Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Dynastiernas dynastiförenings guldresa

« · 1852065 · » Till forumet

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
7603:
Tappen av både Burström/Aho verkar tynga er backsida, apropå motorer. Skulle jag värva åt, vore det en spelmotor på backsidan. Sen har Linus L, trampat lite vatten de relativt få matcher jag sett men där finns ändå potential, förhoppningsvis kan det släppa snart. I övrigt tycker jag ni ändå är rätt bra, lite bakom topp-3, men utvecklas saker åt rätt håll kan ni nog ändå hota framåt våren.

Lengräddade Börje aka Sven Savage har nästan alltid fel om det mesta, det har vi alla lärt oss.
Hans resonemang kring Rahimis knätackling tar nog priset ändå som årets grövsta hjärnsläpp.
Grattis Börje!

Tarasov:
Jo visst saknas Burström/Aho.
Lite knas att tidigare hade vi dubbletter av deras typ och nu i år känns Kostka/Ellis kanske en för mycket.
Pudas, Katic och de flesta matcher Djuse och ibland Öhman fyller ändå ut tomrummet bra.
Alm har ju inte spelat en match än och kan han komma tillbaka någorlunda ska han kunna vara med i spelet, tvåvägs.
Alm tror jag betyder mer än man tror, kulturbärare i en relativt ny och ovanligt utländsk backlinje.

Jag tycker stora problemet är att hela laget varit bleka vissa matcher, annars lätt hänt leta enstaka syndabockar ofta någon av de nya.

3 matcher på 4 dagar då finns en naturlig förklaring.
När man vinner med 8-2 mot BIF och två dagar senare förlorar mot ett lag i spillror då kan man fundera.
Kapten Petterström klev av mellan dessa två matcher och såna som Alm och Pontus tror jag påverkar lägstanivån.

Dagsform är det jag skyller det mesta på. Det brukar bara ta några byten då ser man vilken dag AIK har.
Där har träningsupplägget betydelse. Nu är det inte bara AIK men många lag kör hårt numer under säsongen och Thomson kan visst konsten.

7603:
Tränarnas syn på Växjö - Saik

{Farbror Barbro och Ivan}:

Många saker som blivit bättre i år jämfört med ifjol angående backspelet.

Vi spelar mycket starkare framför egen kasse.
Backarna drabbas inte av full panik när de blir checkade.
Vi blir inte fullständigt paralyserade efter att motståndaren gjort mål.

Angående spelskicklighet har vi inte alls oävna backar för det spelet med Pudas och Katic, tycker även att Kostka och Berglund bidrar där.

Det som inte är bra är att det är på tok för mycket idiotiska beslut. Visst måste man våga för att vinna. Försöker man spela pucken istället för att konstant dunka sarg ut eller ifall backarna följer med upp i offensiven, så blir det fler misstag. Problemet är att det är för mycket misstag och felbeslut i paritet till vad som skapas genom det offensiva tänket från försvararna. Visst kan det vara en god idé att chippa, stöta, försöka sig på ett svårt pass, en back åker upp till offensiv kortsarg etc, om man tror att man kan vaska fram en het målchans av det. En 2-1, bra skottläge eller dylikt. Men att huvudlöst störtbryta, åka ned och dribbla eller tackla vid kortsargen utan täckning, ta en idiotisk position istället för att täcka upp hemåt, det håller inte mot ett bra SHL-lag och då blir man ofta skoningslöst straffad.

Utöver dåligt beslutsfattande där situationer värderas fel, så är det alldeles för mycket helt onödigt slarv i gen zon. Puckschabbel, missförstånd, blindpass, någon ramlade etc. Helt onödiga gratischanser.

Vi bjuder på för tok många frilägen, 2-0, 3-1, fritt läge i skottet etc. Alltså bjuder. Dessa lägen släpper man till ändå, men det ska vara pga av att motståndaren spelar bra och inte pga frikostigt bjudgodis. Bättre värderingar och bättre koncentration tack!

