Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Bra värdegrunden i föreningen?

« · 1623967 · » Till forumet

Sv: Bra värdegrunden i föreningen?

Tom: När man skriver "Sen att det är forsbergs förtjänst? Snälla, visst blev det rätt motbevisat när han två år i rad misslyckades med att ta sm-guld (med shl:s klart bästa trupp då också) och i modo förra året där de hade extremt lovande junisar men resultatet följde inte med..."

Trots SHLs klart bästa trupp... Det hade man absolut inte och när säsongen började var det ingen som rankade SAIK som bäst. Man var riktigt bra under säsongen i och med att laget utvecklades, men det är en helt annan sak. Man hade alltså LÅNGT ifrån den bästa truppen att börja med, utan snarare kan den bra truppen förklaras med att spelarna utvecklades ordentligt. SAIK var förresten förra säsongen inte lika dominanta som man var då Anders sparkades statistiskt sätt. Nu är det upp till bevis för Wallsson och hans gäng då man tappat de ledande spelarna som byggt laget. Lyckas man nu har man gjort det väldigt bra. Låt vara att man tillsammans med Växjö har mest pengar att lägga på spelare, men det är inte så lätt att få ihop det i alla fall.

Till A Forsbergs fösvar så hade Modo en spelarbudget på drygt hälften av Skellefteås och dessutom väldigt mycket lägre än exempelvis Samuelsson hade före honom. Vi Modo-iter är väldigt nöjda med förra säsongen baserat på de förutsättningarna, samt att de på förhand tre dyraste förvärven (som Anders var oskyldig till) misslyckades.

Den stora anledningen till allt tjafs kring Skellefteå är att deras fans nog är de minst ödmjuka jag varit med om. Inte ens Brynäs eller Färjestads fans brukar vara i närheten av så styva i korken när de vunnit, utan det är något speciellt med Schtan.

Sedan kan man diskutera det där kring att uteveckla spelare. Man är bra på att göra spelarna till goda SHL-spelare, men hittills har man inte fått fram en enda spelare de senaste åren som är bättre än medioker i NHL. Inte en enda.

M.Lemiux: det är lugnt. Nej jag tror inte att du har set däremot den riktiga sven. Läs bara hans senaste inlägg i luleåtråden. Ett a4 proppfullt av hån och smutskastning. Löjligt och synd som sagt då hans skrivkunskaper är excellent.

Tom:

Jag skrev att ni tagit ett mer SM-guld än oss de senaste 30 åren, viket stämmer...ert första tog ni för 36 år sedan, alltså behövdes ingen rättelse, men tack ändå :) ....sedan kan jag blandat ihop ditt och nått av Sewage gallinnehållsinlägg då ni skickat samtidigt så my bad i sånna fall....sen tycker jag iaf att inte har Sewage så många rätt om SKAIK heller, men det är inte många rätt över huvudtaget där så.....vad du än tror har jag inget emot laget SKAIK vilket jag också redovisat i tidigare inlägg....

M.Lemiux: mitt inlägg om 2 sm-guld mer än er var riktat till ditt tidigare inlägg där du skrev att vi hade 1 fler än er. Inte menat som hån, bara en rättelse.

M.Lemiux: sen på tal om hån "klinkar banjo på kvällarna". Hört talas om sten i glashus?

M.Lemiux: i övrigt om "sven sewage" skrev jag väl rätt tydligt att han inte blir som er motsvarighet. Men den fakta han skriver om aik har då stämt allafall. Dock håller jag med om att även han hånar i onödan, precis som eran motsvarighet. Vilket jag tycker är låg nivå.

M.Lemiux: vad har jag skrivit för hån mot luleå? Försöker vara saklig och skriva saker som är fakta. Ursäkta om något uppfattats som hån.

M.Lemiux:

Jag tror nog inte att vi är samma person. 

Vi är väldigt stolta över att nyligen ha tagit två stycken SM-guld i överlägsen stil, det ena guldet bevittnade ni. Jag skulle inte säga att ni bevittnade det på nära håll eftersom ni var så extremt långt borta, men ni såg i alla fall hur det gick till och hur man ska spela sporten hockey. Detta med ett lag där majoriteten kommer ur egna led, vilket är ovanligt i den moderna hockeyn. Det är vi också stolta över. Sen har nu laget till stora delar splittrats pga att våra killar söker sig till NHL och storklubbarna i KHL, men det är vi också stolta över.

Vi är stolta över alla dessa saker. Ni får gärna ondgöra er över dessa faktum, små missundsamma avundsjuka människor som ni verkar vara, ni verkar drivas mer av våra kortsiktiga spelartapp än era egna sportsliga, ekonomiska och hockeykulturmässiga misslyckanden.

Ett litet tips vore att fokusera lite mer på era egna långsiktiga misslyckanden än våra kortsiktiga farthinder, det finns snart 12 stycken övriga lag i SHL och det fungerar inte bara att blint stirra på våra motgångar och skratta åt dem. Det går inte att bara tokköpa in rejects från vår förening och inte försöka utbilda egna spelare. Man får liksom ingen bonus bara för att varenda snubbe från J-18 upp till a-laget är invärvad, och att a-laget inte har tillstymmelsen till eget spel samt att det blir tidigt sommarlov varenda gång slutspelet drar igång. Fokusera på dessa saker istället för att titta på oss hela tiden. Vi är en klubb i ständig utveckling och förändring och så länge ni inte har en egen strategi eller ide kommer vi för evigt att titta på er i backspegeln.

