hockey

« · 1239603 · » Till forumet

Sv: hockey
Lumber Jack: Bara Kanada och USA borde få vara med. Det fixar procenten.
Kommentera

Poffa:Om låt säga 5 % av de deltagande i OS är blåbär är det lite småcharmigt. När en gren i stort sett endast består av blåbär är det lite mindre charmigt.
Kommentera

Berka: Bara populära i Kanada och USA, enligt vem då? Du försöker att få det till att spelarna själva tycker att det är tråkigt att spela OS, för de kommer få stryk av USA och Kanada.

Att två lag står över alla andra är helt klart, men av vilken anledning skulle detta vara något som gör att det inte är en OS-gren? Den första gången ishockey för herrar var med som en OS-gren hade vi resultat som:

Kanada - Tjeckoslovakien 15-0
USA - Tjeckoslovakien 16-0
USA - Schweiz 29-0
Sverige - Belgien 8-0
USA - Sverige 7-0

Ser du någon likhet med dagens damhockey?

Kommentera

Tråddisciplin..

1 Kanada         3  3  0  0  41-2    9  
2 Sverige         3  2  0  1  10-15   6  
3 Schweiz         3  1  0  2   6-15   3  
4 Slovakien      3  0  0  3   4-29   0  

1 USA          3  3  0  0  31-1    9  
2 Finland      3  2  0  1   7-8    6  
3 Ryssland   3  1  0  2   3-19   3  
4 Kina         3  0  0  3   3-16   0 

Nä, inte värdigt en OS-gren.

Kommentera

LL: En idrottare jämför sig själva med dom som man spelar mot, dom som spelar på samma nivå/divison.

Canadas tjejer har nog ruskigt roligt varje år dom vinner os och dominerar hockeyn, men inte jämför dom sig med herrarna som skulle vinna med 200-0

Jag vann skytteligan i somras på 13 mål och det var fantastiskt roligt trots att C ronaldo gjorde 30 kassar för udt.
Kommentera

LL: Nu kör vi för nytt guld i sprinten.
Kommentera

LL: Jag spelar korpen, har även spelat för landskapslaget, och tjusningen är densamma så där har du fattat fullständigt fel så skrota din "förlängning"

Att vinna är alltid kul, att förlora är alltid tråkigt.

Spelar väl för F ingen skillnad i vilken division du spelar i, så länge man vinner är det roligt.
Kommentera

LL: Att det sitter folk på läktaren är för att det spelas i canada där hockeyn är störst!
Att spela inför 15 000n åskådare är nog roligt, men att sen förlora med så pass stora siffror är aldrig roligt, spelar ingen roll om det sitter 25 ooo på läktaren, det känns snarare värre då!

Att man tagit bort tacklingarná gör bara de hela ännu värre.
Eftersom schemat i os är fullt med alla dagens sporter så ser jag hellre att man tar sporter som är jämnare länderna emellan.
Kommentera

Berka: förlängningen av ditt resonemang blir förresten att ingen som inte är tillräckligt bra kan uppleva hur kul en sport är. Fan, och jag som i alla år har kutat runt i diverse korpserier i fotboll, rinkbandy och innebandy och trott att jag har haft svinkul trots att jag i jämförelse med en elitidrottare är en megasopa, men nu när du har berättat att jag är för dålig för att ha roligt så ska jag genast lägga av med all idrott!
Kommentera

Berka: ge fanken i att titta på det då om det är så uselt. Det gör jag och det går alldeles utmärkt även om jag iofs såg en bit av den första perioden. Och har du märkt att det faktiskt sitter en och annan åskådare på läktaren? Uppenbarligen tycker i alla fall några att det är kul att kolla på.
Kommentera

Berka: Men byt kanal och låt tjejerna spela utan att du ska sitta och spy galla över damhockeyn. Det är 10-15 000 åskådare på läktarna och tjejerna älskar nog att få spela. Så ditt konstaterande faller rätt platt.

Kommentera

mattias - 74: Fruktansvärt pinsamt att damhockey kan vara så fantastiskt dålig!

Man ramlar å ligger på isen, man krockar med varandra å förvirringen på isen ger utrycket hönsgård nya höjder.

Jag älskar hockey, men jag hoppas verkligen man tar bort damhockeyn från os menyn för det finns inget roligt för varken åskådarna att titta på och spelarna lär knappast få uppleva tjusningen med spelet förutom kanske hos canadatjejerna, fast hur kul kan det vara att gå in i en turnering å man med 100% säkerhet vet att man vinner busenkelt.
Kommentera

bekräftat nu enligt radiosprten att Sverige spelar kvartfinal kl6 på Torsdag morgon.
Kommentera

Poffa:

Jag vet men det är klart dom skall ha ett silver men risken för förnedring är stor men silbver är bättre än brons det håller vi med om.

