Truppen 06/07

« · 703149 · » Till forumet

Sv: Truppen 06/07
RQT: Gudmundsson är väll inte speciellt förtjust i Mora IK efter att han inte fick något kontrakt i höstas..

Och Jens har väll knappast glänst i Almtuna.
Kommentera

Legenden42: Jens Jakobs och Gudmunsson då? Är det inget att ta hem? Jag gillar Jakobs med Gudmunsson har jag inte någon större koll på.
Kommentera

Legenden42: han får gärna komma hem annars :)
Kommentera

Dalmas1: André Hult är bra mycket mindre än Granström som i och för sig är ett fysiskt fenomen. Hult framstår nästan som liten(till storleken) när han spelar J20. Men hockeykunnandet är det absolut inget fel på!
Kommentera

LA Kings:
Ja, man måste åtminstone behålla en inhemsk "kärna", helst med spelare från de egna leden så att man inte värvar bort hjärtat så som Leksand gjort. Granström etablerade sig i ES förra säsongen. Kan man fortsättningsvis slussa in en eller ett par egna juniorer varje år så kan Boggen m.fl. lugnt "pensionera" sig om några år.

Andre Hult gjorde ju fler poäng än t.ex. Granström i J20. De är lika korta (178cm) och jag tror att man behöver Granströms fysik och inställning för att lyckas i ES. Har herr Hult dessa förutsättningar? Finns det någon mer junior på G?

Jag tror inte på tanken att släppa fram målvaktsjunioren Lars Johansson, det är för stor risk. Steget är större än man tror. Hans föregångare Marcus Ernlund var ju hyfsad i J20 men i Tierp snittade han 3.38 insläppta/match på 24 spelade. Det är inga siffror för en elitseriespelare. Lars J snittade 2,57 på 25matcher i J20 att jämföra med t.ex. Frölundas Joel Gistedt som har ett jämnt snitt på under 2,00 de två säsonger han lirat J20 och 1,66 på tre ES-matcher i år. Även om Frölunda säkert haft bättre försvar än Mora så är det lite skillnad...
Kommentera

MIK 7-1: Man kan ju också ha i minnet att det finns olika sorters utländska spelare. Alla som liksom jag följt både MIK och LIF med stort intresse denna säsong måste ju ha tagit de hårt jobbande laglojala utlänningarna i MIK till sitt hjärta medan LIF:s glidande hockeyarbetare knappast går till historien.

Svårigheten är väl just att bygga ett lag där alla spelare visar sån enormt bra inställning som de gjort i MIK i år. Just det kan möjligen vara lättare om man bygger ett lag med egna produkter och inhemska produkter.
Kommentera

Dalmas1: nog tror jag hellre simons hade ett lag med bara svenskar.

För ska ha han ha ett lag med bara svenskar som håller bra elitserieklass så skulle det kosta riktigt mycket mer än vad dagens trupp kostar
Kommentera

Dalmas1: Utländska spelare är inget ovanligt i Elitserien.
Synd bara att Media slutade rapportera, när andra klubbar gick ikapp och om.

För min del så är alla spelare med en "röd-vit-grön"-tröja Mora spelare.

Trots att MIK har kallats för "främlingslegion", är de en av klubbarna med flest egna resurser.
Blir det ett erkänt lag bara för att man fyller det med Stockholmare?

De får komma från vilket land som helst, bara vi är kvar i Elitserien.
Kommentera

williamthekid: Vet inte om man kan säga att Rindell favoriserade Vehanen i slutspelet direkt. Jag tror nog att båda fick chansen. Och - om nu båda blir kvar - tror jag nog att båda får slåss om förstamålvaktsplatsen på lika villkor (så lika det går i alla fall).
Kommentera

Det skulle ju vara kul om Simons/Rindell hittade något svenskt nyförvärv.
Fast å andra sidan spelar ju nationaliteten ingen som helst roll så länge det är duktiga lirare som värvas. Ska man chansa tycker jag att man ska chansa med spelare från juniorerna - inte med Kreosotvitsar o.dyl. som man får skicka hem efter några matcher.

Mora har trots allt en bit kvar till t.ex. Arsenal som lirar fotboll utan en enda engelsman i startelvan.
Kommentera

Ola: Vill du att Mora ska konka eller?
Kommentera

MIK 7-1: Där hör man.Synd för honom att man inte fick napp då. :)
Kommentera

Portello: Hörde att Simons jagat Bartecko i många år;)

Det var tur att Leksand de hade så stor trupp,
annars hade de nog haft svår att ställa upp med fullt manskap.
De kanske ska värva lite piggare spelare till nästa säsong:)
Kommentera

Metal Guru:
Vi tar Lubos Bartecko.
Kommentera

Stigsson: dom flesta brukar väll till och med ha 9 backar :) sen leksand körde ju på 12 utan framgång :)
Kommentera

Portello:
Det går att lösa kontrakt. Och eftersom Simons är en sparsam man finns resurser att göra detta. Konsum Tuvan och Babs-grillen har dessutom gått in som sponsorer, har jag hört.
Kommentera

Stämmer bra att Obsut har kontrakt med Luleå.Han förlängde under slutspelet med tre nya år.Så honom får ni inte ;)

De utan kontrakt är:

Karl Fabricius

Fredrik Hynning

Vladimir Machulda

Lubos Bartecko

Jonas Johansson

Johan Fransson

Emil Lundberg

Linus Omark
Kommentera

RQT:
Simons kanske haft Obsut under luppen en lång tid. :-)
Kommentera

RQT: Nog vill man väl ändå ha minst 8 backar i truppen. Det vill då jag ha.
Kommentera

Nr19: Jo, jag såg det nu, men Luleå verkar ju fyllt upp sin backbesättning redan (7st), man kanske tänkt bänka någon utav dessa om Smrek skulle dra dit.
Kommentera

