Dysso: Tuta är mer ok är fiol och dragspel, den där Evert Sandin i Leksand eller vad han heter ska ha orsakat en hel del problem med öronen har jag hört. Tuta är det faktiskt lite hockey/motorsportvarning över, men, eftersom det är förbjudet så borde det inte vara någon debatt överhuvudtaget.
Bajen har förresten ingen riktig hockeyklack. Har bevistat matcher där som på andra ställen i landet under många års tid så jag vet vad jag talar om. De är helt enkelt medgångssupportrar om de tillkommit nu. Publiksnittet har ju för sjutton legat mellan två-fyrahundra personer på deras hemmamatcher under serielunkarna och klubbens hockeysektion har i åratal försökt få intresse från fotbollspubliken utan resultat. Men, vad var det jag sa om pengar-köpt framgång-intresse...
Har vidare fått höra att de har tre stycken aktiva orienterare Bajens orienteringssektion. De är i pensionsåldern men nu ska man försöka värva till sig, dvs köpa, en del duktiga orienterare och man hoppas på så sätt bli bästa klubben i landet. Man hoppas på många supportrar ute i skogarna... suck...
Jag antar att debatten gäller inkonsekventa regler i Bollen. Pajas-Peter med sitt headset är ju en sjujävla hejaklacksledare som inte tål konkurrens. Ähh! Köp hörselproppar...se länk. Det händer att jag ser såna på match i Timrå. Det är ett billigt sätt att klara sig från tinnitus.
dr Dängroth: Vet inte när du var på Globen/Hovet senast men "Pajas-Peter" som du kallar honom har inte uppträtt på hela säsongen.... Tilll skillnad från honom som faktiskt gick att tysta, så är trumman eller för den delen tutorna något som kraftigt riskerar att skade hörseln på personer som vistas i närheten.
Sedan kan man ju förstås som du sjölv skriver använda hörselpropp... men varför ta bort känslan, dvs ljudet från planen bara för att någon skall trumma, tuta eller spela fiol ?
Det snackas om förbudsstat och folk är upprörda har jag noterat. För att man inte får ha en trumma med sig vart man vill?! Det finns massor med ställen där det inte är lagstadgat förbjudet att använda en trumma, men där det av allmän respekt kanske bör undvikas. På bussen, på bion, på McDonalds eller ens i sin egen lägenhet kvällstid (kanske finns nån lag om just den iofs). Tycker alla också det är konstigt? Om det är en kille och hans tvåhundra polare som åker och hälsar på någonstans med sin trumma där det sitter åttatusen andra som inte vill veta av trumman, är det då så konstigt att han får se sin trumma konfiskerad då han propsar på att använda den? Att be folk som störs av oljudet att använda öronproppar... behöver väl egentligen inte ens kommenteras.
Gone: Håller med! Det är väl inte så konstigt egentligen att man har olika regler på olika arenor?? Själv tycker jag inte att trummandet hör hemma på hockey, dessutom som gammal trummis funderar man ju vad det är för lobotomerade offer som står med trummor lite här och var. Det är en takt rätt igenom en hel hockeymatch, inte en stämmningshöjare utan snarare ett rejält trist, ekande sömnpiller...
fritte rbk: Men jisses, trummor används som ett komplement till den vanliga sången. Iaf hos oss i Timrå. Sången ska alltid komma i första rummet, sen så fyller trumman en otroligt stor funktion genom att nå ut med en takt som alla känner igen, jag finner inget som helst negativt med en trumma om den används på det sättet. Däremot om man är en klack på 10 pers och har 2-3 trummor eller ens en trumma så börjar jag bli skeptisk. Klackläktaren i Timrå rymmer uppåt 1000 pers, då behövs verkligen en trumma för att kunna styra upp på ett någorlunda bra sätt. Ändå så startas ibland 3 olika ramsor från olika sektioner av läktaren. En klackledare är det ultimata men ingen har tagit på sig det helhjärtat i Timrå.
Trummor är väldigt bra, OM dom används på rätt sätt. Det är mycket enklare att få med hela hallen om man har en trumma och inte minst en kompetent trumslagare. Just trumslagaren är väldigt viktig.
I Turkiet (snackar fotboll nu) så används säkert uppåt 20-talet trummor på varje sektion, och då har dom väl ca 5 sektioner. Där är hela arenan med på sången. Dom använder nog trummor för att kunna få hela arenan att hålla rätt takt, precis så gör vi också och det kan jag inte se något negativt med.
Knylan: Som gammal amatörtrummis skär det oftast i öronen på en när man hör en ensam person stå och "dunka skinn" till en enformig ramsa, typ: "Heja HV: DUNKDUNKDUNK", under hela matchen. När man dessutom gör detta i otakt, troligtvis oftast av en person som verkar ha svårt att gå och tugga tuggummi samtidigt, då kan man förstå kritiken. Om det däremot görs enligt ditt förslag är det ju helt Ok, men eftersom vi inte har den läktarkulturen riktigt här i Sverige så dröjer det nog innan vi får höra sjysst trummande. Tänk om det kunde låta som i Brasilien på läktarna? Har inte hört hur det låter hos er men ni verkar vara på god väg iaf.....