Tom:

Att du tycker Sewage har kunskap bevisar nog vad jag misstänkt att ni antingen är samma person med två alias eller så är ni två närstående kompisar som klinkar på banjo tillsammans på kvällarna för era inlägg är ganska snarlika med mkt osanningar och hån mot Luleå, men det får ju stå för dig(eller er??) för tycker du/ni att riktiga Sven bara pissar på dig/er så är ju dina/era inlägg 10ggr värre med ingen gnutta sanning eller ödmjukhet alls men med ett bevisat djupt rotat hat, av nån anledning (avundsjuka kanske?)

Och till ditt sista inlägg Tom säger jag....OCH??? Färjestad har 6 SM-tecken mer än er, Brynäs 10 mer än er och Djurgården 13 mer än er....Vart vill jag komma?? Som jag skrev tidigare...OCH? Som jag skrev tidigare så får man inte SM-guld, man förtjänar dom. Alltså har Skaik vart förtjänta med 2 SM-tecken mer än Luleå, det tar jag inte ifrån...ser du viss skillnad på ödmjukhet??

Om du försökte va provokativ så bevisar det bara ytterligare misstanken om Sewage och Tom, dvs samma person.

Redigerad kommentar

M.Lemiux: förövrigt har vi 2 sm-guld mer än er.

M.Lemiux: Ja, aik har varit bra på att utveckla junisar som kommit utifrån till hg. Det du utelämnar är de sim spelat sen barnsben (men har annan moderklubb där de liirade typ björnligan ex arvidsson, granberg som flyttade hit nör han var 12 osv osv), vill du kalla dem "köpespelare" så visst.

Sen att det är forsbergs förtjänst? Snälla, visst blev det rätt motbevisat när han två år i rad misslyckades med att ta sm-guld (med shl:s klart bästa trupp då också) och i modo förra året där de hade extremt lovande junisar men resultatet följde inte med... Med det inte sagt att han är en usel coach men hade du sett aiks matcher lovar jag att även du sett att spelet blivit bättre med wallson. Sen att han gav junisar chansen? Visst men det du inte nämner är att de redan då hade fostrats i minst 3 år innan.

Så enligt dig är alla lag i shl köpelag? Ännu en gång, hur du än räknar "egna produkter" de senaste 5 åren så lovar jag dig att aik ligger i topp.

Jadu vill du inte inse att sven har det tycker jag även du är rätt enögd. Är rätt säker på att han resonerade när vi gick upp "kul med att norrlandslag. Dessutom ännu bättre att vi får fina derbyn där vi lär vinna de flesta". När vi sen gick om och förbi så blev det nog för mycket för sven så han var tvungen att skylla på en "pensionär" får att få spy ut sin avundsjuka. Men kom igen? Vilken normalt funtad kan dedikera sitt liv pga en idiotisk pensionär?

Sen grejen med att vi slår oss för bröstet pga egna produkter. Ja det gör vi. Dock har du mfl skapat en sanning om att vi säger att ex jimmie ericsson är egen, vilket jag själv aldrig hört eller sett nån skriva.

Sen är det ju en svår fråga med "köpespelare" som skapat våra framgångar som du skriver. Jag vill ändå hävda att ex rundblad är en produkt av aik då han kom hit som junis och var vid det tillfället inte landslagsmässig men efter juntiden var högsta shl-klass.

Jocke L är ett annat ex. Enligt mig främst modos förtjänst men skellefteå aik som moderklubb. I svens "räknesätt" av köpespelare så verkar det som han bara räknar de med moderklubb som egen produkt. Dock gör han undantagsfall på ex jocke där han hävdar att det är modos "spelare" . Varför? Jo för att sprida skitsnack. Så hans så kallade fakta är ganska kraftigt vinklat till aiks nackdel men som sagt tror jag du mfl inte bryr sig så mycket om att granska itan köper "nestorns" ord.

Spelare från egna länet? Vad spelar de förr roll ifall man aldrig satt sin fot i Luleå före A-laget? Till skillnad från Luleås "egna län" spelare har faktiskt ALLA "egna län" spelare i Skellefteå spelat antingen jun-hockey eller pojkhockey i klubben som så "Swen Sewage" redan påvisat (erik andersson undantagsfall vad jag kommer på).

Angående "swen sevage" så tycker jag i hans inlägg, faktiskt har en del kundskap. Även om jag inte hoppas att han blir som eran "motsvarighet"

Sven Sewage:

Du har alla häster på grönbete och inte hemma i stallet käre "Sven", bevisligen....men, avundsjukan och bitterheten verkar lysa igenom.

Men du ska vara lite glad nu när Skellefteå produkterna Widing och Lehtonen kommer "hem" ;)

M.Lemiux:

Alltså helt allvarligt, Tomas Holmström från Piteå spelade 2!!! hela säsonger i köpelaget Luleå innan han drog till NHL. Jag gillade verkligen honom som spelare, men han är ju faktiskt de facto mindre en  Luleåprodukt än vad en spelare som Oscar Möller är en Skellefteåprodukt.

Även Mattias Öhlund kom till Luleå från Piteå, och även han gjorde 2!!! säsonger innan han drog vidare.

Båda dessa killar är flera nivåer över våra killar i NHL ska dock nämnas, men jag har mycket mycket svårt att tro att dessa två säsonger i Luleå har så mycket med deras framgångsrika karriärer att göra. Där kan däremot Piteå ta åt sig äran.