Kommentera

mattias - 74: Vilket ger minst ett silver? När du kan svaret på den frågan, ja då kan du även svaret på din fråga.
Kommentera

Berka:

torsk med 4 puckar i dag eller 22 st i finalen, vad är bäst? :)

Kommentera

Usa-sverige .... ska man orka titta?
Kommentera

Wayne Gresky: "Kom tillbaka om 13 år och strunta i fjantiga jämförelser under tiden."

Skulle kunna hålla med dig om det nu vore så att Elving verkligen gjorde en fjantig jämförelse. Tycker att det var rätt så sansade och sakliga omdömen han fällde.
Bäckström är helt klart en Foppatyp, sas: bra blick, bra skott, bra fysik. Syns nu att han utvecklats kraftigt bara under en säsong därborta och han lär knappast stagnera.
Gläd dig istället åt vår "nye" Foppa, kung Bäckis från Brynäs...    ;-)
Kommentera

73Sjöbba:

"Att jämföra honom med Foppa är ju roligt eftersom de har väldigt liknande egenskaper. Är inte Bäckström lika skicklig spelare som Foppa va redan nu så kommer han säkerligen att bli det, killen är 22 år. Sedan om han vinner lika många titlar låter jag vara osagt, Forsberg har åstakommit väldigt mycket i sin karriär och det handlar ju inte bara om en spelare om man ska vinna Stanley cup, OS eller VM. Det gäller att laget man spelar i är bra rakt igenom och att allt stämmer.

Klart är att båda kommer att kommas ihåg som två av Sveriges skickligaste spelare genom tiderna efter sina karriärer.

Det gör nästan lite ont i mig att se Forsberg på isen nu, jag unnar honom att lyckas i detta OS efter allt slit. Alla vet att han så gärna vill spela och mäta sig med de bästa. Spelet funkar inte riktigt men jag hoppas att det kommer. Alla vet att Foppa är en vinnarskalle, skulle inte förvåna mig om han kliver fram när det verkligen gäller!"

Någonstans i dessa stycken måste det vara... Jag tycker ju mest att jag hyllade Foppa men det tyckte inte Gretzky tydligen??
Kommentera

MarcusElving: Du hann före. Det undrar jag också.
Kommentera

Wayne Gresky: Haha, vart har hans namn dragits i smutsen??
Kommentera

73Sjöbba: Inte när hans namn nämns utan när hans namn dras i smutsen. Det är en förolämpning mot alla modoiter.
Kommentera

Wayne Gresky: Du blir så grinig när Foppas namn nämns. Varför?
Kommentera

Wayne Gresky: Hahaha, okej! Jag gör det... ;)
Kommentera

MarcusElving: Om du inte kan visa dessa enkla saker: Kom tillbaka om 13 år och strunta i fjantiga jämförelser under tiden.
Kommentera

Pitkänen avstäng en match för smällen på Hörnqvist..
Kommentera

Wayne Gresky:

Haha, vadå? Menar du att vi ska jämföra youtube-klipp på Bäckis som är inne på sin tredje säsong i NHL och Forsberg som spelat typ 12-13 säsonger.

Det finns säkert ett par riktigt läckra mål, om jag inte missminner mig. Orkar inte sitta och leta klipp dock, vet inte ens om det finns utlagt.

Men när Bäckis också spelat 12-13 säsonger i NHL så kan jag nog plocka fram högar med klipp på snygga mål, passningar och tacklingar jag också.
Kommentera

MarcusElving: Har ni några tips på klipp av läckra solomål av Bäckström att rekommendera? Sen vill jag se lite snygga tacklingar av honom också, länk?
Kommentera

AVGÅ: Ja, det är dags för alla att inse hur sjukt bra Bäckström är. Jag har alltid vetat eftersom jag såklart följde honom i Brynäs och även tittar mycket på Capitals matcher numera..

Vet inte hur många gånger man hört:

"Bäckström är ju bara bra för att han spelar med Ovechkin"

- Kyss mig i arslet!

Att jämföra honom med Foppa är ju roligt eftersom de har väldigt liknande egenskaper. Är inte Bäckström lika skicklig spelare som Foppa va redan nu så kommer han säkerligen att bli det, killen är 22 år. Sedan om han vinner lika många titlar låter jag vara osagt, Forsberg har åstakommit väldigt mycket i sin karriär och det handlar ju inte bara om en spelare om man ska vinna Stanley cup, OS eller VM. Det gäller att laget man spelar i är bra rakt igenom och att allt stämmer.

