Frisco: Då det verkar vara tillåtet att byta hoj så är det väl allt.
Det enda som är snabbt gjort är däck (ca 30sek). Bromsbeläggen (enbart fram) byts i Endurance på ca 15sek med snabbfästen så jag räknar det dubbla i MotoGP om det skulle behövas (arbetstemperaturskillnad i torrt/resp blött väder). Fjädringsinställningar klarar dom nog av under däcksbyte då hojen dessutom är upplyft och utfjädrad. Annars ser jag inte nåt som skulle behöva/kunna bytas utan större ingrepp.
Det enda jag undrar över är tidstranspondern... Den måste ju bytas om dom inte har en transponder per hoj. Iofs så tar det väl inte så lång tid men ändå.
Paddan: Skall jag tippa först? Åkej rå.
Jag ser 3 huvudfavoriter till VM-titeln.
Sete Gibernau (Honda) - Har varit nära 2 år nu men inte lyckats rå på Rossi. Han har kapaciteten och hojen för att äntligen ta titeln.
John Hopkins (Suzuki) - Verkar ha hittat flytet på Sukan och har varit bra framme under hela försäsongen.
Valentino Rossi (Yamaha) - Självklart måste man ha med The Doctor. Han må ha lite sämre maskin men det tar han igen i förarskicklighet.
Sedan finns det 3 uppstickare som KAN överraska alla om allt går rätt.
Alex Barros (Honda) - Denna rutinerade brasse visade att han kan åka fyrtakt fort när han fick prova Hondan första året med 4-takt. Om han håller sig på hjulen så kanske Alex äntligen kan vinna en titel innan pension.
Makoto Tamada (Honda) - Visade ifjol att han är snabb. Nu när han fått riktiga ostar så kan han vinna. Tyvärr brukar japanerna köra bra de första året eller 2 för att sedan börja krascha då trycket från fabriken och hemmanationen börjar hänga på deras axlar.
Nicky Hayden (Honda) - Han är den uppstickare som har störst chans att knäcka de 3 favoriterna. Han har den bästa hojen, en grym talang, tillräcklig erfarenhet och triumfkortet Mick Doohan i bakfickan som support.
Negativa överaskningar:
Max Biaggi (Honda) - floppar iår igen. Han kan inte köra dessa bestar på samma mjuka sätt som han smekte 125:or och 250:er runt banorna.
Colin Edwards (Yamaha) - Tillbaka på "sitt" märke men det kommer inte att hjälpa "the Texan Tornado", tyvärr.
Alla Ducati: För dålig hoj tyvärr. Capirrossi kan lyckas i nåt enstaka race men krasch-Checa kommer inte att trivas med denna brottningspartner.
Mitt tips (till slut):
1:a Sete Gibernau
2:a Nicky Hayden
3:a Valentino Rossi
4:a John Hopkins
5:a Makoto Tamada
Salle:
Mitt tips blir:
Poffa: Äh, det blir väl en lågoddsare på de två första i varje fall:
1. Rossi
2. Sete
3. Hayden
4. Hopkins
5. Nakano
Paddan:
Sitter och ser på "Inför Jerez" och Yamaha hade sin presentation i vintras, med Rossi sittande på en snöskoter. Han må vara duktig på det här med att åka MC men någon snöskoterförare är han inte. :-)
Salle: Rossi imponerar på slutvarvet på tidsträningen och kör varvet på 1:39.419. Sete lyckades också klämma sig under 1:40 men får se sig slagen av Rossi i kriget om Pole position.
Melandri överraskar riktigt ordentligt och tar en tredjeplats på griden. Hayden står bredvid Melandri och Nakano och Capirossi bildar tredje startled.
Salle:
Man kan inte annat än att bocka och buga för Rossi. Glider omkring strax utanför första startled för att sista tio dominera fullständigt.
Paddan: Får inte riktigt ihop din mening om 2:a & 3:e startled.
Paddan & Poffa: Imponerande tid av Rossi det må man säga. Men utan kvaldäck så var det ju Honda som dominerade. Kul att Melandri är tillbaka efter sju sorger och åtta bedrövelser ifjol.
Racetips: Sete tar racet, Hayden 2:a och Rossi 3:a.