Det förstärker bara min argumentation att Luleå verkligen är en köpeförening med noll traditioner att fostra egna spelare. Om man nu skulle behöva argumentera för något sådant allmängods till kunskap som varenda hockeyintresserad snubbe redan vet om. Om någon inte vet om sådana basic fakta är det bara att gå in på Wikipedia (eller eliteprospects) och ta reda på sanningen.

Redigerad kommentar

Sven Sewage:Spelare som Luleå utvecklat skrev jag inte från Luleå(förutom Anders Nilsson), eftersom du skrev att Luleå hade aldrig utvecklat spelare till NHL så gav jag svar på tal.

Forssell och Lindström må va från just Schtaaan, men det är inte Schtaaan som utvecklat dom till färdig produkt. Sen är Forssell en typ av spelare som du hatar, en gnetare med andra ord.

M.Lemiux:

Du är på riktigt inte så smart. Du snackar i ett inlägg om att "scouta juniorer från andra lag runtom i Sverige", sen påstår du att två stycken spelare från Piteå (där den ene spelat i Boden) är från Luleå?

Jag skrev dessutom om era inköpta utländska spelare.

Erik Forssell, Joakim Lindström och en mängd andra duktiga spelare är från Skellefteå. Jag kan däremot inte komma på någon annan bra spelare än Anders Nilsson som är från Luleå, även fast Anders Nilsson är en mycket duktig spelare.

M.Lemiux:

Asså, det är egentligen löjligt att ens nämna våra två föreningar i samma andetag. Ett jättemisstag, en tankevurpa, ett hån mot sporten ishockey.

Vi är Skellefteå AIK, hockeysveriges just nu ledande lag med fyra raka SM-finaler, klubben som lirar en vacker sovjetisk offensiv kreativ hockey. Vi matar dessutom ut talanger på löpande band ur guldgruvan till juniorverksamhet.

Ni är Luleå hockey, den onda föreningen där allt handlar om att köpa in 0-0 dyrkande gnethockeyrobotar som diggar sargutdunkarmedley.

Sven Sewage:Tja...Tomas Holmström, Mattias Öhlund och Anders Nilsson är några exempel på spelare som Luleå utvecklat som lyckats betydligt bättre än dom du nämner....vet inte om jag egenkligen är så....avundsjuk...

Sven Sewage:Joakim Lindström (MoDo), Tim Erixon(Skellefteå), Erik Forssell (Björklöven), alltså dom klubbar som utvecklat dessa spelare från junislaget till färdig produkt.

M.Lemiux:

Det har inte gått spikrakt upp för våra killar i NHL, även om dessa fortfarande har stora möjligheter att utvecklas. Det kan du gotta dig över.

Det kanske får dig att må bättre över att ni själva har hela noll stycken spelare i nordamerika, samt att de enda två gångerna ni tagit er förbi kvartsfinal sedan 2001 blev det storsmisk på lillstjärten 2 gånger i rad mot oss! Ett helt otroligt facit när man tänker efter, man förstår faktiskt skammen och avundsjukan ni känner.

M.Lemiux:

Jamen du har rätt. Abbots och Skrbek är lika mycket fostrade i Luleå som Joakim Lindström, Tim Erixon och Erik Forssell är fostrade i Skellefteå. My Bad!

Sven Sewage:Sen...hur bra har det gått för "Skellefteå" (jag betonar "Skellefteå") grabbarna i Nordamerika??? Eller rättare sagt AHL, ECHL och dom stora ligorna.

Sven Sewage:Det är ju inte att pissa på nån klubbs märke, eftersom det är ju just köpespelare viket än en gång de flesta lags stjärnor består av, inget hån utan ren sanning vilket t.ex Knegare förstår, jag kallar ju inte ex. bröderna Abbot eller Robin Jonsson eller Skrbek för egna produkter utan den dagen dom lämnar är det just köpespelare som lämnar, bara sanning.

Sen tror jag inte direkt att t.ex Knegare och No mercy att det är kul med den riktige Svens alla inlägg om Skaik, men dom bryr nog sig inte bara eftersom det finns mkt sanningen i dem och inte bara skitprat och osann Galla som i typ dina, Sven-kopian....dina inlägg verkar dock stinka betydligt mer bitterhet, ilska, avundsjuka och lögn än någon annans på detta forum.

Nöff said

I årets laguppställning ser jag Burström, A Lindholm, A Lundberg, M Pettersson, Arvidsson, Forssell, P Lindholm, M Lundberg och A Pettersson från Skellefteå. Nio stycken spelare från Skellefteå. Utöver detta har norrlänningarna Aho, Edström, Holmström, Lindgren och Sundqvist utbildats och fostrats i juniorlaget, 5 st spelare. Vilket annan elitserielag kan stoltsera med en liknande lokal föranking och spelarutbildning? 

I Nordamerika har vi Skelleftegrabbarna Erixon, Larsson, Lindberg, Lindström, Alm, samt juniorfostrade norrlänningarna Granberg, Karlsson, Rundblad.

Hur många spelare från Luleå eller deras juniorlag ser vi i nordamerika? Noll stycken.

Det skiljer ju tamefan ännu mer än 4-0 i matcher 12-3 i målskillnad i förmågan att fostra och utbilda spelare. Det är därför hjonet avundsjukt och maniskt matar ut hatinlägg som är såååå sega att läsa, Osthyveln, Smörgåsen och Hästen blahblahblah orkar bara inte.