Knylan: håller med dig !! sången ska komma först kanske med trummor som komplement.
Men jag har genom åren blivit anti till trummor på läktaren, eftersom i flera bortaklackar (ofta bestående av 10-20 halventusiastiska fans) bara stått och bankat helt monotont utan någon som helst fantasi.
Men används trummorna , som du säger, i kombination med en stor klack är det helt ok!
Min absoluta åsikt är definitivt en klack utan trummor
Trummor kunde vara ett roligt och pådrivande inslag på läktaren, om de användes på rätt sätt. Tyvärr är det, som många redan påpekat, alltför ofta bara ett trist enformigt dunkande snarare än en medryckande rytm. Det finns en anledning till att jag inte vill ha ståplats hemma i gavlerinken t ex, förutom att jag får ont i ryggen då förstås. ;)
Man kan ju har regler för hur trumman får användas istället för att förbjuda den. Man kan t ex låta trumman och den som slår på den stå mitt i klacken. Då kan ju omöjligt någon utanför klacken störas så pass mycket av ljudet????
Om det är nånting som skall förbjudas så är det den överdrivet höga discomusiken eller speakrarna som gapar överdrivet högt. På dessa två punkter så ligger ju Djurgården bra till. Det vore kanske bättre om DIF såg till sitt eget hus innan de började klanka på andra?
Mygel: Det kanske finns en anledning till att ni i Rögle inte använder trummor och tutor? Ni har nu spelat i gärdsgårdsserien i snart tio år. Ni har spelat i väldigt små hallar, och i dessa hallar behövs inga tutor eller trummor för att skapa stämning. Det är lite skillnad i stora hallar som Scandinavium, Globen, Löfbergs Lila o Kinnarps. Kort sagt, det kanske är lite skillnad även när det gäller supporterkulturen mellan elitserien o gärdsgårdsserierna???
anders: man kan skapa stämning på stora arenor även utan trummor. när rögleklaken var i hovet mot aik lyckades vi att skapa en bra stämning även utan trummor. fast än att hovet är mindre än globen så måste den väl ändå ses som än "stor" arena och trummor skapar inte stämning vilken fjola som hels kan slå på en truma
Klart man kan skapa stämning ändå i större arenor, men din jämförese mellan Globen och Hovet köper jag inte. Hovet är byggd på ett helt annat sätt vilket i sig skapar betydligt bättre förutsättningar för stämning. I Globen försvinenr all tillstymmelse till ställning rätt upp i "bollen-delen". Hoppas verkligen DIF-supportrarna får som de vill så matcherna förläggs till Hovet istället. Hovet är en riktig hockey-arena, dessutom en klassiker!
fritte rbk: Ovanligt puckat! Jag vet nämligen en jävla massa ställen musikinstrument kan göra nytta, "kommunala musikskolan", vad menar du? En stödjande rytm från en trumma kan få både blyger och dryger att lufta strupen.
orion: Det tragiska är att blyger och drygers röster då allt som ofta oxå dränks i ljudet av trumman, tyvärr. Det enda som hörs är sen är ett långt och tråkigt trummande, som inte gör ett dugg för att lyfta fram just DITT lag på rinken.
orion: Det var inte meningen att trampa på ömma fötter med mitt uttryck "kommunala musikskolan". Vad jag menar är att trummorna inte får (enl.mitt tycke ) vara det dominanta under en hockeymatch.
Absolut inget ont om de kommunala musikskolorna runt om i Svea rike.
Frasse99: Du går till överdrift. Kanske för att jag gick lite till överdrift med fioler.. Ljudet från rinken hörs väl om det hörs... Vi har uppenbarligen olika referensramar med vad som avses med trummande... Trumman kan användas som i Timrås fall där den inte alls på långa vägar är det enda som hörs. Läktarkulturen är en del av matchen anser jag. Pajas Peter var det någon som refererade till utan att komma ihåg vad legenden hette. Han var en del av Globens läktarkultur. Men, du skall även veta som Sthlm:are at det diskuterats ny arena i Sthlm som ska bli mer ishockeypublikvänlig. Vi ser väl hur det går med den saken. F.d förbundskaptenen utreder.
Mygel m.fl: Timrås trumma dränker ingen klack, och det är den enda jag kan svara för. Den bygger och stöttar, lite som en dirigent för en kör. Utan den skulle Timråklacken låta, men mindre och mer ostrukturerat.
Förstår er som blir irriterade över att dom förbjudit trummor men jag är tacksam. Helt okej om trumman inte missbrukas men vissa gör tyvärr det. Jobbigt att kolla en match där trumman används från början till start som om dom skulle vara några jävla duracell-kaniner.
marcus Eriksson: Men i kväll kommer den antagligen att hamras på i samma takt i 60 min i vilket fall eftersom Hockeyligan kräver att DIF häver förbudet. Var det någon som snackade något om kommuniststat e.dyl. tidigare? Att inte få bestämma i sitt eget hus är absurt.
