Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

antal depåstopp!

« · 312588 Till forumet

antal depåstopp!
Hej!

Kan nån förklara för mig hur reglerna är ang Depåstopp i en Formel 1 Tävling?

Försöker intressera mig för sporten men det är inte så lätt :)

Måste alla förare göra 2 stopp eller hur funkar det?

// Mattias
Kommentera

Sv: antal depåstopp!
Mattias - 74: Förarna gör de antal stopp som passar deras taktik bäst. Vissa har 1 stopp andra har 2 eller till och med 3 stopp. Allt beroende på hur banan är och hur mycket bensin som ligger i tanken.
Kommentera

GuldIndianen: Fast man måste väl göra ett stopp? Ja det är väl i stort sett ounvikligt iofs...
Kommentera

Plexi: Nej det måste man inte. För ett par år sen körde David Coulthard hela Monacos Grand Prix utan depåstopp.
Kommentera

Ford Prefect:

Men visst måste förarna göra åtmoinstone 1 stopp! I alla fall ´vad jag har hört av de som kan sporten!
Kommentera

Mattias - 74: Nej. Såvida det inte är olika regler på olika banor. Hänvisar återigen till Coulthards lopp.
Kommentera

Ford Prefect: Jag tror att detta loppet var innan dom minskade bensintankens maxvolym. Hittar dock ingen regel om detta i FIA´s reglemente. Det kanske praktiskt har med bilens minimivikt att göra eller nåt.

[Bild]www.formula1.com/images/bottom_nav/countdown.gif[/Bild]
Kommentera

Salle: Det är väl helt enkelt så att det praktiskt taget är omöjligt att köra ett helt lopp utan depåstopp, men inte emot reglementet. Såvitt jag vet.
Kommentera

Ford Prefect: Exakt... om dom har en tankvolym på ex 150 liter och ett lopp kräver 300liter så bör man ju tanka... ;-)
Kommentera

Salle: Eller köpa en Nissan Micra. ;)
Kommentera

Men om ett race blir avbrutet då efter 30 varv, då kanske ledaren inte hunnit med stoppet blir han diskad då eller. De där har ni nog fått om bakfoten, fast nog tjänarman nog 30sec eller va de tar att göra ett stopp mot att åka 50 varv med slitet gummi å tung bil.
Kommentera

Jag tror att man blir infekterad av ILR o CART där man ju måste göra depåstopp(eller?)

Hur pass mycket får de mixtra med bränsleblandningen i motorn inom F1 nuförtiden förresten? Har de slutat med det helt o hållet?

(Bränsleblandening är väl fel ord men jag tänker på funktionen de har i Cart där de kan ställa trycket, turbon eller vad det nu är. Det jag tänker på är när Bräcken leder ett lopp och i TV-sändningen hör man hur han på radion frågar vilken nivå han kan ställa in knappen i fråga och de svarar "all the way Kenny!")
Kommentera

Plexi: Du måste inte göra depåstopp i varken F1, IRL eller CART enligt vad jag tror. Det förekomer dock i touringcar-serier ex STCC men då är det oftast bara däcksbyten, pga säkerhetsaspekten med att fylla bränsle i en ofta trång depå. MEN eftersom "reglerna" kräver en maxvolym på bränsletank så blir dom "tvungna" att tanka om dom inte skall köra med en "Nissan Micra" som nån föreslog. Effekt kräver mycket bränsle helt enkelt.

F1 kan ställa ner effekten och få bättre bränsleekonomi (varvstopp, växlingslägen mm) genom att trycka på knappar i ratten men hur stor skillnad det är mellan lägena det har jag ingen aning om.
Det är däremot större skillnad när det gäller ovalbaneracing där det kanske handlar om att slippa ett tankstopp eller att köra fullt för att komma ikapp och hoppas på gulflagg för att kunna tanka utan tidsförlust. Dom sa på Race för nåt år sen att det är ca 100hk skillnad på lägsta och högsta och det gav en skillnad på ca 40 miles (20-40 varv) på en tank. Men ta dessa siffror med en nypa salt.
Kommentera

Det kanske är så men jag har för mig att i början av lopp så brukar de visa "depåöppningar", mellan vilka varv de måste in. Det kanske bara är något de spekulerat i. Låter iofs lite konstigt eftersom så fort det är gulflagg så kastar sig alla in i depå. Har teamen förresten möjlighet att ta in bägge sina bilar samtidigt eller är jag bara F1-smittad även när det gäller detta?
Kommentera

Plexi: I IRL & CART (Nascar mfl) så har varje bil en depåplats med egen pitcrew just så man skall kunna plocka in sina biar på gulflagg o dyl.