Klart är att båda kommer att kommas ihåg som två av Sveriges skickligaste spelare genom tiderna efter sina karriärer.

Det gör nästan lite ont i mig att se Forsberg på isen nu, jag unnar honom att lyckas i detta OS efter allt slit. Alla vet att han så gärna vill spela och mäta sig med de bästa. Spelet funkar inte riktigt men jag hoppas att det kommer. Alla vet att Foppa är en vinnarskalle, skulle inte förvåna mig om han kliver fram när det verkligen gäller!
Kommentera

Stabil o säker vinst, men ack vilken tråkig match :-(
Kommentera

Metal Guru: Sverige såg stabila ut, men jag håller fast vid att Finland kunde lagt i en växel till om motivationen varit större. Det är möjligt att Sverige också skulle kunnat göra det, men nu blev det ett sömnpiller i tredje perioden istället.
Kommentera

Sverige såg löjligt stabila ut o det kändes som om finnarna inte tyckte det var värt slitet att försöka komma ikapp.
Dom försökte nog men Sverige blev alldeles för svåra för att dom skulle lägga allt krut på den här matchen.
Kommentera

Wayne Gresky:
Sverige var bättre än Finland under hela matchen - även innan det klara underläget vid det ointagliga 2-0-målet.
Kommentera

Är det ehhh bara jag som ehhhh tycker att ehhhh det är ehhhh fruktansvärt ehhhh jobbigt att ehhh lyssna på ehhh Henrik ehhhh Lundqvist?
Kommentera

Metal Guru: Finland hade nog gärna tagit en vinst om de fått en. De absolut sämsta resultaten för Finland skulle vara oavgjort efter full tid. Efter att ha hamnat i klart underläge tror jag att de helt enkelt ansåg att det inte var värt besväret att försöka vända helt på matchen.
Kommentera

Vid Finsk vinst med minsta möjliga marginal, 0-1 till 3-4, så hade slutspelsträdet istället blivit så här:

Schweiz-Vitryssland
Finland-

Sverige-Lettland
Tjeckien-
------------------
Slovakien-Norge
USA-

Kanada-Tyskland
Ryssland-

(Vid fler mål än 3-4 hade Tjeckien och Sverige bytt plats i trädet.)

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky:
"Vinst eller förlust kvittade för finnarna, det de ville undvika var ett oavgjort resultat. Nu går Finland direkt till kvartsfinal och slipper Kanada och Ryssland i semi. Grattis Finland!"

Nja.
Vid förlust hamnade finnarna som bekant på andra sidan Ryssland-Kanada-kvarten.
Vid vinst hade de däremot blivit etta, tagit över USA's plats - och sluppit både USA och Ryssland-Kanada-kvarten. Så gick man inte för vinst, och de fördelar ettan har, så vore man direkt korkade.

Hmm.
jag får nog räkna på hur det skulle ha sett ut...

Kommentera

Metal Guru: Stämmer det så ser det riktigt bra ut för nattsömnen, med undantag för Kanada-Ryssland som känns som ett måste att se.
Kommentera

20 Lindgren:
Med tider, från text-tv

Åttondelsfinaler:                    
  Tisdag 23 februari/natten till onsdag
  21.00 Schweiz-Vitryssland            
  01.30 Kanada-Tyskland                
  04.00 Tjeckien-Lettland              
  06.00 Slovakien-Norge

Onsdag 24 februari/natten till torsdag
  21.00 USA-Schweiz/Vitryssland (F1)   
        Sverige-Slovakien/Norge (F2)   
  01.30 Ryssland-Kanada/Tyskland (F3)  
        Finland-Tjeckien/Lettland (F4)

Semifinaler:                         
  Fredag 26 februari/natten till lördag
  F1-F4                                
  F2-F3                                

Om USA är i semifinal spelar laget kl
  21.00 och om Kanada är i semifinal   
  spelar laget 03.30.                  