Lunkster: Det tror jag inte, vad skulle det vara för nytta med det? Däremot att förhindra en störande trumma är väl inte konstigare än att förhindra de störande båttutorna, som alla verkar rörande överrens om att de inte hör hemma på en hockeyarena?
scim: Störande bortasupporters är redan förbjudna, liksom störande hemmasupporters. Och i mitt hus har jag fler regler än så, folk jag inte känner som har trummor med sig kommer inte in, vare sig de är Djurgårdare eller inte.
Lunkster: fantastiskt vad konstruktiv denna tråden blivit!! Kanske dax att stänga den innan någon föreslår att man inte får hålla på något lag. "förbjuda motståndartrjöjor" wow!!!!
fritte rbk: Det var en retorisk fråga... som verkar uppnå sitt syfte med råge... men visst... låt oss lägga diskussionmöjligheten åt sida och inte uttala oss om våra åsikter angående bestämmelser i olika ishallar. Själv har jag upplevt brasiliansk fotboll på plats i Brasilien... där skulle inte ens denna diskussion uppkomma.... fast å andra sidan finns kompletta sambaorkestrar på läktarna... *Utbrister i ett "wow" som föregår ytterligare reaktioner*
scim: Vafaan är det här egentligen. Vill ni har tyst o lugn o ro. Gå o se golf eller tennis då. Är så löjligt det här att inte publiken får väsnas. Jävla gnällkärringar är vad ni är!!!
anders: Väsnas är ok, ingen har väl sagt något annat? Men om du inte tycker att det bör finnas några gränser så tar jag mer än gärna med mig mitt bärbara flyglarm och sätter mig på stolen bredvid dig nästa gång du går på hockey så får vi se om du ändrar uppfattning efter det eller inte.
anders: Publiken skall väsnas. Men frågan är om man skall ha hjälpmedel eller inte för att skapa ljud i hallen. Jag har min bestämda uppfattning att hjälpmedel inte hör hemma på hockeyarenorna. En fotbollsarena i Sverige förstår jag helt klart eftersom det krävs en del ljud där för att nå upp till några högre ljudnivåer. Men inomhus, som i en ishall, så har publiken själva konstruktionen till sin fördel. Inte behöver en bra klack några trummor, tutor, visselpipor etc etc för att skapa bra tryck.
Gone: Det var väl en jävla jämförelse. Trummor är inget problem, jag har ALDRIG störts av dom på hockey. Däremot så hör inte tutor hemma på hockey eller någon inomhussport!
Barota har trummat i HV i arton år. Jävligt märkligt att det inte har gnällts i "Fjollträsk" innan???
Mygel: I mindre hallar som t ex Malmö Isstadion eller Ängelsholms Ishall så kan jag förstå att trummor inte behövs. Men jag tror nog att de behövs i större hallar som Globen, Hovet, Scandinavium,Scaniarinken, Gavlerinken, Kinnarps eller Löfbergs Lila!
Trummor har aldrig varit omtyckta i huvudstaden ! Även om DU inte stör di på dem finns det åtskilligt med andra människor som gör det. Att Barota som den eldsjäl han är har använt sin trumma i 18 år är väl i sig berömvärt men precis som andra har skrivit här tycker jag inte att trumman hör hemma i en idrotts hall.
Frasse99: Faktum är ju att det inte var DIF-klacken som gnällde utan era flitiga slipsnissar. Snart är väl hela djurgårdspubliken slipsnissar. Det är väl bara en tidsfråga innan klacken helt gått över till fotbollen???
anders: Vad pratar du om ? Oavsett om man klär sig i kostym eller matchkläder är man supporter när man bevittnar en match. Förstår inte vart du vill komma med den här diskussionen.
Det är ruskigt dåligt av DIF att förbjuda trummor på läktaren! Det är bara för att DIF har inga trummor och inga suppoters heller för den delen om jag skulle få ett par ord med DIF:s Styrselse skulle jag säga ett par sanningens ord!!!!
Mäktigt! Jag fick rysningar när de skrek "Stå upp om du älskar DIF" och jag mindes tillbaka till när jag var i Globen och såg DIF ta SM-guld. Synd för DIF bara att deras klack föredrar fotboll...
Dragan 2k: Japp, det var s*tan vilket drag det verkade vara på Hovet. När man känner det så pass i tv-soffan, då ÄR det fanimej bra. Är det inte dags att skrota Globen nu ;-)
Jonas: Det har snackats en del om att flytta flera matcher till Hovet, vi får väl se hur det blir. Annars kan man ju hoppas att Isaksson och Källström försvinner till utlandet för då åker väl fotbollslaget ur... ;)
Jonas: Verkade vara bra drag på Hovet ikväll mot HV. Men ändå var det inte fullsatt??? I en avgörande SM-kvart??? Det visar väl än mer att hockeyn är nästintill död i Stockholm eller???