visst finns det potential i honom. Det gäller bara att Boork hittar rätt omgivning för honom ochsom det såg ut i onsdags mot SSK så såg det väldigt lovande ut.
Kommentera

GävleLasse:
Ja alla som bara tittar till statestik har ju tydligen inte räknat med vad säger att spelaren passar lika bra eller dåligt med sina nya medspelare .. vad säger han lyckas lika bra eller dåligt beroende på vad spelaren har spelat med och kommer spela med + roller i laget

och vad säger att alla våra noname spelare från allsvenskan inte kan få en nytändning prestera bättre än andra lags så kallade stjärn värvningar från allsvenskan .. det finns faktsikt spelare som är latebloomers oxå , tampas matin St louis är en bra exempel på det
Kommentera

WarhawK: Visst kan statsen lura en ordentligt. Det är precis som jag belyst tidigare att det finns så många faktorer som måste in för att en målskytt skall förbli en målskytt oavsett kedjekamrater och lag.

De som har den gåvan spelar oftast i NHL och kommer inte att vara vidare aktuella i ES.
Kommentera

GävleLasse: I Ilves spelade han en hel del med Raimo Helminen och Toni Dahlman + att dom hade 1 riktigt vass back i Cory Murphy bakom sig.....Helminen hade 34 Assist den säsongen..... Vet inte riktigt vilken omgivning han hade i Brynäs men han har hög kapacitet.
Kommentera

Db_04: Han hade aldrig någon riktig omgivning utan på grund av alla skador så möblerades det runt en hel del i samtliga femmor. Det var ett stort problem som förhoppningsvis inte kommer att uppstå igen.

Det är lite därför jag vill höja ett varningens finger och att man skall vara försiktig med att döma ett lag baserat på vad de presterade förra säsongen.

Vi vet att både Leksand och Mora kan spela bra hockey när de är i medvind och har en vinnande trend. Men vi såg även hur Mora gick kräftgång mot slutet av säsongen och då var det helt andra tongångar.
Kommentera

GävleLasse: Vilka tror du Vesa hamnar med i år? Det viktigaste för han är iaf att han har någon som kan slå lite finurliga passar så han får bra lägen....
Kommentera

Db_04: Han spelade med Molin och Almtorp mot SSk i onsdags, samma formation de haft på samtliga träningar och det ser v ä l d i g t lovande ut.

Beware ;)
Kommentera

Db_04: Fan, jag försöker logga in på MIK:s sida men jag kommer hela tiden hit till Brynäs sida! Hur kommer man ur detta?:-)
Kommentera

Tången: Enkelt, du river ditt medlemskort med morahästar på å skaffar ett medlemskort i Brynäs... ;)
Kommentera

AH:
Det där med att han definitivt gjorde det han skulle råder det nog delade meningar om. Jag delar inte din uppfattning helt i den frågan kan jag ju säga.

Men han får gärna komma tillbaka ändå. Hossa-haussen var en trevlig pralin i fjolårets välfyllda snaskpåse :-)
Kommentera

Knogen: "Säger såhär" Obs! Söderbergcitat
Med tanke på att Hossa gjorde en hel del poäng så måste man nog säga att han gjorde en hel del nytta rent sportsligt sett...

Förresten? Är det bara jag som tycker att det är "Aulakänsla" på FMM Arena?
Kommentera

GävleLasse:
Han bidrog inte bara framåt, om jag säger så. Allt är trots allt inte guld som glimmar....eller, guld glimmar inte alltid på det sätt man vill...eller...äh...

Jag får väl erkänna mig till den kontroversiella hopen som faktiskt inte enbart såg Hossas sejour som positiv, sett till det idrottsliga. Han är det ruggigaste jag sett på en ishockeyplan, men samtidigt tycker jag att det var lite si och så med inställningen. Något knappast bara jag var kritisk mot.