Alltså, i Luleås laguppställning ser jag tre stycken spelare från den egna komunen. Savalahti med ett äkta Luleåefternamn, trampa vatten-Fabricius samt Per Ledin, elitseriens mest hatade och osportsligaste spelare, på riktigt en skam som ingen normal person skulle vara stolt över.

Utöver detta ser jag ett par andra klassens norrbottningar som ej tog plats i norrbottens stolthets juniorlag, Skellefteå AIK. Oskarsson och Mannberg. Sen några inköpta barn från diverse länder.

Spelare hämtade från Skellefteå AIK eller med bakgrund i Skellefteå AIK: Lundqvist, Sandström, Bryggman, Forsberg och Wallmark + betydligt fler i juniorlagen. Alltså på riktigt lika många spelare från vår fina förening än ur sin egen köpeförening som ej klarar att utbilda eller fostra egna spelare. Direkt pinsamt! Hur kan snubben hata föreningen med anor som hjälper till att fostra hockeyspelare som de senare kan köpa in? Som att hata handen som föder dem.

M.Lemiux:

Det som skiljer mig litegrann från Knegare och No Mercy är att jag inte tycker att det är speciellt kul, eller normalt, att det sitter en massa 0-0 dyrkarhjon kallar våra killar som nu lämnar för köpespelare och pissar på vårt klubbmärke. Alltså ni hjon som diggar ett lag som har haft en handfull egna spelare under ett decennium. Knegare tycker att det är jätteroligt och bra att hjonet sitter där och matar ut sina långa hatfyllda, avundsjuka och lögnaktiga inlägg där vi som förening hånas för att vi får betala framgångens pris. Det är journalisten Fahlmans fel, och Sten-Georg som skrev retliga inlägg på Svenska Fans två år sedan.

Hahaha, de vann guld två år i rad och spelarna drar till Nordamerika och topplagen i KHL och deras talanger draftas på löpande band!  Hahaha, vi har tagit oss vidare från kvarten två gånger sedan 2001 och då blev det båda gångerna storsmisk mot Skellefteå AIK, hahahaha oooj vad kul! Hahaha, all framgång berodde på Anders Forsberg som vi tidigare hånade fast nu blev han bäst i världen för det såg vi i MoDo i vintras! Hahaha, alla spelare som är födda i Skellefteå kommun och fostrade i klubben är nu köpespelare, medan vi själv bara haft finnar, Skåningar, smålänningar och inköpta legoknektar från random land i 10 års tid! Hahaha, de vann bara SM-guld för de andra lagen var dåliga, att de är rankade etta i hela Europa är bara tur!

Alltså, ditt inlägg verkligen dryper av avundsjuka, jag förstår hur tungt det måste vara att hålla på ett så tråkigt, värdelöst och meningslöst lag som Luleå, det enda som kan få er att må bra är andras olycka, det är inte direkt så att ni kommer att nå någon egen framgång inom den närmaste tiden, och därför håller ni på sådär.

"vart duktiga på att scouta junisar runt om i landet" skriver du. Har du någon självinsikt överhuvudtaget? Alltså ta och kika på Skellefteå AIKs laguppställningar de senare åren och kika på spelarnas födelsekommun. Kika sedan på elitseriens största köpeförening Luleås lagupställningar under dessa år, en skam för norrbottenshockeyn, verkligen! Eller varför sluta där, ta och kika på Luleås laguppställning de senaste 100 åren, eller förlåt ni har ju ingen historia, jag menar ta och kika på Luleås laguppställning de senaste 30 åren, så upptäcker du nog fort att det knapps funnits en spelare från Luleå kommun i laget. Alltså tvingades ni spela med egna spelare skulle fastnat i div 1 och torskat mot lokalkonkurrenterna Boden, Kiruna och Piteå som bidragit mycket mycket mer med traditioner och spelare genom åren än er egen lilla köpeförening utan anor, eget spel och egna spelare. 

Mvh Sven Sewage, ogillar skägg, på spåret, Hedman och gnetig hockey

Tom:Skaik har vart duktiga på att ta till sig junisar runt om i landet och utvecklat dom, och mkt är just Forsbergs förtjänst som var duktig på att ge dessa förtroende och chans att utvecklas, kom igen Tompa det var faktiskt en komplimang. Sen är det ju sant att de flesta lag bestårav köpespelare, bland annat Skaik och definitivt Luleå, det har jag aldrig förnekat. Liksom alla lag i t.ex NHL...skulle alla lag vara moraliska och slå sig på bröstet och lita enbart på deras produkter skulle det laget inte klara sig bra alls.

Sen är jag rätt säker på att den riktige Sven har nått mindervärdighets komplex mot Skaik, varför då??? Finns betydligt mer framgångsrika klubbar i Elitserien än Skaik, är det några man ska ha mindrevärdighetskomplex mot är det typ Färjestad eller Brynäs, men i min mening är det att framgångar förtjänar man via kloka förvärv och bra tillvaratagande av duktiga junisar. I min mening är då Luleå ett mer framgångrikt lag än Skaik de senaste 30 åren även om nu Skaik har ett SM-Guld mer, vilket jag personligen själv tycker är mer kul än att nån av dom vanliga klubbarna som t.ex Färjestad och HV tar det vilket det sett ut den senaste tiden. Men det som irriterar mig lite är att en del enögingar menar att framgången beror på alla "Skellefteå" grabbar med värdegrund (min förre chef var en sådan) men sanningen är ju att det är köpespelare som vunnit era framgångar de senaste åren och det är förvisso inget fel med det då de flesta lag idag består av just köpespelare.

