NHL

14673 inlägg · 804 ämnen

Pittsburghs slutspelschanser.

« · 100503 Till forumet


Pittsburghs slutspelschanser.
Jag tror inte de är lika körda som alla säger. Är Kovalev, Straka och Lemieux någorlunda skadefria så kan det gå vägen. De har en hel drös med unga talangfulla spelare. Morozov och Hrdina har redan slagit igenom. Andra unga lovande spelare är: Beech, Kraft, Petersen, Robitaille, Lacouture och Nimeinen offensivt. Ference, Rozival, Melichar och årets fjärdeval Ryan Whitney på backen. Alla dessa har chansen att bli riktigt hyfsade NHL spelare. Framförallt Kraft, Whitney och Beech spås en bra framtid. Personligen tycker jag det ska bli väldigt kul att se Randy Robitaille under den kommande säsongen. Hans fjolårsresultat, 30 poäng på 40 matcher, i ett Pittsburgh som då hade gett upp imponerar stort. Förutom de ovan nämnda backarna har Pittsburgh även ett hyfsat backpar i Hasse Johnson och Janne Laukkanen. Bergevin och Ference duger också. Om Pittsburgh lyckas signa Melichar och Rozsival och om de fortsätter gå framåt som de gjorde ifjol så ser det nästan hyfsat ut defensivt. :)
Målvaktssituationen är inte oroväckande. Hedberg låg ifjol väldigt bra till statistikst sätt (2a i shotouts bl,a.) innan Pittsburgh rasade under säsongens andra halva. Deras powerplay kommer som vanligt vara farligt.
Sammanfattning: Om förstakedjan får vara friskare än ifjol och om åtminstone ytterliggare 2-3 av de yngre spelarna kliver fram som Hrdina och Morozov gjorde ifjol så kan det gå vägen. OBS: Nu var jag ganska optimistisk :)
Kan ju avlsutningsvis säga det att deras resultat rent sportsligt inte spelar någon roll alls om de inte får en ny arena inom kort. Får de inte det kommer laget inte vara kvar i Pittsburgh...
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas:

Haha men lägg ner Deas, både du och jag vet att Pittsburgh är körd. Sådär säger du inför varje säsong ;)
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Hasse Jonsson blir inte ende svensk på "backplats" i Pittsburgh längre. Nyss blev det klart att Dick Tärnström ansluter från NY Islanders. Han var deras "fjärdeback" så jag skulle gissa att han lär platsa ganska lätt i Pittsburgh. Kanske får svenskarna t.o.m. bilda backpar? Vem vet?
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Vader:

Säger jag att de kan komma till slutspel innan varje säsong? Ifjol var det första gången på 11 år de missade slutspelet och det var pga. skador.
Visst blir det tufft men jag tror inte de är lika körda som alla säger.

Samjo: Japp. Jag blev glad då jag läste om Tärnströms flytt.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Ville Nieminen är tydligen näste man att bli skadad. Han ramlade från en stege genom en fönsterdörr i sin bastu. Han fick sys med en massa stygn men sägs vara tillbaka snart. Man kan anta att det var alkohol med i bilden...
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Da Beezer:

Dessa finnar....Ifjol skadade Laukkannen knät på en fest. Nu är det Nieminen som kraschar i bastun. Ska man skratta eller gråta?

Jag var lite orolig då jag såg icebreakers i kempis igår. Jag menar, Hasse Johnsson hade sin Pittsburgh tröja på. Skaderisken var alltså väldigt stor.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Från Pittsburg Post gazette:

"Hannu Peltonen, a hockey columnist in Finland, dropped an e-mail yesterday to report that Ville Nieminen, the Penguins' latest victim of a freak accident, is doing fine. Nieminen tripped over a stool in his house and fell through the glass door of a sauna, causing him to need 70 stitches on his arms, legs and face. He blamed fatigue for his carelessness, as he said he had just returned from a grueling two hours of training. That portion of this mishap should come as good news to the Penguins, who were quietly unhappy with his physical shape after acquiring him in March. Peltonen said Nieminen has been inspired by what he feels is a shot to play on the Penguins' top two lines in the coming season."
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Nu har de signat Alexander Daigle!
Snacka om skräll, det namnet har man inte hört på länge. Hans karriär började bra då han gick som etta (!) i draften och säsongen 93-94 var han som rookie bästa poängplockare i Ottawa.
Sen gick allt utför. För två år sen platsade han inte i Rangers och la av redan vid 25 års ålder.
Man kan ju hoppas på det bästa iaf.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Det handlar bara om ett så kallat tryout-kontrakt. Pittsburgh tappar rättigheterna till honom om de inte skrivit ett riktigt kontrakt före training campens slut. Daigle la av i brist på motivation. Han satsade i stället på skådespeleri, startade någon slags ”event-firma”, spelade hockey i en ”ölliga” och levde livet i Kalifornien. Han är enligt ryktena tillsammans med sångerskan Cheryl Crow. Han har tidigare setts tillsammans med Pamela Andersson. Han erkände för ett tag sedan att han bara spelat hockey för pengarna och för att hans far ville det. Nu skall han tydligen ha fått ett riktigt sug för hockey. Om det beror på pengarna eller för att det är roligt återstår att se. Jag tycker i alla fall att det är kul att han är tillbaka. Han må vara lat och divig, men han är ändå sevärd på plan. Jag tror att han har stora möjligheter att lyckas i ett blekt Pittsburgh.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Da Beezer:

Jo jag läste att han måste platsa i laget efter deras training men det tar jag för givet...

Lata divor är inget nytt i Pittsburgh :P
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas:

Glömde ett ord nyss, Training camp ska det vara.

Enligt en intervju med Daigle's agent i Pittsburgh Post Gazette så är Daigle nära vän med Marc Bergevin och tydligen var det han som övertalade honom att välja Pittsburgh. En annan anledning som nämns är att han inte skulle få så mycket press på sig pga. att Pittsburgh redan har tre forwardsstjärnor.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas:

"According to a published report in the Toronto Sun Aug. 12, C Andrew Cassels has offered his services to the Penguins. The asking price of $3 million per season may be a little steep for the Pens. Cassels had 50 points in 53 games with the Canucks last season. "

Det hela verkar ju väldigt osäkert men signar de Cassels så är jag väldigt optimistisk inför den kommande säsongen.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Cassels ar klar for Columbus, det sager iallafall tidningarna har i Calgary.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
MartinSedin: det stämmer bra det. kommer nog bli ett fint tillskott i Jackets nästa säsong. om han får vara skadefri dvs. vilket antagligen inte kommer att ske men ändå har är ju världsmästare i att vara skadad den där killen tyvärr. men men soms agt får han vara frisk så kan han nog hjälpa laget klättra åtminstone några placeringar i tabellen.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Pittsburgh kan bli en utmanare till Dallas;Detroit och dom andra favoriterna!Bara dom slipper alla skador på nyckelspelare!
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
pingchri:

Njae....då ska precis allt gå precis deras väg. Men det är skönt att höra att iaf någon är optimistik ;) Slutspel bör de klara.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
pingchri: Allvarligt?? menar du verkligen det? har svårt o tro det nämligen. Jag menar vad har egentligen hänt i laget sedan senaste säsongen? Man har iofs förstärkt lite om än nästan omärkbart och man har tappat nyckelspelaren Lang.

Får svårt att se hur man ska kunna vara med och slåss om en toppplacering i ligan. Speciellt med de skadebekymmer som drabbat både Lemieux och Straka.

Backbesättnignen ser, trots införskaffandet av Bergevin och Tärnström, mycket svag ut. och målvaktsposten med Hedberg som är mycket ojämn samt en Aubin som aldrig lyckas spela så bra som laglednignen väntar sig.