Jag tillhör ju en krympande skara som saknar det gamla gistna Smidjegrav där väggarna skrek av hockeykultur. Framförallt från den tiden hela ena långsidan var ståplats. Men med tanke på omständigheterna tycker jag ändå att man lyckats bra med nya Smidjegrav, eller FMMA om man så vill. Många utsocknes besökare menar att FMMA erbjuder en närhet till rinken som få arenor i Sverige kan erbjuda, och jag kan bara instämma.
Kommentera

Knogen: Va som Simons sa till mig när ja prata me han......han tyckte hallen var perfekt som den va ganska liten och att publiken var nära isen så de blev ett jävla tryck i hallen
Kommentera

MrAce: "Måste kännas väldigt tryggt med en kärna som har en snitt ålder på 31år.."

"Gubbarna" du pratar om är etablerade elitspelare. Hur många sådana har ni?
Bogg? Simons? Kom igen!
Kommentera

Knogen: ..det är bra att de gamla "smidjegravs toaletterna" är kvar, så man kan drömma sig bort till det gamla smidjegrav, och matcherna mot Bofors, Troja Ljungby och Arboga..
Kommentera

Stigsson: Sold kvått?? Nä nu jävl....:)
Kommentera

Knogen:

Jo visst kunde det hända både det ena och andra när han var i farten men, som du skriver, haussen har bidragit till så mycket positivt att det knappast finns något tvivel om det var bra eller inte. Rent sportsligt så är det väl så att en artist som Hossa har ett långt spann mellan sin högsta och lägsta nivå och man slits mellan Häpnad och förtvivlan. Sedan tror jag, från det ena till det andra, att Hossas vara eller icke vara inte påverkade den totala poängskörden speciellt mycket. Att poängen lyste med sin frånvaro under en lång tid i slutet av serien berodde mer på att de andra lagen lärde sig MIK och att tuppkammen blev lite för stor i förhållande till erfarenheten på en del spelare. Det är nog inte så konstigt för ett så nederlagstippat lag att det blir så. Om inte jag tar helt fel så fanns det många lag som hade dåliga perioder men det var i princip bara MIK och HV som pressen skrev om. Vad jag komer i håg så är det bara ett så nederlagstippat lag på senare tid som lyckats med att hålla en hel serie och det är Timrå. Nu får vi ta nya tag, inte fullt så nederlagstippade.

Sedan var det någon som skrev att Simons fått hybris och höjt biljettpriserna. Ok! visst har han det även om det inte är hybris. Vad jag förstår så är matchintäkterna och sponsorerna den enda möjligheten att själv påverka kassan och i en liten ort som Mora måste man nog ta i allt man törs. I annat fall blir det nog svårt att hänga kvar för vilka skall annars betala utgifterna i form av löner mm.
Kommentera

Är det här nån jävla Brynas vs. Leksands gästbok plötsligt. Måste förresten bara påminna att det ju faktiskt var Brynäs och Leksand och ingen annan som kom från kvalserien inför denna säsong......... Snacka om hybris då!! Vi var ju knappt nära att behöva kvala....
Kommentera

Dino: Som GävleLasse sa är det ny säsong nu och nya förutsättningar.
Ska vi kolla bakåt i tiden kom ni nyss upp i Elitserien. Vi har 12 guld och har aldrig åkt ur.
Kommentera

83 Liljegren:
låt höra under vilka tolv guld ni tagit i elitserien?
Kommentera

Metal Guru: Förstår inte din formulering?
Kommentera

Fredagsnitpicky, 83 Liljegren:

"Vi har 12 guld och har aldrig åkt ur [Elitserien]."
Kommentera

83 Liljegren: Brynäs har nog "bara" 5 sycken guld under elitseriens historia .
Tror dom kom 76, 77, 80,93, och 99. När tog ni dom andra ???
Kommentera

Alisandali: Jag menar inte elitseriguld utan SM-guld...
Kommentera

83 Liljegren: Om du vill räkan 12 guld så får du nog också räkna att ni åkt ur tre gånger .
43 + 55 +57.
Kommentera

Metal Guru: Jaja det blir nog bra du förstår säkert vad jag menar ändå.
Kommentera