Results Spain - Qualifying | |||||||||
Time | Laps | ||||||||
1 | V. Rossi | Yamaha | 1:39.419 | ||||||
2 | S. Gibernau | Honda | 1:39.915 | ||||||
3 | M. Melandri | Honda | 1:40.179 | ||||||
4 | N. Hayden | Honda | 1:40.465 | ||||||
5 | S. Nakano | Kawasaki | 1:40.542 | ||||||
6 | L. Capirossi | Ducati | 1:40.645 | ||||||
7 | M. Tamada | Honda | 1:40.707 | ||||||
8 | A. Barros | Honda | 1:40.720 | ||||||
9 | T. Bayliss | Honda | 1:40.774 | ||||||
10 | A. Hofmann | Kawasaki | 1:40.812 | ||||||
11 | J. Hopkins | Suzuki | 1:40.825 | ||||||
12 | C. Checa | Ducati | 1:40.945 | ||||||
13 | M. Biaggi | Honda | 1:41.233 | ||||||
14 | C. Edwards | Yamaha | 1:41.241 | ||||||
15 | A. Elias | Yamaha | 1:41.581 | ||||||
16 | K. Roberts | Suzuki | 1:42.113 | ||||||
17 | R. Xaus | Yamaha | 1:42.536 | ||||||
18 | R. Rolfo | Ducati | 1:44.015 | ||||||
19 | F. Battaini | Blata | 1:44.578 | ||||||
20 | J. Ellison | Blata | 1:44.833 | ||||||
Bridgestone Dunlop Michelin |
Paddan: Tamada lider tydligen av däcksbytet från Bridgestone till, de bättre, Michelin. På kvaldäck så är det ingen/liten skillnad men racedäcken skiljer sig en del mellan de två fabrikaten. Flera förare har sagt så om fjolårsdäcken iallafall.
Karin: Att Sete får TV-tid på hemmaplan är förståeligt med olyckligt. Dock brukar det kunna vara lika i Italien och de röda bilarna så kom inte här och kom. Sedan Rossis depåbild är bara fel.
Å MotoGP-producenternas försvar så hävdar jag "Action Overload Error" dvs så mycket snabba fordon på banan samtidigt och så mycket omkörningar att han skulle behöva 4 separata tv-kanaler för att få med allt. :-)
Karin: Nakano som VM-vinnare borde ge rätt bra odds. Håller med om Shinyas (och Kawasaki Team Greens) häftighet dock.
Svaret på frågan (eller det påstående som skulle gjort vilken politiker som helst stolt) är JAPP. F1 är den större sporten helt klart. Dock så låg GP-VM rätt nära för några (4-5) år sedan när F1 hade en svacka och GP hade högklassiska duster i flera klasser. F1 har traditonen och värlsdsintresset på sin sida men ökar väl inte inte i antal tittare/åskådare så mycket medans MotoGP växer så det knakar. Publikintresset i MotoGP är också otroligt högt. 200000 åskådare i Jerez under racehelgen är ingen ovanlighet som exempel.
Karin: Ducati bytte däcksleverantör då Michelin inte klarade av att leverera de däck som Duccen och dess brutala kraft krävde. Michelin ville nog inte ha Ducati under sina vingar om man läst rätt mellan raderna pga att dom tog kraft från utvecklingen av de "normala" däcken.
Tobaksreklamen kommer att försvinna här också. Vissa tävlingar körs redan med "kamouflerade" kåpor och skinnställ.
Fantasilöst av Gauloises i så fall, då Movistar haft samma design och färger i flera år. Dock ser Movistars färger liet mörkare iår. Iofs hade Gauloises helblåa hojar redan på 80 & 90-talet med bla [url=albummoto.9online.fr/grandprix/gp1990/90_sarron.jpg]Yamaha & Christian Sarron[/url]
Fantasilöst var väl kanske Cagiva på den tiden också med sin [url=albummoto.9online.fr/grandprix/gp1989/89_sarron_mamola.jpg]Ferrariröda[/url] men ack så vackra 500:a. Att sedan Mamola körde denna spektakulära hoj på ett lika spektakulärt sätt gjorde inte saken sämre.
Just nu leder Kallio 125-kubik...shit nä, nu är han åter trea...*håller andan o hoppas fåfängt på..*
Karin, Paddan, Frisco mfl: Ett halvt dygn försent (bra med video) så har jag nu sett dagens race.
