Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Formula 1 Turkish Grand Prix

« · 565447 Till forumet

Formula 1 Turkish Grand Prix
Så är det då dags att ta Otodrom, eller Istanbul Speed Park som är den officiella beteckningen, i besittning.

Vad kan väl passa bättre då en artikel om ratten i en F1-bil? Tja, säkert en hel del men det var det jag tänkte delge er.
Kommentera

Sv: Formula 1 Turkish Grand Prix
Snart dags för tidskvalificeringen. Sitter och lyssnar på BBC Radio 1 på nätet och enligt deras nyhetssändning har BAR-stallet nu erbjudit Williams att köpa ut Button från kontraktet med Williams. Återstår att se vad Williams reaktion kommer att bli.

Så här såg det i varje fall ut på morgonens andra tidsträning

Pos.DriverTeamTime
1K. RäikkönenMcLaren1:26.120 
2J. ButtonBAR1:26.599 
3F. AlonsoRenault1:26.627 
4JP. MontoyaMcLaren1:26.748 
5G. FisichellaRenault1:27.240 
6T. SatoBAR1:27.308 
7M. WebberWilliams1:27.335 
8R. SchumacherToyota1:27.556 
9D. CoulthardRed Bull1:27.796 
10F. MassaSauber1:27.829 
11C. KlienRed Bull1:27.919 
12J. TrulliToyota1:27.921 
13N. HeidfeldWilliams1:27.951 
14M. SchumacherFerrari1:28.155 
15J. VilleneuveSauber1:28.534 
16R. BarrichelloFerrari1:28.615 
17T. MonteiroJordan1:28.830 
18R. DoornbosMinardi1:30.155 
19C. AlbersMinardi1:30.999 
20N. KarthikeyanJordanno time
Kommentera

Nu såg jag inte så mycket av kvalet på grund av tårtätande och paketöppnande, men det verkar som att kurva 8 ställde till med en hel del problem för förarna. Både Sato och Button hade stora problem i den kurvan och om jag inte misstar mig så var det också på det där partiet som Villeneuve gjorde en spektakulär avåkning. Robert Doornbos bil började brinna på väg in i depån och Karthikeyan tror jag åkte direkt in i depån och parkerade efter sitt uppvärmingsvarv 

Så här blev i varje fall resultatet i lördagens tidskvalificering på Otodrom:

1K. RäikkönenMcLaren1:26.797
2G. FisichellaRenault1:27.039
3F. AlonsoRenault1:27.050
4JP. MontoyaMcLaren1:27.352
5J. TrulliToyota1:27.501
6N. HeidfeldWilliams1:27.929
7M. WebberWilliams1:27.944
8F. MassaSauber1:28.419
9R. SchumacherToyota1:28.594
10C. KlienRed Bull1:28.963
11R. BarrichelloFerrari1:29.369
12D. CoulthardRed Bull1:29.764
13J. ButtonBAR1:30.063
14T. SatoBAR1:30.175
15T. MonteiroJordan1:30.710
16C. AlbersMinardi1:32.186
17R. DoornbosMinardino time
18J. VilleneuveSauberno time
19N. KarthikeyanJordanno time
20M. SchumacherFerrarino time

Kommentera

Paddan: Ja kurva 8 var en problemalstrare.
BAR hade ställt sin RideHeight bak på tok för lågt så att ekplankan under bilen "lyfte" bakhjulen som tappade grepp med sladd mm som resultat. Även andra hade dylika problem men BAR var värst. Klantigt av stallet att inte lyckas lösa det trots all träning. Troligen var det bensinlastens tyngd som var skillnaden emot träningsinställningen.
Villeneuve körde för fort i kurvan helt enkelt och snurrade efter att ha parerat 1:a sladden.
Kartikeyan hade ju redan bytt motor efter fredagen.
Doornbos hade stor problem med bilen. Den ville inte gå fort (max 240 på rakan) och när han vek in i depån och stannade på angiven plats så fattade bakbromsarna eld. Troligen hade väl bakbromsarna legat på. Men han radiorapporterade om stora problem så det kan ha varit mer fel på den Minardin.
MS snurrade i kurva 10-11 ellr nåt. Det bara släppte bak och hna kunde inte parera. Här hade flera bla  Toyotorna stora problem med understyrning in i kurvan med gening över curbsen och "gräsmattan" som följd. Alonso rapporterade om kraftig medvind på rakna innan som orsak till hans liknande problem i den kurvan.
Kommentera

Salle: Intressant att se dagens blöta GP2-lopp, de bilarna har ju ingen traction control och som jag fattat det kommer FIA att på något sätt försöka slopa traction control på F1-bilarna även om många stall hävdar att det bara är en "kosmetisk lagstiftning". Det var nästan som att se ett Moto-GP lopp emellanåt med GP2-bilar med snudd på bredställ genom kurvorna.