83 Liljegren:
Jo visst - men jag lade väl till att jag var lite fredagspetig med detaljerna..?
Kommentera

83 Liljegren: Ska stå räkna , ska nog ge fan i dätorn när man dicker alkoholhaltiga dycker . Skål Tammé fan på er .
Kommentera

83 Liljegren: Ja, men sluta då att tjafsa om huru vida vi skulle klarat oss utan eller med NHL- proffsen. Ni har ju för tusan samma sopor som ifjol ni oxå. "Stommen kvar" jovisst, men det pekar ju åt samma håll iår igen för er, men vi får vänta och se.........Jag ser ingen vidare utveckliing på t.ex. Tommy Sjödin och Ove Molin.........Då har MIK några som har lite mer potential till utveckling!
Kommentera

Dino: Ni får kvala tillsammans med DIF även om Horcoff skriver på.
Kommentera

Dino: Både Sjödda och Ove har lirat 13 säsonger i Brynäs och har man spelat A-lagshockey i så många år är det klart att toppen av karriären ligger bakom och inte framför. Däremot har Mora många spelare som kanske aldrig blir nåt.
Kommentera

83 Liljegren: Du verkar vara väldigt säker på allting.Funderat på att knäcka extra som siare? :)
Kommentera

Portello: Nej men man kanske borde... kan starta en "sport-tatorlinje".
Kommentera

83 Liljegren: ..såg Brynäs - SSK i onsdags...och efter det vet jag, att hur än det går för oss kommer ialla fall Brynäs vara under oss i tabellen. Det känns skönt! Horcoff Ruels!
Kommentera

Anders i Budum: Frågan är vad en dalmas gör på en match mellan bästa mästarna och kringlorna...
Kommentera

83 Liljegren: ...var moraliskt stöd åt ett SSK fan, samt spion för grannens mediokra lagbygge...
Kommentera

Anders i Budum: På tal om mediokert lagbygge ser jag att ni fortfarande väntar på bomben... ska bli intressant att se om ni kan uppgradera er till mittenlag...
Kommentera

83 Liljegren: ..ja det skall bli intressant. Ni har väl åxå samma press på er? Jag menar, orkar ni med ett kval till? Jag är säker på att efter denna säsong räknas vi (Mora IK) till de fyra stora drakarna. Mora, FBK, HV och Frölunda.
Kommentera

Anders i Budum: Vi leder ju över kvalspöket med 3-0, så varför inte... Dessbättre går vi till slutspel i år, så det är inget att tänka på, värre för er.

"Jag är säker på att efter denna säsong räknas vi (Mora IK) till de fyra stora drakarna. Mora, FBK, HV och Frölunda."

Kommentarer överflödiga, men tack för ett gott skratt! *asg*
Kommentera

83 Liljegren: Varsågod! Humor är skoj! Nä, skämt å sido, det blir en spännande säsong i år. Man kan inte veta nu hur det kommer gå. Jag tror det flesta av lagen är ungefär lika bra. Det skall bli en intressant säsong. Barmarksträning samt lagmoral blir viktiga bitar. Blir det interna stridigheter är säsongen över. Detta gäller alla.
Kommentera

83 Liljegren: Inte ofta jag kan hålla med dej men denna gången måste jag faktiskt ta och göra det. Att Mora skulle räknas bland dom 4 stora.... då får dom allt ligga i topp ett gäng år först :)
Kommentera

Anders i Budum: Han är ju det, whats the problem? ;-) Eller kvått kanske ska stavas kwått, blev lite osäker nu.
Kommentera

Å fan, 83 Liljegren:
"Kommentarer överflödiga, men tack för ett gott skratt! *asg*"

den kom från precis rätt kroppsöppning från precis rätt signatur.
hur står det till med självinsikten egentligen?
Kommentera

« · 562830 · »