Jag köper inte hans argument med hull och hår, då det presenteras fakta bakom inläggen är det ganska sant, eller hur. Sedan varför han skriver så mkt om Schtaaan?? Tja, det beror på enligt han att han är less på Skaik cykloperna och presenterar verkligheten, för att vad jag tror, reta dessa och du och Mr Sewage har du träffats ganska bra tycker jag, vilket kanske bevisar enögdheten medan andra inte bryr sig så hårt. Sen kan ju jag personligen själv tycka att det kanske blir lite väl mkt om just Skaik han skriver om, men det är ju upp till honom och då det inte är bara galla och skitsnack han presenterar så är det väl lungt.

Sen om man räknar spelare från egna länet så har Luleå i dagsläget 11 norrbottningar och 3 västerbottningar, medans Skaik har 11 västerbottnnigar och 4 norrbottningar, så det är jämna lika, mer eller mindre.

Sen är journalisten med stort F en mkt stor idiot vilket inte många med lite vett kan sympatisera med, det gjorde inte ens min enögde fd chef faktiskt.

Sen Mr Sewage...tja, han är ett kapitel i sig, eller vad tycker du Tompa???

M.Lemiux: riktiga sven är helt klart bra på skriva men är det någon som är enögd är det väl han? Enligt han är ju allt "skeåhuliganernas fel" och "fahlmans fel". Luleåfansen har aldrig "hatat" i hans värld. Så enögd tror jag faktiskt bara han av er luleåfans är. Finns självklart lika goda kålsupare på båda sidor.

Sen angående juniorer verkar även du tro på hans dravvel. Vilka junisar har anders forsberg scoutat och
"Värvat" ?. Kan meddela till dig att alla sven skriver om har de flesta spelat i aik sen barnsben (dock ej alltid moderklubb då många börjat björnligan i sin "by"). Sen finns det givetvis även dom som sökt till hg från andra kommuner och blivit a-lags spelare. Men vilken klubb gör inte det? Hur du än räknar "egna produkter" kan jag garantera dig att aik ligger i topp på att få fram a-lags spelare.

Nej som sagt, sven verkar vara en utmärkt skribent. Dock verkar du, med flera, köpa hans skriverier med hull och hår och se honom som nån sorts guru. Tycker det är väldigt synd att som han säger "en oensionär från stan har skrivit skit om oss i flera år, därför ska jag ge igen". Jag menar hallå? Nivån? Jag antar att han är äldre än 6 år och är därmed diskvalificerad från argumentet "men ni då".

Karln verkar ha ett fruktansvärt mindervärdeskomplex mot oss. Skulle han använda sina skrivkunskaper till att skriva om luleå så skulle ni troligtvis ha en av sveriges bästa skribenter.

Sven Sewage:Hehe, dina försök att efterlikna den riktige Sven, som har 10ggr bättre verkligenhets uppfattning skiter sig ganska radikalt, bara så du vet....det liknar mer ett Cyklop Skaik fans inlägg från din sida(ja, du verkar tillhöra dom totalt enögda) och du verkar totalt ha glömt ödmjukhet och att Skaik har av dom senate 30 säsongerna lirat typ 12 i högsta serien vilket fyra av dom under 80-talet var man strykgäng. Dom resterande 18 säsongerna har ni i många av dom stått i skuggan av ett annat forna storlag, nämligen Björklöven och mött andra hockey "storheter" i Div.1/allsvenskan.

Skaik har dom senaste säsongerna vart duktiga på att scouta junisar runt om i landet tagit dom till Schtaaan och lyckas utveckla dessa till duktiga spelare (mkt tack vare en viss Anders Forsberg) och att lyckats knyta till sig spelare som misslyckats i de stora ligorna men som med dagens Elitseriemått mätt väldigt duktiga och lägg där till Elitseriens totalt låga nivå och status iom att Sverige är totalt urlakat på våra bästa spelare som gått till NHL/KHL vilket har hjälpt till att Skaik vart så "dominanta" de senaste åren då konkuransen vart rätt låg. Men nu har verkligenheten kommit till Skaik också och framgångens pris är så att alla era ledande köpespelare stuckit till andra ligor när lite mer stålar erbjudits och i dagsläget ser jag inte ens hur Skaik ska klara slutspel nästa säsong....men Bästigaste LasseJ kanske kan hitta några guldkorn innan det drar igång, det visar sig.

Jag sitter och funderar hur uppskattad du egentligen är bland de mer riktiga Skaikarna som t.ex Knegare och No mercy på detta forum...inte alls, tror jag....

Riktigt skönt att fusk-Brasilien nu är ute ur VM. I vanliga fall önskar man som fotbollsälskare Brasilien all lycka pga den trevliga offensiva kreativa fotbollen de spelar, världsfotbollens svar på Skellefteå AIK. Men i detta VM har det mesta handlat om mutade domare, filmningar, fult spel och tur. Tråkigt, och sen ett rätt så defensivt spel också som grädde på moset, och då blir det svårt att känna sympati för Brasilien.

Matchen igår gav riktiga "Skellefteå AIK mot Luleå i slutspel"-vibbar. Brasiliens fans hade målat flaggan i fejjan, de patriotiska tidningarna hade inför matchen målat upp några orealistiska önskescenarion, hela arenan, ja hela nationen trodde på final, spelarna bröstade upp sig. Men redan efter ett par minuters spel såg man vart det barkade, motståndaren var 1, 2, 3, 4 nummer större, och det handlade om en total utskåpning på alla plan från första till sista minut.