Frukosttårtan tog lite av koncentrationen ifrån tittandet, så jag missade att det var Kovalainen som vann.
Kommentera

Så har då den Schumacherska "förkörsrätten" tagit ut sin rätt. Michael Schumacher tvingas bryta dagens lopp efter ännu en märklig tävling där han försöker trycka sig före Webber i en kurva. Får nog hålla med min bror om att Schumacher verkar ha blivit väldigt vårdslös och snudd på hämndlysten i sin körning sedan möjligheten att vinna mästerskapet flög all väg.

Kommentera

Paddan: Desperation alternativt uppgivenhet är nog en sannolik förklaring. Det känns i vilket fall väldigt onödigt då chanserna att försvara VM-titeln varit borta väldigt länge. Då Ferrari behöver all tid man kan få på banan, inte minst för att kunna göra tester, tycker man ju att det är onödigt att slarva bort möjligheten till just det. Ferrari har tyvärr aldrig varit med på banan den här säsongen. Hoppet står till att man hittar tillbaka inom en snar framtid.
Kommentera

Dream Team: Så har då Ferraristallet beslutat att släppa ut Schumacher på banan igen. Jag tror faktiskt att han blir sist av de som tar sig i mål, det törs jag nästan slå vad om.
Kommentera

Paddan: Syftet är nog heller inget annat än att få testköra den tid som återstår. Förhoppningen att kvarvarande bilar skulle bryta lever väl fortfarande kvar, men det är ju en föga trolig utveckling.
Kommentera

Dream Team: Dom går ut igen för att slippa en tidig startposition i nästa kval. Den baseras ju på föregående tävlings resultat.
Kommentera

Salle: Schumacher parkerar i depågaraget för andra gången denna söndag.
Kommentera

Kurva 8 fortsätter att ställa till det. Montoya "fumlade" bort en dubbelseger för McLaren genom ett litet misstag i kurvan och Alonso tog andraplatsen bakom den segrande Kimi Räikkönen.

Kommentera

Paddan: Monteiro hade väl lite med det hela att göra också. Detta stressade nog JPM till sitt misstag då han tappade rytmen och fick Alonso i backspegeln.
Kommentera

Salle: Jag antar att Montoya ändå är glad att teamet faktiskt får två bilar över mållinjen, även om Monteiros utflykt kan ha haft en viss inverkan på Montoyas vida kurvtagning.

Button tog en femteplats i racet, forza Jenson!
Kommentera

Paddan: Enligt den tyska tidningen så är Kimi Räikkönen klar för Ferrari 2007. källan finns nedanför.
Kommentera

MrRedhawks: Tja, enligt BILD-zeitung ska Räikkönen ha skrivit någon form av förhandskontrakt med Ferrari för 2007. En av anledningarna ska vara att Schumis manager har höjt Schumis löneanspråk från 35 miljoner per säsong till 40 miljoner, något som Ferrari tydligen inte är villiga att betala.
Kommentera

MrRedhawks: I en artikel i Sportbild så nämns det att Räikkönen förnekar att någon sådan flytt skulle vara på gång.

Hmm, en kopp kaffe och det rykande färska exemplaret av den engelska upplagan av F1Racing känns lockande, speciellt som regnet öser ner.
Kommentera

Paddan: Knäppskalle, kom ihåg att lämna länken också...
Kommentera

Paddan: Dom pratade om det på Sportradion vid 16-snåret också men dom sa även att det inte konfirmerats mer än att Ferrari sagt att dom inte har skrivit något nytt kontrakt med MS.
Kommentera

Salle: Läser i en artikel att FIAT-koncernen behöver spara stora summor pengar och att de finns stora risker att Marlboro ju kommer att kliva av som storsponsor (86 miljoner Euro) på grund av EU:s reklamförbud för tobaksreklam som träder i kraft nästa år. Att då betala 50 miljoner Euro ytterligare per säsong till Schumi bör väl inte kännas särskilt lockande, kan tänkas
Kommentera

« · 565447