Med den offensiva talangen vi har i laget kommer vi att göra många mål ifall vi får ned pucken i offensiv zon. Jag hoppas och tror att vi fortsätter med vårt offensiva kreativa anfallsglada puck-possession norrlandslir. Men det betyder inte att man måste spela med huvudet under armen och bjuda på 4-5 heta gratislägen match efter match. Ibland i extra time 3mot3 ser man spelare ta uppenbara felbeslut eftersom de är trötta och ovana att spela 3mot3. Man tänker: där var det fel läge att chansa för nu kommer de 3-1 eller 2-0. Men det är ovanligt att man ser ett SHL-lag som håller våran klass bjuda på så mycket genom onödigt slarv, chansningar, felvärderingar eller värdelöst positionsspel. Det är enligt mig framför allt Djuse, Pudas, Katic och Öhman som slarvar, visar övermod och uppvisar dåligt koncentration alternativ svagt defensivt spelsinne. Det måste vi städa bort. Sen har framför allt Pudas vart genomgående riktigt jävla bra, Djuse och Katic är ömsom vin ömsom vatten. Mer vin åt folket så blir det bra! ;-)

Sen i matchen ikväll hoppas jag att vi får se en bra känslofylld match med minimalt med bjudningar från oss. Qatar är trubbiga framåt och inte lika skickliga som oss, dessutom har de flera tongivande borta. Passar vi runt pucken, blad till blad, och kämpar i alla fall 90% av de gör, då kommer vi att vinna med en 3-4 mål förutser jag. Hoppas att juniorsläckar-Hedman inte släcker någon junior, och att det inte blir några andra tråkiga övergrepp som från Rahimi nu senast. Hoppas på en fartfylld känslofylld kamp med hårda men ärliga tag.

Mitt tips: 1-4 eller 1-5

7804: Lycka till i matchen "i kväll", vi andra ser den i morgonkväll istället ;-)
Uppladdat:

0x600-652801850.jpg

Wilhelmsson:

jag har alltid undrat över hur din nuna ser ut, och jag måste säga att du ser ut precis som jag förväntade mig! ;-)

Väl mött imorn, ska bli riktigt kul att få drabba samman med er och visa er utsvultna publik hur man spelar hockey!

7804: 2 mediokra bottenlag kan inte ge en rättvis bild på hur riktig hockey ska spelas, obs! bilden var inte på mig, fick den av din fru ;-)

7804:
Det är inget fel på spelskickligheten men känslan var att Burström/Aho var på lite högre nivå vilket därmed ledde till mindre slarv/misstag, men har inte kollat så många matcher man behöver för att kunna vara säker på min sak. Om man ens skulle vara säker då..

Wilhelmsson:

om du bara visste vilken skönhet hon är! :-)

Blanda in oss i "mediokra bottenlag"... vi ska visa er hur hockey ska spelas. Ni ska få er en riktig läxa hur norrlandslir ser ut.

Tarasov:

visst är de väldigt spelskickliga, men Aho var väldigt slarvig och vek framför kassen. Spelet framför kassen är bättre nu, men tyvärr slarvas det fortfarande en hel del. Berglund är en mil bättre i år och Marcus Pettersson har lämnat, dessa var på bjudhumör mest hela tiden ifjol.

7804:
Hur har Linus L klarat sig? inte synts så mkt i poängprotokollet åtminstone, fastna för honom förra året, men inte lgt märke till honom iår,

Tarasov:

han jobbar på bra och är väldigt allround i sitt spel. Men har inte fått det att lossna riktigt i offensiven. Finns mer att hämta där även om han kommer upp i en godkänd prestation.

7804: jag har sett Skellefteå många gånger och ni imponerar inte alls, förutom första linan så ser det otroligt blekt ut, målvakterna imponerar inte heller.

Wilhelmsson:

Otroligt blekt vet jag inte, men lägstanivån kunde vart lite högre i en del matcher. Vi är ändå klasser bättre än er och ca en miljon gånger mer underhållande. 1-4 1-5 tippar jag som sagt.

7804:
Håller med -otroligt blekt var att ta i men han har nästan rätt.
Målfesterna typ 10-4 mot Mora var gladhockey med bjudningar bakåt.
4e linan har slitit så bra man kan begära 2a och 3e har varit sorgebarn nästan hela hösten.
Håller även med om målisarna där Lindvall varit bättre än förväntat men inte toppklass och Ortio har haft riktiga svackor.

Qatar får tillbaka långsamma Olausson som förmodligen bara vilade i lördags för han kände sig slut.
Einar och Själin också tillbaka.

Alm tränade i vitt idag men knappast med förrän helgen tror jag.
Möller och Tim S vilade idag och ? inför morgondagen. Jävla Rahimi!