RQT: Ja han har kontrakt med Luleå ! och är inte billig heller :)

Men om Smrek drar så kommer det säkert en lika bra ersättare
Kommentera

Stigsson: Ja, jag har hört något om att han ville spela i Luleå tillsammans med hans kompis J.Obsut denna säsongen. Tänk hur roligt det då hade varit om Mora ger Obsut ett kontraktsförslag. Men han kanskre redan har ett längre kontrakt med Luleå.
Lite smått roligt hade det ändå vart :)
Kommentera

RQT: Jag har hört att Luleå visade intresse för Smrek tidigare men att detta intresse nu har svalnat betydligt. Vi får väl snart se om det stämmer.
Kommentera

Nr19: Ja, och det känns nästan livsviktigt. Vet inte varför. Simons nämner ju att Smrek-ryktena också verkar vara tagna lite ur luften.

Den som lever får se :)
Kommentera

RQT: i alla fall Johansson
Kommentera

williamthekid: Sperrle är min favorit.
Det han har emot sig är hans storlek.
Det hade varit bättre om man inte fick flytta på målvakterna i Elitserien,
eller skuta när de saknar hjälm.

Vehanen kan vara riktigt bra, och riktigt dålig.
Har sett honom göra för många tavlor i vinter.
Kommentera

Det börjar se allt ljusare ut angående E.Johansson och P.Smrek (se länk)
Kommentera

Dino: Nää inte ja heller, om vehanen arbetar mer på jämnheten, han måste bli jämnare om de ska vara värt att satsa på, där tycker ja att sperrle är något bättre, men visst ja har inte nått emot att se vehanen vakta kassen i år.
Kommentera

williamthekid: Jag ser inget fel i att ha Vehanen kvar......
Kommentera

LA Kings: Man kan ju ana om var vad sympatierna ligger angående målvaktsfrågan, hos rindell kommer sannolikt vehanen bli förste målvakt om han får som han vill...
Kommentera

Fortsätter diskussionen ang. att Dalademokraten skriver att fler namn är klara än dom som vi har skrivit i vår lista.
Enligt denna artikel i dagens DD så står Andre Hult som under kontrakt för ytterligare ett år. Däremot inget om Micke Simons igen. Vi får nog anta nu att detta är sant och släppa våra uppgifter från förra säsongen om att han ska ha ett år kvar på sitt kontrakt.

Kommentera

Stigsson: Määttä låter definitivt som en stabil värvning. Och Rindell verkar mycket nöjd och det känns lovande. :)
Kommentera

Jan Houkko kan vara på väg till Mora IK enligt en källa efter SSk degradering.
Kommentera

Nr19: Jens Jakobs då? Hur gick det för honom i Almtuna?
Kommentera

Stigsson: Jesper Olsson kanske ? Lasse Johansson?
Kommentera

Dino: Det kan vara nån siffra som dom hört idag på PK och klubben kanske syftar på nån junior som vi inte har riktig koll på. Hult och ??
Kommentera

Stigsson: På DD:s sida står det att MIK har 14 spelare under kontrakt, men i din sammanställning har du bara 12.... Vet du vilka som är nummer 13 & 14?
Kommentera

För alla er som missade dagens presskonferens så kan vi berätta att Mora idag presenterat årets första nyförvärv. Tero Määttä 24 årig back från Espoo Blues med 4 A-landskamper för Finland. 188 cm/100kg. Beskrivs som en fysiskt spelande back av Harri Rindell. Kontraktet är skrivet på 2 år.

Laget så långt

M1
M2

B1 – B2
F1 – C1 – Kenneth Bergkvist

Jarno Kultanen – Thomas Skogs
Marko Tuokko – Eric Beaudoin – Teemu Elomo

Tero Määttä – B6
Martin Jansson – C3 – Jonathan Granström

B7 – B8
Anders Nilsson – Anders Bastiansen – Mikael Simons

Kommentera

SIVASN: NHL kan ta spelare fram till och med 15/6.
Kommentera

Stigsson: Nä de ryktades ju att han skulle till NHL så då tänkte jag att han inte hade nå kontrakt
Kommentera

SIVASN: Man kan inte värva spelare som har kontrakt det gäller bara sånna som är utan kontrakt.
Kommentera

Karol Krizan kan det va nåt om inte dom gammla målvakterna ska va kvar men han kanske e för dyr för Simons
Kommentera

MIK 7-1: I år hade då inte Skrbek några skadeproblem.Han missade en match.Varför kommer jag inte ihåg.
Kommentera

Portello: Tja, vi får väll se om han spelar hela kommande säsong.

Det ska bli intressant att se vilken klubb Smrek väljer.
Med lite tur vet vi det kanske imorgon.
Kommentera

MIK 7-1: Ja du, ingen aning.Vi får nog fråga Skrbek om det.
Kommentera

Portello: Men visst är det lustigt, plötsligt håller han ihop hela säsonger.
Var han dåligt tränad kanske?
Kommentera

Portello:
Jag pratar om Lasse Björn, Rolle Stoltz och Pavel Skrbek. 

Kommentera

Metal Guru: Gammal?Pratar du om Olausson eller Sjödin nu?
Kommentera

MIK 7-1:
Skrbek återvände för att han fick ett treårskontrakt med Luleå, vilket kan vara vanskligt med en gammal man. Det fick han inte av Janne.

Förmodligen fick han en något vidare månatlig peng också.

Kommentera

Portello: Det kan stämma, men de blev väll inte mindre intressanta när ni fick se hur de fungerade i Elitserien.

Jag blev lite förvånad att Skrbek återvände, men han trivdes väll bra hos er.
Kommentera

« · 703149 · »