Pitwindows är väl bara det att du får bara köra ett max antal varv mellan tankningar (30st tror jag). Annars är strategierna fria.
Kommentera

Salle: sant som du säger men Nascar har bara eget crew inga varv begränsningar jag tycker att varv begränsningar är dåligt jag tycker att alla ska ha fri strategi.
Kommentera

sagge: Instämmer.
Kommentera

Salle: har du något onödigt skvaller?
Kommentera

När vi ändå talar om depåstopp. Hur var det med de expanderade däcken som var på modet?
Kommentera

Plexi: menar du om regeländringen
Kommentera

Plexi: Om du pratar om Michelins däck som fick en bredare slitbana när man kört på dom ett tag så har dom tagits bort och regeländringen blev att däcket skall ha en maxbredd som mäts efter körning med dom.
Det var dock inget medvetet "fusk" utan en tolkning av regeln som nu reglerats efter Ferraris protester.
Kommentera

Salle: vet du om det kommer nya regler till nästa säsong.
FIA ledningen värkar inte gilla att Ferrari vinner tävlingar, snar kommer det vell en regel som säger att Ferrari bara får hälften av poängen
Kommentera

sagge: Har ingen aning om några regelförändringar... Men vi bollar vidare frågan till vår Guru, Karin.

Sen är det väl så att FIA och Bernie Eccelstone älskar Ferrari och gärna skule dela ut dubbla poäng till dom. Så känns det i alla fall ibland.

Apropå Eccelstone och älskar...

[Bild]www.saviodsilva.net/02/1/39/ps/17.jpg[/Bild]
Kommentera

Salle: älskar....men inte på det sättet
Kommentera

sagge & Salle: De regelförändringar som kommit till stånd än så länge:

All testning på torsdag under racehelgen kommer att försvinna. Det privata testet som brukade köras på fredag morgon under racehlgen, vilket Jaguar, Jordan och Minardi valde att använda sig av istället för tester mellan racen, har försvunnit. Istället kommer fredagen att innehålla två testtillfällen på en timme vardera. Under dessa kommer alla team, utom de som slutade på de fyra första platserna säsongen 2003 (Ferrari, McLaren, Williams och Renault), att få använda sig av tre bilar. Den tredje bilens förare får inte vara någon av de, av stallen, nominerade förarna till helgen. Han måste inneha en Super License och får inte ha deltagit i fler än sex GP'n sammanlagt under de två senaste säsongerna

Lördagen kommer som förut att inledas med två 45 minuter långa träningssessioner vilka följs av en ny kvalificeringsform bestående av två delar. Egentligen den här säsongens fredags- och lördagssessioner fast med endast en två minuter lång paus emellan.

Startordningen i den första delen av kvalificeringen bestäms av hur förarna placerade sig racet före (förutom vid säsongens första GP i Australien då de kommer att starta i nummerordning). I den andra delen kommer de att starta i bakvänd ordning från hur de placerade sig tidsmässigt under den första delen. Om en förare inte lyckas sätta en tid i den första delen får han inte delta i den andra.

Teamen får bara tanka bilarna under den första delen av kvalificeringen. Bränslemängd och set-up får inte ändras från slutet av den andra delen till loppet startar. Bilarna kommer efter kvalificeringens slut att ställas i Parc Fermé precis som under säsongen 2003. Nu har det dock blivit förbjudet att cirkulera bränslet i bilen för att kyla det.

Antalet torrdäck tillgängliga för en förare under en helg kommer som förut att vara 40 st. 20 framdäck och 20 bakdäck.

Varje förare kommer att tilldelas tre set torrdäck för användning på fredagen. Dessa får inte användas vid något annat tillfälle under helgen. Inte heller får något av de däcken från de sju kvarvarande seten användas under fredagen.

Valet av vilka torrdäck som kommer att användas under kvalificering och race måste göras före 09.00 på lördagen. Men om fredagens båda testsessioner varit på blött underlag kan valet skjutas upp till 13.00 på lördagen.

Antalet våtdäck tillgängliga för en förare kommer även de att ligga kvar på 28 st. 14 framdäck och 14 bakdäck.

Extremväderdäck kommer även fortsättningsvis att tillåtas.

Stallen kommer till 2004 få lov att använda sig av fyra förare under säsongens gång, mot för tre som var det tillåtna antalet under säsongen 2003.

Hastighetsbegränsningen i depån kommer att höjas till 100km/h på de flesta banorna. På de banor där det inte bedöms lämpligt med en sådan hög hastighet kommer den att ligga på en lägre nivå, vilken bestäms av "the Permanent Bureau".

Allt detta fast utförligare och på engelska kan läsas på sidan som jag länkar till.
Kommentera

« · 312588