Lägg till detta förlusten av Lang och det är lätt att summera det hela till att man återigen kommer missaslutspel. även men den frisk Mario och Straka.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Borgenvik:

Två kedjor som duger (En superkedja om de vill det). Bra målvakt. Försvaret kan komma att duga. Deras framgång beror helt på om nyckelspelarna får vara hela och om någon/några i drösen med talanger kliver fram. Är de skadefria tror jag de klarar slutspel. Lang är förövrigt inte någon gigant. Han är en hyfsad spelare som är bra i rätt sällskap. Både i krönikor och på letsgopens.com's forum är han ganska impopulär....Då Kovalev och Straka hade 95 respektive 96 poäng förra säsongen så hade Lang 80. Förra säsongen var han lite halvdan. Jag påstår inte att han är dålig, lite överskattad dock. Om inte redan nu så är Hrdina bättre om några år.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Menar du att Lang är dålig om han "bara" gör 80 poäng kom igen allvarligt??

Hedberg är helt klart en av ligans ojämnaste målvakter och beckbesättningen se som sag mer än tunn ut. OK att man har många talangfulla spelare i laget men att säga att dom ska vara med och slåss om ett topplacering i ligan nästa säsonge ser jag som inget annat än ett skämt.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Borgenvik:

Jag skriver klart och tydligt att jag inte påstår att Lang är dålig, lite överskattad dock. Jag skriver också tydligt att Pittsburgh kan klara en slutspelsplats, inget om en topplacering. Det verkar dock som om jag inte var tydlig nog....
Om Hedberg kan jag bara säga att han statistiskt sätt låg väldigt bra till innan Pittsburgh helt gav upp och rasade under andra halvan av säsongen. Sist han var med i slutspel var han enligt vissa bäst av alla målvakter. (Enligt mig var han efter CuJo i början av slutspelet och sen i slutändan var det ju trots allt Roy som fick Conn Smythe trophy. Om jag inte minns helt fel).
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Tänkte väcka liv i denna tråd igen med lite (förhoppningsvis) trevliga nyheter. Alex Selivanov kommer vara med på Pittsburghs training camp. För 6 år sen gjorde han 31 mål i Tampa Bay. För bara två år sen gjorde han 27 mål i Edmenton. Förra säsongen var han trea i Tyska ligans poängliga. Kanske kan han passa in i Pittsburghs offensiva spel? Det har ju hänt förr att spelare som lyckats bra i andra lag lyckats mycket bra i Pittsburgh, offensivt sett alltså. I vilket fall som helst är han en bra målskytt som "bara" är 31 år gammal. På 459 NHL matcher har han gjort ungefär 0.5 poäng per match, och det mestadels i Tampa Bay. Han borde kunna ta en plats bland ungtupparna i Pittsburgh's andra eller tredje kedja. Om inte annat så ska det iaf bli spännande att följa det hela. Vem vet, Craig Patrick kan ha lyckats igen. Lyckats med att hitta en bortglömd, men ändå bra och framförallt billig spelare som kan komma att passa i Pittsburgh. Vi får vänta och se.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Trevliga nyheter kanske om man är Pittsburgh-fan som du :)

Själv hejar jag BARA på Foppa (och det lag han spelat/spelar i)
MODO och Avs that is.
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Ett fans reaktion på Selianov.

"The guy is a head case. He is lazy, and the classic underachiever. Why you would even bother inviting someone like this is beyond me. He has been nothing but a cancer everywhere he's gone, and is even worse than Daigle in this regard. Hell, they could put the two of them together with one other guy and have the prect lazy line."

Låter ju skitbra :P
Kommentera

Sv: Pittsburghs slutspelschanser.
Deas: Nej du, han har sannerligen inte imponerat på mig dom gånger jag sett honom.. Men han har ju aldrig fått spela i nåt vidare sällskap heller, iofs tror ja inte att han hamnar med Lemieux och Kovalev i år heller... =)
Kommentera

« · 100503