Brukar hoppas AIK ska krossa Qatar men nu kanske de borde köra som så många andra lag bara ställa upp helt utan ambitioner. Lämna över taktpinnen det är ändå deras hemmaplan och se på när de helt ovant försöker taffligt.
Eller skamligt är Qatar lika passiva och vill AIK ska dra igång och publiken får sig då ett klassiskt sömnpiller de är så vana vid.
För tusan skit i matchen AIK och se om det händer något i laget på andra sidan rödlinjen.

7603:

hade tänkt försöka hålla mig i skinnet nu när det är så trevlig stämning här inne, men det är så så svårt när det är ett dubbelmöte med Qatar som hägrar.

Jaja... men när jag var på stan idag så lirade de julmusik och då kom jag på att jag ännu inte bjudit på en julemelodi ännu i år. Man får passa på nu då det ändå är Qatar vi möter på isen. Nattar barnen nu men ska dikta ihop en liten melodi sen.

7804:
Dina klassiker har alla saknat!

Jo det positiva i kråksången är ju att vi så många matcher gått på 70-90%.
Otroligt starkt ta poäng när vi dessutom ofta möter lag som gör sina bästa insatser och vi har bara en eller två linor som fungerar som de ska.
Nu tycker säkert andra fans man överdriver men när de få gånger allt suttit i höst då har då jag inte sett något annat lag prestera något liknande.

7603:

kan int gör annat än att håll med!

Nu kommer julemelodin, håll till godo!

GNETARNAS NOLLNOLLNATT

Noll noll råder, det är tyst i husen, tyyyst i huuusen
alla sova, vänta på pausen, väääänta paaausen
sarg ut sarg ut sargåsargåsarg ut sarg sarg uuut

Se, då krypa gnetare fram ur båset, fraaam uuur bååååset
icing, lobb ut, gneta fram på isen, fraaaam på iiiisen
sarg ut sarg ut sargåsargåsarg ut sarg sarg uuut

Ja äntligen har julekänslan börjat infinna sig

:-)

7804:
Ännu en klassiker!
Nu känner alla juletiden är här!

Läser om Börjes tankar om utspelet som de allsvenska klubbarna gjort.

Nu börjar ja bli orolig på riktigt, känner mig inte helt bekväm med att vi börjar ha samsyn över flera grejer. Är det jag som börjar bli ond, eller är det han som börjar bli god?

Sanningen är att de allsvenska klubbarna sugs ut av systemet. Många av dessa har betydligt bättre juniorakademier och större traditioner att utveckla spelare än majoriteten av SHL där många köpt sig en plats. I SHL finns det större pengapungar, och när någon spelare blir bra så slår köpelagen till och får gratis tillgång till spelare som klubbar med anor har lagt ned stor energi och mycket pengar för att utveckla.

Nu med än större TV-avtal så kommer klyftan att öka ytterligare och köpelagen kommer att få än större köpkraft, och allsvenskan riskerar då att urvattnas än mer.

Det är svårt att styra bort från enbart pengar till ett mer sportsligt fokus, men det finns flera grejer som svensk hockey skulle kunna göra för att säkerställa en livskraftig bredd inom elithockeyn.

Det uppenbara vore att flytta ned det sämsta laget i SHL och låta de som var lite bättre kvala nedåt. Bästa allsvenska laget går upp! De i toppen får kvala.

Ett annat vore att införa ett tranfersystem… ett solidaritetsbidrag… till de klubbar som är med och utvecklar duktiga spelare. I Sthlm kanske Hammarby, Spånga och småklubbarna där få en transfersumma när spelare lyckas så att barn till vanliga människor har råd att spela hockey. I norr har vi Kiruna, Clemensnäs, Arvidsjaur, Piteå etc så skulle få lite pengar att röra sig med.

Utan bredd skulle vi få en serie med 14 st Växköp Fakers och hur kul är det?

De har ett annat system i NHL, i ett sannat samhälle. Mycket av vad de gör där är top notch och vi har grejer att lära från dem när det gäller professionalitet. De är överst i näringskedjan. Men det betyder absolut inte att allt som fungerar där är bra och applicerbart på oss. Vi ska behålla det vi är bra på. En av grejerna är att sport inte är en business, utan det är sport. Fokusera på och utveckla det sportsliga! Behåll drömmarna för de mindre klubbarna, det är också spännande att vara dålig och kämpa för sin överlevnad. Jävligt mycket roligare än 52 omgångar med socialt slutspel i alla fall.