Vi tar väl den stora grejen dvs Rossis prejning av Sete i sista svängen. Rossi borde varit bra mycket modestare på sitt invarv för den "omkörningen" är INTE snygg. Skulle jag vara inom Movistar så skulle jag protesterat å de grövsta men det lär inte bli nåt annat än en "raceincident". Hade inte Sete bromsat upp Rossi hade Valentino lekt offroad... Iofs älskar jag dekalbyte men jag vill inte se Capirossi-( & Schumacher-)fasoner på roadracingbanorna igen. Men detta bådar gott inför fortsättningen. Eller som Eurosport säger i sin liveracekommentering: "15:02 The Spanish crowd goes mad as Rossi holds up the trophy... The 2005 MotoGP has been kicked off in style!!!!"
Sete kommenterar PR-dresserat på [url=www.motograndprix.com/en/motogp/index.htm]Motograndprix.com[/url]:“It’s going to be a long and hard championship. I don’t want such a great race to be reduced to what happened in the final corner. I love this sport and I don’t want to get involved in politics, I just want to stay strong and calm and remain focused on our dream. I led the race from the start, I wanted to have a look at Rossi’s pace and I think it was the right strategy. We have to keep going now.”
Raceresultat 125cc:
Ett mycket tätt och underhållande race (som vanligt). "Den särklass tuffaste klassen" enligt gamle dubble världsmästaren Kent Andersson "då man inte får göra några misstag för då är man efter"
Här kunde många haft podiumchanser men några vurpor och haverier gjorde att det till slut var 3 utkristalliserade.
En mycket snygg manöver in i sista kurvan av finnen Mika Kallio gjorde att han knep 2:a platsen.
Results Spain - Grand Prix | |||||||||
Time | |||||||||
1 | M. Simoncelli | Aprilia | 42:27.960 | ||||||
2 | M. Kallio | KTM | 42:29.378 | ||||||
3 | F. Lai | Honda | 42:29.470 | ||||||
4 | M. Pasini | Aprilia | 42:36.242 | ||||||
5 | G. Talmacsi | KTM | 42:36.890 | ||||||
6 | M. Poggiali | Gilera | 42:41.611 | ||||||
7 | H. Faubel | Aprilia | 42:42.550 | ||||||
8 | J. Olive | Aprilia | 42:45.124 | ||||||
9 | J. Simon | KTM | 42:45.222 | ||||||
10 | M. Hernandez | Aprilia | 42:59.107 | ||||||
11 | M. Di Meglio | Honda | 43:02.697 | ||||||
12 | P. Nieto | Derbi | 43:02.761 | ||||||
13 | J. Carchano | Aprilia | 43:05.106 | ||||||
14 | A. Espargaro | Honda | 43:17.551 | ||||||
15 | N. Terol | Derbi | 43:19.589 |
Raceresultat 250cc:
Tyvärr lider denna klassen av lite för dålig konkurrens på maskinsidan. I princip bara 2 märken (Honda & Aprilia) är potentiella vinnare. En Yamaha och två Fantic (som ingen vet vad dom kör med för motorer) klarar inte av dessa två samtidigt som dom satsar för lite. Hoppas KTM börjar nästla in sig här snart. Sedan skiljer det ofantligt mellan rena fabrikshojar och de fabrikstödda stallen.
En mycket imponerande uppvisning av Dani Pedrosa från start till mål. Porto och De Puniet (till han kraschade) kunde nästan hänga på. Enbart Pedrosa själv står mellan honom och en ny VM-titel och med tanke på hur lite Dani är så kan dom ge han titel & pokal redan nu.
Results Spain - Grand Prix | |||||||||
Time | |||||||||
1 | D. Pedrosa | Honda | 45:36.679 | ||||||
2 | S. Porto | Aprilia | 45:38.815 | ||||||
3 | A. De Angelis | Aprilia | 46:06.361 | ||||||
4 | A. Dovizioso | Honda | 46:13.218 | ||||||
5 | H. Barberá | Honda | 46:14.178 | ||||||
6 | J. Lorenzo | Honda | 46:14.407 | ||||||
7 | R. Locatelli | Aprilia | 46:21.717 | ||||||
8 | A. Debon | Honda | 46:33.018 | ||||||
9 | S. Corsi | Aprilia | 46:39.523 | ||||||
10 | M. Giansanti | Aprilia | 46:47.387 | ||||||
11 | C. Davies | Aprilia | 46:57.469 | ||||||
12 | R. Rous | Honda | 46:57.629 | ||||||
13 | A. Baldolini | Aprilia | 46:58.345 | ||||||
14 | A. Ballerini | Aprilia | 46:59.258 | ||||||
15 | G. Leblanc | Aprilia | 47:01.321 |
Raceresultat MotoGP:
Första loppet visade på dramatik och spänning och detta är nog bara början. Sete och Rossi kommer att fajtas kåpa mot kåpa (bokstavligen) under hela säsongen. Sedan kommer några att kunna hänga på hyffsat precis som idag.
