NallePhu: Så här såg det ut på fria träningen innan tidsträningen som börjar om ungefär 5 minuter:
1. Schumacher
2. Alonso
3. Fisichella
4. Button
5. Klien
6. Räikkönen
7. R. Schumacher
8. Rosberg
Om jag fattade saken rätt så har både Massa och Schumacher bestraffningar att vänta för att det behövdes motorbyten på deras röda havremopeder.
Frisco: Scoot Speed fick inte upp så mycket fart i detta första kval.
17. Speed
18. Liuzzi
19. Albers
20. Monteiro
21. Sato
22. Ide
Dessutom har Ralf Schumacher gjort som sin bror och tvingats bryta efter att motorn givit upp. Motorbyten för fem förare alltså
Paddan:
Andra tidskvalet är klart och det slutar så här:
11. R. Schumacher
12. Barrichello
13. Trulli
14. Villeneuve
15. Heidfeld
16. Massa
Coulthart slutade 11 i tidskvalet, fast det vore väl rimligt att tro att han tar Ralfs plats i topp 10
1. Fisichella
2. Button
3. Rosberg
Nico fortsätter att visa en imponerande fart och tar tredjeplatsen på griden inför morgondagens lopp.
Fast jag håller fortfarande på Button...
Paddan: Släpp Knappen.
Lite tråkigt kval då många aktörer bytt bort sig och Super Polen verkade nästan vara nåt "köra tillräckligt fort för att få soppa" istället för den fulla attack man väntar sig.
Attans intressant grid. Nu gäller det bara klura ut hurpass bilarna är tankade.
Färsk rapport från Kimi Räikkönen: Det var inte bensinmängden som saktade farten i tidkörningen. Orsaken var att McLaren sände mig till att fixa sista och snabbaste varvet då det var kö och trafik på banan. Jag hann aldrig få upp värmen i däcken och därmed blev det var det blev.
Nåväl. Det ger sig. *egen fundering*
Karoliina: och Michelin gnäller över förändrade 'däckbytesregeln'. "Vi måste frakta över 300 extradäck till varje deltävling till våra 6 partners. Bytesregeln gynnar bara Bridgestone"
Tjaa. Jag skiter i Michelinbekymmer. Jag gillar att kolla på fummel i depåbesöken. Tralla laa.
(nu skiter jag i att hänga här och häcka. Och ska återgår till att vara 1 anständig tant och laga lunch till familjen:-)
Sammanstötning med Klien, som själv tvingas ge upp racet en liten stund senare.
Paddan:
Och kommentatorerna snackar om evig otur för Kimi. Personligen tycker jag det börjar bli för mycket incidenter för att bara kunna skylla på otur hela tiden.
Frisco:
Ja, allt för ofta sticker han arslet i saker han inte ska bry sig om.
Skaplig start av Alonso förresten. Fyra platser på ett par hundra meter, inte illa.
Television pictures broadcast this weekend in German appeared to show the wing on Michael Schumacher's Ferrari flexing during qualifying. If the wing does flex, it would be a clear breach of rules which outlaw movable aerodynamic devices.
It's now believed that all the teams - with the exception of Ferrari themselves and Red Bull - have written to the FIA in protest.
Paddan:
Den flexande delen av vingen har varit i bilde flera gånger. Kameran framåt på Schumachers bil filmar ju just den delen.
Poffa: Odi summussos; proinde aperte dice quid sit quid times.
(parafraserar surmulet)Karoliina:
Jag varken fruktar eller mumlar. Jag hävdar att Kimi allt för ofta är inblandad i incidenter för att det bara ska vara otur.
Poffa: Nog var det där ett sömnpiller till lopp. Lite action tidigt och sedan när det ev var regn på gång.
Jag kan nästan hålla med lite om Kimis "otur". Han kör lite hårdare än de flesta och därför kommer han i fler incidenter och i riskzonen för haverier men när allt håller/klaffar så är han ju som oftast snabbast.
Poffa: fruktan är det aldrig tal om då man odium oberopar. Dessutom är verbet odisse helt symtomatiskt ett defekt verb. Odio, odivi, osus sum. Böj den på måfå, den som kan.
Skadeglädje smakar som malis alienis capta!
Karoliina:
Rätta mig om jag har fel, men den latinska fras du använde dig av (fast du förmodligen stavat fel på sperte) har jag fått lära mig betyder:
"Jag hatar mumlare, så säg därför öppet vad du fruktar."
Karoliina:
Ja, det var ju så jag skrev det. Skyr i det här fallet är ju fruktar, inte avskyr som i hatar.
Poffa: nä, jag menar att verbet tim/eo beskriver mera avsky och ängslan än fruktan och skräck. Adverbet timid/it/as, betyder försiktighet och försagdhet.
Tänk på svenskans 'timid' och du förstår vad jag menar.
Kommer Kimi Räikkönen klara sig helskinnad från kvalet + racet under Lördag och Söndag på Sepang, Ja då kan han vara med och fightas uppe i toppen men blir det en motgång likt vad han hadde förra säsongen + i första loppet ja då blir det en jobbig Söndag för han!
Alonso + Schumi och Massa, Ja Alonso + Schumi tippar jag kommer fihtas igen om segern och fårt Massa till styrningen utan öden och andra misstag kan han placera sig på pallen, Bakom dem varför inte Button el rookien Nico Rosberg...
Nåja då startar vi tugget om det racet!