Alltså... amen Leifby!

Nästan allt stämmer... men reserverar mig öfr:

"Ska Björklöven, som vann SM-guld 1987, aldrig få chansen att göra det igen? "

Ja det tycker jag!

Dynastiernas dynastiförening ställer upp med 9 stycken startspelare från den egna kommunen. Qatar ställer upp med en. Att de då skriver om "köpespelare" känns inte helt... genomtänkt? Sunt? Verklighetsförankrat? Speciellt med tanke på att Qatar aldrig någonsin ställt upp i en tävlingsmatch i dem högsta serien med 9 st från den egna kommunen. Det är liksom att Harvey Weinstein skulle anklaga andra för att vara slemmiga.

Jaja... nu tar vi och krossar patrasket Qatar, vi ska vara ljuset i Novembermörkret ikväll!

7804:
Minns du hör Qatar skröt i somras hur de tagit en ny riktning mot eget och ungt?
Linus Nässén,Grahn och Kim Johansson var deras backsatsning.
Alla dessa har dragit eller bänkats nu är det Janne S som 7e back som gäller.

Ser AIK kör Danielsson före Öhman och kanske vill de ha storlek.
Jonathan Berggren 13e isf Albin Eriksson jag trodde tvärtom men Berggren var också bra men betydligt mindre.

Brukar må illa inför Qatar men känns lugnare idag.
Man vet de kan spela bra inte som ifjol men även har man vant sig vid blekare insatser som aldrig hände för två-tre år sedan.

Alm inte med ej heller Pontus eller Anderson så får vi stöka undan skitmatcherna mot Qatar tror jag på nystart redan till helgen.

hehehe ja Qatar fixar domare som vanligt.
Linus Öhlund och Tobias Björk har väl tagit cykeln till COOP, möjligtvis skotern.

7603:

Ja det är inte direkt jämnt. Kan vi bara undvika schabbel, bjudmål, bjudfrilägen, så vinner vi med en 3 4 mål

7804:
AIK spelar sin sämsta hockey och håller 0-0 med mersmak nästan.
Qatar kan inte vara bra.

Minst sagt konstig utv på Hedman där i slutet. Den ska såklart kvittas. Men å andra sidan så ska Mikkelson ha 2 st tvåor, en på Olofsson och en på Söderlund.

Det är hyfsat jämnt. Qatar har ett giftigt lååångt byte där vi slår icing och sen inte får ut pucken, men förutom den sekvensen är vi bättre och skickligare. Synd att Möller drar den i stolpen, men Qatar är under belägring varje gång vår förstafemma är inne och snart ringer det. Qatar kämpar och åker och knallar iväg pucken, och så orkar ingen spela i 60 min.

Danielsson ser skakig ut på backen, men ingen riktigt sedvanlig bjudning från oss ännu.

Efter 2-3 byten ser man vilken dag det är.
En miljon misstag, segt, håglöst, helt utan tanke.

7603:

Adam Pettersson, Skellefteå, 1-0 Dkelleftrå

Många riktiga tuffingar i Qatar. Först muckar de och slåss med Söderlund, och sen muckar och vevar de på Wingerli. Våra två minsta spelare.

Stolpen, Lassinantinen och lite dålig skärpa i avsluten gör att det bara står 1-0. Förstafemman har lekstuga varje gång de beträder isen.

Några lite komiska sekvenser när Qatar står i burskydd och väntar i en minut innan de försöker ta upp pucken. Det står 0-1, inte 0-0.

Lindholm, Skellefteå, till Lindström, Skellefteå, till Pudas, Kiruna fostrad i Skellefteå, och det är 2-0.

Rättvist, 2-0 är i underkant

Fan vilken härlig sekvens efter när Bert står där och fistpumpar efter Hettas mål

Gurra Lindvall, Skellefteå, game winning Goalie.

Juniorsläckar-Hedman misstar Jocke Lindström för en junior när han åker och crosscheckar en liggande helt försvarslös spelare där i slutet. Smart kille?

Ja det är några stolpträffar, nåra puckar på mållinjen, nåra fantomräddningar av porslinsdvärgen, annars hade det slutat 1-4 eller 1-5. Precis som jag förutspådde.