Ettan Rossi och tvåan Gibernau har jag redan pratat nämnt.
Synd att Hayden satsade lite för mycket på att komma ifatt de 2 i täten. Han skulle bevakat sina poäng och satsat på att hänga med i VM-tabellen.
Mycket starkt av Marco Melandri som verkar återfått sitt självförtroende på den mycket konkurrenskraftiga Hondan. Barros kom starkt på slutet men måste vara med på griden för att ha en ärlig chans. Nakano stred bra men däcken var nog det som avgjorde till Barros fördel. Bayliss OK inte mer. Biaggi & Tamada får underkänt på det materialet. Hopkins en STOR besvikelse. Duccarna där man förväntas se dom, speciellt på en så här "långsam" bana.
Results Spain - Grand Prix | |||||||||
Time | |||||||||
1 | V. Rossi | Yamaha | 45:43.156 | ||||||
2 | S. Gibernau | Honda | 45:51.787 | ||||||
3 | M. Melandri | Honda | 46:01.616 | ||||||
4 | A. Barros | Honda | 46:10.094 | ||||||
5 | S. Nakano | Kawasaki | 46:10.815 | ||||||
6 | T. Bayliss | Honda | 46:11.665 | ||||||
7 | M. Biaggi | Honda | 46:13.774 | ||||||
8 | M. Tamada | Honda | 46:20.043 | ||||||
9 | C. Edwards | Yamaha | 46:20.764 | ||||||
10 | C. Checa | Ducati | 46:22.834 | ||||||
11 | A. Hofmann | Kawasaki | 46:25.439 | ||||||
12 | A. Elias | Yamaha | 46:38.613 | ||||||
13 | L. Capirossi | Ducati | 46:45.528 | ||||||
14 | J. Hopkins | Suzuki | 47:02.502 | ||||||
15 | R. Rolfo | Ducati | 47:16.763 |
Salle:
Efter att äntligen ha sett incidenten så kan jag bara konstatera att det blinkar "race incident" med stora tydliga neonbokstäver för mig. Cykeln rister till, han får sätta ner foten och kan inte göra annat än att försöka hålla sitt spår.
Hade Sete bara gjort sitt så hade Rossi inte ens varit nära att kunna köra om på slutet. Obegripligt att släppa om för att, som han säger, se var Rossi inte var så snabb. Bara lite, lite mera vilja från Sete hade han kunnat dra ifrån men nån sekund och på så sätt varit ohotad segrare av säsongens första GP.
Hayden gör tyvärr en tabbe då han är för het på gröten, mer kyla skulle göra att han på allvar skulle kunna hota Sete och Valentino i toppen av tabellen.
Biaggi på sin fabriks-Honda är pinsam. Rätt och slätt pinsam. Men jag klagar inte, Biaggi är i mina ögon en duktig förare, men ack så tråkig och strikt.
Skönt i alla fall att det händer saker, mer än man kan säga om F1 tråkiga formellopp, utan närkamper.
Frisco: Talande bilder minsann. Race incident må det vara men det är klantigt av Rossi från det han provar på insidan trots Setes defensiva spår.
Här ser man bild för bild att Rossi hela tiden har en högre fart och svänger mindre (pga det) än Sete trots att han har innerspår och därför (enligt fysikens lagar) borde/måste köra långsammare och svänga mer.
Hade Sete kikat över axeln ordentligt, vikt "utåt" för att sedan vika in innanför så hade han sett Rossi skulle kört rakt fram ut i gruset.
Nu drar det äntligen igång.
Massor av förarbyten stall & märken emellan gör osäkerheten känns stor.
Exemelvis så gav de 3 testdagarna på just Jerez (25-27mars) 3 olika vinnare på 3 olika märken. Ingen av dessa var Rossi eller Yamaha.
Suzuki, Kawasaki och Ducati har bevisligen gjort framsteg men kommer dom att räcka till emot Honda och Yamaha under en hel säsong?
Ny RainRace-regel har tillkommit i år. Racen kommer INTE att flaggas av om det börjar att regna. Håll ut, byt däck eller byt hoj är alternativen. Bra att detta kommer till skott. Detta var en KalleAnka-regel förut, speciellt då det tar ca 30sek att byta däck (bromsbelägg och ändra fjädring ytterligare ca30 sek).