Nog undrar man litegrann vad Scolari hade för teamtalk efter första halvlek? Ungefär så här tror jag:

"Gubbar, vi ligger under med fem mål. Finalplatsen är körd. Vi måste nu gå ut och visa lite stolthet, nu spelar vi för vår HEDER! Gå nu ut och tokfilma varje gång vi kommer in i straffområdet, så kanske vi får ett tröstmål."

Jag såg alltså fyra försök till att filma till sig straffar i början av andra halvlek, och nog undrar man hur de tänkte där då matchen faktiskt redan var avgjord?

På samma sätt skulle det sedan ha vart roligt att lyssna in på någon av Rönkens teamtalks i någon av periodpauserna då vi vann 8(!!!) raka utklassningssegrar, någon av hans snack i de 16 periodpauserna. Spelarna sitter där med tomma blickar. Kropparna värker och det är tungt tungt tungt mentalt. Utgångsläget känns likt en boxare som bara hänger på repen utan att slå tillbaka utan bara går och väntar på nådastöten av en övermäktig motståndare. Rönken utbrister:

"Gubbar, det ska vara fem man i bisvärm mellan pucken och vårt mål. Dunka pucken sarg ut likt pucken vore en het potatis när ni får tag på den. Bytena ska max vara 10 sekunder. Framåt hoppas vi på ett flipperspel. Nu går vi ut och visar lite norrbottnisk kämpaanda!"

Tyvärr fanns det inga norrbottniska spelare i laget så ingen förstod det sista direktivet, alla de andra verkade dock ha gått in vilket var tur för dem fast otur för den svenska hockeypubliken.

Sven Sewage:

Som sagt Bruse Springstone. Och du.

Albert Hall:

"Sveriges bästa hockeyskribent"... hihihihihi, joooo den var rolig! Och sen har vi Per Ledin, Sveriges bästa hockeyspelare, och Osten Bergström, Sveriges bästa sportchef. hihihihi!

Jag tycker att det är jättebra att ni lyckas behålla humorn när ni så kapitalt misslyckats rent sportsligt de senaste 13-14 åren. Endast 2 gånger sedan 2001 har ni tagit er förbi kvartsfinalen, och då blev det båda gångerna dundersmisk mot oss där ni förlorade 4 raka matcher. Humor är underskattat som självläkande medicin.

"Det var Osthyveln och Falukorven som gjorde upp om det, men sen kom Schtaan och blahblahblah". Bra, och kul?

"Hjonet" jag refererar till en en snubbe med lite för mycket tid och lite för lite finess som sitter och matar ut 10,000 tecken per dag. Lider man precis som honom av att ha för mycket tid så skulle kan kunna tortera sig igenom en tredjedel av inläggen, där en procent handlar om hans eget lag och 99% om laget som ni åker på smisk emot om och om igen. Laget ni är så avundsjuka på att ni känner behov att värva in varenda reject ni kan lägga vantarna på. Sen kan ju ni sitta och gotta er över att vi utvecklar spelare och skickar talanger på löpande band till Nordamerika. Det känns trots allt lite roligare än att ha noll stycken egna spelare och tvingas reaköpa spelare från allsvenskan som gör en eller max två säsonger innan de drar vidare till en roligare förening.

Nu tror inte jag att Osten är sådär riktig hardcorerasist med uniform och stövlar och sådant, däremot vågar jag mig på en vild gissning att hans statement till åklagaren där formuleringen "Svinjävla regel" innegår låter lite som en efterhandskonstruktion i mina öron.

Albert Hall: Osten är oerhört het och det är rätt troligt att han skrikigt de där sakerna i stridens hetta. Jag känner en del personer som spelade i Elitserien många år och Osten har - och det är han knappast ensam om iofs - skrikigt en hel den idiotiska saker. Dock tror jag inte det var meningen att vara rasistiskt, utan det bara blev så...

Fahlman är en riktig idiot. Jag tror inte att han har någon personlig vendetta mot just Luleå, utan hans alster är precis lika extremfärgade oavsett vilken förening han för tillfället dissar. Killen är som hämtad från den sista färden.

Robertsson är väl världklass. När han kommenterar de som uttryckt sig negativt om honom efter SHLs genom tiderna mest patetiska presskonferens så säger han att han inte tar upp det i riksmedia, utan direkt med den det berör. Hade han bara följt den parollen hade han sluppit göra sig själv till åtlöje genom att ta upp kritiken direkt med Anders Forsberg istället för att på en presskonferens INFÖR RIKSMEDIA gå igång om sina kära gruvarbetare.

Sven Sewage:

Ha ha, vad dåligt att till och med härma namnet på Sveriges bästa hockeyskribent. :-) Jag får samma associationer som när jag var tvungen att uppleva "Bruse Springstone" på en bar i Bangkok.

Ungefär samma samma kvalitetsskillnad är det i inläggen ocså.

Sven Sewage:Nu tror jag att jag säger det för tredje gången, Osten försvarades av Schtaaan-fans som satt i direkt närhet vilket var en stor bidragande orsak att detta lades ner, samt att det sk äldre paret drog tillbaka sin historia ner det närmade sig rättegång, dom insåg att mened är ett allvarligt brott antar jag och Osten friades direkt helt rättvist.