Söndag 28 februari                   
  04.00 Bronsmatch                     
  21.15 Final 

Kommentera

Salle: Kanada publiken sätter Molson-ölen i halsen igen. Eller kanske de snarare får ut ölen genom näsborrarna. CAN - RUS i Kvartsfinal. Knappast enligt förståsigpåarnas förhandstips. Den här turneringen är otroligt jämn.
Z vilket defensivt arbete mot Acne-gänget, guldstjärna får du. 4-5 och 3-5 klarades av utan att man kände sig stressad. Jag minns särskilt ett läge när finnarna forcheckade fast oss långt ner i vår zon. Z spelar oss fria med en passning mellan benen på sig själv. Respekt och tår i ögonvrån på Herminator... (c;
Lika bra var Bäckis framåt, han ser stark ut lillgrabben.
Finnarna såg bleka ut men det var vårt deff-jobb som gjorde dem tvåa på puckarna.
Skönt att nu få en extra vilodag för att bli av med magsjukor och eventuell hjärnskakning. Hoppas att den var av lättare karaktär i Hörnqvists fall.
Fick finnen någon matchavstängning för armbågstacklingen?
Kommentera

20 Lindgren: Glöm mitt inlägg då Du har rätt. Det var studio-snacket om Ryss/Can som fick mig att tro att dom skulle mötas redan nu. 

Skyller på lite sömn.

Kommentera

Wayne Gresky: Glöm inte SM-Guld, eh nä just det, det har han ju inte ;-) Nä, visst har han varit imponerande duktig Foppa, och Bäckis har å sin sida fortfarande massor av titlar kvar att erövra, men jag är inte orolig och får väl återkomma efter hand då.

Ja, det kan ligga något i att Weinhandl inte är riktigt bra i den där konstellationen. Kanske Bäckis skulle spela med dom? Dom verkar ju kunna hitta varandra bra. Problemet då blir väl vad som händer med Alfie, Eriksson och Weinhandl?
Kommentera

Ja du, 20 Lindgren:
Jag tror att de fyra bäst placerade lagen fick slippa åttondelsfinalerna.
Kommentera

20 Lindgren: Den där stämmer ju inte då Kanada skulle möta Ryssland i kvart.
Kommentera

Åttondelsfinalerna: Jag har inte hittat detta i skrift, men jag tror att trädet ser ut såsom…

USA–BYE
SUI–BLR

FIN–BYE
CZE–LAT

CAN–GER
RUS–BYE

SVK–NOR
SWE–BYE

Heja Norge!
Kommentera

Frisco: Vilken dum tid!
Kommentera

AVGÅ: Du får återkomma när Bäckström har två Stanley Cup-titlar, två OS-guld, två VM-guld, en seger i NHL:s poängliga, en Hart trophy och varit nominerad till Selke. Då kan vi snacka legendar!

Bäckström är dock en lysande passningsspelare och i dagsläget är han ju klasser bättre än Foppa.

Sedinarnas största problem i den här turnering är att de tvingas spela med sopan Weinhandl.
Kommentera

Wayne Gresky: På www.hockey.no står följande:

Onsdag 24.02.10 
04.00 Slovakia - Norge
Norge ble nr 10 i grunnspillet og møter Slovakia i mellomrunden

Kommentera

Mycket skönt att vi vinner! Lundqvist grym i målet, och vilken skön typ han är. Sudden lite väl "cool" i studion kanske? Vad var det med honom, nudge nudge - eyh, eyh ;-)

Jag tycker Magnus Johansson och Peter Forsberg inte behöver byta om till nästa match. Ingen av dom är i närheten av att platsa i ett landslag. (Klubbtillhörighet, respektive gamla meriter ska väl inte borga för landslagsspel eller?)

Douglas Murray har imponerat och överraskat mig i år, inte bara tuff utan väldigt säker med pucken och spelar genialt enkelt med obegränsat självförtroende!

Fredrik Modin har förvaltat sitt ifrågasatta förtroende på allra bästa sätt. Mycket glädjande och skönt.

Loui Eriksson har varit väldigt "trött" och ointresserad fram tills Bäckis serverade honom en räkmacka som "jag, Mormor, eller vem som helst" kunnat näta. Då ryckte han upp sig betydligt och kan nog blir okej framöver.

Sedinarna gnuggar på bra, men är lite för "cyklopiska" i sitt passningsspel och får därmed inte full effekt i sitt spel, tror jag.

Bäckis, jaa man är ju partisk, men vad kan man säga? Redan legendarisk. Kommer att bli dubbelt så bra och stor som Foppa någonsin varit. Vilken speluppfattning han har. Läser tre-fyra pass i förväg och befinner sig på rätt plats. Syntes direkt när han fick smörpasset från Sedin, som han hinkade upp i krysset, vad han kan göra när han får spela med någotsånär likasinnade (Bra av Sedin att lira någon annan än Brorsan där;-). Bäckis lägger räkmackor som ingen annan. Var inblandad i samtliga tre mål... "Say no more"!
Kommentera

Någon som har koll på när Norge-Slovakien går?
Kommentera

« · 1239603 · »