Som att stjäla godis från ett barn skulle jag sammanfatta det som. Qatar är verkligen urkassa ikväll, visst kämpar de och är ena hejare på att dunka sarg ut samt stå still i burskydd i en minut när de ligger under + då lite överfall och boxningsförsök mot våra minsta spelare... men att spela hockey duger de inte till.

Retur på Torsdag. Välkomna till Sveriges hockeymecka, men ta en dusch innan grabbar för ni stinker verkligen.

En sak till: bra insats av domarna ikväll.

Snillena i Qatar undrar varför juniorsläckar-Hedman blir utvisad när han crosscheckar seriens bästa spelare som ligger ned... när matchen är över? Varför blir inte våra backar utvisade när de tillrättavisar Harju, inte över gränsen, när han är och hugger Lindvall på handsken efter han blockerat pucken.... Hihihihi vilka snillen alltså!

Men lär er passa, skjuta, finta, åka etc och släpp upp lite på sargutdunkarmedleyt samt stå still i burskydd i en minut vid underläge... ja då kanske ni också kan fostra några bra spelare om 17-18 år... ja sen får ni väl se till att adoptera då också!

Ja uppe i ingenmanslandet Qatar blev så himla sura efter att vi lirade ut dem totalt igår. Det var visst domarns fel! Det var domarnas fel att det mest blev stillstående burskydd och sargutdunkarmedley, när de försökte sig på lite pass och manövrar i egen zon gick det visst inte så bra?

Men livet är för kort för att man ska sitta och sura. Därför tänkte jag nu bjuda på en liten julmelodi för att lätta upp stämningen:

Stackarn var en sargutdräng
Vi mammondyrkar gärna
Han dunka sina sargut fem
Allt för nollnoll vi värna
Ingen glad min synes än
Hjärnorna på isrinken ej tänka

7804: Äh, Luleå gjorde en kalasmatch. Årets bästa utan tvekan.

7804:
Ännu en klassiker som lär sjungas i de svenska hemmen många hundra år!

Så här dagen efter dagen före känner jag vi ägde och kontrollerade igår.
Inget spel vi är vana vid så en del taffligheter förekom men imponerande bara gå in och kuva Qatar.

Om man tar BIF borta vinst 8-2 sedan förlust hemma två dagar senare vet man AIK kan blanda och ge. Tar inte ut något i förskott.

Största risken tror jag det blir som handboll. Vi passar runt och pressar och Qatar bryter och kontrar.

Kanske har Qatar interna problem med Mikkelson och Hishon. För ett haveri krävs motsättningar och splittring och det vore vackert få se Qatar falla sönder.

Ingen toppmatch igår så kanske kommer den imorrn.
Alm låter som han är med i helgen knappast mot Qatar.
Pontus kanske nästa vecka?
Stöka undan Qatar så tror jag på nystart iom Alms säsongsdebut.

Snyggt ass av Marcus Oskarsson 1-2
Snyggt ass av Sam Marklund 1-3

7603:

Vill du veta en stor skillnad i dessa situationer?

7603:

Du kör med lite förvrängd fakta.

Oskarsson gör ett första ass genom en fantastisk skottpass mot en ren spelare på bortre stolpen som bara stöter in den i mål.

Marklund lägger en cross vid blålinjen som Wahlgren driver ner och hittar sedan över till Öhman som slår in den i öppen kasse. Alltså ett andra assist.

Så den stora skillnaden var alltså hur mycket personerna direkt bidrog till målen du räknade upp.

Rytter:
jaha

7603:

Spännande att du berömde Marklunds cross (andra ass) vid blålinje före Wahlgrens snygga första ass till Öhman som bara behövde slå in den i öppet mål.

Rytter:
Grattis till 2 poäng!

7603:

skönt att ha Rytter här på dynastiernas plank så han kan förklara skillnaden mellan första ass och andra ass. Det känns tryggt!

Rytter:
Förvrängd fakta?!? Ett konstaterande att två spelare gör snygga ass, vilket det faktiskt var. Han väljer att uppmärksamma MO och Marklund, kan inte se några problem med det. Kan inte se någon direkt värdering i det från hans sida. Han hyllar ju vår älskade Luleåspelare i detta fall:) att Marklund kommer med på köpet ligger ju lite i bokens tema, man älskar att hylla Luleå/Saik spelare här;)

« · 1852065 · »