Däremot din favoritreporter Fahlman har ljugit konstant om detta fall och mkt om Luleå och Luleå Hockey i allmänhet och skulle publicistklubben vetat om hela sanningen om detta (dom var egentligen inte helt insatta om hela historien, bara Fahlmans utsago) skulle det varit helt horribelt av dom att dela ut pris för en påhittad historia...och dom sk mordhoten...ja, så allvarliga kan dom inte vart då han tog en anmärknigsvärd kort time out (typ 5 dagar) för att gömma sig för dom hemska mordhotande Luleåsupportrarna som mkt riktigt inte gjorde nånting förutom att i fyllan en ringde ett samtal till honom och sa några väl valda ord.

Nu försvarar jag inte mordhot, men Fahlman har haft som huvudintresse att leverera skit om Luleå Hockey och denna lögnsaga mitt under brinnande slutspel (lägligt, kanske?) fick väl bägaren att rinna över för ett fåtal inbitna fans som i fyllen skrev lite väl hårda ord och en ringde upp honom vilket fick Fahlman en orsak att spela martyr och "smet" iväg till hemlig ort för att gömma sig i fem hela dagar från dessa hemska fans. Hade det verkligen vart nån kraft i dessa "mordhot" hade dom knappast glömts bort på fem dagar, eller hur.

Jag är 100% övertygad om att hade det varit vice versa, att nån idiot journalist från Luleå som suttit och spytt galla över Skaik år efter år (eller annan klubb i Elitserien för den delen) och sedan hittat på en sån här vidrig historia om LasseJ mitt i brinnande slutspel och sen dragit upp det i TV på Cmore hur vidrig LasseJ är så  skulle reaktionen (med all rätt) blitt detsamma från er. Det starkaste i denna historia var att Osten utan minsta tveksamhet ställde upp i Cmore och försvarade sig trots påhopp på påhopp av Fahlman i direktsändning....han såg dessutom lugn och sansad ut och kom med bra svar på tal och man förstod direkt att han var oskyldig till detta och dom sk säkra källor Fahlman hade drog sig tillbaka när det blev dags för rättegång och att Schtaaan-fans som suttit bredvid vittnade om att han inte sagt rasistiska saker om Hagos blev tillräckliga bevis för detta.

Men som sagt, behöver nog inte förklara mig....du är faktiskt en av få som försvarar Fahlman, alla Schtaaan-fans jag känner vill inte ens veta av honom och skäms för denna historia, vilket också du borde göra.

Och viket "hjon på denna sida" refererar du till??

M.Lemiux:

Jag var ej där och kan inte säga vad sanningen var. Det fanns inga bevis och ord stod mot ord och utredningen lades ner. Kanske skrek faktiskt Osten "Svinjävla regel" till Yared Hagos precis som Osten själv påstod? Jag tror däremot inte att vittnena stod i "maskopi" med Fahlman, eller att allt detta är något som Fahlman själv har hittat på då han inte var den förste att rapportera om detta. 

Det som man däremot 100% kan säga är sanning är att Fahlman blev hotad och trakasserad pga allt detta, och att "de duktiga och seriösa hockeyskribenterna" (som hjonet på denna sida skriver) blev polisanmälda och dömda för dessa hot då det nu fanns bevis, samt att Fahlman vann pris av Publicistklubben pga sin journalistiska gärning.

Sven Sewage:Jo, men nu visade det ju sig att det inte var sanningen Mupp-Fahlman publicerade trots att han påstod det och det äldre paret var Luleå-hatare och i maskopi med denne Fahlman, allt blev ju nerlagt då t.om Schtaaan-fans försvarade Osten, mer troligt att han skrek nå rasistiskt kan det inte bli. Det äldre paret drog tillbaka sin utsago också.

Nåväl, jag tycker att denna mörka ljugpublicering i Elitseriens historia inte ska dras upp nå mer och jag anklagar inte heller Skaik-fans för detta då det enbart var ett fåtal personer i maskopi med Luleåhataren Fahlman som drog upp detta och dessutom mitt i brinnande slutspel så denna lögn fick tillfälliga stora konsekvenser.

M.Lemiux:

Fahlman var inte ursprungskällan till detta, utan det rapporterades först på North Powers websida. Vittnena som anmälde det hela till polisen var ett äldre gift par som satt bredvid Osten på läktaren.

Ja åklagaren väckte ju inte åtal. Osten hade enligt egen utsago inte skrikigt något rasistiskt utan endast "svinjävla REGEL".

Jag kan inte säga vad sanningen var då jag inte var där. Kanske skrek osten "svinjävla regel" till Yared Hagos när han förstärkte en matchsituation som ledde till utvisining till Luleå, och åskådarna som anmälde Osten hörde fel? Det finns ingen ljud eller videoinspelning eller andra bevis, och då är det ord mot ord som gäller.

Hur Fahlman är som person eller människa kan jag inte utala mig om då jag inte känner eller har jobbat med honom, men inte förtjänar han dödshot och trakasserier efter sin journalistiska gärning som trots allt ledde till att han vann ett fint pris av publicistklubben. Ett pris som går ut på att man säger sanningen även fast man får utstå hot och trakasserier. Officiella skribenter på svenska fans blev sedan dömda i domstol för hot och trakasserier, killar som muppen här på hockeysnack kallar för seriösa och duktiga skribenter, det säger väl det mesta.

Sven Sewage:Sen visade det ju sig att Pucko Fahlmans angrepp på Osten (det var sportchef f.ö inte tränare) att han ropat rasistiska saker till Yared Hagos inte var sanna och att han hittat på allt. Osten försvarades t.om av Schtaaan-fans som satt bredvid, så tyvärr...

Sven Sewage: Men det är ändå INTE Publicistklubbens stora pris!!

Sven Sewage:

Sen tror jag nog att det är du som blandar ihop korten om vem "mannen med nicken" är. Det är inte jag som under flera års tid skrivit en massa obscena inlägg under andra skribenters alias, mordhotat folk, hånat handikappde barn och annat mysigt.

Knegare och Kula Shaker:

Vad står det på länken? Står det:
"Jonas Fahlman, sportjournalist på Västerbottens Folkblad, har tilldelats 2012 års pris till Anna Politkovskajas minne. Priset delades ut på Publicistklubben i Stockholm under måndagskvällen.

Han får priset med motiveringen: ”Yttrandefriheten gäller också på sportens arenor. Jonas Fahlman har försvarat det fria ordet trots hot och trakasserier.”

Jonas Fahlman hotades efter att ha avslöjat att Luleås tränare under en elitseriematch skrek rasistiska kommentarer till en spelare i motståndarlaget."

KulaShaker: Ute å cyklar...skojar du?  Man skulle fan tro att han valt att ställa upp i vätternrundan med en spinningcykel...

Redigerad kommentar

Sven Sewage Garderoben?!  Ja du Sven...eller snubben med "nicken" kanske man hellre ska skriva.  Man skulle nästan tro att det är Fahlman själv som sitter bakom nicket Sven Sevage...för en sak är säker även om jag själv är Skellefte AIK:are i själ och hjärta så har INTE Fahlman alla hästar i stallet.

Å apropå bokstavskombination så är det verkligen att kasta sten i glashus det du håller på med.  Om han vill skriva skit så får han väl göra det...finns inte speciellt mycket att göra åt det...å förresten...boende i Ume som Skellefte AIK:are så har man både hört å läst skit om oss genom tiderna så jag är van.

Dessutom så borde du vara kanske lite mer ödmjuk med tanke på att vi var utanför högsta serien i 16 lååånga år å nukommer ett år då det förmodligen kommer gå helvetiskt mycket tyngre då vi tappar 2 hela toppkedjor + kanske 3:e linan också.  Så med tanke på hur tuggar å hugger så efter denna säsong så får du krypa ner under den "sten" du kom upp ifrån.  Släpp det å vänta ut en välldans oviss silly season...

Sven Sewage: " vinnare av publicistklubbens stora pris"

Nu är du väl ute och cyklar ändå?,

Knegare:

Nu kan jag inte riktigt svara på varför du fortfarande är i garderoben Knegarn? Jonas Fahlman... vinnare av publicistklubbens stora pris och försvarare av det fria ordet. "Svinjävla regel"-gate. Mmmm, rasism, mordhot och annat myspys, det är grejer det! Och Fahlmans fel så klart, han hittade på allt så att han fick vinna journalistpriset!

www.journalisten.se/nyheter/publicistklubbens-pris-till-jonas-fahlman

Men det är klart, det är Sten-Georg och Fahlmans fel att det sitter en snubbe som lider av en bokstavskombination av det grövre slaget och dagligen matar ut spaltmeter efter spaltmeter och hatinlägg efter hatinlägg om Skellefteå AIK, och har så gjort under 5 års tid. Det är fullt logiskt?

Själv misstänker jag en kraftig mental störning (nu försöker jag inte göra mig lustig) kombinerat med på tok för mycket tid (arbetslös, sjukpensionär, inspärrad?) samt en underliggande sjuklig avundsjuka och missundsamhet. Det senare grundar sig i vår framgång med 4 raka SM-finaler, 2 raka SM-guld och fantastiska ekonomiska resultat samt grymma talangverksamhet. Först vände vi 0-2 till 4-2 i semin, sen defilerade vi med 4-0 i tidernas ojämnaste SM-final (i konkurrens med årets). Beakta sedan att dessa två utskåpningar är Luleås två största slutspelsframgångar sedan säsong 2000/2001 och det faktum att laget knappt har haft en spelare från den egna kommunen under ett decennium, så förstår man nästan att det kan brinna till i en instabil fanatisk person med tidigare beskrivna personliga problem.

Men du tror alltså att det beror på Fahlman och Sten-Georg? Men ta då och läs vad han skriver och fundera på mitt inlägg.

Mvh Sven Sewage - akademiker och supporter till Skellefteå AIK

Knegare:Okej....då kan det lika gärna vara en kort sejour i sånna fall.

M.Lemiux: Skulle inte tro det...Sven som är här misstänker jag att det bara är en komplexfylld sopa...

Knegare:Har vår ärade Sven fått en Schtaaan-tvilling ;) ?

Sven Sewage: Tyvärr så har vi en jävla massa "lik" i garderoben(ex. Fahlman)...plus att det är en snubbe som kallade sig Sten-Georg på Svenksafans som mer eller mindre bett om att det skrivs skit om oss på denna forumsite.  Förresten...du kanske vet vem sopan som drog ärade Sten och Georg i skiten med att vanära deras namn?

ante08:

jag trodde att hockeysnack endast handlade om att skitsnacka om andra lag? kanske borde man skriva jäääääättelåååånga skitsnackarinlägg, är det bra då?

Sven Sewage: Vad har det här med AIK att göra?

« · 1623967 · »